Ga naar inhoud
  • 0

ICE Inbouw Seat Cordoba


VisionRoy

Vraag

Ik heb even een vraagje over het aansluiten van 2 versterkers.

Ik heb zelf altijd maar 1 versterker, dus ik weet niet precies hoe dit zit.

 

We gaan van t weekend bij mijn neef een nieuwe ICE Set inbouwen van Fusion. Deze kit bevat 2 versterkers.

 

Even de complete set :

 

- EN-AM3002, 2 kanaals versterker van 300Watt

- EN-SW12ED, 12 inch subwoofer van 400Watt gemonteerd in een bass kist

- EN-CM525, composet van 180Watt

- EN-FR693, 3-weg luidsprekers van 260Watt

- EN-AM6004, 4 kanaals versterker van 600Watt

 

Bij de kit word ook de bekabeling en zekeringen en heel de mikmak bijgeleverd. En als ik mij niet vergis zit er een 6mm bekabeling bij.

 

Dat is naar mijn mening erg dun.

 

Wat ik me nu dus afvraag is ...

Is het nu niet beter om voor allebei de versterkers een apparte kabel te trekken in plaats van 1 kabel en die achter opsplitsen ?

En MAG dat uberhaubt wel ? 2 kabels rechtstreeks van de accu naar achteren toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
Is het nu niet beter om voor allebei de versterkers een apparte kabel te trekken in plaats van 1 kabel en die achter opsplitsen ?

Zou persoonlijk voor 2 verschillende kabels gaan. Ze zijn al niet erg dik.

En MAG dat uberhaubt wel ? 2 kabels rechtstreeks van de accu naar achteren toe.

Staat nergens in de wet dat het niet mag :D. Zou niet vweten waarom het niet zou mogen/kunnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

als de kabel dik genoeg is en genoeg stroom kan doorvoeren geen probleem .

men mag zoveel versterkers op een kabel schakelen als men wil .

stroom kabel en signaal kabel wel niet in dezelfde goot leggen .

die kabel van 6mm zou ik weggooien veel te dun .

ga een kijken waar men lasapparaten verkoopt ,lasapparaten hebben namelijk veel stroom nodig om goed te functioneren en daar kan men zeergoedkoop en heeeeeeeeeeeele dikke stroomkabel verkrijgen .

een nadeel hij is dan wel zwart van kleur maar aan elk uiteinde wat rode plakband en men kan zo de + en de- onderschijden .

grz guy

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

guyke,

 

Voor dit soort installaties heb je geen extreem dikke kabels nodig. Dat komt pas als je wat heftiger spul erin hangt.

een 6mm kabel per versterker moet gewoon voldoen.

En hij krijgt de kabels erbij geleverd, dus is zonde om dan alles nieuw nogmaals te kopen.

 

dexter,

 

Ik bedoelde ook niet of het van de wet mocht :P

Ik had het meer over het technisch aspect. Of het kwaad kan voor je accu of andere onderdelen ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wat ik me nu dus afvraag is ...

Is het nu niet beter om voor allebei de versterkers een apparte kabel te trekken in plaats van 1 kabel en die achter opsplitsen ?

En MAG dat uberhaubt wel ? 2 kabels rechtstreeks van de accu naar achteren toe.

 

Wat de kabeldiameter betreft: zelf ga ik altijd uit van maximaal 100W per mm2. In jouw geval komt dat neer op 9 mm2 wat je nodig zou hebben. Ik zou dus of dubbele kabels trekken of 1 dikkere kabel nemen. 2 kabels van 6 mm2 zijn natuurlijk makkelijker weg te werken dat 1 dikkere, stuggere kabel, maar die dunne snoertjes hebben weer als nadeel dat ze sneller beschadigen. Dus als je toch kabels gaat trekken, neem 1 goede kabel. Ook makkelijker als je later nog versterkers bij wilt plaatsen...

En inderdaad uit de buurt houden van signaal- en luidsprekerkabels in verband met interferentie.

Zeker de hoofdspanningskabels trouwens wel direct bij je accu even af...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik had het meer over het technisch aspect. Of het kwaad kan voor je accu of andere onderdelen ofzo.

Nee kan geen kwaad alleen idd wat arjen-0 al zegt oppassen bij signaal draden maar dat moet je altijd al met versterker draden. Maar net wat je zelf makkelijk vind 2 dunne draden of 1 dikkere. Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

We hebben besloten om het toch gewoon bij 2 dunne te houden appi :)

 

Morgenvroeg gaan we beginnen.

 

Toch nog bedankt voor je advies, word altijd op prijs gesteld :D

 

Ik zal hier wel wat foto's plaatsen morgen als ik eraan denk (vroeg opstaan in het weekend is vaak problematisch voor mij, dus vandaar "als ik eraan denk" :lol:).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat klopt... Maar een rockford versterker van 400w (rms) is ander materiaal dan bijvoorbeeld een supertech van 400w.

 

Die Rockford heeft écht niet genoeg aan 6kwadraat, die supertech kan daar wel mee werken. Dit verschil zal je ook zien in de zekering, de rockford is óf 3x zo zwaar afgezekerd als de supertech, óf helemaal niet afgezekerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En toen zat er weer een knutseldagje op.

 

Ik heb de hele week tekeningen gemaakt van hoe ik dacht dat het allemaal zou kunnen zodat mijn neef wat uit kon kiezen wat hem beviel.

 

Toen we vandaag alles een beetje gingen passen bleek dat allemaal voor niks te zijn, want geen van mijn ideeën kon erin haha. :P

 

Dus toen bedacht ik een dubbele bodem constructie, en hij vond het meteen goed. Zo gezegd zo gedaan, wij aan het bouwen geslagen.

 

Het is net iets anders als een normale dubbele bodem, omdat we ervoor gekozen hebben om de onderdelen een stukje boven de bovenste plaat uit te laten komen. Ik vond dit een erg mooi en appart aanzicht geven. tevens heeft dit als groot voordeel dat je niet met ventilatie enzo zit te prullen.

 

Wat ligt er nu allemaal in ... 12" Sub, 2 Kanaals amp, 4 Kanaals amp, Compo met scheidingsfilters, 6x9" hoedeplankers, 2 fahrad powercap. Alles van fusion behalve de powercap.

 

We konden vandaag niet alles perfect aansluiten omdat zijn radio dit niet toeliet. Die heeft namelijk maar 1 uitgang. Dus nu zitten de hoedeplankers op de radio zelf, en hebben we de sub en de compo op de 4 kanaals gezet.

Dit word met de tijd dus nog veranderd, dan komt de sub op de 2 kanaals met powercap ervoor, en de hoedeplankers en compo op de 4 kanaals. De kabels en alles wat daarvoor nodig is ligt er allemaal al wel, dus de volgende keer is het niet zo'n intensieve klus als vandaag. Volgende keer word er ook een verhoging gemaakt in de hoedeplank voor de speakers daar. Het chassis dat onder de plank zit laat geen fatsoenlijke inbouw toe, dus dan maar een opbouw.

 

Genoeg getypt ... een paar foto's vast van de verrichtingen vandaag.

 

8flwlf6.jpg

 

81yi9va.jpg

 

Als alles af is zal ik hier wat meer foto's neerzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dat klopt... Maar een rockford versterker van 400w (rms) is ander materiaal dan bijvoorbeeld een supertech van 400w.

 

Die Rockford heeft écht niet genoeg aan 6kwadraat, die supertech kan daar wel mee werken. Dit verschil zal je ook zien in de zekering, de rockford is óf 3x zo zwaar afgezekerd als de supertech, óf helemaal niet afgezekerd.

 

Je hebt hier zeker een punt. Voor draaddiameters moet je altijd uitgaan van het opgenomen vermogen van de versterker, dus niet het uitgangsvermogen (piek of RMS of wat dan ook). Dat opgenomen vermogen staat altijd ergens op de versterker vermeld, is bij de betere versterkers altijd meer dan het piekvermogen.

Als je versterker aan de ingangszijde gezekerd is, is dat op dat opgenomen vermogen. Sommige versterkers zijn echter aan de uitgangszijde gezekerd, vaak per kanaal, en dan zegt de waarde niets over het opgenomen vermogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden