Ga naar inhoud
  • 0

Schokjes bij wegrijden


Gerrie

Vraag

Mijn onlangs aangekochte Passat uit 2002 1.9TDI 100Pk (130dkm) heeft een probleem. Op dit moment staat hij bij de dealer. Zojuist belden ze me dat het probleem niet op te lossen is maar dat dit een eigenschap van dit model is.

Het volgende doet zich voor:

 

Als de omgevingstemperatuur buiten lager is (volgens mij beneden de 14 graden) dan geeft de auto kleine schokjes bij het wegrijden. Eea is alleen door met slippende koppeling of extra gas op te heffen. Probleem is dus alleen in de 1e versnelling. Als de motor warm is maar de omgevingstemperatuur is nog steeds laag dan blijft dit probleem. Als het warmer is geen problemen. Verder heb ik helemaal geen problemen met rijden of trekkracht. Zojuist kreeg ik een verhaal te horen over roestvorming bij iets wat te maken heeft met de koppeling...

Ik ben een leek, maar mijn vorige model (1999 met 235dkm)) had dat dus niet. Heb nu wel een pompverstuiver motor.

Hij moet nog een keer terug (volgende week) voor een kraak in mijn dashboard wat ook al moeilijk weg te halen is...

 

Het is een voorkeursselectie auto dus alles is gedekt. Ik ben al jaren klant bij deze VW dealer en kan heel goed met hen schakelen. Dus het is geen onwillendheid oid. Maar klopt dit verhaal ?? Iedereen heeft dit dus bij dit model ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Er zijn id meer mensen met dit probleem (w.o. ikzelf)

De ene zegt 2 massa vliegwiel de ander vocht/roest op de koppelingsplaat.

 

Ik ben nu eigenlijk wel eens benieuwd wat de echte oorzaak van het probleem is.

 

Is er iemand die daar eens iets zinnigs over kan zeggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb dezelfde motor als jij Gerrie maar het probleem wat jij schetst is voor mij onbekend. Mijn variant heeft inmiddels zo'n 150 dkm gereden en rijdt en schakelt probleemloos.

 

Kan me bijna niet voorstellen dat ze een voorkeursselektie-auto niet goed kunnen krijgen. Lijkt mij dat ze dat of uit garantie of uit coulance moeten fixen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De reden waarom hij bij de dealer stond is al een hele lijst.

Geen van de punten zijn opgelost. Mijn auto is er alleen maar op achteruit gegaan. Voorbeeld:

Mijn rechterkoplamp trilde bij stationair toerental.

Nu hebben ze deze verplaatst ?? steekt nu voor uit de auto en naast de auto... EN DEZE TRILT NOG STEEDS !!!! Heb gisterenavond gelijk een klachtenbrief de deur uit gedaan. Hartstikke dure auto en sinds ik hem heb (21 juli) heeft hij al 6 dagen in de garage gestaan. Ik ging er vanuit dat dit soort auto's (voorkeursselectie) als nieuw horen te zijn. Volgens VW verraad alleen het kenteken en de km stand dat het geen nieuwe is... Nou dan is dit mijn laatste VW. En koop ik nooit een nieuwe.

 

Auto is al 3x geweest voor een kraak in het dashboard en nu gaan ze deze (waar blijkbaar ook weer 2 dagen voor nodig zijn) over 2 weken opnieuw plaatsen. Ik houd eerlijk gezegd mijn hart vast... Zometeen alles scheef en bekrast en nog steeds een kraak. Dan lever ik hem echt weer in en hoef ik hem niet meer! Eerst maar eens antwoord afwachten op mijn schriftelijke bezwaren.

 

 

Gerrie

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

UPDATE:

 

Zojuist ben ik al gebeld door de garage, men vind alle klachten gegrond en 1 september zijn alle problemen verleden tijd... Het kraken zou te maken hebben met een balk waarop het dashboard rust. De reden dat het kraken er nog inzit (ondanks een aantal pogingen van de garage) is dat het te duur was om gelijk het dashboard te demonteren en te herplaatsen. Nu gaat men dit dus alsnog doen. De klachten mbt het schokken wordt tevens nader onderzocht en ze gaan dit verhelpen, hoe dan ook. Dat is de mondelinge toezegging welke ze hebben gedaan. Tevens wordt er een gehele nieuwe koplampunit geplaatst (op de plek waar deze ook moet zitten, dus niet naast de auto). Ik dacht altijd dat ze dit soort zaken kunnen declareren bij PON. Maar dit hoort misschien nog bij de aflevering wat dan voor rekening is van de garage. Hoe dan ook, alles lijkt nu te worden opgelost. Ik voelde me echt bezwaard om WEER te bellen / mailen. Volgens de garage mag je kritisch zijn en horen zij dit op te lossen. Dit is toch wel een wereldzaak !

Nou nog ff het resultaat afwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dat schokken kan soms opgelost worden door het vliegwiel te laten afdraaien op de draaibank .

en anders moet ge de koppelingsvloeistof eens laten vervangen en goed laten ontluchten .

heb dit reeds met meerdere autos mee gemaakt maar nog nooit met vw's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou, het glas staat wel stil maar je ziet het binnenwerk trillen.

Volgens VW komt dit door de ophanging in de lamp. Deze zit maar men een aantal punten vast (alleen boven) ipv 6 punten (boven en onder). Hij zweeft dus als het ware. Dat komt weer door de facelift van het oude model. Men gaat nu mijn gehele unit vervangen, maar er kan altijd een lichte trilling blijven. Ze hebben dan in elk geval al het mogelijke gedaan. Indien ze mijn stationair toerental zouden aanpassen zou het ook verholpen zijn lijkt me. Maar dat zal wel niet kunnen, anders hadden ze dat wel gedaan ??

Hoe dan ook komt het volgens hen eigenlijk voornamelijk voor aan de bestuurderskant, deze trilt bij mij ook wel een beetje maar niet dat dat dusdanig de lichtbundel laat trillen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
dat schokken kan soms opgelost worden door het vliegwiel te laten afdraaien op de draaibank .

en anders moet ge de koppelingsvloeistof eens laten vervangen en goed laten ontluchten .

heb dit reeds met meerdere autos mee gemaakt maar nog nooit met vw's.

 

Maar ik ben een complete auto analfabeet dus laat het prutsen wel aan de dealer over. Was het er alleen niet mee eens dat men aangaf 'dat is normaal en leer er maar mee leven' Als hij terug is van de garage dan laat ik zeker weten wat ze hebben gedaan. Wellicht ook interessant voor jullie om te lezen. (als ze het ook werkelijk hebben opgelost)

 

Gerrie

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

voorkeurselectie bij vw zegt helaas ook niet alles, (geldt overigens ook voor a-selectie van audi), wel goed dat je het hebt want je zult het nodig hebben.

 

Ik heb destijds ook deze garantie meerdere malen aan moeten spreken voor allerlei mankementen bij mijn wagen 2002 pass 74kw tdi.

De airco gaf bij mij terugkerende problemen. Bij Pon dealer in Amersfoort is destijds alles wel netjes opgelost moet ik zeggen.

 

Sterkte ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik koop uitsluitend auto's bij de dealer. Als ik deze problemen al tegenkom bij een dealer onderhouden auto, wat kom je dan tegen bij een auto van 'de straat' Indien ik geen garantie zou hebben dan had het me in deze 6 wkn dat ik de auto heb al veel geld gekost... Nu heb ik vervangend vervoer en hoef ik niet wakker te liggen van eventuele onkosten. Ik weet dat ik meer betaal bij de aanschaf, maar dat is het mij (ervaringen uit het verleden) wel waard! Overweeg zelfs om de garantie met nog een jaar te verlengen. Na 2 jaar ruil ik hem toch weer in... Nee, die voorkeursselectie vind ik echt wel ok !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgens mij moeten de VW-dealers ook een op deze site gaan kijken, want er liep al een topic over krakende dashboards. Werd hier volgens mij met laminaat-wigjes opgelost...

Bij mij trilt idd ook een koplamp bij stationair draaien. Zal er eens naar kijken, ik had er al mee leren leven :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn Passat is nog steeds niet klaar. Gisteren heb ik al mijn sleutels in moeten leveren omdat ze het intrumentenpaneel moeten vervangen. Waarschijnlijk is dit stuk gegaan bij het verwijderen / terugplaatsen van het dashboard. Sleutels moeten nu opnieuw worden ingelezen als het paneel weer is geplaatst. De koplamp is volgens mij vervangen door een nieuwe welke niet zou trillen. Ik hoop maar dat ik hem überhaupt nog terugkrijg. Staat vandaag precies 1 week bij de dealer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou, dat weet ik dus nog niet, volgens eerdere berichten van de garage kan het niet aan het 2e massa vliegwiel ofzo liggen omdat de auto dan ook overdreven zwaar stationair zou moeten lopen. Ze zouden me eigenlijk nu (rond 15:00u) bellen of hij klaar is. Als ik het uiteindelijk weet dan zet ik het in dit forum. Maar ik had een hele lijst met klachten dus...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou dat kan ik je wel vertellen, heb zojuist contact gehad en nu krijg ik te horen dat ze het tijdens het rijden (de afgelopen week) niet kunnen konstateren. Als ik dan aangeef dat ik met de leen-auto's geen probleem heb dan krijg ik geen verklaring. Ik zal dus toch nog een keer terug moeten.

Zal ze de oplossing met dat plaatje wel eens mailen... Ik haal hem zometeen op en dan beoordeel ik eea wel als ik er mee rij. Ik plaats wel weer een bericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inderdaad, niet gekonstateerd dat hij schokjes geeft. Ze zijn nog even met me meegereden maarja dan doet hij het natuurlijk goed ;-( Ik kan het ze zo ook niet kwalijk nemen. Ze hebben mijn dashboard opnieuw geplaatst en het kraken is weg ! Dat heb ik dan wel gewonnen. Heb meteen gevraagt of ze mijn piepje konden aanzetten van het alarm. Hebben ze gelijk gedaan. Hij piept nu 1x bij het aanzetten en 2x bij het uitschakelen. Tevens heb ik nu een echte sirene ipv een piepalarm. Ze hebben hem op "alle landen" gezet ipv op Duitsland. Tevens gaan nu mijn deuren vanzelf op slot bij het wegrijden en bij het verwijderen van de sleutel weer open. Heb even meegekeken maar hij deed dat met het programma VAS ?? Het op afstand uitschakelen van mijn interieur detectie heb ik laten uitzetten. Auto was helemaal gewassen en zag er weer picobello uit ! Complimenten voor de garage.

 

Helaas moet ik ze morgen toch weer bellen; ze hebben mijn instrumentenpaneel vervangen maar volgens mij weet de computer niet dat ik een diesel heb... bij een volle tank geeft hij aan dat ik maar 700km kan rijden. Voorheen was dat 1100. Of moet deze zichzelf nog calibreren ofzo ?? Het rare is dat mijn dagteller (onder de snelheidsmeter) eerst onder stond en boven het totaal aantal km, nu is dat andersom en zijn de letters van de km stand kleiner. Of hebben ze een verkeerde unit geplaatst of een nieuwere versie ? Ik hoor het morgen wel, tenzij jullie eerder zijn natuurlijk ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat schokken komt wel weer terug denk ik..

Alleen is het vervelend dat het er niet is op het moment dat hij bij de garage staat... ik ken het.

 

Het aantal te rijden kilometers op een tank is afhankelijk van het gemiddelde verbruik op dat moment. Dit stelt zich bij op het moment dat dit gemiddelde lager wordt en dan zal het aantal te kunnen rijden km op een tank ook weer hoger worden.

Dat van die dagteller is een vreemd verhaal. Mischien inderdaad wel een nieuwe versie??

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden