Ga naar inhoud
  • 0

Passat 3B 1997 koelprobleem OPGELOST!


HenkMeijers

Vraag

Beste leden,

 

Ik heb een passat uit 1997 1.6

Nu wil het zijn dat de auto koelproblemen heeft

 

Bij stationair netjes 90graden

Bij het rijden loopt die op naar 130graden

 

Wat mij opviel is dat de 2e koelfan niet aanslaat.

Rechtstreeks aangesloten doet die het wel

Kachel word wel netjes warm

Bovenste koelvloeistof slang wordt heet

Onderste warm/lauw

Het geheel ontlucht, koelvloeistofniveau blijft ook goed

Thermostaat is al vervangen

 

Kan het zijn dat mijn radiateur verstopt zit?

Of zijn er andere oorzaken?

 

Wie kan mij helpen?

 

Mvgr Henk

aangepast door HenkMeijers
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

de rechter koelfan(vanaf bestuurder gezien) is van de airco, zo te lezen blijft je thermostaat dicht staan.

Zou vreemd zijn, die is net vervangen. En ik heb geen airco op de passat, had meer het idee dat die "rechter" koelfan aan hoort te slaan bij een x aantal graden. Ik zal nog eens verder gaan graven waar t weg moet komen

 

Bedankt in ieder geval

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Misschien je waterpomp? Er zijn waterpompen met kunststof impeller die los om de as kan zitten. Je hebt dan onvoldoende circulatie. Je kunt hem misschien voelen als je het thermostaathuis eraf hebt. Als hij warm loopt met verstopte radiator moet je kachel ook echt flink warm zijn met blower vol aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Misschien je waterpomp? Er zijn waterpompen met kunststof impeller die los om de as kan zitten. Je hebt dan onvoldoende circulatie. Je kunt hem misschien voelen als je het thermostaathuis eraf hebt. Als hij warm loopt met verstopte radiator moet je kachel ook echt flink warm zijn met blower vol aan.

 

Als de waterpomp stuk is zou de kachel het dan nog wel doen? En wat je zegt hij word inderdaad echt flink warm met de blower vol aan! Misschien dat de vorige eigenaar een PIL in de radiator heeft gedaan, ga toch nog de 'goedkopere' oplossing proberen door er een fles reiniger in te gooien. Tips wat voor merk ik het best kan gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

er staat nergens dat een nieuwe thermostaat niet stuk kan zijn, gebeurt dikwijls.

 

Komt er wel koelvloeistof uit het dunne slangetje aan je expansievat met draaiende motor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

er staat nergens dat een nieuwe thermostaat niet stuk kan zijn, gebeurt dikwijls.

 

Komt er wel koelvloeistof uit het dunne slangetje aan je expansievat met draaiende motor?

Dat kan zeker inderdaad, nee er komt niets uit dat slangetje bij draaiende motor, vandaar dat ik dacht dat er ergens een verstopping zit.

 

Anders maar even de thermostaat testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgens mij is de thermostaat fail-safe, als deze defect raakt gaat alle koelvloeistof over de radiateur.

Dus de auto raakt juist niet op temperatuur. Ik zou het zoals eerder gezegd ook in de waterpomp of een verstopping zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgens mij is de thermostaat fail-safe, als deze defect raakt gaat alle koelvloeistof over de radiateur.

Dus de auto raakt juist niet op temperatuur. Ik zou het zoals eerder gezegd ook in de waterpomp of een verstopping zoeken.

Als ik deze week tijd heb (zit in de nachtdienst) zal ik eerst eens een reinigings middel er door gooien, mocht ik daar niks aan zien of mocht het probleem niet verholpen zijn ga ik de waterpomp vervangen. In iedergeval iedereen al bedankt voor het meedenken, en alle tips zijn nog welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als er geen water uit het slangetje aan je expansievat komt met draaiende motor is je waterpomp overleden. Heb ik vorig jaar gehad. Bij rustig rijden temperatuur op 90 graden en een keer doortrekken vloog hij naar het rood.er zijn waterpompen met kunststof schoepen die los raken van de as van de pomp en draaien dan niet of bijna niet mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag de disributieriem, waterpomp en spanrol binnen gekregen. Vanavond om 19.00uur begonnen en om 22.00uur de boel erop zitten en weer in elkaar. Waterpomp was indd stuk het kunststof gedeelte lag in 2 stukken.

 

Het probleem is dus opgelost gelukkig! Iedereen bedankt voor de hulp en meedenken! Heeft me zeker geholpen.

 

Paar fotoseaa42e5c5db5f3fc117ae1c3ae174271.jpg17798a1cde9c99fc01088a08d2024eb4.jpg0e15471c1e2695ac0d3d04a645b74d12.jpg037cffe226d9b2ce7f5ba5d894260e27.jpgd7fada758632ba923aa60302a65b4b4b.jpg7d96baf3f648da951a064bc3950f3b07.jpg

 

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Fijn dat het opgelost is. De distributie riem zag er uit alsof hij toch al aan vervanging toe was. Nu kan je er weer even tegenaan hoop ik.

Inderdaad dat hoop ik ook! En klopt die was aan vervanging toe. De auto heeft 285k gelopen en op het afdekkapje stond dat die bij 116k vervangen was. Maar de verkoper gaf aan dat hij tussentijds ook nog een keer vervangen was.(dan ben ik natuurlijk weer goed gelovig.) Maar nadat ik de onderhoudsboekje gevonden had bleek idd dat hij bij 195k ook vervangen was gelukkig! En altijd netjes dealer onderhouden. Nu 90k verder was die er wel weer aan toe!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit keer een waterpomp met metalen impeller gekozen hoop ik? Mooi dat het opgelost is, je hebt je een koppakking bespaard.

op zich maakt dat niet eens zoveel uit, 120dkm redden ze vaak wel.. maar laten zitten, daar zit het probleem vaak in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden