Ga naar inhoud
  • 0

Electronica spook gaat rond


Connexie

Vraag

Hallo Technici,

 

Na een jaar heel tevreden van mijn Passat genoten te hebben, ben ik nu even wat minder blij. Deze week heb ik een nieuwe accu geplaatst, aangezien na een dagje stilstand de brompot wel erg slecht op gang wou komen. Nu is dat niet direct een reden voor een nieuwe accu, echter speelt er al en dikke week wat meer.

Volgende minder urgente zaken fungeren even niet meer: ruitensproeiers voor en achter (lastig met dit weer), achterwisser (niet vastgevroren), stoelverwarming ( :( ), sigaretteaanstekers voor en achter (wel een verlichte ring, geen 12 volt).

Dit weekeinde de zekeringen al nagelopen, maar daar lag het niet aan. Na een aantal dagen ongemak, ging zaterdagmiddag bij het achteruitrijden de achtwisser ineens weer aan de gang. Ook de spoeiers deden het en de billen werden weer verwend. Zondag was het echter weer mis. Alles was weer dood als een pier.

Vanmorgen een lokale garage laten kijken, er zat wel een storing in het systeem van een "kortsluiting" bij de ruitensproeierpomp. Een oplossing is echter nog niet gevonden.

Als de zaken echter samen gaan en samen komen, zou er ook een verband te verwachten moeten zijn. Dit is nog niet gevonden. Mijn technische kennis doet vermoeden dat de Passat ergens een rem op minder urgente verbruikers heeft gezet wegens de lage boordspanning, de nieuwe accu heeft het echter niet verholpen. Volgende gedachte zou dan een groepsbelang (overkoepelend relais o.i.d. schakelt een groep verbruikers af ter bescherming mobiliteit) kunnen zijn, echter heb ik geen schema's om gericht te kunnen zoeken.

 

Mijn vraag laat zich raden: wie heeft er enig idee waar het euvel vandaan komt en eventueel een onderbouwing voor een gerichte zoektocht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Heren,

 

Het uitlezen is dus gebeurd vandaag en laat alleen een zgn kortsluiting op de ruitensproeierpomp zien. Kan natuurlijk een zoekrichting zijn, maar lost zonder aanvullende kennis nog niet de overige problemen op. Ze zijn aan elkaar gekoppeld, maar waar? Wat ik dus zoek is de verklaring van de in de praktijk aangetoonde (cq aannemelijke) doch door VAG-specialst niet te verklaren link naar de stoelverwarming en de 12V-plug voor en achter.

 

Ideeën?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee, geen modificaties gedaan. Wel is de auto medio januari voor de grote beurt geweest en zijn geen storingen in het systeem gevonden (specifiek nagevraagd). Daarna met veel trots begonnen aan het tweede jaar genieten. De problemen zijn ontstaan, al dan niet toevallig, in de vorstperiode. Als gemeld geeft VAG-COM een melding over een suiting bij de ruitensproeierpomp. Dinsdag a.s. gaat men zoeken, maar een goed idee is zeker welkom.

 

Stel dat de pomp bevroren zou zijn (kan natuurlijk, hoewel er wel anti-bevries op het sproeiermiddel vemeld stond...): kan deze "sluiting" invloed hebben op de overige accessoires (stoelverwarming / 12V-aansluitingen)? Doet mij vermoeden dat er ergens een samenloop van voorwaarden is, die functioneren blokkeert.

 

Goede ideeën blijven welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Nee, geen modificaties gedaan. Wel is de auto medio januari voor de grote beurt geweest en zijn geen storingen in het systeem gevonden (specifiek nagevraagd). Daarna met veel trots begonnen aan het tweede jaar genieten. De problemen zijn ontstaan, al dan niet toevallig, in de vorstperiode. Als gemeld geeft VAG-COM een melding over een suiting bij de ruitensproeierpomp. Dinsdag a.s. gaat men zoeken, maar een goed idee is zeker welkom.

 

Stel dat de pomp bevroren zou zijn (kan natuurlijk, hoewel er wel anti-bevries op het sproeiermiddel vemeld stond...): kan deze "sluiting" invloed hebben op de overige accessoires (stoelverwarming / 12V-aansluitingen)? Doet mij vermoeden dat er ergens een samenloop van voorwaarden is, die functioneren blokkeert.

 

Goede ideeën blijven welkom.

 

Dat kan zeker. Als de voeding (gedeeltelijk) kortsluiting veroorzaakt naar massa kun je gekke dingen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden