Ga naar inhoud

Nerveuze voorkant?


Bartman

Aanbevolen berichten

wat is stuurconstante??

 

Kan het niet nauwkeurig uitleggen maar bij een Passat zijn de stuurkogels in hoogte verstelbaar. En een goede afstelling is van invloed op de sporing bij het in- en uitveren of anders gezegd, die zorgt er dan voor dat de sporing bij in- en uitveren zo constant mogelijk blijft binnen bepaalde grenzen. Een goede afstelling is van behoorlijke invloed op een goede wegligging. Het wordt ook wel sporingsconstante genoemd. Het schijnt te maken te hebben met de korte stuurstangen.

 

Niet de korte stuurstangen, maar de positie van de stuurkogels t.o.v. het wiel. Deze staan uitzonderlijk hoog t.o.v. van het wiel. Eigenlijke probleem ligt bij de positie van het stuurhuis. Wat Audi nu bij de nieuwste A4 en A5 eindelijk opgelost heeft. zie volgende afbeelding: In de groene cirkels de stuurkogels, in rood de oude positie en in blauwe de positie bij de nieuwe A4. Rode positie is gelijk aan dat van de 3B en 3BG.

post-2288-1423822439,3612_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 62
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

wat is stuurconstante??

 

Kan het niet nauwkeurig uitleggen maar bij een Passat zijn de stuurkogels in hoogte verstelbaar. En een goede afstelling is van invloed op de sporing bij het in- en uitveren of anders gezegd, die zorgt er dan voor dat de sporing bij in- en uitveren zo constant mogelijk blijft binnen bepaalde grenzen. Een goede afstelling is van behoorlijke invloed op een goede wegligging. Het wordt ook wel sporingsconstante genoemd. Het schijnt te maken te hebben met de korte stuurstangen.

 

Kortom het S-PUNT dus! Er zijn niet veel bedrijven die dat kunnen afstellen. Wij (Profile tyrecenter Gouda) doen het wel! We doen het eigenlijk standaard als er onderdelen tbv het onderstel vervangen zijn tenzij de klant er specifiek om vraagt het niet te doen! De VW/AUDI dealer naast ons kan het ook(zeggen ze) maar daar kost alleen het S-PUNT afstellen al 120 euro ex :shock: ! Dit staat dus los van de uitlijnprijs! Bij ons ben je voor het gehele uitlijnpakket ook 120 euro(incl)kwijt! Een passat is nu eenmaal een dure auto om uit te lijnen!!!

Als het S-PUNT langdurig verkeerd heeft gestaan kan dit je uiteindelijk je stuurhuis kosten en die zijn niet te betalen!

Dat een passat zoekerig kan gaan rijden omdat het S-Punt verkeerd staat wist ik overigens niet en ik lijn ze al meerdere jaren uit! Weer wat geleerd :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb door allerlei ervaringen de pet niet zo hoog op van dealers en als ik dan ook nog lees wat ze rekenen alleen voor het afstellen van de sporingsconstante wat hooguit een 1/2 uurtje werk is (ervaring bij de eerder genoemde Mark in Breda) dan weet ik niet meer waar ik mijn passat wel kan laten uitlijnen. Eigenlijk is dit toch te gek voor woorden.

 

Wicher

Link naar reactie
Delen op andere sites

M'n V6 4motion laten uitlijnen bij de dealer was 75 euro ex.

 

Maar is die dan ook echt goed afgesteld?!?

Wij krijgen regelmatig vw's terug van de dealer omdat de auto nog steeds trekt! En als je de auto dan gaat opmeten is het net alsof ze er niets aan gedaan hebben :shock: ! Ik zeg niet dat jouw dealer er een potje van maakt maar wat ik dagelijks meemaak is echt niet leuk hoor! Je wordt als klant genaaid waar je bijstaat!!! Ieder z'n specialisme...ik kan bijv geen motor reviseren oid!

PS dit gaat niet alleen over VW dealers maar dealers in het algemeen!

Wij hebben bijv de plaatselijke mercedesdealer als zeer goede klant omdat ze er voor uit durven te komen dat ze niets van uitlijnen snappen!

mvg Robin

Link naar reactie
Delen op andere sites

M'n V6 4motion laten uitlijnen bij de dealer was 75 euro ex.

 

Maar is die dan ook echt goed afgesteld?!?

Wij krijgen regelmatig vw's terug van de dealer omdat de auto nog steeds trekt! En als je de auto dan gaat opmeten is het net alsof ze er niets aan gedaan hebben :shock: ! Ik zeg niet dat jouw dealer er een potje van maakt maar wat ik dagelijks meemaak is echt niet leuk hoor! Je wordt als klant genaaid waar je bijstaat!!! Ieder z'n specialisme...ik kan bijv geen motor reviseren oid!

PS dit gaat niet alleen over VW dealers maar dealers in het algemeen!

Wij hebben bijv de plaatselijke mercedesdealer als zeer goede klant omdat ze er voor uit durven te komen dat ze niets van uitlijnen snappen!

mvg Robin

 

Prima afgesteld. Auto reed prefect. Ben ook eens bij een Profile Tyrecenter geweest, maar die hadden niet eens door dat je de achterwielen ook af verstellen. Maar goed, daar was ik nog minder geld kwijt. Of een garage wel of niet goed kan uitlijnen ligt puur aan de mensen die er werken. Daar zegt het logo op de gevel helemaal niets over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van dit soort discussies word ik nu juist wanhopig, een dealer die wel goed kan uitlijnen, een dealer die niet goed kan uitlijnen, een bandenspecialist die wel goed kan uitlijnen, een bandenspecialist die het niet goed goed kan maar van te voren weet je het niet> Dus nog eenmaal de oproep waar kan ik mijn passat goed laten uitlijnen???????????

 

Wicher

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ieder VW dealer zou het S-punt af horen te stellen. Maar de jonge jongens die daar over het algemeen werken weten niet zoveel af wat precies het S-punt inhoudt , maar dit is wel een belangrijk punt om goed afgesteld te hebben....

Als je de auto hiervoor weg brengt dan dien je er wel specifiek naar te vragen!! anders wordt dit punt gewoon over geslagen.

P.S. de meeste bandenboeren weten ook niet wat het is en weten ze het wel dan hebben hier ook het juiste extra gereedschap niet voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een passat met minimaal 225 brede banden uitlijnd is het beter om deze op maximaal toespoor te zetten. Hebben dat nu al bij verschillende (probleem) passats gedaan,ook mijn eigen en dan rijd ie super(bredere banden zijn altijd iets gevoeliger voor spoorvorming)en levert geen extra banden slijtage op. ps 4wieluitlijning kost 45 euro, s-punt iets meer maar is eigenlijk alleen nodig als stuurkogel vervangen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo,

 

Kan Jos ook stuurconstante cq s- punt afstellen?

mijn passat blijft ook nog steeds nerveus reageren op oneffenheden

in het wegdek, dempers zijn nieuw, banden zijn gewoon op spanning

auto heeft 218.000km gereden!gaat hier om tdi sedan uit 2001

is al meerdere malen uitgelijnd, stoort mij al een jaar lang!

ook vind ik hem teveel reageren op zijwind,blijf dan corrigeren

dit zou niet moeten met zo,n wagen rijd trouwens op normale maat

velgen en banden! wie kan mij helpen???

 

 

gr,possie

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne zwabbert ook... Origineel en niet verlaagd. Zijwindgevoeligheid is ook een kwaal van de VW passat. Wat je wel kunt doen is zoals al 10x is verteld laten uitlijnen, ook is dat Spunt belangrijk. Zelf heb ik goede ervaringen bij mijn VW dealer voor dat soort kleine dingetjes. Heb jij misschien een afwijking (lees of speling) in je draagarmen??

 

Gewoon laten uitlijnen! Ik ben het trouwens ook helemaal met het bericht van mijn vorige geposte 'medeforumnis' eens. Het ligt niet aan het logo op de gevel, het ligt aan het figuur die dat apparaat bedient. Dus ga naar de vw dealer, laat het uitlijnen, mocht het niet helpen, dan vraag het deze beste man in kwestie.

 

Veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de banden vanaf fabriek komen zijn deze normaliter uitgelijnd, tenminste dit is wat een iemand mij verteld heeft (toevallig vandaag).

 

even ter info, banden op zich worden nooit uitgelijnd, de wielophanging van de auto wel (zie foto voor een opstelling).

Banden worden (uit)gebalanceerd, maar zijn dat niet als ze van de fabriek komen aangezien ze dan nog niet om de velg zitten.

 

Als de banden op de velgen zijn gemonteerd kunnen ze worden gebalanceerd, dat gebeurt normaal gezien op een balanceer apparaat (zie foto) waar de velgen op een as gezet worden, die as gaat draaien en zo simuleren ze alsof de de band onder een auto zit en de auto rijdt.

 

Dit balanceren is om trillingen (door onbalans in de combinatie band en velg, dit kan zijn statische of dynamische onbalans, dus trillingen die de band op en neer willen laten gaan of heen en weer (slingeren))te voorkomen/genezen.

 

Soms komt het voor dat als de banden gemonteerd zijn er nog steeds trillingen aanwezig zijn, dan gebruiken ze soms een finish balancer (zie foto) die balanceerd de band terwijl deze aan de auto gemonteerd is, er wordt gezorgd dat het betrreffende wiel vrij kan draaien en vervolgens wordt de finish balancer er tegen aangereden, de finish balancer drijft vervolgens het wiel aan en speurt eventuele onbalans in de band/velg en ophanging op (verwacht niet dat onbalans in bijv. aandrijfassen hiermee verdwijnt).

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

post-2354-1423822456,1415_thumb.jpg

post-2354-1423822456,1571_thumb.jpg

post-2354-1423822456,204_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden