Ga naar inhoud
  • 0

Dsg en water temperatuur


gti-mkv

Vraag

Doe het maar even hier, maatje van mij heeft Golf VI Cabrio DSG.

 

Is er iemand in de buurt van Hilversum die van de week s avonds keer auto kan uitlezen, om slijtage graad koppelingen uit te lezen?

 

Ander punt, net terug uit Berlijn, en snelheden hoger dan 170 km/h , buiten temperatuur boven 30 graden, loopt olie op tot 135 graden. Dit is volgens mij redelijk normaal, echter water gaat dan ook richting 100-110 graden, dus niet zoals ik gewend ben strak op 90 graden. Klopt dat wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb weliswaar een 1.6 TDI maar dergelijke olietemperaturen heb ik nog niet gezien zo rond of iets boven de 120 graden is toch wel de max.

 

En watertemperatuur niet meer strak op de 90 zou ik wel even naar laten kijken, is niet normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

die watertemperatuur "meter" is verre van accuraat hoor, vandaar dat ik het woord tussen aanhalingstekens plaats. Bij 70° staat dat ding ook al in "geef acht" op 90°. Erboven is echter niet echt de norm, zeg maar.

 

Eerste waar ik dan aan denk is de thermostaat 'n keer controleren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inmiddels weten we allemaal wel dat de watertemperatuurmeter van VW niet als zodanig beschouwd mag worden. VW heeft er een 'geruststellingsindicator' van gemaakt. De werking is alsvolgt:

 

- Meter in het midden: Wees gerust, er is geen reden om je zorgen te maken over de watertemperatuur. Van midwinter tot hoogzomer zal de meter na enige tijd rijden in deze stand blijven staan.

- Meter boven de 90: Er is iets aan de hand, de temperatuur valt buiten het bereik wat door VW als normaal wordt gezien. Dit is (voor een VW) reden om er ECHT naar te laten kijken als dit aanhoudt of zelfs erger wordt.

- Meter bereikt nooit de 90 graden. Ook dit betekent dat er iets aan de hand is. In de file op een koude winterdag wil die lekkere zuinig diesel van VW wel onder de 90 graden blijven, maar voor zover ik weet is dit de enige verklaring voor dit gedrag zonder dat er iets defect is in het koelsysteem. Met VW's op leeftijd komt dit regelmatig voor op dit forum.

 

De laatst 6-7 jaar zit er in het MFA menu ook een olietemperatuurweergave en die geeft de echte olietemperatuur weer. En zowel de olie als de koelvloeistof gaan door hetzelfde blok, dus logischerwijs zal er een relatie tussen de temperatuur van beiden zijn. Iedereen met deze olietemperatuurweergave en die daar regelmatig naar kijkt zal bovenstaande uitleg herkennen.

 

Heb je deze optie in het MFA dan het advies om hem zo vaak mogelijk aan te zetten. Zo leer je het temperatuurverloop van het motorblok kennen. Is niet alleen leuk, maar zo herken je na verloop van tijd ook wanneer er iets NIET goed is.

 

Zelf heb ik de olietemperatuurweergave zo vaak mogelijk aan staan.

aangepast door bm-er
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klopt helemaal wat@@bm-er schrijft, ervaring leert inderdaad dat de olietemperatuur bij rustig rijden rond de 90 staat en bij doorrijden of zware omstandigheden rond de 120 staat en de koelwatermeter op 90.

 

Het lijkt er echt op dat er iets aan de hand moet zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inmiddels weten we allemaal wel dat de watertemperatuurmeter van VW niet als zodanig beschouwd mag worden. VW heeft er een 'geruststellingsindicator' van gemaakt. De werking is alsvolgt:

 

- Meter in het midden: Wees gerust, er is geen reden om je zorgen te maken over de watertemperatuur. Van midwinter tot hoogzomer zal de meter na enige tijd rijden in deze stand blijven staan.

- Meter boven de 90: Er is iets aan de hand, de temperatuur valt buiten het bereik wat door VW als normaal wordt gezien. Dit is (voor een VW) reden om er ECHT naar te laten kijken als dit aanhoudt of zelfs erger wordt.

- Meter bereikt nooit de 90 graden. Ook dit betekent dat er iets aan de hand is. In de file op een koude winterdag wil die lekkere zuinig diesel van VW wel onder de 90 graden blijven, maar voor zover ik weet is dit de enige verklaring voor dit gedrag zonder dat er iets defect is in het koelsysteem. Met VW's op leeftijd komt dit regelmatig voor op dit forum.

 

De laatst 6-7 jaar zit er in het MFA menu ook een olietemperatuurweergave en die geeft de echte olietemperatuur weer. En zowel de olie als de koelvloeistof gaan door hetzelfde blok, dus logischerwijs zal er een relatie tussen de temperatuur van beiden zijn. Iedereen met deze olietemperatuurweergave en die daar regelmatig naar kijkt zal bovenstaande uitleg herkennen.

 

Heb je deze optie in het MFA dan het advies om hem zo vaak mogelijk aan te zetten. Zo leer je het temperatuurverloop van het motorblok kennen. Is niet alleen leuk, maar zo herken je na verloop van tijd ook wanneer er iets NIET goed is.

 

Zelf heb ik de olietemperatuurweergave zo vaak mogelijk aan staan.

dit dus! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

wat voor motor ligt erin? DSG7 neem ik aan?

Als die de slijtage van de platen wil weten, dan neem ik het aan van wel Matthijs.

Bij een DSG 6 valt er niets uit te lezen.

 

Vanmiddag bij een Passat de slijtage uitgelezen. Groep 1 zat binnen de norm en groep 2 ook.

aangepast door Fappie
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag teruggekomen uit Oostenrijk. 1.8 TSI met DSG7 BZB motor. Continu heb ik de olietemperatuur aanstaan, precies om de reden die @@bm-er noemt (je auto goed kennen en weten wanneer er iets mis is)

Snelheden gevarieerd maar regelmatig 160+ gedraaid met top van 200.

Buitentemperatuur: rond 30 graden.

Watertemperatuur: strak in het midden; geruststellend zogezegd.

Olietemparatuur afgelezen in MFD: tussen 96 en 103 graden. Vooral bij de lange klimmen in Duitsland op de cruisecontrol 150 merk je dat de temp even oploopt omdat er gewerkt moet worden. Bij daling of minder belasting loopt de olietemperatuur redelijk snel terug, zeker als je kunt dalen met "gas los". De motor loopt dan feitelijk op lucht en dat koelt lekker.

Aanduidingen van boven de 107 graden heb ik bij mijn auto nog nooit gezien, zeker geen 135 graden.

Hoop dat dit informatief is voor de topicstarter en zijn maat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden