Ga naar inhoud

  • 0

sludge


Gast Anonymous

Vraag

Gast Anonymous

Opeens de melding": STOP Geen oliedruk Motor uit"

 

snel naar de merkdealer, gelukkig was ik vlakbij.

 

Ja meneer we hebben de diagnose al gesteld ( 10 minuten ) : uw motor is vervuild. het zeefje in het carter is verstopt en de motor moet gereinigd worden, kosten ongeveer 900 euro.

Hoe kan dit gebeuren ik laat toch de beurten doen.

Ja er is een probleem met de 1.8 T motoren en Longlife onderhoud.

Waarom zit er dan longlife in?

Omdat volgens de codering van VW ( QG1 is longlife en QG2 is gewoon, staat op de sticker in het onderhoudsboekje) uw auto geschikt is voor longlife.

dit was het begin.

 

Ondertussen heb ik ook contact gezocht met VW nederland maar op mijn herhaaldelijk bellen nog geen antwoord gekregen, terwijl ik weet van de dealer dat er in oktober 2006 een schrijven van VW naar de dealers is gegaan over dit probleem.

 

zijn er anderen die met hetzelfde te maken hebben of meer info hebben.

 

ik baal echt enorm van de laksheid van VW en de smoesjes van de dealer

over historie van de auto en de vorige eigenaar zal er wel de verkeerde olie in gegegooid hebben.

 

O ja , het schijnt dus niet te helpen om er zonder uitgebreide reiniging gewone olie in te doen want de koolresten zitten vast in de motor en als die losweken blijft het probleem zich voordoen.

 

wordt vervolgd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 51
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0
Opeens de melding": STOP Geen oliedruk Motor uit"

 

snel naar de merkdealer, gelukkig was ik vlakbij.

 

Ja meneer we hebben de diagnose al gesteld ( 10 minuten ) : uw motor is vervuild. het zeefje in het carter is verstopt en de motor moet gereinigd worden, kosten ongeveer 900 euro.

Hoe kan dit gebeuren ik laat toch de beurten doen.

Ja er is een probleem met de 1.8 T motoren en Longlife onderhoud.

Waarom zit er dan longlife in?

Omdat volgens de codering van VW ( QG1 is longlife en QG2 is gewoon, staat op de sticker in het onderhoudsboekje) uw auto geschikt is voor longlife.

dit was het begin.

 

Ondertussen heb ik ook contact gezocht met VW nederland maar op mijn herhaaldelijk bellen nog geen antwoord gekregen, terwijl ik weet van de dealer dat er in oktober 2006 een schrijven van VW naar de dealers is gegaan over dit probleem.

 

zijn er anderen die met hetzelfde te maken hebben of meer info hebben.

 

ik baal echt enorm van de laksheid van VW en de smoesjes van de dealer

over historie van de auto en de vorige eigenaar zal er wel de verkeerde olie in gegegooid hebben.

 

O ja , het schijnt dus niet te helpen om er zonder uitgebreide reiniging gewone olie in te doen want de koolresten zitten vast in de motor en als die losweken blijft het probleem zich voordoen.

 

wordt vervolgd.

 

Ik ga nooit meer naar VW toe voor onderhoud. Je moet die onwetende oplichters links laten liggen, ik ga er in ieder geval niet meer naartoe.

 

http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?t=16799&postdays=0&postorder=asc&highlight=peedeepee&start=75

 

Had exact hetzelfde. Mijn huismonteurtje heeft het piekfijn opgelost voor een schijntje... lees mijn verhaal maar even. Nu een half jaar verder en nergens last van.

 

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Niet alle dealers over één kam scheren aub. Er zijn er ook zat die het wel goed doen!! Over VW Nederland oftewel PON kan ik kort zijn: Arrogante klojo's zijn het.

 

Overigens zie ik dat het je eerste post is dus: WELKOM!

Stel jezelf ook even voor in het: "ik ben en ik rij" topic. Wel zo netjes ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je bent inderdaad niet de eerste met het probleem. Probeer het anders eens bij de BOVAG. VW is bekend met dit probleem, en het blijft apart dat ze mensen gewoon met LongLife laten doorrijden.

 

Sterkte met de afwikkeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb hetzelfde gehad met mijn 1.8t van 2002. Heb een nieuwe stripmotor in de auto gekregen. Samen met dealer en PON gekomen tot een coulanceregeling i.v.m. productaansprakelijkheid. Mij was niet bekend dat er in 2006 een schrijven naar de dealers is gedaan over dit sludgeprobleem. Mijn dealer vertelde er niets vanaf te weten. In het buitenland is een verlenging van de garantietermijn gesteld. Zie verder mijn belevenissen in dit forum. Zo mogelijk heb ik wel een voorbeeld van brieven die ik heb gestuurd naar de dealer en PON. Succes met de afwerking en afwachten of de motor nog gereinigd kan worden. Bij mij was dat niet het geval, was schade aan de lagerschalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb hetzelfde gehad met mijn 1.8t van 2002. Heb een nieuwe stripmotor in de auto gekregen. Samen met dealer en PON gekomen tot een coulanceregeling i.v.m. productaansprakelijkheid. Mij was niet bekend dat er in 2006 een schrijven naar de dealers is gedaan over dit sludgeprobleem. Mijn dealer vertelde er niets vanaf te weten. In het buitenland is een verlenging van de garantietermijn gesteld. Zie verder mijn belevenissen in dit forum. Zo mogelijk heb ik wel een voorbeeld van brieven die ik heb gestuurd naar de dealer en PON. Succes met de afwerking en afwachten of de motor nog gereinigd kan worden. Bij mij was dat niet het geval, was schade aan de lagerschalen.

 

Hoi Thomas,

 

Zou je me hiermee kunnen, willen helpen? Ik wil ook de importeur gaan aanschrijven. Mijn motor is nog niet in de soep gelopen, maar het kan net zo zijn dat wij als niets vermoedende consument met de problemen en de financiele gevolgen opgezadeld worden.

 

Ik hoor graag van je,

 

Ik heb je een PM gestuurd met mijn gegevens

 

Dank

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tijd om Pon ook maar eens naar dit item te linken; kunnen ze zien dat het al een groot probleem geworden is. Of de publiciteit zoeken..........!

 

Na het lezen van Thomas-47 zijn verhaal ga ik mij ook in verbinding stellen met Pon. Ik snap werkelijk niet dat ze geen terugroepactie gehouden hebben en/of om hun klanten persoonlijk benaderd hebben om ze te wijzen op een dreigend gevaar, dat de klant veel geld kan gaan kosten.

 

Ja, als er een ringgetje loslaat in de stuurinrichting (of zoiets) waardoor er (fatale) ongelukken kunnen gebeuren, zijn de fabricanten er als de kippen bij ivm torenhoge schadeclaims/slechte pers. Ons kunnen ze gemakkelijk afschepen; denken ze. En die ene klant die zijn poot stijf houdt en blijft klagen, komen ze dan maar tegemoet.

 

Het is in een woord schandelijk.

 

 

Peedepee en/of Thomas-47 kan ik ook een kopie van je brief krijgen als voorbeeld?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vraagje aan een ieder: Mijn wagen wordt dus eind deze maand geholpen aan de sludge problematiek. O.a. oliepomp wordt vervangen en volgens VW zou daarmee het probleem verholpen moeten zijn.

Nu zat ik van de week aan de telefoon te praten met de hoofdmonteur bij die dealer en hij gaf aan dat heel officieel genomen mijn wagen in de huidige samenstelling never gechipped had mogen worden aangezien de rest van de wagen hier niet op is berekend, allerlei andere onderdelen zouden qua capaciteit aangepast moeten worden omdat de 1.8T natuurlijk dan weer heter wordt. Nu vroeg ik hem of mijn chip naar 195PK niet met de sludge te maken kan hebben, aangezien de turbo sowieso al heter wordt en met 45 PK erbij nog mee... wat denken jullie? Is het beter om mijn rode T weer in te ruilen naar een zilveren?

Zou het met elkaar in verband kunnen staan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik denk toch dat je maar weer naar een 1.6-je toe moet die worden veel minder heet, geen turbo en krijg je ook gekke dingen... misschien zou ik eens overleggen met die monteur of het niet beter is een ander merk te rijden, die misschien een 1.1 leveren ofzo.. een Cinqecento ofzo..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

.....of weer terug naar de oude VW-kever. In mijn eerste jeugd heb ik er >250dkm mee gereden zonder enig probleem; sleutel erin, eenmaal omdraaien en lopen maar; zomer EN winter. Nooit EEN schroevendraaier in mijn 1500 geweest.

 

+ 45pk erbij zal "M.I." geen extra belasting voor de constuctie moeten zijn OF het moet primair een zwak geconstrueerde motor zijn en daar geloof ik dan weer niets van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik denk toch dat je maar weer naar een 1.6-je toe moet die worden veel minder heet, geen turbo en krijg je ook gekke dingen... misschien zou ik eens overleggen met die monteur of het niet beter is een ander merk te rijden, die misschien een 1.1 leveren ofzo.. een Cinqecento ofzo..

 

lekker lollig bezig. Serieuze bijdragen svp :-) En je spelt cinquecento verkeerd...

 

ff serieus vdub, wat denk jij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik ben nog maar weinig monteurs tegengekomen die tuning een warm hart aandragen..

 

Gedeeltelijk heeft hij gelijk..mbt tot het heter worden.. maar het grootste probleem is de longlife olie/interval icm korte stukje icm het hard rijden en niet stationair laten afkoelen.. kortom, ook als je de auto niet gechipped hebt af en toe hard rijd en korte stukjes maar vooral de slechte cooling-down maken het sludge probleem...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik ben nog maar weinig monteurs tegengekomen die tuning een warm hart aandragen..

 

Gedeeltelijk heeft hij gelijk..mbt tot het heter worden.. maar het grootste probleem is de longlife olie/interval icm korte stukje icm het hard rijden en niet stationair laten afkoelen.. kortom, ook als je de auto niet gechipped hebt af en toe hard rijd en korte stukjes maar vooral de slechte cooling-down maken het sludge probleem...

 

maar longlife olie an sich gebruiken, maar dan wel met een 'normale, niet longlife' moet goed zijn? Want de betreffende VW monteur staat pal achter de olie die gebruikt wordt. Hij gaf aan dat het ligt aan de dingen die jij o.a. aangeeft...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vanwaar die interval van 8-12k kilometer?

 

Naar mijn mening mag een interval van 15k echt geen probleem vormen. Onze vorige verversinginterval was zelfs zo'n 23000km. (Niet dat we dat nog eens doen, maar toch.)

Technisch is er aan de smeersystemen van de 1.8T van de 3B en de 3BG toch weinig verschil naar mijn weten, dus ook bij de 3BG moet dit kunnen. Problemen worden in de eerste plaats toch veroorzaakt door de longlife, lage capaciteit v. smeersysteem en ondeskundig gebruik.

 

Begrijp me overigens niet verkeerd, dergelijke korte verversingsintervallen juich ik alleen maar toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
...

* Technisch is er aan de smeersystemen van de 1.8T van de 3B en de 3BG toch weinig verschil naar mijn weten, dus ook bij de 3BG moet dit kunnen. "---> Is dat zo? Vanaf 3BG komt dit toch meer voor of niet?

 

Problemen worden in de eerste plaats toch veroorzaakt door:

 

*de longlife, --> Bedoel je de olie? Of de longlife intervals?

* lage capaciteit v. smeersysteem --> Enige waar niets aan gedaan kan worden toch?

* ondeskundig gebruik. --> Niet aan de orde bij mijn wagen, netjes alle beurten door profs gehad en zelf ook zeer scherp hierop.

 

Begrijp me overigens niet verkeerd, dergelijke korte verversingsintervallen juich ik alleen maar toe. --> Hoe sneller des te beter en... duurder :-)

 

Al met al: er is dus hoop voor deze wagen? Er is 'leven na de sludge' ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Naar mijn mening is er wel hoop. Ik kan me vergissen, maar technisch verschillen de smeersystemen van bijvoorbeeld onze '00 APU motor en jouw '02 AWT(?) motor niet of nauwelijks. Dan zou er met de olie en verversingstermijn die bij de 3B gehanteerd werd, hetzelfde bereikt kunnen worden, hetgeen resulteerd in minder of geen sludgeproblemen. Dat het bij de 3BG meer voorkomt, is vermoedelijk grotendeels het gevolg van de LL-service. Iets anders kan ik mij niet echt voorstellen.

 

Met de longlife bedoel ik voornamelijk de interval, maar ook deels de olie. Weet echter niet precies wat erin de longlife-1.8T's voor olie hoort?

Aan de lage capaciteit is in beperkte mate iets te doen, namelijk het monteren van een groter oliefilter, hetgeen bij jou al gedaan was. (dacht ik?) Verder kan je natuurlijk een externe oliekoeler plaatsen, hetgeen de inhoud weer vergroot en de olietemperatuur omlaag brengt wat het verkolen voor een deel kan verminderen.

 

Ondeskundig gebruik is een ruim begrip. Wat ik ermee bedoel, is voornamelijk slecht onderhoud (verkeerde verversingstermijn en verkeerde olie) en niet fatsoenlijk warmrijden en laten nadraaien na een rit. Vooral dat laatste acht ik zelf heel belangrijk, omdat de olie die in de turbo en leidingen van/naar de turbo stil staat, kan verkolen als de turbo erg warm is. Gevolg kan je natuurlijk wel raden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb het er laatst met JD over gehad nav div problemen hier op het forum en hij meldde dat het echt max 15dkm mag zijn.. om problemen te voorkomen.. tja.. en een gewaarschuwd mens telt voor 2 en aangezien de meesten er toch maar tussen de 8 en 12dkm mee rijden per jaar..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja en onze wagen is de eerste 4 jaar elke jaar teruggegaan, maar wel om de 30000 km., de 4de beurt was bij 92K.... zou dit de oorzaak zijn? De aanloop over de jaren met een te ruime interval?

 

Denken jullie dat mijn chip (150 PK naar 195 PK) voor dusdanig meer hitte zorgt dat het eigenlijk teveel wordt? De VW monteur gaf aan dat de olie dan wel tot 11/1200 graden kan gaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Precies, als de carterpan van 'zuiver' alu zou zijn, zou deze reeds onder de auto uitdruppelen. (smeltpunt alu ligt rond de 650 graden dacht ik)

 

En als de olie 1100/1200 graden zou zijn, zou de turbo nog véél warmer zijn. Gezien het feit dat de turbo deels alu is en deels gietijzer (smeltpunt 1600 graden?) lijkt me dat niet het geval. :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden