Ga naar inhoud

Roetfilters verwijderen


Gast Fappie

Aanbevolen berichten

Voor meer info..

Bron:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2017/04/03/verbod-verwijderen-roetfilter-en-roetfiltertest-in-de-apk

 

 

Dieselauto's met een verwijderd of duidelijk defect roetfilter komen tot 20 mei 2018 gewoon door de APK-keuring. Na die datum worden deze voertuigen afgekeurd, aldus staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) maandag in een brief aan de Tweede Kamer.
 

Het verwijderen van roetfilters uit dieselauto's wordt vanaf 1 juli weer verboden. De periode daarna tot 20 mei volgend jaar ziet Dijksma als een overgangsperiode waarin eigenaren van voertuigen met een verwijderd filter ervoor kunnen zorgen dat het roetfilter weer wordt teruggeplaatst.

Dieselauto's worden zeer vervuilend als roetfilters zijn verwijderd. Omdat het departement van Dijksma verzuimde met nieuwe wetgeving te komen, is het verwijderen van roetfilters sinds begin 2015 niet meer strafbaar. Nieuwe wetgeving moet dit juridische gat dichten.

aangepast door Speedyace
Link naar reactie
Delen op andere sites

@@moud voor jouw auto geldt dat niet. is nooit geleverd met af fabriek roetfilter.

in eerste instantie wordt visuele controle ingesteld en later tijdstip komt ook een deeltjes test. Daar wordt nog niet een datum aangehangen.

Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe een wagen waar de dpf van verwijderd is en goed getuned is, of deze door de test komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zelfs zo dat ze bij auto's zonder Roetfilters zonder fouten in het motormanagement geen eens een Roetmeting hoeven te doen.

 

Ze behoren hem ook eerst uit te lezen en kijken of een readiness test gereed is en bij sommige foutcodes is direct afkeur en volgt er een roetmeting.

 

Mijn Passat is laatst gekeurd, heb geen DPF en ze hebben ook geen Roetmeting gedaan... Gewoon omdat er in adres geen foutcode stond.

 

Tsja en wat betreft het verwijderen van roetfilter, ik zou hem dan leeg laten halen.... dan is de DPF visueel zichtbaar... en er valt toch niets te meten.

 

Moet jij eens achter een diesel gaan staan als die net geregenereerd heeft hahaha en er een dot gas gegeven word.. pffff wat nou mileu Mevr Sharon Dijkstra

Link naar reactie
Delen op andere sites

roetfilter is altijd dure grap om schoonmaken of vervangen worden of storing. rijd ik graag diesel auto met zonder roetfilter op spaar me meer geld. 
Maar eerlijk gezegt als je roetfilter hebt verbruik ook meer brandstof ivm veel druk om uitlaat gassen klopt toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

250 euro extra!? Het is alsof hun ouders hen hebben laten vallen na de geboorte... Ik betaal nu 138 euro per maand voor mijn CC. Dus dan zou ik ongeveer 163 euro gaan dokken mocht ik het willen doen.

 

Ze zeggen dat voor 2011 de auto's alsnog voldoen aan de normen zonder roetfilter in die tijd, maar ze gooien er wel een toeslag boven op mocht je m eruit halen... Zelfs molens, klompen en Gouda kaas zijn niet zo oer-Hollands als een dergelijke regel.

aangepast door PassatCBAC
Link naar reactie
Delen op andere sites

250 euro extra!? Het is alsof hun ouders hen hebben laten vallen na de geboorte... Ik betaal nu 138 euro per maand voor mijn CC. Dus dan zou ik ongeveer 163 euro gaan dokken mocht ik het willen doen.

 

Ze zeggen dat voor 2011 de auto's alsnog voldoen aan de normen zonder roetfilter in die tijd, maar ze gooien er wel een toeslag boven op mocht je m eruit halen... Zelfs molens, klompen en Gouda kaas zijn niet zo oer-Hollands als een dergelijke regel.

Gewoon leeg laten halen en DPF laten zitten, betaal je ook geen 250 euro  :mrgreen:

En je bent niet de eerste die het gaat doen :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon leeg laten halen en DPF laten zitten, betaal je ook geen 250 euro :mrgreen:

En je bent niet de eerste die het gaat doen :wink:

Natuurlijk! Als dat ding vol zit bij mij gaat ie eruit haha. Al zou ik dan 'gepakt' worden ben ik na 2 jaar, inclusief extra belasting en de uitbouw en al, goedkoper uit zijn dan een nieuwe roetfilter haha.

 

Maar vind het belachelijk dat een auto voldoet aan de eisen die gesteld zijn in het bouwjaar maar je alsnog hiervoor moet gaan betalen in 2018.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat gebeurt er met mensen die een auto kopen zonder of leeg filter en dat niet weten? Of met de mensen die nog een auto willen gaan kopen? Stel je voor dat je nu particulier een auto wilt kopen van zullen we zeggen na 2011, hoe kan je dan in vredesnaam weten dat 'ie geen roetfilter heeft (of een lege) en dat je meer zou moeten betalen? Er zitten zoveel haken en ogen aan zo'n wet. De auto is namelijk gewoon APK gekeurd en je mag er dus vanuit gaan dat de auto voldoet aan alle eisen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet iemand de waardes van het roetfilter die je met VCDS uitleest te interpreteren?

 

groep 108

eerste veld is in ML en mag max 175 zijn en 2e en 3e veld zijn in mg.

aangepast door dieseltje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet iemand de waardes van het roetfilter die je met VCDS uitleest te interpreteren?

 

groep 108

eerste veld is in ML en mag max 175 zijn en 2e en 3e veld zijn in mg.

Ik hoorde dat als het ergens tussen de 150mg en 200mg zit, de filter zo'n beetje op het niveau zit van vervangen/leeg halen/schoon branden zit. Weet overigens niet of er verschillende soorten roetfilters zijn van verschillende formaten en al. Wellicht dat een 1.6 weer wat anders heeft dan een 2.0 bijvoorbeeld. Als ik jou was zou ik eens kijken op tdiclub naar info hierover. aangepast door PassatCBAC
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden