Ga naar inhoud
  • 0

Motorolie


PeLi

Vraag

Hallo,

 

ik heb een passat 1.6 (3b) van '98. in het boekje staan diverse soorten motorolie die geschikt zijn.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen, ik lees nl veel over de 10w40 dat die als een soort "probleem oplosser" genoemd wordt.

Ik heb er nu 5w40 in zitten en ben benieuwd of daar nog problemen mee zijn.

 

Groeten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
ja, ook daar mag 10W40 in. Ik gebruik zelf altijd Eurol, Castrol of Kroon mag ook.

 

Bedankt voor je reactie. Er zijn, van Kroon olie, ook nog eens verschillende soorten, zie link, 10W40 olie, welke het best te gebruiken?. Dit is mijn eerste VAG 2.0 benzine motor en weet dat ze doorgaans wel een slokje olie lusten, maar wat is acceptabel?.

 

http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... nth-10w40/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
bij mij is het 0,5 liter per 5000km en dat vindt ik al veel. Maar merk dat het vooral veel verstookt wordt tijdens lange ritten, dus voor de vakantie checken en 1 liter in de auto mee is geen overbodige luxe.

 

Heb eigenlijk altijd, voor de zekerheid, een liter koelvloeistof en olie in de auto liggen. Heb het bij mijn vorige auto's, voornamlijk Audi's, niet tot nauwlijks hoeven te gebruiken. Weet niet wanneer de vorige eigenaar van de Passat voor het laatst olie bijgevuld heeft maar heb inmiddels een paar honderd kilometer met de auto gereden en gister begon het lampje te branden. Nadat de auto even stil had gestaan was het lampje ook weer uit en heeft het zinsdien nog niet weer gebrand. Rij weinig maar zal vandaag of morgen, met een koude motor, toch het oliepeil even controleren en zonodig bijvullen. Mocht dat niet (echt)nodig zijn dan wacht ik even met bijvullen daar de auto binnenkort een kleine, olie en nieuw filter, beurt moet hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Vind persoonlijk dat als het lampje gaat branden al beetje te laat bent. Lampje zou maar stuk zijn of niet goed werken.

 

Laat het er persoonlijk nooit op aankomen en controleer dan ook regelmatig de koelvloeistof en het oliepeil. Zo ook enkele dagen voordat het lampje ging branden en toen was de oliepijlstand nog meer dan voldoende. Zoals eerder al aangegeven heeft het lampje niet weer gebrand en word de oliepijl voor de eerste de beste rit weer gecontroleerd en eventueel bijgevuld, vandaar de vraag welke olie het meest geschikt is. Als een lampje stuk is gaat hij niet branden :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Men had helaas geen Kroon SUPER MULTIGRADE 10W40 olie op voorraad. Heb nu Kroon TORSYNTH 10W40 meegenomen wat volgens de shopmedewerker het meest geschikt was daar dat ook een iets dikkere olie is?. Rij zelf voornamelijk korte stukken met de auto, stadsritjes, men een enkele keer een rit van +/-100km. Heeft dat mogelijk ook invloed op het olieverbruik?.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb je geen instructie boekje?

 

Staat een VW norm vermeld: VW501.001 of iets dergelijks.

Dat is aan welke eisen de olie moet voldoen, niet geheel onbelangrijk, zoniet belangrijker dan de viscositeit.

Zelfde nummer moet op de olie verpakking vermeld staan anders zou ik het niet gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Heb je geen instructie boekje?

 

Staat een VW norm vermeld: VW501.001 of iets dergelijks.

Dat is aan welke eisen de olie moet voldoen, niet geheel onbelangrijk, zoniet belangrijker dan de viscositeit.

Zelfde nummer moet op de olie verpakking vermeld staan anders zou ik het niet gebruiken.

 

Bedankt, had ik nog niet aan gedacht, zal eens kijken wat het instructieboekje aangeeft. VAG schrijft toch meestal longlife olie aan wat, van wat ik begrijp, in de meeste gevallen in de praktijk niet zo geschikt blijkt?. Omdat de pijlstok het minimum aangaf heb ik alwel een half litertje olie bijgevuld, bij koude motor maar weer even controleren alvorens er meer in te gooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hier kan je zien wat voor olie je moet hebben :?: voor je auto per type

 

:arrow:Van castrol

en van

:arrow:Kroon-olie

en van

:arrow:Total olie

 

en voor goed koop merk olie kan je via online :arrow:Olie per post

daar heb ik paar keer besteld :mrgreen:

 

Gr Fai

 

Bedankt, de Kroon site geeft een andere olie aan dan de verkoper mij geadviseerd heeft. Vreemd daar die van het zelfde systeem/website gebruik maakte. Kan iemand mij vertellen of het rijden van korte(re) afstanden mogelijk ook invloed op het olieverbruik kan hebben?.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Voor die oude motoren luisterd dat niet zo nauw.. bij de meeste moet af VW 5w30 in.. bij een af fabriek olieslurpende 2L kan er gerust 10W40 in.

 

Inderdaad :thumb: , dat bedoel ik met in de praktijk, ervaring van rijders leert welk type olie het beste is ipv wat officieel voorgeschreven word, vandaar de vraagstelling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Korte afstanden/koude motor/geen uitzettende delen kost ook olie.. kan verder geen kwaad als je er maar rekening mee houd.. overigens is een flesje bij de automaterialenzaak/dealer kopen VEEL goedkoper dan langs de snelweg.. daar kost 1L 5w30 gemiddeld 33 euro..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Korte afstanden/koude motor/geen uitzettende delen kost ook olie.. kan verder geen kwaad als je er maar rekening mee houd.. overigens is een flesje bij de automaterialenzaak/dealer kopen VEEL goedkoper dan langs de snelweg.. daar kost 1L 5w30 gemiddeld 33 euro..

 

Kom nauwelijks tot niet bij de snelwegpomp, kocht dit litertje Kroon olie bij de plaatselijke automaterialen zaak voor nog geen 7,00 euro. Heb, voor de zekerheid, ook maar een litertje roze Kroon koelvloeistof gekocht. Eerst deze Kroon olie maar even uitproberen alvorens ik een "voorraadje" aanschaf. Ben a-technisch en dus content met al jullie tips en input :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vag schrijft niet alleen longlife voor, variable interval is een beter woord, maar ook olie voor vaste intervallen.

Dit staat in je instructieboekje vermeld, heeft een andere VW norm dan de Longlife en is ook een stuk goedkoper.

Bij bijvoorbeeld Brezan hebben ze Comma olie, ook prima en niet duur.

Staan de VW normen ook op vermeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden