Ga naar inhoud
  • 0

spanrol multiriem en stuurbekrachtingspomp


laatje

Vraag

Ik heb een 1.9 TDI (130pk) passsat variant van 2003, km stand 174.000.

 

Heb de auto onlangs een grote beurt laten geven, inclusief distrubutieriem laten vervangen.

 

Had toen ik de auto wegbracht al aangegeven dat bij stationair draaien van de motor er soms een irritant gerammel hoorbaar is; tevens dat (bij warmer weer) de "stuurbekrachtiging" piept in de uiterste stand naar links of rechts gedraaid.

 

Bij ophalen van de auto werd me verteld dat de veer van spanrol van de multiriem waarschijnlijk te slap is, waardoor ik soms dat irritante gerammel. Tevens werd me verteld dat de stuurbekrachtigingpomp vervangen dient te worden.

 

Ik had eigenlijk van te voren verwacht dat het strakker leggen van een of andere riem het probleem wel opgelost zou zijn. Bij een van mijn vorige auto's (golf tdi) was in ieder geval het gepiep van de stuurbekrachtiging zo opgelost. Zou het ene probleem niet met het andere te maken kunnen hebben? M.a.w. zou alleen de spanrol vervangen ook voldoende kunnen zijn?

 

Ikzelf vind het trouwens wel snel dat de stuurbekrachtigingspomp na 4 jaar al geheel vervangen moet worden. Of is dit normaal; heeft iemand hier ervaring mee/verstand van?

 

gr.

Erwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik had dat ook tot op een zondagavond mijn vrouw belt met de mededeling dat de passat niet meer rijd :( en alle lampjes branden. Ik wist direct dat de multiriem geknapt was :idea: . Alles laten vervangen en nog steed dat iritante geluid :cry: . Blijkt het dus de poulie van de dynamo te zijn. Alles met elkaar wel weer 500 euro lichter. :embarassed:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb net een telefoontje van de garage gehad. Stuurbekrachtigingspomp is vervangen, maar auto is vandaag nog niet klaar. Zit lucht in de leidingen of zoiets en de stuurbekrachtiging doet het nog niet goed; het is voor hen op dit moment nog niet duidelijk wat de oorzaak is.

 

Ben benieuwd naar het resultaat morgen. Heb al gezegd dat ze toch niet een goede stuurbekrachtigingspomp voor niets gaan vervangen hè. Want als het probleem nu niet weg is, lijkt de oorzaak toch duidelijk niet bij de stuurbekrachtigingpomp zelf te liggen. Vond het al opmerkelijk dat deze pomp na 4 jaar al vervangen moest worden.

 

To be continued....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik weet eigenlijk niet of ze de olie ook hebben vervangen, heb eigenlijk niet goed doorgevraagd aan de telefoon. Ik was meer aan het balen van het bericht dat de auto niet klaar was en er dalijk mogelijk voor niets een nieuwe pomp is ingezet (a € 325 inclusfief inbouwen)

 

Het lijk me eigenlijk wel standaard als je er een nieuwe pomp inzet, je ook de olie verniewd, of is dit niet zo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

een goede garagist vervangt ook dadelijk de olie ,normaal ontlucht de pomp vanzelf dit duurt maar een 2tal minuten dus het is raar dat ze het niet klaar gekregen hebben .

mijn theorie is dat ze een nieuwe pomp gezet hebben en toch nog het geluid horen wat je zo irriteerd en dat ze daar nu naar het zoeken zijn .

een pomp gaat normaal niet snel kapot zeker geen vw pompen ijzersterk vergeleken bij een ford of frans merk die lekken al na 100000km.

sterkte :):)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
een goede garagist vervangt ook dadelijk de olie ,normaal ontlucht de pomp vanzelf dit duurt maar een 2tal minuten dus het is raar dat ze het niet klaar gekregen hebben .

mijn theorie is dat ze een nieuwe pomp gezet hebben en toch nog het geluid horen wat je zo irriteerd en dat ze daar nu naar het zoeken zijn .

een pomp gaat normaal niet snel kapot zeker geen vw pompen ijzersterk vergeleken bij een ford of frans merk die lekken al na 100000km.

sterkte :):)

 

Zou wel goed zijn, nieuwe pomp en nieuwe olie, zou het toch even navragen. En de zaak ontlucht zichzelf idd, al redelijk snel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Afgelopen week was ook mijn vrijlooppoelie aan de beurt (ik had ook al een tijdje last van piepen bij max stuuruitslag, maar nu joekerde 'ie ook bij stationairloop), de dynamo was er in 10 minuten uit en met het juiste gereedschap (dat moesten we overigens wel even lenen) is de poelie binnen 2 minuten vervangen.

 

Het stomme van VW is dat ze de onderste bevestigingsbout van de dynamo zó gemonteerd hebben, dat je deze er niet helemaal uit kan halen, omdat 'ie dan tegen de fan aanloopt. Wij hebben dus gewoon deze bout doorgezaagd (dan kan ie er ineens heel makkelijk uit :lol: ) en bij montage van de dynamo hebben we een nieuwe bout er van de andere kant, waar ruimte zat is, weer ingedraaid. Dat scheelt een boel gepiel en tijd.

 

Ik denk dus dat met een uurloon van om en nabij de 100 euro (?) het in- en uitbouwen van de dynamo redelijk hoog in rekening wordt gebracht.

Wij waren in totaal nog geen uur kwijt, inclusief heen- en weer rijden naar en in de rij wachten bij de onderdelenhandel.

 

Maar bij de dealer zijn er volgens mij gewoon standaard bedragen voor bepaalde reparaties / handelingen, had je van tevoren geen prijsopgave laten doen.?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja, die onderste bout van de dynamo maakt het dat de visco poelie eraf moet en dat dus de voorkant van de auto in servicestand moet worden gezet, vandaar de hoge kosten (waarschijnlijk).

 

Waarom moet de dynamo er uberhaupt af voor het vervangen van de vrijlooppoelie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Waarom moet de dynamo er uberhaupt af voor het vervangen van de vrijlooppoelie?

 

Ik neem aan omdat je nogal wat kracht in tegengestelde richting moet zetten om alles los te draaien en dan ruimte nodig hebt die je niet hebt als de dynamo nog gemonteerd is?

 

Wij hebben hem in ieder geval even tussen de bankschroef gezet en toen was het zo gepiept.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb toevallig gisteren de vrijlooppoelie laten vervangen. Er kwam toch nog regelmatig een vervelend gerammel; met name bij met lage toeren wegrijden. Vervangen van de poelie koste € 85, inclusief montage (voor montage is trouwens niet berekend, is 0,7 uur aan besteed). Nette service van de garage vind ik. Mogelijk enige coulance omdat ik dus het laatste half jaar ook al buiten de normale grote beurt incl. spanrollen e.d. ook nog een extra (dure) spanrol en stuurbekrachtingspomp heb laten vervangen.

 

In ieder geval is dat klote gerammel eruit en klinkt de auto weer normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Afgelopen week was ook mijn vrijlooppoelie aan de beurt (ik had ook al een tijdje last van piepen bij max stuuruitslag, maar nu joekerde 'ie ook bij stationairloop), de dynamo was er in 10 minuten uit en met het juiste gereedschap (dat moesten we overigens wel even lenen) is de poelie binnen 2 minuten vervangen.

 

Het stomme van VW is dat ze de onderste bevestigingsbout van de dynamo zó gemonteerd hebben, dat je deze er niet helemaal uit kan halen, omdat 'ie dan tegen de fan aanloopt. Wij hebben dus gewoon deze bout doorgezaagd (dan kan ie er ineens heel makkelijk uit :lol: ) en bij montage van de dynamo hebben we een nieuwe bout er van de andere kant, waar ruimte zat is, weer ingedraaid. Dat scheelt een boel gepiel en tijd.

 

Ik denk dus dat met een uurloon van om en nabij de 100 euro (?) het in- en uitbouwen van de dynamo redelijk hoog in rekening wordt gebracht.

Wij waren in totaal nog geen uur kwijt, inclusief heen- en weer rijden naar en in de rij wachten bij de onderdelenhandel.

 

Maar bij de dealer zijn er volgens mij gewoon standaard bedragen voor bepaalde reparaties / handelingen, had je van tevoren geen prijsopgave laten doen.?

 

Hoe maak jij de riem los dan? Ik kon er echt niet bij.. 10 minuten sodejuu!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De riem hoeft niet los, met een 17mm sleutel (klokslag draaien) zet je de riemspanner in de uiterste stand en lock je die met een pen zodat de spanner in die stand blijft staan. De riem is daarna wel over de poelie van de dyname te krijgen. D'r zit een nok op het bewegende deel van de riemspanner waarop de 17mm steeksleutel past.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden