Ga naar inhoud
  • 0

1.6 tdi verbruik


prince2010

Vraag

Leden,

 

Ik heb het reeds in mijn voorstel topic aangegeven, maar het volgende:

Het verbruik van onze passat 1.6 tdi zit met een zeer rustige rijstijl en 90% op een verbruik van 1 op 16. Dit komt neer op 6.25 liter/100km. Volgens de bc is het dan zelfs 7.5 liter/100 km.

Ik vind dit behoorlijk aan de hoge kant en zou graag van jullie horen wat hier de mogelijke oorzaken van zouden kunnen zijn?

Volgens mij regenereert hij niet overdreven vaak als ik m'n vrouw moet geloven.

 

Ik heb ook iets van een software update gelezen, maar weet niet of dit nog van toepassing is.

Verder ligt tuning nog in de planning dus vraag me ook af of het evt dan alsnog nodig zou zijn om een software update te doen.

 

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik rij ook iets van 6l/100km en vind dat eigenlijk prima. Echt superrustig rij ik niet.

Zorg dat je banden goed op spanning zijn en monteer banden die zo smal mogelijk zijn. Let verder op dat er geen foutmeldingen zijn of (temp.)sensoren die defect zijn die het motormanagement meer brandstof laten inspuiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Leden,

 

Ik heb het reeds in mijn voorstel topic aangegeven, maar het volgende:

Het verbruik van onze passat 1.6 tdi zit met een zeer rustige rijstijl en 90% op een verbruik van 1 op 16. Dit komt neer op 6.25 liter/100km. Volgens de bc is het dan zelfs 7.5 liter/100 km.

Ik vind dit behoorlijk aan de hoge kant en zou graag van jullie horen wat hier de mogelijke oorzaken van zouden kunnen zijn?

Volgens mij regenereert hij niet overdreven vaak als ik m'n vrouw moet geloven.

 

Ik heb ook iets van een software update gelezen, maar weet niet of dit nog van toepassing is.

Verder ligt tuning nog in de planning dus vraag me ook af of het evt dan alsnog nodig zou zijn om een software update te doen.

 

Alvast bedankt

Dat vind ik toch geen overdreven verbruikscijfers hoor, het is nu ook bepaald geen Kia Picanto'tje dat die motor moet vooruit slepen he

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beide leden bedankt!

 

Ik weet natuurlijk dat het een relatief zware auto is, maar er zijn normaal gesproken veel betere cijfers te behalen. Dit lees je ook op spritmonitor of verbruiksmonitor.

Tevens heb ik de ervaring met een gewone golf en een golf plus(vergelijkbaar met passat alleen meer luchtweerstand) en die verbruiken aanzienlijk minder bij een rustige rijstijl.

Misschien zit ik er wel naast, maar ik vind het bijzonder hoog....

Ik kan zelf verder nog niks checken, omdat ik pas over twee weken weer thuis ben.

banden heb ik normale 205 banden eronder liggen dus daar kan het niet aan liggen.

Ik heb btw wel gezien dat het alweer 65 dkm geleden is dat het luchtfilter vervangen is, maar weet niet ofdat zoveel invloed heeft.

 

Ik sta natuurlijk open voor andere suggesties :)

 

Thx!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

definieer rustige rijstijl.

 

ik kan ook rustig rijden over binnenwegen maar met veel rode lichten, drempels, ... en meer verbruiken dan 100 per uur continu over de snelweg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgens mij is er onlangs ook iemand met een 1.6tdi naar de dealer geweest ivm onderhoud, die had ook een softwareupdate gehad en toen was het verbuik ineens een stuk hoger.

Daarna weer terug geweest, nieuwe update en toen was het goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@@Vdub: van een softwareupdate had ik ook gelezen inderdaad, vandaar dat ik daar ook aan dacht... Als ik in NL ben zal ik even langs de dealer gaan om te vragen in ieder geval

 

@_=mYst_=: Hier heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Dit scheelt natuurlijk aanzienlijk in het brandstofgebruik!!! Blijf het alleen gek vinden dat hij toch maar 1 op 16 rijdt nu.

 

P.s. Heeft iemand al eens eerder gehad dat de bc zoveel teveel aangaf? Heb vaak genoeg gehad dat hij te weinig aangaf, maar dit niet??

aangepast door prince2010
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hier min of meer hetzelfde 'probleem'.

Mijn vorige een milieu 'vervuilende' klasse rode F label Passat 3C MY09 CBAB 2.0TDI met DPF, reed gemiddeld 1 op 20 met 120km/u op de cruisecontrol. Soms 1 op 19, vaker zelfs 1 op 21 zelfs 22. (beetje afhankelijk van temperatuur en wind)

Met 2 flesjes Forte dieselreiniger in de tank zelfs 1 op 23 a 25 gehaald met cruise op 140.

 

Mijn nieuwe groene B label Bluemotion tech 2.0TDI CFGB uit 2012, intussen zonder DPF, komt amper boven de 1 op 16 uit, op excact dezelfde snelheid. Zelfs getest met beiden auto's naast elkaar op de snelweg op de cruisecontrol te laten rijden.

 

Je zou eerder het omgekeerde verwachten, maar helaas niet. (vervelend detail, de vorige auto had een tankpas, huidige niet meer)

aangepast door Mich76
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

zelf rij ik een 2.0 TDI verbruik nooit meer dan 5.4 liter per 100 km gemiddeld (met winterbanden) op de zomerbanden ligt het rond de 5.2 maar vriend van mij rijdt een 2010 1,6 TDI met 5 bak, vorig jaar samen naar Karintie geweest, heb de hele weg voorop gereden en hij achter me aan snelheid op autoweg zo rond de 140-150 km/h

verbruik van 2.0 TDI 5,3 gem. (met file zonder start stop systeem) verbruik 1,6 TDI met start stop systeem 5,6 liter per 100

waar het aan ligt ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden