Ga naar inhoud
  • 0

1,8 TSI: is het oliefilter te vervangen zonder olie af te tappen?


AdriaanB

Vraag

Weet iemand misschien of je bij de 1,8 TSI motor het oliefilter zou kunnen vervangen zonder eerst de olie af te tappen?

Het oliefilter zit bovenop het motorblok, dus je zou verwachten dat alle olie er bij stilstaande motor uitloopt, het blok/carter in.

 

Reden hiervoor is dat ik vorig jaar longlife olie in de motor heb gedaan, en nu een jaar en 10.000 km verder ben.

De longlife olie zou tot 30.000 km mee kunnen zeggen ze, maar een standaard oliefilter is daar niet geschikt voor.

Omdat het filter minder dan een tientje kost, wil ik het toch maar gaan vervangen, ook al is de olie nog niet zover.

 

Iemand dit al eens geprobeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

ik KAN me vergissen, maar is het niet zo dat je longlife olie ook best jaarlijks ververst, ook al kom je niet aan de kilometers? Verder ga je dan toch ook je oliepeil moeten checken, want er zit dan nog olie in de filter. Bijvullen ga je volgens mij sowieso moeten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

kun je er gerust uithalen, wel even voorzichtig doen anders zit alles onder.. persoonlijk zou ik nog 5dkm wachten en zowel olie als filter vervangen.

Voor je het weet verbruikt je motor meer olie dan benzine..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja misschien is dat nog wel het handigst, ik wacht nog een half jaar en vervang het filter en de olie dan ineens.

Was nog best dure olie trouwens, 74 euri voor 5l bij Brezan. Daarom vind ik het eigenlijk zonde om de boel nu al te vervangen :-)

Volgende keer er maar weer 'gewone' 5W30 502.00 in...

Bedankt voor de reacties, groet Ad

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Filter loopt leeg idd. Ik rij ook met LL olie en hou het op 15.000km ivm dat deze motoren nogal last hebben van olie verbruik en die van mij draait 'iets' meer vermogen. Nu is het wel zo dat ik niet schrikbarend veel rijd, maar met veel km per jaar dan loopt dit wel aardig in de papieren natuurlijk.

aangepast door Schippersss
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

wat heet veel km's met een 1.8t benzine.. degene die doorgaans meer dan 20dkm rijden, rijden diesel (of gas), het kost de meesten dus gewoon 1x per jaar nieuwe olie.

ik geloof sowieso niet in die overdreven lange intervallen. om de 15 000 km verse olie en filters lijkt me niet overdreven (het is iig 'n pak beter voor mijn gemoedsrust)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik hoorde vandaag van een e-tron rijder dat die auto elke 15dkm naar de dealer moest voor service..

Ongeacht het aantal benzine-km's.. ze worden wel verstandig

tja, gevalletje eigen ervaring coming up:

 

ik doe onderhoud om de 15 000 km, ik maak gemiddeld zo 'n 25 000 km per jaar. Zou ik ook kunnen zeggen dat ik longlife erin mik en 1 keer per jaar onderhoud. Had ik dan bespaard? het zou niet veel zijn, want ware het niet dat ik zo 'n korte interval aanhou, dan had ik bij de beurt van 15000 km niet gezien dat de hoes van mijn aandrijfas compleet gescheurd was, die zou zijn drooggelopen en ik had een veel duurdere herstelling aan mijn broek dan die kostprijs van enkel die ashoes en die extra smering.

 

Dus ja... om 't op zijn "oud hollandsch" te verwoorden: "Tel uit je winst" :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

tja, gevalletje eigen ervaring coming up:

 

ik doe onderhoud om de 15 000 km, ik maak gemiddeld zo 'n 25 000 km per jaar. Zou ik ook kunnen zeggen dat ik longlife erin mik en 1 keer per jaar onderhoud. Had ik dan bespaard? het zou niet veel zijn, want ware het niet dat ik zo 'n korte interval aanhou, dan had ik bij de beurt van 15000 km niet gezien dat de hoes van mijn aandrijfas compleet gescheurd was, die zou zijn drooggelopen en ik had een veel duurdere herstelling aan mijn broek dan die kostprijs van enkel die ashoes en die extra smering.

 

Dus ja... om 't op zijn "oud hollandsch" te verwoorden: "Tel uit je winst" :)

Of ons bin zuunig. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden