Ga naar inhoud
  • 0

Hulpveren nodig? B8 R-line


MarkyMark

Vraag

Goedemiddag allen,

Volgend jaar willen wij met een huur caravan op vakantie met onze passat b8 R-line. Ik meen dat de R-line van fabriek af 18mm lager ligt dan andere pasaaaats. 

De caravan mag tot max 1450kg beladen worden, de auto zal ook worden beladen middels dakkoffer + bagage in bagageruimte. 

Dien ik hulpveren (MAD) te installeren?

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Even tussendoor vraagje, ben een leek in een caravan trekken. Maar normaliter zou de aanhanger niet het doorslaggevende effect mogen zijn van het doorzakken van de kont gezien je rekening moet houden met de kogeldruk of begrijp ik dit verkeerd ?

Dan rest enkel nog de passagiers op de achterbank en de kofferbelading die voor doorhangen gaan zorgen. 

Maakt u zich zorgen over het inzakken en aanlopen van de wielen dan ? Vermoed als u geen afwijkend waarden onder de passat hebt liggen dat dit niet aan de orde zal zijn.  Deze zomer volgeladen met 2 kids op de achterbank de reis gedaan met 20inch wielen eronder en standaard adaptief onderstel (10mm lager).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 hour ago, wulfke said:

Even tussendoor vraagje, ben een leek in een caravan trekken. Maar normaliter zou de aanhanger niet het doorslaggevende effect mogen zijn van het doorzakken van de kont gezien je rekening moet houden met de kogeldruk of begrijp ik dit verkeerd ?

Dan rest enkel nog de passagiers op de achterbank en de kofferbelading die voor doorhangen gaan zorgen. 

Maakt u zich zorgen over het inzakken en aanlopen van de wielen dan ? Vermoed als u geen afwijkend waarden onder de passat hebt liggen dat dit niet aan de orde zal zijn.  Deze zomer volgeladen met 2 kids op de achterbank de reis gedaan met 20inch wielen eronder en standaard adaptief onderstel (10mm lager).

Waar ik bang voor ben is dat als ik de caravan belaad 200kg bijv en me auto 400incl inzittende dat bijv de neuswiel van caravan hobbels kan raken bij het nemen van drempels / de mogelijkheid dat de achterbanden de wielkuipen raken.

 

Ik heb geen aanpassingen aan de ophanging gedaan verder

Ik heb inmiddels contact met @Vdub

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Maar die 200Kg belading in de caravan zal mits goede verdeling en met het oog op de kogeldruk geen /weinig invloed mogen hebben op achter ophanging (maar zoals ik aangaf heb ik geen ervaring in het caravan trekkende aspect.  

Ivm dat de wielen / banden de kuipen zouden raken is wat ik aangaf. Als u de standaardmaten (of een kleine afwijking hierop) op de wielen hebt zitten zou ik hier geen problemen in zien. 

En u bent al met de juiste contacten aan het communiceren. Beter technisch advies kunt u elders niet vinden !

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mijn Passat B6 R-line uit 2010 had ik ook het probleem van te ver doorzakken, ook al hield ik rekening met de kogeldruk. Ik heb er meteen een setje hulpveren onder gezet (half uurtje werk) en nooit meer problemen gehad. Ook handig als je een keer naar de bouwmarkt gaat ;-) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
2 hours ago, R-line said:

Bij mijn Passat B6 R-line uit 2010 had ik ook het probleem van te ver doorzakken, ook al hield ik rekening met de kogeldruk. Ik heb er meteen een setje hulpveren onder gezet (half uurtje werk) en nooit meer problemen gehad. Ook handig als je een keer naar de bouwmarkt gaat ;-) 

Hulpveren als in verstevigde veren welke aan de binnenkant van huidige veren komen te zitten? Die enkele alleen mee veren zodra het nodig is(zwaar beladen) of vervanging van de huidige veren voor MAD veren? Wil namelijk het liefst niet hoger gaan met de auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb er een setje veren in die je in de bestaande vering erin draait, volgens mij deze; https://www.hulpverensjop.nl/hulpveren-volkswagen-Passat-Variant-VI-(3C)-hv-199515 maar dan goudkleurig

 https://www.hulpverenshop.nl/a-40726715/passat-b6-b7-incl-variant-speciaal-voor-bluemotion-lower-suspension-2007/st362c/#description

Zit er al 10 jaar in en werkt goed, auto staat wel onbeladen ongeveer 1 cm hoger maar blijft vol beladen met caravan mooi horizontaal.

aangepast door R-line
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb geen caravan maar gebruik wel een fietsenrek of laadt de auto goed vol met campeerspullen icm een dakkoffer. Ik vind dat de auto dan behoorlijk doorzakt. Zie foto’s. Ben daarom wel benieuwd of jullie voor mij ook hulpveren aanraden, en zo ja, welke.

@MarkyMark waar heb jij uiteindelijk voor gekozen?

Ik heb liever niet dat de auto hoger komt te staan of dat het rijcomfort minder zou worden.

 

 

IMG_4785.jpeg

IMG_2111.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb er voor gekozen om geen hulpveren te installeren. Volgende maand 2 weken op vakantie met de caravan. We gaan het wel ervaren. Mocht daar uit blijken dat het nodig is dan gaan we verder kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een update. Ik heb inmiddels MAD hulpveren geplaatst. Het rijdt prima en deint een stuk minder door na drempels. Het viel me echter tegen hoe ver de achterkant omhoog is gekomen. Zie foto’s. 
 

Is er wellicht een goed alternatief? Je hebt de luchtbalgen, maar dat lijkt me een gedoe. Wellicht stevigere vering? Iemand ervaring of goede tips?

 

 

 

IMG_5663.png

aangepast door B-ace
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
2 minuten geleden, MarkyMark zei:

Oeéeeeei, dat vindt ik wel zonde!(De hoogte)

Die luchtbalgen vereisen wel het e.e.a. 

Na gebruik op druk houden etc..

Ja, hè? :(

Voor- en nadelen dus. Klopt met die balgen. Vandaar hopelijk nog een andere optie. 
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden