Ga naar inhoud
  • 0

EGR Klep 1.9 TDI 2005


Baronskie

Vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

EGR klep dicht scheelt een hoop vervuiling in je inlaattraject, hij gaat er niet beter van lopen, EGR gaat alleen open bij deellast bij kruissnelheid. Heb je al 200 K gedraaid dan is ie natuurlijk al redelijk vervuild.

 

Ik zie dat die van jou gechipt is, is toen de EGR al niet dichtgezet?

Bij JD tuning wordt de EGR meteen softwarematig dichtgezet bij het tunen, ik dacht dat alleen dicht laten zetten bij JD iets van € 70,- kost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat is inclusief start correctie.

Kosten voor EGR en startcorrectie zonder tuning: € 125,- incl btw (voor wagens t/m 2008)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Idd zoals Ozzy zegt is het met startcorrectie.

Zoals Willem ook al aangeeft, de motor krijgt dan continu 'verse lucht' binnen. Bij deellast staat die EGR open en door de hercirculatie kan er roetvorming optreden. Als je even googelt zie je tal van aangekoekte EGR-kleppen.

Die kleppen zijn gemaakt om emissienormen te halen, met natuurlijk de 'nadelen' eraan verbonden.

Op APK gaan ze hiervan niks kunnen meten en zien.

JD schrijft de fout op je klokkenwinkel weg (door het afsluiten van die klep) en plaatst er een RVS plaatje tussen.

 

Er zijn waarschijnlijk nog andere bedrijven die het doen, maar ben zelf ook bij JD geweest (denk meeste van het forum hier) en kan het alleen maar aanraden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik wou het ook laten doen, maar de ouwe heer ziet de nut er niet van in :lol:

 

Zijn conclusie is: waarom zou Vw zo iets maken als het slecht voor de auto is.. :blink::blink::blink: EN... hij merkt niks van de ''slechte'' start...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb het zovaak gedaan, uiteindelijk begon die met boos worden, toen zei ik: bekijk het maar, als de kosten komen, moet je diep in je portemonnee kijken en niet tegen mij zeggen waarom zei je dit niet eerder?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

Omdat het te maken heeft met de emissiestandaard :wink:

 

Als ik dat hem vertel, heeft hij waarschijnlijk geen idee waar ik het over heb :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Even een vraag voor de specialisten, hoe zit het met dichtzetten van je egr klep( door JD bijvoorbeel) als de klep al heel smerig is (km stand boven 200k).

Of zetten ze er ook ouderwets een plaatje/pakking tussen?

 

In het ECU schrijven ze het 100% eruit, ik had het fout.. :embarassed:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Even een vraag voor de specialisten, hoe zit het met dichtzetten van je egr klep( door JD bijvoorbeel) als de klep al heel smerig is (km stand boven 200k).

Of zetten ze er ook ouderwets een plaatje/pakking tussen?

 

Bij JD zetten ze er geen plaatje tussen, softwarematig wordt ie helemaal dicht gezet, althans de ECU kan geen opdracht tot openen meer geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ok, Bedankt iedereen tot zover, maar ik heb mijn auto niet getuned bij JD

en er staat duidelijk bij dat ik hem daar dan niet mag komen voor de EGR.

 

Ik hoor meningen zijn verschillend : Word hij nou helemaal dicht gezet? of een gedeelte?

Ik heb net de 200k aangetikt en merk bij halve belasting ( Rustig optrekken ) dat hij in schokkende stages door toeren gaat.

Niet heel overdreven maar als berijder merk je het wel! Zal dat beter worden door EGP af te dichten alwel softwarematig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wanneer je niet zeker weet met wat voor software en bij welk tune bedrijf hij wel of niet is dichtgezet dan zou je er een plaatje tussen kunnen zetten, als je handig bent maak die die van stukje bijv gegalvaniseerde plaat, een pakking gebruik je als mal, plaatje monteren in de EGR buis met aan ieder zijde een pakking, krijg je daarna geen melding op het dashboard van je motormanagement dan moet ie helemaal zijn weggeschreven.

 

Maar van een dichte EGR gaat je auto niet beter rijden, hij wordt alleen wat minder vuil van binnen.

 

Mocht ie niet zijn dichtgezet dan kun je ook een 9 mm gaatje boren in het plaatje, je reduceert dan de vervuiling, krijgt geen melding van het motormanagement op je dashboard en je houdt de 125 euro voorlopig in je zak.

 

De storingen die je aangeeft zou ik toch in een andere hoek zoeken, wellicht lekke turboslang o.i.d. Meestal rookt ie dan ook bij het optrekken

 

Anders even laten uitlezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er staat niet dat je niet bij JD mag komen voor het dichtzetten van de EGR als je em ergens anders getuned hebt.

Het probleem zit em in de beveiliging van de tuning, de tuners beveiligen de software zodat je het niet kan aanpassen/uitlezen. JD kan dan ook niet anders dan de oude tuning verwijderen en std software+egr of complete tuning eron zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Had zelf begrepen dat het "EGR wegschrijven" uitsluitend het onderdrukken van de foutmelding betrof....................

Ik bedoel de foutmelding die ontstaat als je er een plaatje tussen zet of net als ik de slang er af trekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
klopt, maar ook wordt de klep niet meer bediend door de ECU

Verrassend is het dan om te lezen dat de ene tuner wel een plaatje plaatst en de andere niet.

Het plaatsen van een plaatje werkt natuurlijk altijd, ook als de EGR vast zit of anderszins niet meer goed functioneert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden