Ga naar inhoud
  • 0

Motor ratelt met toerental mee


alro

Vraag

Goedenavond,

 

Mijn passat 1.9 TDI ratelt/tikt (beetje brommobiel achting geluid) zo af en toe mee met het toerental. Wat mij opvalt is dat het niet voorkomt bij een echte koude motor. Wel als ik een stukje heb gereden en vervolgens later (30minuten) weer. De ene keer is het ook niet aanwezig de andere keer weer wel...

 

Het tikken/ratelen gaat met het toerental mee. Hebben jullie enig idee waar dit aan kan liggen? Olie was net iets onder peil(lampje ging niet branden) maar heb deze wel weer bijgevuld.

 

Betreft auto van bj 2006

aangepast door alro
Link naar reactie
Delen op andere sites

25 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb geen idee, maar heb wel een 1.9 TDI.

Kan het de verstuivers of hoe heet dat boven in het blok niet zijn?

 

Als ik eenmaal een stukje heb gereden is het vaak weg, bij even stil staan komt het ratelende geluid weer terug. Hoe meer gas, hoe sneller het ratelt.. Gaat met het geluid van de motor mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb geen idee, maar heb wel een 1.9 TDI.

Kan het de verstuivers of hoe heet dat boven in het blok niet zijn?

 

Als ik eenmaal een stukje heb gereden is het vaak weg, bij even stil staan komt het ratelende geluid weer terug. Hoe meer gas, hoe sneller het ratelt.. Gaat met het geluid van de motor mee.

 

Bedoelde de "inlaat kleppen", dat kan? Iemand een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is een beetje lastig beoordelen, waarom ga je niet langs een garage, die kunnen het horen! Het kan zoveel zijn namelijk.

Klopt, heb ook al wel gebeld met de garage. Dit kunnen wel gaan luisteren maar het geluid was toen nog niet constant. Na wat meer research lees ik inderdaad diverse mogelijke oorzaken. Maar was ook even benieuwd naar jullie expertise.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

 

het waren de klepstoters en de nokkenas die helemaal weg was.

Dit zou veroorzaakt kunnen zijn door de tandempomp. (Brandstof filter was vet door olie)

 

Nu heb ik een gebruikte kop, met goede nokkenas terug laten zetten. Daarbij een nieuwe tandempomp, nieuwe brandstoffilter en oliefilter. Gezien alles toch los moest gelijk de distributieriem laten vervangen met de waterpomp. Of te wel het blok loopt weer mooi en rustig.

 

Enig puntje is nu dat wanneer ik mijn auto wil starten dat ik wat langer door moet starten dan voorheen, vooral met een warme motor. Jullie nog ideeën? Of ligt dit aan een ander merk tandempomp?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klopt, nee pompje in tank moet wel goed zijn althans hebben we getest. Zuigt wel diesel aan.

Voordat dit alles vervangen was starte de auto direct.

 

De tandempomp hoeft toch niet ingeleerd/afgesteld te worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgens mij hoeft deze niet afgesteld te worden, maar zijn er wel andere componenten die goed afgesteld moeten worden. Er zijn meerdere op het forum die de dieseltechniek beter kennen! Dus wacht het even af of die nog reageren of neem contact op met je garage en vertel je probleem. Komt vast weer goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

warme startcorrectie laten uitvoeren, probleem van je kop was niet dat er olie in je diesel zat maar denk ik eerder dat je verstuivers(uitgeslagen) in de kop diesel lekken.

Ik houd bij onderhoud aan die auto's altijd erg goed het oliepeil in de gaten, max elke 15dkm nieuwe olie, zolang het peil niet stijgt, of liever zelfs nog zakt tijdens de 15dkm is alles goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn oliepeil zakte altijd iets, dus ja ging daar niet vanuit maar goed.

Zal het nu ook goed in de gaten houden, al zal het nu klaar moeten zijn.

 

Maar warme start correctie uitvoeren? Doe je softwarematig? Waarom is dit nu nodig als ik vragen mag? Software technisch is natuurlijk alles hetzelfde gebleven. Bij een koude motor doet die er ook wel iets langer over, staat dat hiermee ook gelijk goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

je startmotor word slechter, dwz dat het starttoerental van de startmotor zakt. In de ECU staat hoeveel er bij welk toerental(en motortemp) ingespoten moet worden.

Omdat het toerental lager is word er te weinig ingespoten, de tuner past dit in de software aan, dus meer inspuiting bij lager starttoerental.

 

Ik weet niet waar je woont?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Alro en Leden,

 

Ik heb hetzelfde probleem. Ik weet dat mijn nokkenas versleten is en dat mijn verstuivers zijn uitgeslagen in de kop.
Ik ben van plan om een gereviseerd cilinderkop met stalen bussen + 3 nieuwe pompverstuivers + nokkenas en stotters en tandempomp te vervangen.

 

Nu weet ik dat Klein Gunnewiek in groenlo al deze spullen hebben. Alleen is dit wel een stukje rijden voor mij. Zijn er andere betrouwbare garages die voor mij deze klus kunnen uitvoeren? Ik houd rekening met een budget van 2000 euro. En eventuele extra kosten die erbij kunnen komen.

 

Alle suggesties en ideeën zijn welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden