Afgelopen dinsdag ging ineens "check engine" lampje branden.
Gelukkig heb ik een basis uitleesstekker via Aliexpress gekocht. Het is basis maar toch het geeft een indicatie.
Via Gerrit Spek vond ik het volgende:
Mogelijke oorzaken:
Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
Water in de behuizing van de EGR Klep (N18)
Bedrading van/naar de EGR Klep (N18) defect
N18 defect
klep (N18) van de EGR functioneert niet (doet maar wat, of staat permanent open of dicht); die klep kan dan op ongewenste momenten open staan (dicht is niet erg), waardoor de cilinders teveel uitlaatgassen te verwerken krijgen
ECU defect (onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk)
Mogelijke oplossingen:
Check / vervang zekering(en)
haal de zekering(en) er uit
maak de uiteinden van de zekering(en) schoon (heel licht opschuren met fijn schuurpapier, daarna heel klein beetje contactspray er op)
zekering(en) doormeten met een multimeter (de zekering(en) ziet er soms prima uit, maar schijn kan bedriegen)
zekering(en) terugplaatsen / vervangen
soms is aan de buitenkant van de zekeringkast niets zichtbaar, maar inwendig is zekeringkast defect
is het gedeelte waar je de zekeringen indrukt geoxideerd of gesmolten?
Kontroleer bedrading en aansluitingen van/naar de EGR Klep (N18)
Check / vervang de EGR Klep (N18)
diesel: check [Module-01], [Meetwaardeblokken-08], Groep 003, veld 4
Heeft iemand ervaring met deze storing en wat het best is om te doen?
Vraag
Dj-Ulic
Goedemorgen,
Afgelopen dinsdag ging ineens "check engine" lampje branden.
Gelukkig heb ik een basis uitleesstekker via Aliexpress gekocht. Het is basis maar toch het geeft een indicatie.
Via Gerrit Spek vond ik het volgende:
Heeft iemand ervaring met deze storing en wat het best is om te doen?
Link naar reactie
Delen op andere sites
7 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten