Ga naar inhoud
  • 0

turbo valt uit op snelweg


passsat

Vraag

Hallo,

 

Sinds 2007 rijd ik tevreden in mijn Passat 1.9 TDI comfortline. Tot nog toe zijn er wel wat problemen geweest gerelateerd aan de turbo.

 

De eerste keer was eind 2008. Dit uit zich in het verliezen van trekkracht, zodra ik een tijdje op de snelweg rijd. Na een tijdje wordt deze dan geheid uitgeschakeld. Verder geen vreemde geluiden/rook/verbruik etc. Toen is er een magneetventiel van de turbo vervangen (volgens factuur) waarna ik zo'n 4 jaar lang geen problemen meer heb gehad. Ik rijd er ook mooie afstanden mee zonder problemen op vakanties naar Zuid Spanje, Zuid Portugal of Zuid Frankrijk.

 

In 2012 heb ik met dezelfde klachten weer de auto naar de garage gebracht, waarna deze zonder noemenswaardige kosten weer was gerepareerd. De turbo was in ieder geval niet vervangen/gereviseerd. Helaas kan ik hiervan in de facturen niets terug vinden wat duidt op iets met de turbo...

 

Nu weer 2 jaar later weer hetzelfde probleem; op de snelweg viel de turbo vorige week maandag weer weg. Als de auto stil heeft gestaan en ik rijd binnendoor (wil zeggen: tot maximaal 80 km/h.) zijn er absoluut geen problemen. De turbo werkt prima en geeft hetzelfde geluid als ik al zo'n 7 jaar ken. Vol vermogen optrekken op een stijgende weg tot over de 4000 toeren geeft ook geen problemen.

 

Vandaag dus weer de auto naar de garage gebracht en deze gaven aan dat de turbo vervangen zal moeten worden wat zo'n €1500,- zal gaan kosten. Hun advies was ook dat deze auto dat bedrag niet meer waard is. Toen ik aangaf dat dit probleem al 2 keer eerder door hen was opgelost kreeg ik te horen dat betreffende monteur welke er vandaag mee bezig was geweest daar niets van wist. Na verdere uitleg te vragen werd er verteld dat de turbo gewoon echt vervangen moest worden en dat ik de afgelopen jaren nog geluk heb gehad.

 

Voordat ik zo'n bedrag ga spenderen of ga nadenken over een andere auto wil ik graag eerst een second opinion bij een andere garage. Ook wil ik middels dit forum topic te weten komen of er misschien nog iemand is die me hier advies in kan geven. Ik heb namelijk na 2 goedkope reparaties een beetje het gevoel dat hier door betreffende monteur iets te snel is geroepen dat de turbo defect is....

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

dus jou auto is een reparatie van 1500 Euro niet meer waard?

Mijn vorige had dit ook stil vallen (turbo uitval) en bij de test rit door de garage klapte hij uit elkaar. Ik heb dit toen (gedeelte coulance) voor rond de 1000 euro laten repareren, daarna geen problemen meer mee gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vraag is ook meer of het zeker is dat de turbo defect is...

 

Betreffende garage wil nu eerst gaan proberen om het magneetventiel van de turbo weer te vervangen. Zou dit een goed idee zijn? En wat kan er nog meer worden geprobeerd/aan de hand zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag naar JB geweest: half uurtje werk, paar tientjes en een slangetje later >> opgelost! :D

Hij gaat weer heel mooi mee op de snelweg! Topservice van JB met vriendelijk personeel wat verstand van zaken heeft, dat merk je wel in het overleg. Daar kom ik vaker :arrow:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden