Ga naar inhoud

winterbanden


pascal

Aanbevolen berichten

Misschien is een A band idd aangewezen voor iemand die de limieten van zijn auto wenst op te zoeken. Maar uit testberichten kan ik opmaken dat ook A-merken niet altijd over de gehele lijn goed scoren. Voor deze maat van banden betall je al vlug het dubbele van wat ik betaalde. Nl 400€ geplaatst en uitgebalanceerd voor 4 banden. In de garage gaven ze me de tip om 15 duims te nemen om de kosten te sparen. Maar die maat past helemaal niet. De velgen raken de remklauw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is een A band idd aangewezen voor iemand die de limieten van zijn auto wenst op te zoeken. Maar uit testberichten kan ik opmaken dat ook A-merken niet altijd over de gehele lijn goed scoren. Voor deze maat van banden betall je al vlug het dubbele van wat ik betaalde. Nl 400€ geplaatst en uitgebalanceerd voor 4 banden. In de garage gaven ze me de tip om 15 duims te nemen om de kosten te sparen. Maar die maat past helemaal niet. De velgen raken de remklauw.

 

Sorry Pascal, maar de grenzen waar je het over hebt zijn zeer snel bereikt tijdens de winter. Gewoon een beetje harder remmen, of iets te hard door de bocht gaan en die grens is bereikt.

Winterbanden werken 50/60% van de tijd op de grens, en de rest van de tijd over de grens (in elk geval in Zweden).

Hier bestaat er geen twijfel over wat je moet kopen, A-merk of neem de bus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

vandaag ben ik behoorlijk hard in de remmen gegaan aan 130km/h op een nat wegdek. m'n wagen gaf geen krimp (het is dan ook een Passat ;-)). bleef lekker stabiel en remde behoorlijk snel af. Volgend de tests die ik las is een nat wegdek het zwakke punt van deze band en inderdaad...laat dit nu juist het weer zijn waar we het meest mee te maken krijgen. De score op nat wegdek (3.8) is als ik hem vgl met bv een Pirelli Winter 210 Sottozero (3.5)of de Firestone winterhawk (3.7) nog zo slecht niet (testberichte.de). Toch denk ik dat een defensieve rijstijl veel meer bijdraagt tot de veiligheid dan de beste banden die er op de markt te vinden zijn. In noodgevallen kan het natuurlijk het verschil maken. Maar de ene chauffeur maakt iedere dag noodsituaties mee en andere bijna nooit, onafhankelijk of ze nu al dan niet vaak op de weg zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey Rick,

juist het artikel gelezen en het stemt tot nadenken. Maar ja... iedere winter gaan we de sneeuw opzoeken, (dit jaar in Duitsland) en daar kan je beter winterbanden hebben, omdat het nu eenmaal tot een boete kan leiden als je bij een ongevan betrokken raakt. De waarheid zal wel, zoals vaak, in het midden liggen. Inderdaad winterbanden bewijzen hun nut het meest in de sneeuw en daar komen de Tyfoon's in de test zeer goed uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het helemaal met je eens. Ik heb ook winterbanden omdat ik in Duitsland rij in de winter. Daar zijn ze idd verplicht. Bovendien denk ik dan ook nog maar dat het de investering waard is omdat je dan de zomerbanden een paar maanden niet gebruikt. Scheelt weer slijtage.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, maar dat artikel is gewoon waardeloos, aangezien de meesten toch om de een of andere reden door stomiteit toch keer op keer worden verrast door gladheid! Daarbij is het wegdek nooit droog bij temperaturen onder nul graden celsius! Dan is het altijd glad, en voornamelijk net waar jij moet remmen!

 

En nog iets anders: AWD/4WD/SYNCRO/4MOTION/QUATTRO/4MATIC of hoe je awd ook mag heten HET HELPT HELEMAAL GEEN FLUIT BIJ HET REMMEN! ABS verlengt de remafstand zelfs schrikwekkend veel tijdens de winter! Je kan veel beter pompend remmen! Spendeer liever wat extra geld voor winterbanden. Je zult jezelf ooit een dag bedanken dat je dat deed!

 

Nu nog een beetje meer kritiek op het artikel: Winterbanden die in NL/BE/DE/FR enz worden verkocht zijn winterbanden voor IJS, niet SNEEUW!

De banden voor de scandinavische markt zijn ontwikkeld voor voornamelijk sneeuw en in mindere mate ijs.

Banden voor de europese markt: voornamelijk ijs, en asfalt en zeer weinig sneeuw!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de bekende autobladen wordt toch 1 keer per jaar aandacht geschonken aan winterbanden )via tests) en geadviseerd om die onder je auto te zetten.

Vind het een raar artikel.

 

Zelf zit ik niet vaak op de weg en zet er daarom geen winterbanden onder, anders zou ik het zeker doen. Pas nu mijn rijstijl aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

alaskabear, Klopt. De reden is eenvoudig:

 

Kleiner oppervlak dat de grond raakt = meer kg/cm^2 = meer grip.

 

Dan haal ik de 155-80-13 wel onder de 412 vandaan... :D

Het zijn wel radiaal banden....

 

Nee, ik zal eens kijken of ik ze er vanavond onder ga zetten. Volgens Pyt gaat het nu koud worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey Rick,

juist het artikel gelezen en het stemt tot nadenken. Maar ja... iedere winter gaan we de sneeuw opzoeken, (dit jaar in Duitsland) en daar kan je beter winterbanden hebben, omdat het nu eenmaal tot een boete kan leiden als je bij een ongevan betrokken raakt. De waarheid zal wel, zoals vaak, in het midden liggen. Inderdaad winterbanden bewijzen hun nut het meest in de sneeuw en daar komen de Tyfoon's in de test zeer goed uit.

 

vriend van mij heeft tijdens onze wintersport een aantal jaren geleden na een aanrijding een boete gahad van 6000 gulden omdat hij geen winterbanden had, de waarheid ligt dus niet in het midden, die boete krijg je gewoon wees daar maar niet bang voor :(:!:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden