Ga naar inhoud

Wijzigingen APK per 1april 2012


Speedyace

Aanbevolen berichten

Wijzigingen APK die per 1 april 2012 ingaan en de invloed daarvan voor u op de keuring.

Aangegeven zijn wijzigingen bij personenauto’s, bedrijfsauto’s en aanhangwagens. Driewielige

motorrijtuigen zijn niet meegenomen.

 

Uitlaatgastest bij APK 2 voertuigen met benzine- of dieselmotor.

Bij personenauto‟s en bedrijfsauto‟s met maximum massa van niet meer dan 3500 kg. (APK 2) die een datum eerste toelating hebben van na 31 december 2005 wordt de uitlaatgastest (meting aan eind van de uitlaat) vervangen door uitlezing van het EOBD. U hebt hiervoor dus een uitleesapparaat/scantool nodig.

 

 

Bron:

http://www.ibki.nl/IBKI/APK/Wijzigingen ... rsie_1.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij had geen probleem denk ik.

Ik heb alleen geen DPF meer, dus ben benieuwd volgend jaar.. anders heeft JB een klusje, want volgens Jos moet het niks uitmaken.!!

 

Mijne is net gekeurd en ik heb ook geen DPF meer. Kwam door keuring. Het kan namelijk ook zo zijn dat auto's mét DPf wel boven de waardes komen die gesteld zijn en dan krijgen ze een ander Label. Dus DPF staat niet altijd garant voor die minimale uitstoot.

 

De waarde R staat voor ‘Af fabriek’ Roetfilter. Een roetfilter kan bij personen- of bedrijfsauto's met een dieselmotor al tijdens het fabricageproces (ook wel 'af fabriek' genoemd) van de auto worden ingebouwd. Met de modernste motortechnieken is het zelfs mogelijk om de roetuitstoot zonder roetfilter sterk te verminderen. Hoewel deze voertuigen hierbij niet daadwerkelijk voorzien worden van een roetfilter, wordt wel weergegeven dat er een roetfilter aanwezig is, op basis van de berekende uitstoot. Als de roetuitstoot niet hoger is dan 0,005 gram/km en het voertuig niet voldoet aan de Euro 5 of 6 norm dan wordt de waarde ‘R’ geregistreerd.

 

Er zijn ook voertuigen die wel een af fabriek roetfilter hebben, maar daarmee toch nog meer dan 0,005 gram/km roetdeeltjes uitstoten. De RDW registreert voor deze voertuigen dan geen indicatie dat er sprake is van een af fabriek roetfilter.

 

Beetje tussen de regels doorlezen. ;)

 

Dus jouw auto komt er prima doorheen als je geen vaudmelding hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden