Ga naar inhoud
  • 0

ervaring met : 2 massavliegwiel, DPF delete, chippen


Gamma_ed

Vraag

Binnenkort zit er helaas een 2 massavliegwiel aan te komen, ik voel hem af en toe rammelen, en als de dsg koppelt dan wil ik het ook wel eens voelen en horen. Lijkt mij trouwens wel vroeg met 145 000 km? Zou coulance verzoek zin hebben?

 

Nu heb ik een tijdje geleden ook de DPF die niet wilde regenereren, nieuwe G450 sensor erop en hij doet het weer. Maar ik hoor hier op het forum toch velen die niet echt weg zijn van deze filter en hem dan ook eruit laten halen. Ik overweeg dit ook, en als we toch bezig zijn dan maar gelijk chippen.

 

Ik heb een 2.0 TDI BMP met DSG bak uit het jaar 2007, en ik ben erg nieuwsgierig na degene die ervaring hebben met bovenstaande modificatie's. Blijft het km maken of toch problemen?

 

Ook zag ik dat het bedrijf Tunex wel heel voordelig is met DPF delete en chippen, iemand ervaring met dit bedrijf?

 

 

Hoop vragen heb ik weer:-)Dus:

 

1. Massavliegwiel coulance verzoek heeft dat zin?

2. Ervaring met aanpassing DPF delete, en chippen?

3. Tunex ervaring? of andere voordelige die het goed kan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik weet zelf ook wel dat ik daarom naar een ervarings specialist zal gaan. Dus dat hoef je dus niet in te koppen.

 

Maar ik ben benieuwd hoe het werkt met deze specifieke motor en al de bijzondere regelingen die erin verwerkt zitten. Laten we wel zijn dat het best interessant is waarom er voor iets gekozen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oh begrijp me niet verkeerd, ik vind de werking erachter ook allemaal wel interessant hoor. Feit is gewoon dat ik bepaald geen mecanicien ben, en dat de hele technische uitleg op 'n gegeven moment buiten mijn "reach of comprehension" gaat :)

 

Ik probeer ook zo goed en zo kwaad mogelijk om te vatten hoe het zowat in elkaar zit, maar op 'n gegeven moment moet 'n mens voorkomen dat z'n kop begint te splijten natuurlijk :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

helaas is wat er in het filmpje verteld word iets niet helemaal goed, er word nl gezegd dat er diesel in het filter gespoten word en dat is absoluut niet bij de VW modellen.

 

Brandstof die al in de DPF zou zitten(volgens dit filmpje) zou ineens ook in het carter terecht komen en vermengd worden met motorolie.. volgens mij is dat echt niet mogelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Maar hoe werkt het regeneren dan bij vw ?

 

Enige wat ik mij dan kan voorstellen is dat je de inspuiting vertraagt, uitlaatgassentemperatuur drastisch daarmee verhoogd, maar dan ook eerder kans op verbrande kleppen, zuigers, zuigerveren, dan op de duur lekkage van brandstof naar het carter, en turbo eerder eraan gaat vanwege de hogere temperaturen. En dan snap ik het filmpje wel...

 

Filmpje is niet zo zeer bedoeld voor vw, keek op hun site en zag veel al pick up trucks

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Auto staat nu bij THS automotive, ben reuze benieuwd. Thomas twijfelt of het wel het vliegwiel is, hij laat mij meer weten.

 

Ik had trouwens nog telefoon gehad van vw klantenservice pon, maar zij lieten mij weten dat ze contact hebben opgenomen met de dealer, met de hoop dat de dealer iets hierin wilde betekenen. Maar helaas zowel hoogendoorn vw dealer, en pon konden niets betekenen voor coulance betreft het vervangen van het 2 massavliegwiel. Want dit paste niet in het plaatje van commercie maar ook niet in het plaatje van garantie. Toch wel jammer dat ze het hebben afgewezen, want 145 dkm lijkt mij wel erg vroeg, en zo behoud je dus geen happy vw rijders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ziezo, hij is terug van thomas.

 

Vliegwiel was het blijkbaar niet, vermoedelijk wat weker geworden fundatie steunen, maar nog acceptabel!

 

Dus DPF delete, chiptunnen van de DSG en Motor en onderhoud gehad, hij rijdt nu velen keren soepeler en pakt allemaal een heul stuk beter op! Heeft nu 175 pk en 400 Nm, hij kan nog ietsje meer vermogen hebben dit vanwege de DPF delete.

 

Maar buiten de auto heb ik nu wel veel meer gefluit dan voorheen, binnen hoor ik het nauwelijks maar ik hou van fluisterstil. Overweeg om er toch een extra demper tussen te plaatsen maar zie het even aan.

 

Maar ik ben nu wel van mijn 2 seconde inhouden af, hij gaat gewoon direct vanuit stilstand. Turbo spoelt nu veel sneller op waardoor er ook veel eerder maximale inspuiting wordt gegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat mij wel opvalt als de motor uitstaat, dan is hij toch wel erg fluiterstil....pfffff....flapdrol....

 

we zijn alweer 15 000km verder....

- Hij rijdt in ieder geval zoveel leuker dan voorheen, al krijg ik de laatste tijd de vraag van de bijrijders kant, moest dat nou? vooral lipstift is leuk...lol

- Verbruik is van 1: 14 naar 1:11 gegaan, dus dat moet beter kunnen vind ik.

- Opvalt dat hij bij nu met wat kouder weer beduidend meer kracht heeft, Dus dat rijdt super leuk, alleen vraag ik mij af of de afstellingen correct zijn.

- DSG bak schakelt pas na de 6de versnelling bij 81km/h, dat mag wat mij betreft ietsje eerder vooral als je lange 80km wegen rijdt met flitskasten, is het wel prettig als hij bij 80km/h in zijn 6 kan toeren, dan is de motor een stuk rustiger.

- Wegrijden gaat nu direct, dus hij wacht geen seconde meer, schiet er gelijk vandoor. Je moet alleen het gaspedaal niet vol intrappen anders gaat ie spinnen. Dus wat dat betreft is het een behoorlijke verbetering.

- Gefluit is duidelijk aanwezig, buren horen mij nu wel erg goed aankomen desondanks als ik rustig aan kom zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb het diversen malen berekend aan de pomp, dus gewoon km delen door het aantal liters. meest betrouwbaar als je het mij vraagt dan een boordcomputer

 

Dan ga ik dat toch maar eens bespreken het verbruik..... Zou het aan de DSG kunnen liggen? Ze zeggen dat het nauwelijks slip heeft, en dat DSG zelfs zuiniger zou moeten rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb het diversen malen berekend aan de pomp, dus gewoon km delen door het aantal liters. meest betrouwbaar als je het mij vraagt dan een boordcomputer

 

Dan ga ik dat toch maar eens bespreken het verbruik..... Zou het aan de DSG kunnen liggen? Ze zeggen dat het nauwelijks slip heeft, en dat DSG zelfs zuiniger zou moeten rijden.

 

dsg verbruikt in de praktijk een beetje meer dan 'n handbak, ook volgens de fabrieksopgaven van vw zelf, maar niet in de mate van de cijfers die jij aangeeft iig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb het diversen malen berekend aan de pomp, dus gewoon km delen door het aantal liters. meest betrouwbaar als je het mij vraagt dan een boordcomputer

 

Dan ga ik dat toch maar eens bespreken het verbruik..... Zou het aan de DSG kunnen liggen? Ze zeggen dat het nauwelijks slip heeft, en dat DSG zelfs zuiniger zou moeten rijden.

 

dsg verbruikt in de praktijk een beetje meer dan 'n handbak, ook volgens de fabrieksopgaven van vw zelf, maar niet in de mate van de cijfers die jij aangeeft iig.

 

Dat is niet wat ik heb gehoord van volkswagen, en als je ff google gebruikt dan leer je dat het anders is, zie bv hier een aantal artikelen.

 

 

Hier zou het 12% zuiniger zijn

http://www.amt.nl/Techniek/Aandrijflijn ... MT023356W/

 

En hier is de laatste nieuwe dsg7 zelfs 22% dan een handbak

http://www.autozine.nl/text/610.html

 

En hier 10% zuiniger dan een handbak

http://www.volkswagen.nl/over-volkswagen/techniek/dsg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

en als ik u 'n foto toon van mijn origineel instructieboekje kan ik u bij de specificaties tonen dat de dsg een normverbruik heeft van 1 liter/100 km meer dan de handbak. De DSG7 vind ik dan weer 'n slecht voorbeeld, gezien je zelf met 'n DSG6 zit. De potentiële verbruiksverbetering is heel eenvoudig te verzinnen: 7 versnellingen waardoor op snelheid minder RPM.

 

Of het daadwerkelijk 'n volle liter zal schelen in vergelijking met 'n handbak, ik weet het niet, maar 10 % minder verbruik lijkt me toch sterk. Veel hangt natuurlijk af van je rijstijl, ongeacht het type versnellingsbak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vorige week bij VAG Techniek ook het roetfilter van mij Passat laten verwijderen en een chip op maat genomen. De auto reageert veel feller op het gas, respons ie er gelijk. Ook de DSG schakelt veel minder terug door het extra vermogen. De auto rijdt nu zoals hij zou moeten rijden. Ben benieuwd wat het verbruik gaat doen zonder DPF en de tuning.

Ookal verbruikt een DSG wat meer, dat heb ik er 100% voor over :)

 

@Gamma_ed: Ik rij een 2.0TDI 170pk DSG en heb een vrij sportieve rijstijl, gemiddeld kwam ik altijd uit op 1:16/16,5. Vind je verbruik van 1:14 dan best wel aan de hoge kant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

OK, bijzonder dan dat vw er zo mee adverteert dat het zuiniger is.

 

Ik denk niet dat je zomaar de stelling mag maken dat een versnelling meer dat dan het verbruik dan beter is. Want brandstofverbruik is toch sterk gerelateerd aan het geleverde koppel. Nu heb je wel ergens gelijk natuurlijk, want rendement neemt af naar maten het rpm hoger wordt, diversen redenen liggen hier aan de grondslag, slechtere verbranding, meer weerstand, etc. Wel weer grappig is als het rpm zo vreselijk laag ligt, dat de motor er van begint te trillen, ook wel zwaar draaien genoemd, dat het brandstofverbruik ook omhoog schiet (en slijtage van de motor is dan ook dramatisch). Maar dat laatste is hier niet aan de orde, want dat laat de dsg bak gewoon niet toe.

 

Ik heb een obd stekker, ik zou eens een log kunnen maken tijdens het rijden om te zien wat er dan allemaal gebeurt. Iemand die soms kan vertellen welke gegevens dan het meest interessant zijn om te monitoren? En dan om zo te bepalen waarom het verbruik hier dan zo hoog ligt?

 

Motor draait als een zonnetje, en olie verbruik is nihil te noemen. Check de motorolie zo om de 5 tankbeurten en heb eigenlijk nooit geen reden gezien om het bij te vullen.

 

@thomas, Ik rij eigenlijk best rustig, veel al lange stukken, rotterdam - antwerpen vaak op en neer. En dan haal ik de 1:12 dan ook maar net. De bc geeft altijd veel gunstigere cijfers af. Doe je het berekenen bij de pomp?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@thomas, Ik rij eigenlijk best rustig, veel al lange stukken, rotterdam - antwerpen vaak op en neer. En dan haal ik de 1:12 dan ook maar net. De bc geeft altijd veel gunstigere cijfers af. Doe je het berekenen bij de pomp?

 

Ik bereken het gewoon altijd aan de pomp. Rij meestal 1000/1050km op een tank en dan gaat er meestal rond de 60 liter in.

 

Wanneer ik richting mijn schoonouders in Friesland rij vanaf Utrecht een de CC op 155 staat ingesteld kom ik over de gehele rit uit op 1:14. Dat mag dan ook wel.

Mijn ervaring is dat deze 170pk TDI in vergelijking met mijn 105pk TDI net zo zuinig is, als wel niet zuiniger met dezelfde rijstijl.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden