Ga naar inhoud

225/40-R18 te groot?


Bertje

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Een paar weken geleden merkte ik dat ik een langzaam leeglopende voorband had.

Toen ik deze verwisselde met het reservewiel, merkte ik dat het voorwiel vreemd was versleten.

Er was aan de binnenkant een rand van ongeveer 2cm breed kaal, terwijl de rest van het profiel nog 2/3 mm was.

Ik ben daarna naar de bandenboer gegaan om te vragen of ze de band nog konden repareren en om de auto te laten uitlijnen.

De voorbanden moesten vervangen worden envoor het uitlijnen was geen tijd, dus een afspraak gemaakt voor een week later.

En week later twee nieuwe bandjes erop laten zetten en laten uitlijnen.

Blijkt tijdens het uitlijnen dat alles goed staat ingesteld :shock: .

Komt die bandenboer met een verhaal dat deze banden eigenlijk te groot zijn voor deze auto en dat dit deze vreemde slijtage veroorzaakt kan hebben :?: .

Nu is mijn vraag wat jullie vinden van het verhaal van die bandenboer en of er iemand is die ook een soortgelijke vreemde slijtage heeft gehad bij grote bandmaten?

Hier enkele foto's:

 

im002545cb0.jpg

 

im002546cy0.jpg

 

im002547gg8.jpg

 

im002548yd8.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Te weinig druk in je banden, vandaar het vreemde sluitagebeeld.

 

Wat ook nog kan is dat je te smalle banden voor de velg hebt, dan worden de hielen v/d band tegen de velg gedrukt, waardoor het middenvlak v/d band krom komt te staan (naar binnen) ]

 

 

Verhoog eerst de druk eens naar 2.5 tot 2.9 bar..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is nmw onzin dat de bandenmaat te groot is, ik rijd zelf met 19" en heb geen last van gekke/overmatige slijtage aan een kant. Wat ik wel merk is dat een hoop bandenboeren een hekel hebben (aan de toch dure) aan die stugge banden om ze om de velg te kunnen leggen. Het zal dus wel een beetje irritatie zijn.

 

Bij een te lage spanning heb je aan beide zijkanten van de band grote slijtagesporen en niet alleen aan een kant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

225/40R18 is perfect qua rolomtrek voor de Passat. Wat voor merk/type banden gaat het om? En wat is de luchtdruk in de band?

 

Merk/type band is Marshal Power Racer II

Bij de laatste kaar dat ik de banden spanning heb gecontroleerd, heb ik er 2,8 in gedaan.

Was ervoor 2,5 dacht ik.

Op de velgen kon ik 1 2 3 niet zogauw een maat vinden.

De banden/velgen (nieuw) zaten al op de auto toen ik hem kocht.

Ik heb er nu ruim 32dkm mee gereden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een te lage spanning heb je aan beide zijkanten van de band grote slijtagesporen en niet alleen aan een kant.

Dat dacht ik ook al, de slijtage is voornamelijk aan de binnenkant (motorkant), zie tweede foto rechts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof ook nie echt dat zo'n slijtage aan een band komt door verkeerde wielstanden. Daar is naar mijn idee het slijtage gedeelte veel te scheeft voor.

 

Heb je dezelte type band weer gekocht voor de voorbanden? Kijk eens hoe die band eruit ziet en maak eens ff een foto'tje.

 

(of de band heeft aangesleept in de wielkast? )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof ook nie echt dat zo'n slijtage aan een band komt door verkeerde wielstanden. Daar is naar mijn idee het slijtage gedeelte veel te scheeft voor.

 

Heb je dezelte type band weer gekocht voor de voorbanden? Kijk eens hoe die band eruit ziet en maak eens ff een foto'tje.

 

(of de band heeft aangesleept in de wielkast? )

 

De nieuwe banden zijn van Interstate sport IXT-1 225/40zr18 92W.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Te lage spanning! Maat is perfect band/velg combie op foto zo te zien ook.

Rij zelf ook 225/40/18 en banden slijten recht af. Trouwens best veel km 32.000 bij mij 20.000 voorop. Maar daar zien je het kenmerk van een b-merkband veel km's en weinig grip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden