Ga naar inhoud
  • 0

3.2 brandstof druk probleem


Rowdy Bos

Vraag

Sinds deze week loopt de passat na het starten te stotteren en ploffen uit de uitlaat. Geen vermogen met het weg rijden tot dat hij iets warmer is dan is er soms "normaal" mee weg te rijden maar zodra er vermogen gevraagd wordt stottert en hapert hij.

Ik heb met vcds uitgelezen, daar staat aangegeven fuel pressure sensor implausible signal p0191. De sensor vandaag vervangen helaas geen verbetering. Brandstof druk via meassure block uitgelezen bij stationair lopen. En dan geeft hij 7,9bar aan, veel te weinig natuurlijk want er staat bij rond de 50bar specified. Zou de hogedruk pomp dit veroorzaken of kan ik beter eerst nog wat anders uitsluiten voordat ik zo'n pomp nieuw koop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat is jammer, er staat dat de sensor een onjuist signaal meet, niet dat ie stuk is.. hoor je je tankpomp wel lopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
59 minutes ago, Vdub said:

Dat is jammer, er staat dat de sensor een onjuist signaal meet, niet dat ie stuk is.. hoor je je tankpomp wel lopen?

Ja klopt, ik hoopte een beetje dat het onjuiste signaal kwam door een defect in de sensor. Ik hoor de pomp lopen inderdaad, als ik hem test via VCDS doet hij het ook netjes. Vandaar dat ik gelijk dacht aan de hogedruk pomp. Inmiddels heb ik de hogedruk pomp al wel besteld, deze komt vrijdag binnen hopelijk is het daarmee opgelost die dingen zijn best prijzig 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag de hogedrukpomp ontvangen en gelijk gemonteerd. Helaas nogsteeds de storing implausible signal en bij meassure block weer rond de 7 - 8 bar. De motor uitgezet (warm) en de waardes bekeken of ze oplopen zodat ik kan zien  of het brandstofsysteem niet lek is en dus de druk zakt. Maar de de druk loopt op, zelfs tot over de 50Bar. Auto gestart en foutcode blijft weg, maar als ik dan bij meassure block de druk bekijk geeft hij aan dat er 158Bar! Op het systeem staat. De sensor geeft dus inderdaad hele verkeerde waardes door, althans daar lijkt het wel op want bij 158bar gaat de motor natuurlijk nooit goed reageren op het gas wat hij dan wel doet, en hij loopt dan ook netjes stationair. Ik heb nu echt even geen idee meer waar ik dit moet zoeken 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
11 minutes ago, martijn v o said:

Bekabeling?

Bekabeling en stekkers heb ik zo ver mogelijk allemaal bekeken en zien er goed uit, ik heb het nog niet kunnen doormeten. Dit ga ik van het weekend maar eens proberen, alleen lastig dat ik geen schema's heb. Ik heb ook de brandstofpomp in de tank besteld, dan weet ik in iedergeval zeker dat dat allemaal goed is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag de nieuwe brandstofpomp in de tank geplaatst. Ook dit heeft niks opgelost, in iedergeval zijn beide pompen en sensors vervangen. Vanavond eens kijken of ik de bekabeling en stekkers kan doormeten. Hopelijk wordt ik er wat wijzer van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 hour ago, martijn v o said:

Kom anders even langs dan kijken we met vcds wel even anders blijf je alles vervangen totdat je een nieuwe auto hebt 😀

Dat zou echt top zijn, wat is uw woonplaats? 

Ik zat al bijna op het punt dat ik de auto in onderdelen moest gaan verkopen omdat ik echt geen idee meer heb. De ecu zit helaas ook vast met van de breekbouten dus die krijg ik er helaas niet uit

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
4 minutes ago, Diver said:

Wat zijn jou gegevens motor type en bak bouwjaar was 2003 ? dan kijk ik nog een keertje in Elsawin

Bouwjaar: 2006 

WVWZZZ3CZ6E183629

AXZ    (3.2FSi VR6 4Motion)

DSG6 - DQ250

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
3 minutes ago, Diver said:

Dat is wel een heel mooi schema, bedankt! 

 

Is sensor G40 de hallvoeler voor de as van de hogedrukpomp? Als ik het schema goed begrijp zit de G247 brandstofdruk sensor gekoppeld aan de G40, dus als sensor G40 een verkeerde waarde geeft kan dat invloed hebben op de G247 ? En dus een implausible signal veroorzaken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 uur terug, Rowdy Bos zei:

Dat zou echt top zijn, wat is uw woonplaats? 

Ik zat al bijna op het punt dat ik de auto in onderdelen moest gaan verkopen omdat ik echt geen idee meer heb. De ecu zit helaas ook vast met van de breekbouten dus die krijg ik er helaas niet uit

Amersfoort 😀

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

kettingrek kun je wel zien in meetwaardenblok 093, die mogen niet meer dan -8 zijn al vraag ik me af, tot deze waarde heb je sowiezo geen problemen muv evt ratelen van de ketting. Als de nok van de HDpomp zo ver weg staat van de ijk-waarde dan is er wel iets verdraaid..

 

Op 17-5-2024 om 20:31, Rowdy Bos zei:

Dat is wel een heel mooi schema, bedankt! 

 

Is sensor G40 de hallvoeler voor de as van de hogedrukpomp? Als ik het schema goed begrijp zit de G247 brandstofdruk sensor gekoppeld aan de G40, dus als sensor G40 een verkeerde waarde geeft kan dat invloed hebben op de G247 ? En dus een implausible signal veroorzaken?

Dat heb je niet helemaal goed, de 5V lijn is dezelfde lijn/kabelstreng, dat is bij veel sensoren zo, het kan WEL zijn dat een andere sensor de 5V lijn naar beneden trekt, alleen krijg je dan eigenlijk altijd de melding dat er iets met de 5V lijn is. Dus net als met de massa, heeft dat een knooppunt waar meer massadraden bijeen komen.

 

Overigens zoals je zelf al uitleest is er ca 8 bar, wat 50 moet zijn, de G247 koppelt dus terug wat ie hoort te doen, bij te weinig of teveel afwijking een signaal geven.

 

Heb je overigens wel even gekeken toen je de HD pomp wisselde hoe de rolstoter eruit zag en de nok op de nokkenas?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Geplaatst (aangepast)
13 hours ago, Vdub said:

kettingrek kun je wel zien in meetwaardenblok 093, die mogen niet meer dan -8 zijn al vraag ik me af, tot deze waarde heb je sowiezo geen problemen muv evt ratelen van de ketting. Als de nok van de HDpomp zo ver weg staat van de ijk-waarde dan is er wel iets verdraaid..

  

Dat heb je niet helemaal goed, de 5V lijn is dezelfde lijn/kabelstreng, dat is bij veel sensoren zo, het kan WEL zijn dat een andere sensor de 5V lijn naar beneden trekt, alleen krijg je dan eigenlijk altijd de melding dat er iets met de 5V lijn is. Dus net als met de massa, heeft dat een knooppunt waar meer massadraden bijeen komen.

 

Overigens zoals je zelf al uitleest is er ca 8 bar, wat 50 moet zijn, de G247 koppelt dus terug wat ie hoort te doen, bij te weinig of teveel afwijking een signaal geven.

 

Heb je overigens wel even gekeken toen je de HD pomp wisselde hoe de rolstoter eruit zag en de nok op de nokkenas?

Top! Bedankt voor de uitleg. De rolstoter zag er perfect uit ook de roller zelf was netjes en rolde soepel zonder geluid. De ketting hoor ik niet, ik heb nog niet gekeken naar de "ketting rek" maar als er te veel rek in zou zitten waardoor de timing verlopen is zou ik meerdere foutmeldingen moeten krijgen. Ik was wel van plan om de ketting te gaan vervangen komende maand omdat het dubbel massa vliegwiel wel geluid maakt en dan toch al veel los moet. Ik heb totaal geen documentatie over de onderhoud historie dus geen idee wanneer de ketting gedaan is. 

Ik ga morgen de kabelboom vanaf de ecu doormeten, ben er vandaag en gister niet aan toe gekomen ivm drukte. Als ik daar niets afwijkends in vindt zal ik dan opzoek moeten gaan naar een ECU? 

aangepast door Rowdy Bos
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vanochtend de Ecu gedemonteerd, de ecu is aan de buitenkant wel heel erg geoxideerd maar wel droog. Stekkers losgehaald en doorgemeten, gelijk even de pinnen van de sensor gemarkeerd met een stift zodat ik ze makkelijk terug kan vinden maar alles in orde zelfs als ik met de kabels beweeg, dus geen breuk. En geen weerstand in de kabel de gemeten voltage op de stekker van de G247 sensor is 4.9volt.

Meassure block 93, 103 en 231 heb ik nu ook even bijgevoegd. Ik zou nu echt niet meer weten wat ik nu nog kan doen.

 

20240520_114819.jpg

20240520_111715.jpg

20240520_111708.jpg

20240520_111759.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat is die fuel pressure regulator ? 2de vakje in de measure block 103 ? Want als ik dit letterlijk vertaal is dit een brandstof drukregelaar..

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden