Ga naar inhoud
  • 0

B8 motorproblemen koeling (olie te heet en motor wordt begrensd)


Vraag

Geplaatst

Wij hadden vorig jaar al met de vakantie maar nu helemaal een probleempje. (Auto B8 1.6 TDI 2016).

Het begon allemaal met niet genoeg warmte in het interieur. Heel langzaam op temperatuur komen van de binnenruimte terwijl de motortemperatuur goed is.

Ik merkte vorig jaar met de vakantie van Utrecht naar Brabant dat de auto (met caravan) soms niet wilde trekken.  Geen foutmeldingen in het display maar na het uitlezen op plaats van bestemming ook geen enkele indicatie te verkrijgen via VCDS. Solo was gene probleem. Ik kreeg soms wel een foutmelding van de electrische waterpomp dus die hebben we van het voorjaar vervangen (beide zowel de V188 kachelondersteuning als de V488 laadluchtondersteuning omdat je niet precies op krijgt welke het niet doet). Kachelradiateur vervvangen en gelijk een beurt met verse koelvloeistof en nieuwe olie en we dachten hiermee het probleem verholpen te hebben.

Maar bij het ophalen van de caravan bij de stalling kwam ik niet verder dan 10 km. Er was niet meer mee te rijden. Wegenwacht kon ook niets vinden maar die hebben ons netjes thuisgebracht.

Symptomen zijn als je met caravan rijdt en je geeft gas het motorvermogen langzaam wordt beperkt (in tegenstelling tot noodloop waarbij hij ineens beperkt) dat in dit geval ik nog 55 km/h reed op de snelweg. Enige wat me opviel is dat de olietemperatuur wel oploopt naar 120 graden+ en dat voor in een vlak Nederland met matige buitentemperaturen. er is dus iets niet goed maar wat dan.

Dus op zoek naar wat kan dat zijn. In samenspraak met Matthijs @Vdub garagist te Vorden (gespecialiseerd in VAG) op zoek gegaan. Nu ben ik ook in het bezit van ODB11 pro VAG en dat werkt via bluetoothdongle op je telefoon. Ik kwam daar in engine-01 de meetblokken van engine protection tegen en die hebben we aangezet en zijn gaan rijden zonder caravan maar de motor wel flink belast.

Uiteindelijk kwamen we erachter dat de motor werd beschermd voor een te hoge inlaatluchttemperatuur. Deze B8 heeft een watergekoelde inlaadluchtkoeler die werkt met een radiateur. In de grille zitten drie radiateuren, 1- voor de airco ( de condensor), 2 de laadluchtkoeler en 3 de normale waterradiateur voor de motorkoeling.

Met deze wetenschap, we waren inmiddels met een huurbus op de camping terechtgekomen, ben ik op de camping gaan zoeken. Slangen van het koelsysteem los (wel de beschikking over de schema's van de auto dank Matthijs) en dat zoekt wel makkelijker. Wat een slangen en electra bende is dat onder de kap. Tuinslang gepakt en met slangen en slangenklemmen aan het rommelen geweest om zo alles door te spoelen. Eerste keer direct een probleem, er kwam niets doorheen en de tuinslang schoot steeds van de kraan af.

Dag twee maar naar een garage gereden om te vragen of ik de motorplaat mocht verwijderen anders kom je van onderen nergens meer bij. Uiteindelijk het hele laadcircuit (paars op het schema) doorgespoeld (waterkoud, waterwarm, azijn en soda), er kwam veel rommel uit en het zag eruit als kalkdeeltjes. en weer schoongespoeld en afgevuld met warm (80 graden water uit de boiler van de camping) water. En toen gaan proefrijden en jawel, de laadlucht na de koeler was beduidend lager. We krijgen de auto (solo) met gekke capriolen nu niet meer boven de 50 graden waar het eerst tegen de 85 aan was. Probleem lijkt dus gevonden en verholpen.

Ik heb ook een hoge olietemperatuur en dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de grote hoeveelheid rommel dit nog in de wisselaar zit. Ik heb een flesje coolant reiniger erin gedaan en ga even een weekje rijden zo om te kijken of het schoon blijft.

Heeft u dus verwarminggsproblemen in het interieur EN begrenzingsproblemen en geen foutmelding? op naar de meetwaardeblokken motor protection om te kijken wat er aan de hand is.

Binnenkort maar weer koelvloeistof erin doen bij Matthijs die heeft een speciaal apparaat om te ontluchten en dat is wel nodig bij deze auto's je bent anders weken verder voordat de lucht er helemaal uit is als het al lukt.

IMG-20240426-WA0000.jpg

IMG-20240425-WA0000.jpeg

IMG-20240503-WA0003.jpeg

IMG-20240501-WA0025.jpeg

IMG-20240426-WA0005.jpeg

IMG-20240426-WA0003.jpeg

IMG-20240426-WA0001.jpeg

Screenshot_20240425_223338_OBDeleven.jpg

Screenshot_20240430_144118_OBDeleven.jpg

Screenshot_20240430_154507_OBDeleven.jpg

Screenshot_20240503_164600_OBDeleven.jpg

Aanbevolen berichten

  • 0
Geplaatst

De eerste test gehad vandaag.

Na vanmorgen de juiste laadluchtkoeler te hebben gekregen de boel weer samengebouwd.

Dus nu zijn vervangen:

- Het inlaatspruitstuk met interne waterkoeling

- De oliekoeler

- De motorradiateur

- De laadluchtradiateur

- De kachelradiateur

De losgenomen slangen zijn schoongemaakt.

En na het vullen met olie en koelvloeistof (met het vulapparaat van Matthijs wat een top ding) de motor laten warmdraaien. Toen er geen lekkages waren de motorplaat er weer onder en in de buurt test gereden dat ging ook allemaal goed.

Nu weer thuis (onderweg nog wel een slangklem van de laadlucht vast moeten zetten die was ik vergeten dus ik kreeg een fluittoon) en de olietemperatuur is maximaal 93 graden geweest maar was normaal 88. Op de heenweg was de olietemperatuur normaal rond de 100 graden. Dus ik verwacht dat met caravan het allemaal veel beter gaat. De olietemperatuur loopt ook sneller terug als je hem belast en daarna weer normaal gaat rijden.

De kacheluitstroom openingen worden nu ook allemaal goed warm.

Nu in bad want de handen zijn zwart en de spieren stijf.

Matthijs dank voor de support (en ook je vader en Henk? VW en Tom en Hans? heftruck)

  • 0
Geplaatst (aangepast)
  Op 5-10-2024 om 15:46, martijn v o zei:

De eerste test gehad vandaag.

Na vanmorgen de juiste laadluchtkoeler te hebben gekregen de boel weer samengebouwd.

Dus nu zijn vervangen:

- Het inlaatspruitstuk met interne waterkoeling

- De oliekoeler

- De motorradiateur

- De laadluchtradiateur

- De kachelradiateur

De losgenomen slangen zijn schoongemaakt.

En na het vullen met olie en koelvloeistof (met het vulapparaat van Matthijs wat een top ding) de motor laten warmdraaien. Toen er geen lekkages waren de motorplaat er weer onder en in de buurt test gereden dat ging ook allemaal goed.

Nu weer thuis (onderweg nog wel een slangklem van de laadlucht vast moeten zetten die was ik vergeten dus ik kreeg een fluittoon) en de olietemperatuur is maximaal 93 graden geweest maar was normaal 88. Op de heenweg was de olietemperatuur normaal rond de 100 graden. Dus ik verwacht dat met caravan het allemaal veel beter gaat. De olietemperatuur loopt ook sneller terug als je hem belast en daarna weer normaal gaat rijden.

De kacheluitstroom openingen worden nu ook allemaal goed warm.

Nu in bad want de handen zijn zwart en de spieren stijf.

Matthijs dank voor de support (en ook je vader en Henk? VW en Tom en Hans? heftruck)

Expand  

Kwam gisteren voor de jaarlijkse keuring bij Mathijs. Leuk om je ontmoet te hebben Martijn. Vol bewondering naar je enthousiasme zitten kijken. Flinke operatie en hopelijk opgelost. Mocht je binnenkort zin hebben in een bakkie ben je welkom. Groeten Stefano 

aangepast door steef32
  • 0
Geplaatst

Wow, zou mooi zijn als je het gefixt hebt. Heb je de oliekoeler nog getest op blokkade en/of werking?

Als een deel van de oppervlakte van de oliekoeler intern geblokkeerd is, zou je dat toch met een warmtebeeldcamera moeten kunnen zien. (ff hardop denken)

  • 0
Geplaatst

Ik heb de oude oliekoeler en de nieuwe aan de kraan gehad om de flow te checken en de nieuwe gaf inderdaad meer water dan de oude.

Er zat een beige/geel achtige aanslag in het waterdeel van de oliekoeler (als je het metalen blokje eraf schroeft) wat lijkt op kalk maar dat had ik ook al eerder getest en het is geen kalk omdat je het met azijn niet kunt oplossen.

Dus zeg het maar wat het is, maar ik heb het er nu wel uit denk ik.

  • 0
Geplaatst

Mooi dat je het er (waarschijnlijk) uit hebt gekregen.

Bij mij was na het plaatsen van alleen een nieuw blokje de temperatuur direct normaal, wat jij nu ook beschrijft. In mijn geval waren de radiatoren wel gewoon goed, en zijn die gewoon weer gebruikt.

En fijn dat je alles hier deelt natuurlijk.

  • 0
Geplaatst

We zijn bijna een maand verder en een lege dieseltank verder.

Geen lekkages, geen storingen en nog niets hoeven bij te vullen.

Koelvloeistofpeil staat wel iets lager dan eerst. Ik heb nog een nieuw expansievat gekocht en ga die van het weekend even vervangen en dan weer aftoppen tot max. Olietemperaturen zijn een stuk lager dan voor de vervanging.

Dus lijkt allemaal gelukt.

Dan ergens binnenkort de echte test doen en de caravan eraan koppelen. 

  • 0
Geplaatst

Koelvloeistof moest ik ook een keertje bijvullen na de wissel, en in de winter er na nog een keertje. Schijnt normaal te zijn.

Maar klinkt hoopvol allemaal. Ik zal duimen dat het nu definitief gefixt is.

  • 0
Geplaatst

ik dacht grotere klep is meer lucht.

Meer lucht is meer PK

Meer PK is meer topsnelheid.

Toch?

 

klep.jpg

  • 0
Geplaatst

En als afsluiting kan ik melden dat de operatie is geslaagd. Gisteren de caravan uit de stalling gehaald en 40 minuten gereden. 95 km/uur en 1500 kilo caravan. Koelwatertemperatuur in het echt 96 graden op de tellert 90. Olietemperatuur niet boven de 110 graden geweest. Het was nog wel fris buiten dus als het wat warmer is loopt ie nog wat op maar het wordt geen 147 meer. Laadlucht was ook heel koud met 40 graden. De lucht die uit de turbo komt is bij belasting gemakkelijk 150 graden.

20250425_101900.jpg

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden