Ga naar inhoud
  • 0

ratel bij "koude" start


Cor (3BG)

Vraag

Sinds een paar dagen is er bij de start even een ratel te horen in de motor om daarna gewoon te lopen. Olie is op peil en er is verder niks te merken. Het zal misschien wel niks zijn, maar toch.... Moet binnenkort voor een kleine beurt, maar als iemand een idee heeft hoor ik het graag

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Matthijs, kan je dit eens uitleggen svp?

 

De afgelopen winter heb ik ook een paar keer dit geratel gehad in mijn 1.8T als ik bij een koude start, gas bijgaf bij het starten. Echt een hard metalen geratel.

 

Momenteel klinkt het alsof dat de auto de eerste paar seconden geen olie heeft; de motor maakt dan de eerste meters meer herrie en vrij snel wordt dat dan gesmoord (door de smeerolie?!)

 

Is dit hetzelfde euvel (de nokkenaskettingspanner) of iets anders?

Bedankt alvast!

Steven

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het klinkt me wel heel bekend. Mijn 3B 1.8 20V doet hetzelfde bij een koude start, na een tijdje wordt het minder maar het blijft bij het optrekken altijd een beetje. Hoe minder gas ik geef bij het optrekken (en dus meer op de koppeling wegrijd), hoe meer ik het hoor. Geef ik veel gas, dan klinkt het minder. Naarmate de motor warmer wordt, is het minder hoorbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De passat is vandaag voor grote beurt geweest, maar van die ratel kunnen ze niks maken. Moest het nog maar even aankijken, het zou een kort moment van te lage oliedruk kunnen zijn. Klinkt vaag......

Kan het dan ook de oliepomp zijn die het gaat begeven??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

TIP: pak even een lange schroevendraaier, start je motor en luister even met je oor op de schroevendraaier en zet die op het kleppendeksel aan de kant van het schutbord. Dan hoor je de ratel misschien beter..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb er vandaag wat serieuzer naar laten kijken en het is inderdaad de nokkenaskettingspanner. Dat is niet leuk zo vlak voor de vakantie, €1250. Het gaat wel gebeuren want als het ding helemaal stuk gaat (en zoiets gebeurd natuurlijk in de vakantie...) ben ik nog meer de pineut. Het voorstel om meteen maar distributieriem en andere riemen te vervangen, dat laat ik maar voor wat het is. Die zijn nog niet aan de beurt en om dit "voor het gemak" te doen kost me wat te veel euro's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden