Ga naar inhoud
  • 0

Passat 2007 start soms niet


Limster2

Vraag

Hoi, mijn Passat uit 2007 (2.0 tfsi, handgeschakeld) start soms niet:

- ik steek de sleutel in het slot

- alle lampen branden als normaal

- doorduwen sleutel en er gebeurt niks, je hoort ook verder niks qua geluid

- pas na enkele minuten start hij wel als normaal

- gebeurt bij zowel koude als warme start

- vorig jaar is stuurkolom vergrendeling unit al vervangen bij dealer, alsmede accu

- probleem is niet structureel, en dealer kan geen fout codes vinden

 

Ik dacht zelf aan de startmotor of startmotor relais, maar daar kan dealer niks aan vinden.

 

Op dit forum zag ik vergelijkbare melding maar helaas zonder oplossing of terugkoppeling van de melder.

 

Suggesties? (Ik ben niet bekend met auto techniek dus graag in Jip en Janneke taal uitleg ;-) alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
3 hours ago, Roy_01 said:

Als je het probleem weer hebt probeer de auto direct te starten via het startrelais. Dan moet je het toch kunnen lokaliseren? 

Start relais?

Je bedoelt de Bendix op je startmotor?

Het probleem is er weer.

Zo weken niet en dan opeens is het probleem er weer.

Kan zo een week zijn dat hij problemen heeft en dan een paar weken niet.

Geen foutmelding en geen 

Nadeel is dat er ook een after market start onderbreker op zit.

Deze gaat wel uit als je de deuren openen doet.

Dus als ik de auto kan starten op contact zonder de sleutel te hoeven door drukken dan ben ik al een stuk verder.

Of als het signaal wel binnen komt bij de start relais (Bendix?)

Toeval is dat de auteur de zelfde motor heeft met hetzelfde bouwjaar.

Misschien dezelfde auto??? 🤷🏻‍♂️

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het startrelais krijgt een signaal als jij je sleutel omdraait naar starten. Deze schakelt dan weer een groter vermogen naar de startmotor toe. Als je deze direct bediend kun je zoeken waar het probleem zit. Of meten of het signaal bij de startmotor uitkomt is ook heel slim. Zo kun je steeds meer zaken gaan uitsluiten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het probleem is vaak dat het onverwachts gebeurd en voor je eventueel tijd hebt om er na te kijken dat het dan weer op gelost is.😂

Zit ook geen logica in wanneer die dan wel weer start en wanneer niet.

 

Ik weet dus niet als de Bendix die bovenop de startmotor zit nog wordt aangestuurd door een andere relais of dat de Bendix rechtstreeks wordt aangestuurd door het slot

Als ik dat weet wordt het ook al makkelijker zoeken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is de aftermarket startonderbreker niet even te bypassen? Zodoende deze al uit te sluiten. 

Als bij het inbrengen van de sleutel al het stuur van het stuurslot af komt is er niks met de ELV. Op contact zetten is volgens de beschrijving ook geen probleem, dus de authenticificatie van de sleutel is gelukt en kan je dus al zeggen dat ook de reader coil zijn werk doet. Dan zit er nog een koppeling tussen ELV en de gateway. Of het contactslot geeft positie 4 niet goed door 

Screenshot_20240922_202138_SamsungInternet.thumb.jpg.bc301a6c06f057a69adad95e427d7207.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
21 minutes ago, wulfke said:

Is de aftermarket startonderbreker niet even te bypassen? Zodoende deze al uit te sluiten. 

Als bij het inbrengen van de sleutel al het stuur van het stuurslot af komt is er niks met de ELV. Op contact zetten is volgens de beschrijving ook geen probleem, dus de authenticificatie van de sleutel is gelukt en kan je dus al zeggen dat ook de reader coil zijn werk doet. Dan zit er nog een koppeling tussen ELV en de gateway. Of het contactslot geeft positie 4 niet goed door 

Screenshot_20240922_202138_SamsungInternet.thumb.jpg.bc301a6c06f057a69adad95e427d7207.jpg

Dat even omzeilen is denk ik niet even te doen😁

Heb der ook aan gedacht om die er tussen uit te halen maar dat is denk ik niet zo maar even te doen.

Gezien het niet willen starten vaak maar een paar dagen is en daarna weken niet meer voorkomt weerhoudt mij er ook van om er mee bezig te gaan.

Voor de rest branden alle lampjes die moeten branden alleen doet hij verder niks.

Kan zijn dat je na een paar keer op slot en van slot zetten of de deuren open en dicht doen of een paar keer de sleutel er in en uit doen dat hij opeens weer start.

Er zit ook geen logica in wanneer hij weer wil starten.

Kan ik bv als hij niet wil starten de Bendix bekrachtigen zodat de startmotor aan slaat?

Als hij dan start dan krijgt de startmotor geen signaal.

Kan ook meten als de Bendix wel wordt aangestuurd.

Daar heb je dan weer 2 man voor nodig.

Meestal als ik er ff tijd voor heb en er iemand ff kan helpen is het probleem opeens weer opgelost😂

Dacht eerst ook vocht maar het is nu al een tijdje droog en gisteren begon het niet starten opeens weer

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
33 minutes ago, wulfke said:

Is de aftermarket startonderbreker niet even te bypassen? Zodoende deze al uit te sluiten. 

Als bij het inbrengen van de sleutel al het stuur van het stuurslot af komt is er niks met de ELV. Op contact zetten is volgens de beschrijving ook geen probleem, dus de authenticificatie van de sleutel is gelukt en kan je dus al zeggen dat ook de reader coil zijn werk doet. Dan zit er nog een koppeling tussen ELV en de gateway. Of het contactslot geeft positie 4 niet goed door 

Screenshot_20240922_202138_SamsungInternet.thumb.jpg.bc301a6c06f057a69adad95e427d7207.jpg

Hoe en waar kan ik het beste positie 4 testen?

Die gedachte had ik ook al maar heb van deze Passat nog totaal geen schema's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

https://vwts.ru/vw/b6/vw-passat-b6-wiring-diagrams-eng.pdf

Moest je alsnog het aftermarket spul zou kunnen omzeilen zou het eea kunnen uitsluiten gezien dit een systeem is welke niet eigen is aan de auto en de wagen er ook geen rekening mee zal houden bij het maken van een foutmelding. Ook omdat je nu aangeeft dat de wagen eens opnieuw op slot en van het slot afhalen ook al kan bijdragen tot het wel aanslaan van de motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
2 hours ago, wulfke said:

https://vwts.ru/vw/b6/vw-passat-b6-wiring-diagrams-eng.pdf

Moest je alsnog het aftermarket spul zou kunnen omzeilen zou het eea kunnen uitsluiten gezien dit een systeem is welke niet eigen is aan de auto en de wagen er ook geen rekening mee zal houden bij het maken van een foutmelding. Ook omdat je nu aangeeft dat de wagen eens opnieuw op slot en van het slot afhalen ook al kan bijdragen tot het wel aanslaan van de motor.

Ik weet niet als het openen en sluiten bijdraagt.

Je probeert wat om de auto weer startend te krijgen.

Als je de deur los doet met de ab is de blokkering er af.

Ledje knippert niet meer.

Als.je te lang wacht normaal dan moet je deuren open op de ab in drukken zodat de blokkering er weer af is.

Heeft dat invloed op het probleem? Geen idee.

Gezien het probleem zich vaak maar een paar dagen voor doet is het lastig te diagnosticeren gezien de auto vrijwel elke dag wel rijd.

Zag nog 1 met hetzelfde probleem op youtube.

Die zegt dat het soms wel tot 30 seconden kan duren voordat het starten wordt vrij gegeven.

Ik zal morgenvroeg eens kijken wat de auto doet en hoe lang het duurt voordat hij starten wil.

Voor hetzelfde geld is het probleem weer weg 🤷🏻‍♂️

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

je moet even goed bekijken, als je de sleutel/keyfob in het gat steekt, ontgrendeld de stuurkolom (elke keer) wel?
Moet je een rem of koppeling intrappen, zo ja doe je dat? Brand er bijv een gloeilampje of het motorlampje bij elke start/startverzoek(als reactie op het openen van het hoofdrelais/stroom naar ecu)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja de sleutel geeft alles vrij.

Koppeling wordt ook ingetrapt.

Rem ook.

Geen storingslampje en ook geen melding met betrekking tot.

Gisteren met geen mogelijkheid aan te krijgen.

Kreeg zo de stekker niet van de Bendix maar toen ik uiteindelijk een klein schroevendraaiertje achter in de stekker had om te meten deed hij het weer elke keer.

Toch de stekker op de Bendix??

Vandaag gewoon weer starten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

er zit ook een klein stukje massaband tussen het startrelais en de startmotor, die willen ook wel eens slecht worden. De bendix zul je wel niet geraakt hebben met de prikker, dan heb je nl door de bak geprikt denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden