Ga naar inhoud
  • 0

roestvorming Passat 3C


sebas1977

Vraag

Beste forumleden,

 

Afgelopen week stond mijn Passat (een jaartje in bezit) op de brug toen ik op de bestuurdersportier bultjes ontdekte op de lak.

Bij nadere inspectie bleken er veel meer te zijn, en ook op alle andere portieren!!!

Vooral de beide voorportieren, maar ook op de achterportieren en de achterklep!

 

Sommige lijken open gesprongen, andere zijn nog alleen nog maar kleine bultjes.

Bij de kentekenplaatverlichting is dan weer helemaal niks te zien....

 

Wie van jullie kan hier iets overzeggen?

Uiteraard ben ik naar een dealer geweest (leeuwarden en Franeker), en de eerste heeft foto's gemaakt en een werkkaart gemaakt die wordt opgestuurd.

De andere dealer kon vermelden dat dit door steenslag kwam (op alle deuren??) en onder de lakgarantie viel. Deze 3 jaar zijn uiteraard al verstreken...

Het vreemde is dan wel dat er op de spatborden en de motorkap helemaal niks is te zien. Als er al ergens steenslag zit, is er verder geen roestvorming of bultjes te zien.

 

Het betreft een Passat Variant 1.9TDI 74kW uit 2007 24-T.-B.

 

Hieronder een paar foto's :

 

y5wh.jpg

 

pryx.jpg

 

bv9a.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Heeft de dealer geen lakdiktemeter gebruikt?

Meestal het eerste wat ze doen als het problem buiten zit.

 

Heb het zelf niet aan de buitenkant maar aan de binnenkant van de deuren, van boven naar beneden precies op de inwendige radius van het plaatwerk.

Heb het bij de dealer gemeld en ik wacht nu af.........

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Heeft de dealer geen lakdiktemeter gebruikt?

Meestal het eerste wat ze doen als het problem buiten zit.

 

Heb het zelf niet aan de buitenkant maar aan de binnenkant van de deuren, van boven naar beneden precies op de inwendige radius van het plaatwerk.

Heb het bij de dealer gemeld en ik wacht nu af.........

 

De dealer heeft niks gemeten, maar ben ook nog even bij 2 schade specialisten geweest. 1 daarvan heeft laagdikte gemeten en was normaal (niet overgespoten, waarde van 90 ofzo?

 

Bij een andere schadespecialist heeft een spuiter gekeken en deze wist direct te melden dat dit roest van onderuit is en wordt veroorzaakt door een slechte zinkbehandeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

je hebt 7 dan wel niet 12 jaar op doorroesten. Als je hier in het forum op zoek gaat vind je een heleboel informatie. Bij onze Passat uit 2005 hebben ze in 2012 nog het dak en de achterklep opnieuw gespoten. Dus niet leten wegsturen - zoek even de garantievoorwaarden op .....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Werk zelf bij de dealer en al zo vaak mensen over de vloer gehad voor roest etc, in 90% vd gevallen hebben ze schade gehad cq krassen en zijn overgespoten. En iedereen beweerd dan dat dat niet zo is, vaak als kenner zie je dat en staat vaak in tal van systemen geregistreerd. Lakdiktemeter kan goed helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb geen bijzonder goede ervaringen met B te Leeuwarden. Ze hebben trouwens nog een vestiging.

Ben benieuwd door wie je in Leeuwarden bent geholpen. Eventueel per PB?

Weet ik naar wie ik (niet) moet vragen als ik er naar toe ga :-)

 

@Black Devil

Heb deze wagen 2e hands gekocht dus heb geen idee wat de vorige eigenaar er mee heeft uitgespookt. Wel frappant dat ik op verschillende plekken van de achterklep nu bobbeltjes zie.

Deze heb ik nooit eerder opgemerkt. Nav het "roest op de achterklep"-topic heb ik er vorig jaar extra op gelet. Maar toen opgelucht geconcludeerd dat het bij mij niet voorkwam. Ook niets gezien toen ik het rubber van de schakelaar tussen de kentekenverlichting vervangen heb.

Net alsof ze recent (of afgelopen winter) zijn ontstaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Robi

 

PB gestuurd.

Degene die mij bij B heeft geholpen was de lakspecialist en heeft vrijwel direct foto's gemaakt en werkopdracht aangemaakt.

 

Naar zijn inschatting was de auto niet overgepoten, maar dat zal wellicht blijken uit het onderzoekje van PON/VAG gaat doen.

In mijn geval vind ik het apart dat het echt alleen op de deuren is ontstaan. Op de andere delen (motorkap/dak/schermen) is echt geen vlekje te zien.

Heb jij geen verschijnselen op andere delen van de auto?

 

Bij Care hebben ze wel even de lakdikte gemeten, en die was normaal volgens de meneer.

 

Toch ben ik bang om geen enkele vorm van coulance te krijgen en dat ze onder het mom van 3 jaar lakgarantie er onderuit proberen te komen

(even er vanuit gaande dat de auto niet al gespoten is geweest). De auto is verder dealer onderhouden (nu wel toe aan een beurt).

Ben dus ook erg benieuwd met welk bericht ze komen, en of ik dan het rapport oid kan inzien.

 

Wat zijn de eventuele mogelijkheden om in bezwaar te gaan ?

 

En loont het om nu alvast contact op te nemen met PON?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Sebas,

 

ik zou misschien ook contact opnemen met de Duitse "Kundendienst" van VW - ik kan je helpen met het schrijven van je email - stuur mij een PB en ik vertaal hem in het Duits - geef duidelijk aan wie je dealer is, want zij willen graag dat zij alle communicatie tussen jou en de dealer beschikbaar hebben. Bij mijn stealer heeft duit er toe geleid dat de achterklep onmiddellijk is worden vervangen ipv overspuiten (m.a.w. zij hebben de nieuwe type achterklep ingebouwd en gespoten - en dat na bijna 7 jaar evenals het dak na 6 jaar (alle twee duidelijke geconstateerd als roest van binnenuit).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Robl

Ben je nog naar de dealer geweest om melding te doen?

 

Vandaag een eerste terug koppeling gehad wat betreft mijn garantie claim.

 

Hoewel er nog geen definitieve goedkeuring is, wordt het volgens de man opgelost met een coulance regeling van 75%, wat dan ongeveer inhoud (schatting iom schadeherstelbedrijf) een bedrag van €500 voor eigen rekening.

Hiervoor worden van alle 4 portieren en de achterklep de sierstrippen en ramen gedemonteerd en de gehele oppervlakte gestript van alle lagen en opnieuw behandelt en gespoten. Incl werkloon, nieuwe sierstrips (deze breken blijkbaar vrij snel bij verwijderen) etc.

 

Op de vraag waarom er geen 100% coulance is, antwoorde hij dat het eigenlijk onder de lakgarantie valt (het is geen roest van binnenuit). Het probleem zit in de tussenlaag (zinklaag).

Maar omdat het een bekend probleem is willen ze toch een regeling aanbieden.

 

Moet ik hiermee akkoord gaan of zijn er nog andere wegen te bewandelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
@Robl

Ben je nog naar de dealer geweest om melding te doen?

 

Vandaag een eerste terug koppeling gehad wat betreft mijn garantie claim.

 

Hoewel er nog geen definitieve goedkeuring is, wordt het volgens de man opgelost met een coulance regeling van 75%, wat dan ongeveer inhoud (schatting iom schadeherstelbedrijf) een bedrag van €500 voor eigen rekening.

Hiervoor worden van alle 4 portieren en de achterklep de sierstrippen en ramen gedemonteerd en de gehele oppervlakte gestript van alle lagen en opnieuw behandelt en gespoten. Incl werkloon, nieuwe sierstrips (deze breken blijkbaar vrij snel bij verwijderen) etc.

 

Op de vraag waarom er geen 100% coulance is, antwoorde hij dat het eigenlijk onder de lakgarantie valt (het is geen roest van binnenuit). Het probleem zit in de tussenlaag (zinklaag).

Maar omdat het een bekend probleem is willen ze toch een regeling aanbieden.

 

Moet ik hiermee akkoord gaan of zijn er nog andere wegen te bewandelen?

 

Deze regeling had ik ook bij mijn achterklep, heb Pon gebeld en gezegd dat ik de eigen bijdrage te hoog vond om dat het een lakprobleem van Volkswagen was. Mijn bijdrage was € 425. ik heb gezegd dat ik kon leven met een eigen bijdrage van €200. Daar gingen ze mee akkoord. Hoop dat dit deze info wat helpt.

suc6 Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mij hebben ze het in het verleden ook geprobeerd - voet bij stuk houden. Misschien opmerken dat men intussen contact heeft met Volkswagen Duitsland - de regeling is namelijk duidelijk: 100% ....

Bij mijn achterklep was de roestvorming bij de lichten maar ook op het oppervlak van binnen uit in de vorm van kleine pukkels - VW gaaf aan dat er geen oude types achterkleppen beschikbaar zijn, heb toen een nieuwe gekregen - nieuw slot erbij etc.. en alles ZONDER eigen bijdrage - maar wel pas nadat ik aangegeven had dat VW Duitsland alle correspondentie wil hebben -dus zou ik zeggen Sebastiaan: :angry: laat hun het aanbod 75% coulanceregeling op de mail of per brief na jou bevestigen (!) :angry: ... en geef aan dat je dit in Duitsland met VW wil gaan controleren/ corresponderen.... :mrgreen:

 

gr. Helge

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bij mij hebben ze het in het verleden ook geprobeerd - voet bij stuk houden. Misschien opmerken dat men intussen contact heeft met Volkswagen Duitsland - de regeling is namelijk duidelijk: 100% ....

 

gr. Helge

 

Het zou mooi zijn als VW Duitsland een reactie geeft op de mail, dan heb ik iets achter de hand

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zoek het op op het internet - 12 jaar garantie op doorroesten .....

 

z.Bsp.: Gelungener Sparkünstler: Der VW Passat BlueMotion fährt sich wie das .... 3 Jahre Lack-Garantie, 12 Jahre Garantie gegen Durchrosten, lebenslange ...

 

Volkswagen heeft voor de Passat vanaf 2005: 3 jaar garantie op de lak en 12 jaar garantie tegen doorroesten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
@Robl

Ben je nog naar de dealer geweest om melding te doen?

 

Vandaag een eerste terug koppeling gehad wat betreft mijn garantie claim.

 

Hoewel er nog geen definitieve goedkeuring is, wordt het volgens de man opgelost met een coulance regeling van 75%, wat dan ongeveer inhoud (schatting iom schadeherstelbedrijf) een bedrag van €500 voor eigen rekening.

Hiervoor worden van alle 4 portieren en de achterklep de sierstrippen en ramen gedemonteerd en de gehele oppervlakte gestript van alle lagen en opnieuw behandelt en gespoten. Incl werkloon, nieuwe sierstrips (deze breken blijkbaar vrij snel bij verwijderen) etc.

 

Op de vraag waarom er geen 100% coulance is, antwoorde hij dat het eigenlijk onder de lakgarantie valt (het is geen roest van binnenuit). Het probleem zit in de tussenlaag (zinklaag).

Maar omdat het een bekend probleem is willen ze toch een regeling aanbieden.

 

Moet ik hiermee akkoord gaan of zijn er nog andere wegen te bewandelen?

Nee, ben nog niet geweest. Tis deze week onverwachts re te druk.

 

Balen dat ze niet meteen een fatsoenlijk aanbod doen.

Voor dat bedrag kun je evengoed naar de be un h aas :angry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De reactie van de importeur...

 

 

De schadeoorzaak van deze "bultjes" in de lak is niet onderroest (0001) zoals u aanvraagd maar zijn duidelijke zinkblaasjes (0005). Op schadesoort 0005 zinkblaasjes is tot maximaal tot 6 jaar fabriekscoulance aanwezig. Deze wagen is buiten de termijn van lakgarantie en deze schadesoort is dus ook buiten de termijn van lakcoulance deze klacht heeft ook geen betrekking op carrosseriegarantie. (roest van binnenuit waarbij het moedermateriaal verdwenen is). Aanvraag afgewezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De reactie van de importeur...

 

 

De schadeoorzaak van deze "bultjes" in de lak is niet onderroest (0001) zoals u aanvraagd maar zijn duidelijke zinkblaasjes (0005). Op schadesoort 0005 zinkblaasjes is tot maximaal tot 6 jaar fabriekscoulance aanwezig. Deze wagen is buiten de termijn van lakgarantie en deze schadesoort is dus ook buiten de termijn van lakcoulance deze klacht heeft ook geen betrekking op carrosseriegarantie. (roest van binnenuit waarbij het moedermateriaal verdwenen is). Aanvraag afgewezen.

Je schrijft "importeur", Pon dus.

VW-Duitsland heb je op het genoemde mailadres niet geprobeerd?

 

Klopt het dat mogelijk is om door de lak heen onderscheid te maken tussen zinkblaasje en onderroest?

Op dat gebied kunnen ze mij iig alles wij maken :embarassed:

 

Het kan misschien zo zijn dat het bij jou een ander probleem is omdat het probleem met de achterklep een bekend fenomeen is...........

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is het antwoord wat de dealer heeft ontvangen. Hij adviseert mij nu contact op te nemen net klantenservice PON.

Hij was echter wel op de hoogte van de brief, dus Duitsland heeft wel op enige manier contact gehad met de dealer.

 

Ik zal deze uitslag doorgeven aan klantenservice Duitsland. Hopelijk helpt dat.

 

De garantie specialist heeft overigens toe geheven dat dit probleem vaker voorkomt, maar de auto valt dus simpelweg buiten de gebeld garantie termijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden