Ga naar inhoud

Roetfilter vanaf 1-7-2017 weer verplicht


bert888

Aanbevolen berichten

Het verwijderen van roetfilters uit dieselauto's wordt vanaf 1 juli volgend jaar weer verboden. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) hoopt dan nieuwe wetgeving helemaal rond te hebben

 

http://www.autoweek.nl/nieuws/verwijderen-roetfilter-per-juli-2017-verboden/

 

 

 

Meetje onduidelijk verhaal.

Ik ga er vanuit dat het voor auto,s geld die na 1juli 2017 op kenteken gezet zijn aangezien het vroeger gewoon toegestaan was.

Het zou vreemd zijn als ze het voor een auto van 2006 (11jaar oud) opeens wel kunnen en gaan verplichten.

 

Zo jagen ze iedereen flink op de kosten.

 

Wat ik heb begrepen is het wel een tijdje verplicht geweest voor auto,s vanaf 2011.

Voor 2011 is het nooit verplicht geweest.

aangepast door bert888
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe kan ik bij de RDW zien of mijn auto een roetfilter affabriek heeft?

Als deze daar namelijk niet vermeld staat is hij zeker niet verplicht.

 

Maar ik kan van onze 2e auto niets vinden over een roetfilter.

Volgend de RDW moet het in de rubriek milleuclassificatie staan!

40-TJ-RG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe kan ik bij de RDW zien of mijn auto een roetfilter affabriek heeft?

Als deze daar namelijk niet vermeld staat is hij zeker niet verplicht.

 

Maar ik kan van onze 2e auto niets vinden over een roetfilter.

Volgend de RDW moet het in de rubriek milleuclassificatie staan!

40-TJ-RG

 

Kijk eens onder motor & milieu en daarna onder milieuprestaties

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk eens onder motor & milieu en daarna onder milieuprestaties

er staat Retrofit Roetfilter nee

 

Bedoelen ze dan een nee voor een retrofit(achteraf) en ook een nee voor een roetfilter affabriek?

 

Als ik een kenteken van een 1jaar oude diesel invoer staat er ook nee!

aangepast door bert888
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 month later...

 

Het gaat dus gelden voor auto,s vanaf 2010.

Mijn auto is euro 4

 

 

 

 

Euro 5 en 6 typen

Toen de staatssecretaris van I & M herinvoering van het demontageverbod aankondigde had ze rapporten in de hand van TNO. Die schetsen het probleem en doen aanbevelingen hoe controle bij de APK mogelijk zou zijn. Overigens een zaak die ook op Europees niveau aandacht heeft, het gaat om handhaving van Euro-normen.

 

Volgens RDW onderzoek in 2015 zou 5 tot 7 procent van de auto’s die een roetfilter moeten hebben ontdaan zijn van dat apparaat, of het werkt niet meer. Het gaat dan om dieselauto’s die volgens typekeuring aan Euro 5 of 6 normen voldoen, met bouwjaren vanaf 2010.

 

Zonder filter stoten ze meer roet uit dan Euro 5 of 6 toestaat. Dus voldoen ze niet meer aan de typekeuring, en dat mag nu al niet. Lees het whitepaper waarop we in AMT 4 wezen, wat te doen bij roetfilterproblemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@@Ozzy40

 

Dat is dan vreemd want op de site van RDW staat over " R " het volgende

 

De waarde R staat voor "uitstoot deeltjes" minder dan 0,005 g/km.

Alleen van toepassing op een personenauto of bedrijfauto met een dieselmotor die niet voldoet aan Euro 5 of hoger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@@Ozzy40

 

Dat is dan vreemd want op de site van RDW staat over " R " het volgende

 

De waarde R staat voor "uitstoot deeltjes" minder dan 0,005 g/km.

Alleen van toepassing op een personenauto of bedrijfauto met een dieselmotor die niet voldoet aan Euro 5 of hoger.

 

Wellicht heb je toch gelijk dan.

Ik heb even ergens anders gekeken en daar stond EU 4 bij een 3C uit 2008 met cr tdi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 months later...
  • 2 months later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden