Ga naar inhoud
  • 0

Verbruikt koelvloeistof in bergen


Vss

Vraag

Afgelopen week, tijdens onze vakantie in Oostenrijk, kreeg ik de melding dat het koelvloeistof pijl te laag was.

De auto (2.0 tdi bmp) had probleemloos de 1000 km heen gereden, maar na 2 dagen bergverkeer moest ik een halve liter bijvullen.

In totaal heb ik 1.5 liter bijgevuld in een week tijd. Wat schetst mijn verbazing, op de terugreis (1000km) geen druppel verbruikt.

 

Nu zijn er diverse pagina's geschreven over koelvloeistof verlies ivm haarscheurtjes in de cilinderkop, maar zou dat bij mij ook van toepassing kunnen zijn? Of is het gebruikelijk dat de 3C bij intensief bergverkeer koelvloeistof verbruikt? Mijn 3B verbruikte namelijk geen druppel.

 

Daarnaast wil ik erbij vermelden dat de EGR koeler licht sist bij wegtrekken. Deze reparatie staat op de planning, maar had volgens de monteur geen urgentie. Het gesis zou gaan toenemen.

 

Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

EGR-koelers demonteer ik altijd voor klanten, OF ze lekken koelvloeistof, OF ze lekken roet langs het bedieningsstangetje. Nieuwe koeler kost 400 euro.

Ik combineer het vaak met tuning en het leegslaan van de DPF(voordeelpakketje ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor de reacties.

Wel wil ik aangeven dat er geen lekkage sporen zijn. Waar laat de EGR koeler de vloeistof dan?

Heb ik ook last van... kreeg ook de medling dat  de koelvloeistof peil te laag was, ik dacht gelijk "wat is er nu aan de hand". bij gevuld en maar afwachten wanneer de medling weer zou komen, tot heden nog helemaal niks , het is alweer paar maanden geleden. Vorig jaar heb ik het twee keer gehad.

Ik heb geen lekkage kunnen ontdekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Omdat de auto niet rookte en geen vettigheid merkbaar was in het uitlaatsysteem heb ik het koelsysteem langere tijd onder druk gezet.

Er was na verloop van tijd zichtbaar een drukverlies, maar nog geen koelvloeistof.
Op de versnellingsbak was het wel nat, maar dat leek in de eerste instantie op stuifwater. Deze heb ik schoongespoten met warm water.

Na een dag lag er een wat koelvloeistof op de versnellingsbak. Dat was niet zichtbaar op de modderkuip omdat door de rijwind het werd schoon geblazen.

De lekkage bleek de  o-ring te zijn tussen de cilinderkop en het koelslangbuisje.

 

Nu nog wel de EGR koeler vervangen voor het gesis bij wegtrekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden