Ga naar inhoud

APK Afkeur dynamische knipperlichten achterlampen kapotte ledjes...


passat_v5

Aanbevolen berichten

hallo

 

 

ik ben op APK keuring geweest, en nu is me auto afgekeurd.

 

Reden:

 

Ik heb dynamische knipperachterlichten erin zitten. Nu zijn van de buitenste lampen aan 1 kant 2 ledjes kapot, aan de andere kant 1 ledje.

Als de knipperlichten aanstaan, blijven de kapotte ledjes helemaal uit, knipperen helemaal niet.

Als ik de gewone verlichting aan heb, en de knipperlichten ook aan, dan knipperen die kapotje ledjes niet oranje, maar blijven rood branden.

Dit is afkeur werd er gezegd, omdat ze niet oranje knipperen.

 

Nu hoorde ik van iemand  dat het niet erg is dat er een paar ledjes kapot zijn...dat zelf een bepaald percentage kapot mag zijn (25 %)

 

Wie weet of dit dit terecht of ontterecht afkeur auto is..

 

gr rene

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan degene die aangeeft dat dit niet erg is ook onderbouwen (link naar RDW website b.v.)? Ik ben verre van een moraalridder en elke weggebruiker zal met de huidige toestand van je voertuig heus wel begrijpen welke richting je aan geeft. Ik vind dit een interessant onderwerp daar ik toevallig vanmiddag een auto tegen kwam waarvan bijna 3/4 ledjes niet deden mee knipperen. Wat mij betreft werken zijn knipperlichten gewoon.

 

De RDW website meld als volgt:

 

Artikel 5.2.53

 

2. De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen naar voren niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen.

 

Artikel 5.2.55

 

5. Lichten met dezelfde functie moeten nagenoeg van gelijke grootte, gelijke kleur en gelijke sterkte zijn. Lichten en retroreflecterende voorzieningen met dezelfde functie moeten nagenoeg symmetrisch links en rechts van het midden van het voertuig zijn bevestigd.

 

Bovenstaand artikel is trouwens in gegaan vanaf 20-05-2018 (meerdere wijzigingen hebben op die datum plaats gevonden)

 

Het "grappige" aan geschreven regels is natuurlijk, wat staat er exact en hoe moet dit worden geïnterpreteerd. 

 

"niet anders dan ambergeel of rood stralen" het is dus of/of. Als met je verlichting ingeschakeld enkele ledjes welke deel uit maken van je knipperlichten rood blijven branden, zou het volgens deze regel inderdaad een afkeur moeten zijn.

 

Evenals artikel 5.2.55 "nagenoeg van gelijke grootte, gelijke kleur en gelijke sterkte" dit is dus heel muggenzifterig <-- (dit moet strikethrough zijn :razz:)technisch gezien niet het geval.

 

De opmerking van degene die aangaf dat dit niet erg is kan ik min of meer hierin terug lezen.

 

1. De in artikel 5.2.51 bedoelde lichten moeten goed werken. Indien een licht wordt gevormd door meerdere lichtbronnen, mag door defecte lichtbronnen het oorspronkelijk lichtoppervlak met niet meer dan 25% afnemen.

 

Al met al, lastig verhaal natuurlijk en mijn vermoeden is doordat er enkele dagen geleden wat regels zijn aangepast c.q. erbij zijn gekomen, deze keurmeester het op safe speelt. 

 


aangepast door Heatsink
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is zo als ik het nu lees onterecht. Je moet de leds tellen die defect zijn. Plus de leds die nog werken. En de leds die niet werken ook mee tellen met de leds die wel rood branden . Stel 20leds waar er 3van defect zijn dan hou hou je er 17 over. Dat is minder als 25% dus geen afkeur als het meer als 25% is dan is het wel afkeur

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Kan degene die aangeeft dat dit niet erg is ook onderbouwen (link naar RDW website b.v.)? Ik ben verre van een moraalridder en elke weggebruiker zal met de huidige toestand van je voertuig heus wel begrijpen welke richting je aan geeft. Ik vind dit een interessant onderwerp daar ik toevallig vanmiddag een auto tegen kwam waarvan bijna 3/4 ledjes niet deden mee knipperen. Wat mij betreft werken zijn knipperlichten gewoon.
 

 

diegene die dit aangaf is maar een gewone Belg die niks kent van RDW of APK gebeuren maar die zich puur baseert op eerdere reacties hier al eens gepost op het forum.

Ook gaf ik niet aan dat dit niet zo erg is maar vertelde gewoon dat dit normaal geen APK afkeur zou mogen zijn volgens die reacties die destijds zijn gepost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

diegene die dit aangaf is maar een gewone Belg die niks kent van RDW of APK gebeuren maar die zich puur baseert op eerdere reacties hier al eens gepost op het forum.

Ook gaf ik niet aan dat dit niet zo erg is maar vertelde gewoon dat dit normaal geen APK afkeur zou mogen zijn volgens die reacties die destijds zijn gepost.

Ik wil graag ff iets recht zetten!!

 

Ik heb inderdaad peter om info gevraagd, en zoals omschreven gaf ie netjes aan dat hij dacht dat er een percentage kapot mocht zijn ivm APK, maar gaf meteen aan,  vraag het ff op het forum, dan krijg je zelf reactie.

Met andere woorden, het is niet erg als er een paar ledjes kapot zijn , je mag tot 25% kapot hebben, na 25 % is het zekers afkeur. Ik heb het iets anders beschreven, maar komt op hetzelfde neer is mijn mening!!!

 

Peter heeft me netjes geantwoord met de kennis die hij op dat moment had, wat ik waardeer!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De auto is uiteindelijk toch goedgekeurd, na uitleg van mijn kant. In eerste instantie wilde hij er niet in mee gaan, alle lampen moeten branden was zijn mening. Ik heb verschillende teksten laten lezen uit het ( APK / RDW ) boek mbt de verlichting, en stukjes van bovenstaande reacties, en uiteindelijk heb ik hem er toch in kunnen overtuigen.

 

Tja muggensifterij....zeg t maar....!!

 

eind goed al goed!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is idd aan de keurmeester, (witte) stadslichtledjes lijken voor sommige mensen/ogen ook blauwig.. dat mag niet..en is dus afkeur

Wbt knipperlichten, daar mag idd max 25% niet van doen, aan 1 stuk. zouden aan beide zijden bijv precies de middelste 2 niet doen is het ook geen probleem mits er niet meer dan een x cm tussen zit zodat het nog steeds als 1 unit gezien wordt.

Hetzelfde geldt voor de USA lampen(knipperlichten voor) die we sneaky laten meebranden, sommigen keuren het meteen af want er branden bijv 4 lampen of 2 verschillende kleuren etc etc..

 

Overigens is dit ook weer bepalend door het humeur van de keurmeester.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden