Ga naar inhoud
  • 0
Log in om dit te volgen  
Willems

Mistlamp probleem links voor

Vraag

Ik heb laatst via Aliexpress een nieuwe linker voormistlamp inclusief (chinese) HB4 besteld en gemonteerd in mijn Passat 3c. Nu is de behuizing (reflector) doorgebrand/weggesmolten (tja, China-quality; zie bijlage). Ik heb vervolgens de reflector en de HB4 lamp van de oude (originele) mistlamp gemonteerd op de chinese variant maar nu brand deze mistlamp niet. Hier zit dus de originele HB4 lamp die op zich is getest en goed is. Aan de stekker is ook niets vreemds te zien. Voor de volledigheid: de linkse bochtverlichting doet het uiteraard ook niet.

 

Kan iemand mij zeggen hoe dit kan?

Kan de bedrading wellicht ook ergens zijn weggesmolten (maar dan zou toch een zekering moeten doorbranden)?

Of is de linkse mistlamp wellicht apart gezekerd? Zoja, welke zekering is dit dan?

 

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

post-22151-0-04246700-1472498989_thumb.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Meet de lamp conector eens met de lampen aan dan zie je meteen of je spanning heb. dit kan je doen in de aansluiting van de lamp en van de stekker.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Inmiddels heb ik het volgende gedaan.

 

Ik ben begonnen met de foutcode te wissen maar deze komt terug als ik het contact weer aanzet.

 

Vervolgens heb ik de spanning gemeten op beide mistlampen:

- rechts is enkel spanning als de mistverlichting aanstaat; deze lamp doet het gewoon.

- links is ALTIJD spanning; ook als het contact uitstaat; de lamp brandt echter niet.

 

Als ik rechts een lamp aansluit dan brandt deze gewoon. Deze zijde functioneert dan ook correct (ook de bochtverlichting).

Sluit ik links dezelfde lamp aan dan daalt de spanning naar 0; dit klopt dus niet.

 

Aangezien beide zijden spanning aangeven is het dus logischerwijs geen onderbreking is de bedrading en/of een defecte zekering.

Wat zou dan hiervan de oorzaak kunnen zijn?

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Als je spanning op de connector van de lamp meet dan zou ze toch wel moeten branden !?

Tenzij de lamp niet goed is of de lampfitting is niet goed (kant connector of kant lamp)

Als ik de lamphouder zo zie is ie lekker warm geweest dan zou het goed kunnen dat de lamp fitting ook het lekker warm heeft gehad.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Heren, dank voor jullie reacties maar ben er nog steeds niet uit.

 

@@Diver: welke massa bedoel je? Er zit 1 stekker met 2 aansluitingen op de mistlamp. Uiteraard de plus en de massa. Welke massa zou links aanwezig moeten zijn? Ook is de zekeringenkast onder de motorkap anders dan jouw afbeelding. Welke zekering(en) zouden vd mistlampen zijn? post-22151-0-98179200-1473518299_thumb.jpg Ik denk echter niet dat het een zekering is aangezien ik wel spanning heb.

 

@@wulfke: aan de lamp ligt het niet aangezien ik de rechterlamp heb geprobeerd waarvan ik zeker weet dat ie het doet. Aan de connector ligt het ook niet aangezien deze normaal uitziet.

 

Het vreemde blijft dat links spanning opstaat ondanks dat het contact uitstaat. Ook vreemd is dat de spanning wegvalt als de lamp wordt aangesloten. Vandaar dat de lam[p ook niet brandt. 

 

Zou het aan een relais kunnen liggen? Zoja, waar zou dit kunnen zitten?

Of wordt dit enkel via het boordnet geregeld; in dat geval ben ik bang dat het boordnet defect is.

 

Ik sta nog steeds open voor ideeën!

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

En als je de linkse lamp op rechts aansluit, doet de linkse lamp het dan wel op de rechtse kant ?

Zit normaal geen relais tussen,worden rechtstreeks gestuurd vanaf het boordnet. Als de spanning er af wordt gegooid bij het aansluiten van de lamp zal u toch wel een foutmelding krijgen tussen de teller. Ook met vcds zou je een fout moeten kunnen uitlezen in heg boordnet.

aangepast door wulfke

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Schakelaar nog ok?

Trek de schakelaar er anders een uit, connector eraf en meet dan nog eens de spanning bij de lamp.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

@@wulfke: Yep als ik de linkse rechts aansluit doet hij het idd. ik krijg op mijn dashboard idd een foutmelding dat de linkse mistlamp het niet doet. Bij het uitlezen met vcds krijg ik de melding 'open or short to plus'. Maar hier wordt ik uiteraard ook niet wijzer van. Dit kan wijzen op een onderbreking in de bedrading, kapotte zekering of iets dergelijks maar niet waarschijnlijk omdat ik toch spanning meet. Ben echter nog steeds zoekende naar de zekering van de mistlampen; blijft een groot raadsel waar deze zit. Dan kan ik dat ook weer uitsluiten.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Massa kan je wel even doormeten met een biepertje. Massa van de connector nemen en dan de andere meetpen van het metertje tegen chassisdeel houden.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Heren, dank voor jullie reacties maar ben er nog steeds niet uit.

 

@@Diver: welke massa bedoel je? Er zit 1 stekker met 2 aansluitingen op de mistlamp. Uiteraard de plus en de massa. Welke massa zou links aanwezig moeten zijn? Ook is de zekeringenkast onder de motorkap anders dan jouw afbeelding. Welke zekering(en) zouden vd mistlampen zijn? attachicon.gif20160910_162603.jpg Ik denk echter niet dat het een zekering is aangezien ik wel spanning heb.

 

@@wulfke: aan de lamp ligt het niet aangezien ik de rechterlamp heb geprobeerd waarvan ik zeker weet dat ie het doet. Aan de connector ligt het ook niet aangezien deze normaal uitziet.

 

Het vreemde blijft dat links spanning opstaat ondanks dat het contact uitstaat. Ook vreemd is dat de spanning wegvalt als de lamp wordt aangesloten. Vandaar dat de lam[p ook niet brandt. 

 

Zou het aan een relais kunnen liggen? Zoja, waar zou dit kunnen zitten?

Of wordt dit enkel via het boordnet geregeld; in dat geval ben ik bang dat het boordnet defect is.

 

Ik sta nog steeds open voor ideeën!

Als de lamp brandt moet je 3 voorwaarden hebben1 schakelaar aan en 2 een plus en 3 een massa. Dus is er een plus en een massa aanwezig op de stekker. Als 1 van de 2 mist brand de lamp niet. Natuurlijk moet de zekering heel zijn. Meet ook eens als de lamp uit is of je spanning heb. Dan weet je of de kabel niet goed is.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Martijn, nummer 13 is idd de zekering van de mistlamp. Als ik deze verwijder dan gaat de rechter mistlamp uit. Echter, dan blijft er nog steeds spanning staan op de linker mistlamp. Ik snap er niets meer van.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Ik weet niet hoeveel sleutel ervaring je hebt maar om de bedrading te kunnen uitmeten zou je het volgende kunnen doen,

 

optie 1,

Paneel boven de pedalen losmaken zodat je aan de stekkers van het boordnet kan.

De stekkers ontgrendelen dmv de rode vergrendelpal te verschuiven.

Stekker D pin 2 losmaken en op deze steekplaats een draadje in schuiven zodat dit contact maakt met de draad/pin die in de connector zit.

Zorg dat de draad lang genoeg is om tot vooraan links te kunnen. Als de draad erin zit ga je naar de voorkant links waar de defecte lamp zit. Haal de connector los en neem hier de plus kant van de connector. Daarin maak je contact met de ene meetpen, maak contact met de andere meet met de draad die je hebt bij gelegd buitenom de wagen. Meet dan ohms of beeptest, als deze biept of 0 ohm aangeeft is de bedrading van boordnet tot stekker goed.

 

Optie 2,

Neem een 12V lamp, sluit de ene kant van de lamp aan aan een chassis deel,

de andere kant van de lamp sluit je aan aan een draadje en stop dit in de stekker D op pin 3 (erbij stoppen)

stekker niet losmaken want dan zal je geen uitgang van het boordnet kunnen testen.

Zorg wel dat er niks in aangekoppeld aan de connector links vooraan.

Als de lamp daar wel brand dan is er iets mis met de bedrading.

Brand de lamp nog niet en krijg je nog steeds een foutmelding dan kan het nog 2 dingen zijn.

 

Ofwel is de bedrading onderweg beschadigd/gesmolten en maakt deze ergens contact waar het niet hoort en gooit het boordnet de spanning eraf.

Ofwel is de uitgang van het boordnet defect.

 

Om dit te weten welke van de 2 zou je originele pin uit de stekker moeten halen, of de draad doorknippen, zodat er zeker niks anders op de uitgang zit. Dan het testlampje  eraan en kijken wat dit doet.

aangepast door wulfke

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Nog even het volgende geprobeerd. Ik heb een rechtstreekse massa aangesloten op de linker mistlamp. Ook hier weer zonder lamp met contact uit 12V en zodra ik de lamp aansluit valt de spanning weg. Aan de massa ligt het dus niet.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Beste Peter,

 

dank voor je uitgebreide verhaal. Ondanks dat ik geen technische achtergrond heb, heb ik een tijd geleden op mijn Passat zelf een trekhaak gemonteerd en kabelboom aangesloten. Dus het zou me moeten lukken. Ik ga dit een andere dag proberen.

Je zegt stekker D pin 3. Welke pin zou dan de rechter kant bedienen? Ik neem aan dat dit een andere zou moeten zijn aangezien dit de bochtverlichting aanstuurt.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Beste Peter,

 

dank voor je uitgebreide verhaal. Ondanks dat ik geen technische achtergrond heb, heb ik een tijd geleden op mijn Passat zelf een trekhaak gemonteerd en kabelboom aangesloten. Dus het zou me moeten lukken. Ik ga dit een andere dag proberen.

Je zegt stekker D pin 2. Welke pin zou dan de rechter kant bedienen? Ik neem aan dat dit een andere zou moeten zijn aangezien dit de bochtverlichting aanstuurt.

Stekker A pin 4 - mistlicht vooraan rechts

aangepast door wulfke

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Log in om dit te volgen  

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden