Ga naar inhoud
  • 0

Stoelen van handbediend naar elektrisch


Schippersss

Vraag

Nu zie ik op het net allemaal mooie lederen interieurs te koop staan, maar deze zijn vaak volledig elektrische verstelbaar. Ik heb nu stof stoelen met handbediend lengte instelling en elektrische bedient rugleuning. Is het dan mogelijk om er een complete elektrische stoelen te monteren (sommige met memory)? Is dat plug and play? Of moet er andere stekkers in

 

Gaat hier om een passat CC 2010.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Op dit moment heb ik nog geen stoelverwarming. Stof interieur met als enige elektra de lende verstelling.

 

Ik zag dat ik de basis wel goed had :-). De stoelverwarming voegt dus nogal wat extra draadjes toe. Eventueel heb ik nog wel zin om het paneeltje te vervangen als het daarmee klaar is maar eerder in de threads was er de stelling dat VW niet aan voorbereiden doet. Ik vrees met grote vreeze voor kabelboom problemen en dashboard demontage.

 

Het screenshot is vriendelijk, dank je wel maar ik haal er nog niet zo veel info uit. Ik mis denk ik stukje referentie en wat grafischer plaatjes. Heb wel ooit 20 jaar geleden electro techniek geleerd maar vandaag de dag vooral achter excel (ja ik weet het, er is iets mis gegaan :-)). Dank voor de pin descriptie en de connector uitleg, zeer verhelderend!

 

Ga de volgende week vakantie op mijn gemakje knutselen, fotos zal ik dan wel hier neerzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

als je stoelverwarming hebt, is bestuurders stoel plug@play

de bij rijders stoel zul je nog een + en een - moeten trekken (fappie heeft dat recentelijk ook gedaan.

hij moest nog memory aansluiten, dat is alleen 2 canbus draden.

Yep klopt,

 

Bestuurdersstoel stekker was bij mij al voorbereid, alleen een Can High en Low draadje op het boordnet bij een Comfortcan bijgesloten.

En de bijrijdersstoel een dikke 4mm2 + en - op een continue + met 30 AMP zekerking.

 

Stoel aangemeld in de Gateway en een prachtige mod erbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kijk daar ben ik dan te groen voor :smile:. Gelukkig is gateway en ..mod.. ook iets wat je alleen voor de memory functie nodig hebt toch ? 

Stoelverwarming dien je ook aan te melden, maar niet in de Gateway, dat heeft weer met Comfort te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hi,

 

Inmiddels aardig wat threads door gelezen maar ik ben er nog niet helemaal. Ik heb dezelfde vraag als de originele poster. Ik heb een CC uit 2010 met stof interieur dat ik wil ombouwen naar leder elektrisch. Het interieur ter vervanging heb ik, fotos op:

 

https://goo.gl/photos/XXhzkASPebsp12YK9

 

Van links naar rechts:

1: bijrijder stoel

2,3: bestuurder (pinning overzicht welkom :smile:)

4: mooi toch :smile:

 

Wat ik snap uit de threads:

 

-bestuurderstoel moet te doen zijn met alles stekkers (zit nu rug verstelling elektrisch in), ik wil GEEN memory (zit er niet op ), ik kan zonder stoelverwarming (mij nog steeds onduidelijk of dat in de stoel zit. Ik heb gegoogled, ali-express heeft wel een airco console MET de verwarming knoppen maar ik mis vast een kabelboom.

 

-bijrijder, daar had ik te weinig over nagedacht maar ik moet nog beginnen. Die is nu niet elektrisch. Foto 1 laat de stekkers zien. Geel is airbag, kleine zwarte is vast de piep sensor voor de gordeltest. Het blokje dat overblijft heeft 5 draden. 2 zijn logisch, +/- voor motoren maar waarom dan de andere 3? Ik zag iemand die aangaf dat je van stoel 1 naar stoel 2 kan doortrekken?

 

Airbags zitten in de nieuwe stoelen al/nog in dus met bekleding vechten is niet nodig.

 

Een schema zou zeer gewaardeerd zijn, een verwijzing naar een goed werkplaats handboek mag ook. Tips om het helemaal netjes te doen met een kabelboom van VAG.... (ik zal eens terug zoeken zijn ook zeer welkom)

 

Groeten,

 

Marc

 

PS: De link heeft fotos op google , ik wist niet hoe ik hier bij artikel fotos moet zetten.

Hoi Marc,

Heb jij dat interieur toevallig in Brabant gekocht?

Ik heb de mijne daar ook gekocht voor mijn CC, maar dan half leer.

Ik heb nu mijn paneel voor stoelverwarming binnen, moet hem aansluiten maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad ivm een grote leger oefening in Polen.

Kabel moet ik nog halen bij kufatec.

Misschien heb je hier wat aan als je besluit om de stoelverwarming aan te sluiten.

http://kunset.de/xxx_shop_alt-636346346b363gv36v3b63v634v63346v5675v67575765376v363636363v3vghfd/Einbau/Volkswagen/Passat%203C/Sitzheizung/Einbauanleitung.pdf

 

 

 

Gr Edwin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo Edwin,

 

Mijne komt van marktplaats / helmond, dus yep. Vriendelijke eerlijke verkoper voor een redelijke prijs waarvoor ik het expermiment wel aandurf.

 

Je beschrijving is inderdaad vrij helder, ik moet even kijken hoeverre 3C en mijn CC overeenkomen maar dat lijkt hetzelfde. Als je aan de slag gaat hoor ik graag de feedback, ik kom er volgende week pas aan toe en heb nog geen paneel. Voor mij zal het dan wel een 2 trap oefening worden. Volgende week stoelen electrisch, verwarming voor de winter.

 

De stoelen lijken vrij makkelijk in en uit te gaan (4 bouten en aantal stekkers) dus in stappen doen is niet echt een groot probleem. Dank voor de heldere beschrijving.

 

Grtz,

 

Marc 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb een 3de gen clima gekocht.

Kijk eens wat ik heb gevonden op AliExpress

http://s.aliexpress.com/MfQfQfQv

Moet hem nog inbouwen.

 

 

Gr Edwin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Word echt een leuke hobby ;-), ik ben gaan zoeken naar kabelbomen omdat ik steeds meer zin krijg. Er gaat een wereld voor me open. Toen ik in 1995 nog soldeerde deden we dat draadje voor draadje vonkje voor vonkje....

 

Dan kom ik op deze:

 

http://www.cargadgets.nl/nl/stoelverwarming-kabelboom-vw-passat-3c.html

 

3c is volgen indentiek aan mijn CC 2010. Ik zie dan een kabelboom met 2 connectoren en een aantal 'losse eindjes', waarschijnlijk omdat die door het dashboard heen moeten en dat met stekker erbij lastig zal gaan. Stekker vast maken na kabel trekken dus? Gebruiken jullie dan dit soort kabel boompjes voor dit werk? Ben ik met die kabelboom in 1 keer klaar dus ook niet nodig om voeding door te solderen voor de stoel electra? Wel erg netjes dan :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

de zwarte stekkers heb je mogelijks al in de wagen zitten, dat is de koppelplek voor de stoelen. In de vloer zit een opening waar de bedrading van de stoel in verdwijnt. daaronder zit de koppeling met deze stekker.

Dus eigenlijk als je deze kabelboom koopt zal je de pinnen uit die stekker moeten halen en in jouw stekker inpluggen. Dit is enkel voor de zetelverwarming en niet voor elektrische zetelverstelling.

Ik maak meestal mijn kabelbomen zelf, onlangs een kabelboom gemaakt voor een forumlid voor elektrische zetelverstelling met optie verwarmde zetels.

Maar voor de niet zo doorgedreven doe het zelvers is dit een prima oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Makes sense, na nog beter kijken bij de kabelboom zie ik nu pas dat de zwarte stekkers 'vrouwtjes' zijn. dan blijft aan de andere kant een massa en 2 * 'signaal' voor linker en rechter stoel. Ik breid daarmee dan dus inderdaad mijn aanwezige 'vrouwtje' in aan de bestuurderskant uit, voor de bijrijderskant zou deze stekker er nog niet in moeten zitten (want daar is geen electra).

 

Inmiddels dus ook begrepen dat ik zelfs na een geweldig stukje handwerk naar de VW garage (of ....) mag om de aangesloten verwarming te 'configureren' in de computer.

 

Altijd leuk; een snel sommetje (en als receptje voor de google die hier over x jaar nog eens langs komt):

 

-Tweedehands interieur 600 a 700 euro, marktplaats (700 maar mijne inruil krijg ik 100 terug)

-paneel verwarming ~70 euro (ali expres) en de (piece of cake en volgens deze mag ook je een meteen nieuwer model inbouwen: https://www.youtube.com/watch?v=F8kpE28pNw8 )

-kabelboom ~60 euro (google op : "stoelverwarming kabelboom, Passat 3C komt op www.cargadgets.nl).

- Tel daarbij op 20 euro voor standaard plugjes interieur (Türverkleidung Halterung Befestigung Halter 6Q0 868 243, X2car.de want snel leverbaar, ali expres veel goedkoper maar dan beter vooruit plannen)

- ik ga er nog een setje "interieur uitbouw gereedschap" bij halen, 20 euro?

 

Dan heb je voor 870 euro en een paar dagen (relaxed, geen haast, vakantie) klussen een nieuwe leder interieur met verwarming, zonder memory (hoef ik ook niet). Als je tenminste vriendjes kan vinden op een forum die je een beetje aan de hand nemen door dit experiment :smile: . Dankjewel, hoop ook wat te delen in return. 

 

Nou nog hopen dat de VW niet 200 euro telt voor 5 minuten computer werk :wink:.

aangepast door marc71
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inmiddels een start gemaakt met de ombouw. Zoals ik al verwachte leuk werk :smile:

 

De foto's vind je hier, met daarbij een paar do's and dont's die ik onderweg tegenkwam. Forum posters bedankt want hindernisje voor hindernisje zoek ik op op internet maar kom steeds op 'passat forum' terecht 

 

De fotos:

 

https://goo.gl/photos/XXhzkASPebsp12YK9

 

Waar nuttig heb ik bij de foto commentaar gezet voor een eventuele volgende lezer  :mrgreen:

 

PS: Een grappig detail, VW doet toch wat extra gratis kabels? Mijn 2010 CC had aan bijrijders zijde geen centrale vergrendel knop. Deze nieuwe panelen hadden dat wel. Het kabeltje zat bij het paneel. Tot mijn leuke verassing werkt dit gewoon na aansluiten, inclusief kleurcodering van de ingeschakelde stand. Nu kan mijn vriendin dus ook de deur int slot gooien. Leuke freebee.

 

Torx & veelkant sleutels besteld, dus ik kan morgen pas verder. Hadden er al moeten zijn maar helaas. Kabelboom is ook nog ergens onderweg.

aangepast door marc71
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hi Wally,

 

Rond de 60 euro, en ik weet het, zit voor 15 euro materiaal in maar het is 'my first kabelboom' dus dan begin je wat voorzichtiger.

 

Leuke anekdote; in mijn garantie periode ging de achterklep niet meer open via bediening op de achterklep. Uiteindelijk door vw gevonden en getest door een bruggetje te solderen over de kabelbreuk (als test, hebben ze me laten zien in de werkplaats). De volledige reparatie volgens VW was kabelboom vervangen, 460 euro. En het was echt 1 bruggetje. 

 

Het kan dus nog erger. :-) maar onder garantie ga ik niet zeuren. Deze en ook ander onderhoud bij VW altijd als erg prettig ervaren (auto arena venray) maar langzaam aan komt de passat aan de 2 ton en dan durf ik ook weer lekker zelf aan de slag. Het valt me nog ontzetten mee wat je ook bij een redelijk moderne auto zelf kan.

 

Vriendelijke groeten,

 

Marc

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ze zitten er in :-), nog zonder de verwarming. Werken allebei prima.

 

https://goo.gl/photos/XXhzkASPebsp12YK9

 

Ik heb even rond gereden met maar 1 stoel in de auto, toen ging airbag lampje aan. (logisch).

 

Inmiddels zitten ze er dus allebei in, heb ik de airbag stekkers triple gecheckt en die zitten goed (klikken in). Helaas geeft de computer nog steeds 'airbag service'. Morgen maar eens bij VW langs; mogelijk moet dit per se gereset worden (wishful thinking :-))

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden