Ga naar inhoud
  • 0

Foutcode P0403 Exhaust gas recirculation


Dj-Ulic

Vraag

Goedemorgen,

 

Afgelopen dinsdag ging ineens "check engine" lampje branden.

 

Gelukkig heb ik een basis uitleesstekker via Aliexpress gekocht. Het is basis maar toch het geeft een indicatie.

 

Via Gerrit Spek vond ik het volgende:

 

Mogelijke oorzaken:
  • Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
  • Water in de behuizing van de EGR Klep (N18)
  • Bedrading van/naar de EGR Klep (N18) defect
  • N18 defect
    • klep (N18) van de EGR functioneert niet (doet maar wat, of staat permanent open of dicht); die klep kan dan op ongewenste momenten open staan (dicht is niet erg), waardoor de cilinders teveel uitlaatgassen te verwerken krijgen
  • ECU defect (onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk)
Mogelijke oplossingen:
  • Check / vervang zekering(en)
    1. haal de zekering(en) er uit
    2. maak de uiteinden van de zekering(en) schoon (heel licht opschuren met fijn schuurpapier, daarna heel klein beetje contactspray er op)
    3. zekering(en) doormeten met een multimeter (de zekering(en) ziet er soms prima uit, maar schijn kan bedriegen)
    4. zekering(en) terugplaatsen / vervangen
    5. soms is aan de buitenkant van de zekeringkast niets zichtbaar, maar inwendig is zekeringkast defect
    6. is het gedeelte waar je de zekeringen indrukt geoxideerd of gesmolten?
  • Kontroleer bedrading en aansluitingen van/naar de EGR Klep (N18)
  • Check / vervang de EGR Klep (N18)
    • diesel: check [Module-01], [Meetwaardeblokken-08], Groep 003, veld 4

 

 

 

 

 

Heeft iemand ervaring met deze storing en wat het best is om te doen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Goedemorgen,

 

Afgelopen dinsdag ging ineens "check engine" lampje branden.

 

Gelukkig heb ik een basis uitleesstekker via Aliexpress gekocht. Het is basis maar toch het geeft een indicatie.

 

Via Gerrit Spek vond ik het volgende:

Mogelijke oorzaken:

  • Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
  • Water in de behuizing van de EGR Klep (N18)
  • Bedrading van/naar de EGR Klep (N18) defect
  • N18 defect
    • klep (N18) van de EGR functioneert niet (doet maar wat, of staat permanent open of dicht); die klep kan dan op ongewenste momenten open staan (dicht is niet erg), waardoor de cilinders teveel uitlaatgassen te verwerken krijgen
  • ECU defect (onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk)
Mogelijke oplossingen:
  • Check / vervang zekering(en)
    • haal de zekering(en) er uit
    • maak de uiteinden van de zekering(en) schoon (heel licht opschuren met fijn schuurpapier, daarna heel klein beetje contactspray er op)
    • zekering(en) doormeten met een multimeter (de zekering(en) ziet er soms prima uit, maar schijn kan bedriegen)
    • zekering(en) terugplaatsen / vervangen
    • soms is aan de buitenkant van de zekeringkast niets zichtbaar, maar inwendig is zekeringkast defect
    • is het gedeelte waar je de zekeringen indrukt geoxideerd of gesmolten?
  • Kontroleer bedrading en aansluitingen van/naar de EGR Klep (N18)
  • Check / vervang de EGR Klep (N18)
    • diesel: check [Module-01], [Meetwaardeblokken-08], Groep 003, veld 4

 

 

 

 

Heeft iemand ervaring met deze storing en wat het best is om te doen?

Meestal is je EGR klep dusdanig vies dat de sensor die er inzit niet goed meer meet.

 

Even de EGR klep er tussenuit halen en schoonmaken is iets waar ik mee zou beginnen.

 

 

Verzonden vanaf zo'n fruitig dingetje

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Meestal is je EGR klep dusdanig vies dat de sensor die er inzit niet goed meer meet.

 

Even de EGR klep er tussenuit halen en schoonmaken is iets waar ik mee

 

 

 

Is daar een how-to van ergens?

 

 

die ontvang ik dan ook graag.

 

Check eerst de bekabeling maar even in de ribbelbuis bij de startmotor.

 

wat precies? hoe controleren? waarop letten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Afgelopen zaterdag de EGR klep eraf gehaald en bekeken. Het leek allemaal in orde. Nogmaals ik ben geen expert.

 

Sinds gisteren merk ik dat optrekkracht echt minder is. Daarna is het verbruik omhoog. Gemiddeld zat ik rondom 7 liter per 100. Nu boven de 8.

 

Het is een 1.6 FSI.

 

Zijn er mensen in de buurt van Eelde die tijd en zin hebben om langs te komen om er naar te kijken of toch liever naar dealer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden