Ga naar inhoud
  • 0

Scirocco facelift xenon (dyn. & stat. cornering & hoogteregeling)


Roy_01

Vraag

Hierbij even een samenvatting van mijn laatst uitgevoerde retrofit facelift xenon voor de Scirocco met dynamische en statische bochtenverlichting en hoogteregeling.

Heb ook veel over dit onderwerp gelezen op dit forum dus misschien dat het iemand kan helpen die dit ook uit wil voeren.

Uitgangssituatie voor mij was de pre-facelift xenon werkend zonder automatische hoogteregeling en statische bochtenverlichting.

 

Elektrische schema's: https://erwin.volkswagen.de/erwin/showHome.do;jsessionid=EC3BC1266FBA63D609EF7C5B404FCB36.ASTPERWEU01

 

Gebruikte stuurmodules/componenten:

 

BCM 5k0 937 087 AB (zonder keyless entry, goed navragen bij aankoop wat voor versie het is)
AFS ECU 5m0 907 357F (> 5-2014)
Xenon range sensor 1k0 941 273L
Rechter koplamp 1k8 941 752 B
Linker koplamp 1k8 941 751 B

 

Gebruikte onderdelen:

 

Stekker AFS module 7m3 972 726b 1x
Stekker as sensor 4B0 973 712 1x
Rep. draad as sensor 000 979 019 E 2x
Afdichting met gaatje 357 972 740 E 13x
Afdichting blind 3c0 972 841 3x
Beschermkapje 1E0 971 921 1x
Bout N10 430 104 5x
Moer N10 597 701 5x
Rubber doorvoer 6N0 906 102 1x

Rep draad afs stekker 000 979 009 5x
Rep draad koplamp stekker groot 000 979 131 5x
Rep draad koplamp stekker klein 000 979 133 4x
Afdichting stekker met gaatje 357 972 741 2x
Afdichting stekker blind 357 972 841 2x
massa oog 1x

Kabel 1,00 mm2 Lapp 21 meter
Kabel 3 aderig x 0,35 mm2 6 meter
Kabel canbus 10m 000 979 987 1x

BCM rep. draad 000 979 242 1x
BCM rep. draad 000 979 025 2x
Zekeringen 10A 2x
Beschermhuls Hellerman HG-PP13 7 meter

 

Kabelbomen voorbereid

IMG_3695.jpg

IMG_3805.jpg

 

Rechter xenon bedrading achter de motor isolatie langsgetrokken
IMG_4117.jpg

Linker xenon bedrading langs de accu
IMG_4118.jpg

Bedrading naar binnen getrokken via de rubber doorvoer waar bij een handgeschakelde bak de koppeling zit.
IMG_4116.jpg

 

Aansluiten bedrading

AFS module aangesloten op de koplampen, canbus en op de zekeringkast.
Vervolgens de hoogtesensor gemonteerd en aangesloten op de achteras

Pinout koplamp:

Pin 01 Can-hi
Pin 02 Can-low
Pin 04 12V voor dynamic/static cornering zekering 5 links en 6 rechts 10A
Pin 05 Massa
Pin 06 Dimlicht
Pin 07 Massa
Pin 08 Klein vierkant ledje
Pin 10 Stadslicht PWM signaal
Pin 11 Shutter
Pin 12 DRL 12V

Pinout AFS module J431

T26/02 can high J533 T20/e16
T26/03 can low J533 T20/e06
T26/04 can hi koplamp pin 01
T26/05 can low koplamp pin 02
T26/07 level sensor T4ar/04
T26/10 level sensor T4ar/02
T26/11 level sensor T4ar/01
T26/23 zekering 1 (10A)
T26/24 massa oog
 
Wisselen boordcomputer voor highline versie
 
De volgende handleiding heb ik gebruikt voor het wisselen van de boordcomputer.
Belangrijk is dat de coderingen goed worden opgeslagen en byte voor byte worden nagelopen met de nieuwe bcm.
 
Afstandbedieningen moeten opnieuw worden aangeleerd op de nieuwe bcm (openen en sluiten deuren, startonderbreker opnieuw aanleren is niet niet nodig)
 
- 1 sleutel in het contact plaatsen en sleutel die je wil aanleren in de hand houden
- Ga naar module 09 central electronics
- Go naar adaptation channel 00
- Klik op read, dan verschijnt er een versie of je alle opgeslagen afstandbedieningen in het geheugen wil wissen. De nieuwe waarde wordt 00 and klik op save & done go back
- Ga naar adaptation channel 01 en verander het getal in het aantal afstanbedieningen dat je wil aanleren. Ik heb dit per afstandbediening apart gedaan dus 1 ingevoerd.
- Druk op save en houd de ontgrendelknop van de afstandbedeniening in de hand ingedrukt voor een paar seconden. Nu zou volgens Rosstech de knipperlichten even een signaal moeten geven in de mfd maar bij mij gebeurde er niets.
- Druk op done go back binnen 15 seconden
 
Stop de aangeleerde sleutel in het contact en herhaal bovenstaande procedure voor de andere afstandbediening
 
Hoogtesensor aanmelden in de can gateway en basisafstelling (vcds)

In de can gateway module 19 de hoogteregeling aangemeld 55-xenon range in de installation list

Vervolgens basic settings uitgevoerd van de hoogte regeling volgens Rosstech procedure . Deze klopte niet helemaal dus zelf maar beetje aangepast om het wat duidelijker te maken.

Xenon headlight adjustment

[select]
[55 - Xenon Range]
[basic Settings - 04]
Select reset all adaptations from the drop-down menu.
[Go!] and press done go back

[basic Settings - 04]
Select Basic headlamp setting from the drop-down menu.
[Go!] to activate the Basic Setting.

The meas. block field will show Running.
Adjust the headlights using their manual adjusting screws as referenced against a suitable aiming target.

Press [stop] after any needed mechanical adjustments are completed.
Press done go back

[basic Settings - 04]
Select Acknowledge basic setting
[Go!] to activate the Basic Setting and press done go back

Don't forget to check/clear fault codes afterwards.
[Close Controller, Go Back - 06]

Hoogteregeling werkt nu prima maar voor de dynamische bochtenverlichting blijft er een fout voorstaan in de mfd: AFS fout, check instructieboekje.
 
Fout uitgelezen in de AFS xenonrange module 55
 
Address 55: Headlight Range (J745) Labels: 5M0-907-357-V3.clb
Part No SW: 5M0 907 357 F HW: 7L6 907 357 C
Component: AFS-ECU H04 0111
Revision: -------- Serial number: --------------
Coding: 0A9200000F000300
Shop #: WSC 00020 999 12345
ASAM Dataset: EV_HeadlRegulVWAFSPt 002016
ROD: EV_HeadlRegulVWAFSPt_SE36.rod
VCID: 37643BBFDF4D7D3AEE4AB51-8062

1 Fault Found:
13705475 - Databus
U1121 00 [137] - Missing Message
MIL ON - Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 6
Fault Frequency: 5
Reset counter: 5
Mileage: 243169 km
Date: 2017.04.19
Time: 21:02:27

Na overleg met iemand van het Scirocco forum zijn AFS codering overgenomen. Nieuwe codering 0A1200000F000200 overgenomen.
In byte 01 wordt hiermee bit 7 uitgevinkt en hiermee kon ik de foutcode wissen.
Schijnbaar zegt dit bit of start/stop geïnstalleerd is wat niet op mijn auto aanwezig is en de boel blokkeert.

Na het starten van de motor ging de xenon nu niet alleen maar omlaag en terug omhoog maar werd ook in horizontale richting de bundel getest. Statische bochtenverlichting werkte ook meteen en ook bij richting aangeven gaat deze nu aan. Dynamisch werkt het ook perfect. In de mfd zijn nu de opties reismodus en het extra scherm bochtenverlichting aanwezig.
 
IMG_4248.jpg
IMG_4249.jpg
 
Filmpje dynamic cornering:
 
Nog openstaande punten
- DRL dimming activeren voor de led drl.
- Verlichtingsinstellingen aanpassen met VCP, in byte 18 gaat dit niet meer. Doordat ik de knipperlichten ook heb omgebouwd naar led moet hiervan de koude diagnose worden uitgeschakeld om de foutmeldiingen check turn signal left/right uit te schakelen.
 
 
 
     
aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Bedankt, ja met al het uitzoekwerk was ik er 3 maanden mee bezig. (5 a 6 uur per week ongeveer)

En dan had ik de meeste gegevens al gekregen van wat nodig was. Maar toch mooi om een keer gedaan te hebben en leuke hobby.

Koplampen zijn erg schaars en had per ongeluk een bcm met keyless entry gekocht.

Daar kreeg ik de sleutels niet op aangeleerd.

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik dacht al dat jij dezelfde gozer zou zijn als van TDIclub haha. Daar ga ik onder de naam GolfASZ.

 

Dat is inderdaad een flinke klus geweest. Ik vind het trouwens opvallend dat jouw lichten meedraaien ook wanneer je stilstaat. Ik heb dat niet, en heb ik ook niet gehad bij mijn A3 sportback hiervoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb zo een beetje een deja vu gevoel. Heb namelijk in de passat ook oem xenon met dynamische en statische bochtenverlichting geplaatst.

Met een gelijkaardig verloop. Enkel heeft de passat wat verschillen qua aansturing en elektrische componenten.

Achteraf heb ik ook een andere bumper geplaatst met SRA.

 

Je kan ook de stekker pinnen apart kopen, deze kosten een fractie van wat zo een hersteldraadje kost en dat scheelt weer wat in de totaal kosten.

 

Maar is inderdaad een aardige klus maar je krijgt er een dikke optie voor in de plaats ! Heb er nog geen moment spijt van gehad.

 

Idd de statische bochtenverlichting werkt wel bij stilstand. De dynamische bochtenverlichting werkt pas vanaf zo een 30km/u .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja klopt zit ook op het tdi forum maar zag dat er hier toch wat meer kennis gedeeld wordt dus daarom lid geworden.

Het filmpje is opgenomen met de vcds adaptation presentation mode afs actief in module 55.

Toen had ik de foutcode nog in de afs zitten maar kon hiermee checken of het werkte.

Dit kan alleen als de auto stilstaat tijdens, normaal draaien de lampen dan niet mee inderdaad.

De stekker terminals zou ik eigenlijk apart moeten kopen ja, moet nog even zon tang daarvoor aanschaffen.

Wel goed idee voor de volgende aanpassing.

Ik zag inderdaad al dat diverse mensen dit naderhand hebben ingebouwd hier, vandaar dat ik ook hier op de site terecht kwam.

Zit alleen nog even te zoeken of ik de statische bochtenverlichting iets langer kan laten werken tot 50 km/h maar kan dit niet vinden. Misschien dat het met vcp mogelijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vanavond de laatste afwerkpuntjes weggewerkt met VCP hulp (Mark van Lowering Breda).

De knipperlichten gaven een foutcode tijdens de koude diagnose en het mistachterlicht brande mee met de drl.

 

Module 09 byte 18 op 00 gecodeerd en vervolgens backup gemaakt van de lichtinstellingen.

Daarna bij de knipperlichten voorzijde de diagnose uitgevinkt met de bcm pq35 programmer.

Storingsmelding verholpen.

 

Vervolgens via de vaghelper het mistachterlicht links geselecteerd.

Toen coming/leaving home en parking light uitgevinkt bij modes of operation en daarna ging het mistachterlicht uit.

07vh-c4a26-2744891657457695893.png
03read-conf-2456940821601755126.png

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden