Ga naar inhoud
  • 0

Vlokken in diesel


Bouwerge

Vraag

Het afgelopen weekend ben ik in Tsjechie geweest. Leuk, maar ook erg koud. Het was 's nachts -25/-30 en daar kan mijn Passie toch niet zo goed tegen (ik trouwens ook niet). Na 3 koude nachten startte hij niet meer. Een lokale garagist heeft mijn accu even omgewisseld voor een volle (het schijnt beter te zijn dan de startkabels gebruiken ???). Nadat de auto met moeite weer tot leven was gekomen, heeft hij mijn lege accu er weer in geplaatst.

 

Stationair liep de auto prima, maar toen we de berg afreden begon de motor te stotteren (er zijn al twee verstuivers vervangen... en ik zag de bui al hangen). Uiteindelijk kwam de auto in een noodloop (gloeispiraal bleef knipperen en hij kwam niet meer boven de 2000tpm). Toch maar even terug naar de garagist. Deze dacht dat het brandstoffilter mogelijk verstopt was door parafinevlokken. In Tsjechie schijnt iedereen een additief in zijn Diesel te gooien waardoor deze vlokken niet bij -20 ontstaan maar pas bij -40. Ik had nog nooit van deze toevoeging gehoord. Sterker ik dacht dat Diesel ook niet zo snel "bevroor".

 

Het advies was om de auto langere tijd warm te laten lopen (60 min.) en vervolgens naar de dealer te gaan voor een nieuw filter. Het eerste heb ik gedaan en toen ik daarna zonder problemen 30km naar de dealer had gereden, ben ik verder naar huis gegaan en heb ik geen problemen meer gehad.

 

Wat zijn jullie ervaringen? Zouden jullie het brandstoffilter alsnog vervangen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

-25 tot -30 is ook wel behoorlijk fris en dat is het hier ook wel eens.

Nu heb ik wel een motorwarmer icm een acculader maar daar wordt de brandstof niet warmer van.

Ik heb daar zelf nooit last van gehad, als het goed is zorgen de brandstof producenten voor voldoende dopes om dit te voorkomen.

In de winter is er dus wel degelijk "Winter" diesel.

Of dat in Tsjechie ook zo is weet ik niet, dus het zou best kunnen dat je geen winterdiesel in je tank had.

 

Toen je de berg afreed, was de motor toen warm?

Bij dergelijke koude temperaturen koelt de motor behoorlijk rap af als je van een berg naar beneden rijdt.

Gas geven doe je dan niet of nauwlijks dus wordt er ook geen brandstof verbrand.

Je start met 90 en beneden staat ie vrolijk weer beneden in de hoek................

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hier in nederland wordt vanaf oktober alle diesel winterbestendig geleverd zodat je dit dus niet krijgt als het gaat vriezen.

Wij hebben bij graafmachines nog wel eens een tank staan die ergens van een werk komt waar nog zomerdiesel in zit en daar gooien we dan een liter benzine in voor elke 50 liter diesel die in de tank zit.

Daarna geen vlokvorming meer maar weet niet hoe een 2.0 TDI hier tegen kan,de diesel wordt er wel schraler van dus minder smering voor je brandstofpomp en verstuivers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag ben ik in de Belgische Ardennen geweest om onze graafmachines weer aan de gang te helpen die ook last hadden van vlokken, het was daar gisteren extreem koud ongeveer min 20 en veel wind.

Nieuwe filters gemonteerd, deze zaten vol met vlokken en speciale diesel antivries toegevoegd in de tank. Bij de commonrail motoren kan het toevoegen van benzine of petroleum schadelijk zijn. De diesel antivries is heel schadelijk, volgens de verpakking, voor je gezondheid. Het is 250ml op 250liter dieselolie.

 

Ook de machines die in de biesbos staan hadden last van vlokken, deze stonden al een week stil dus de diesel had genoeg tijd om te vlokken.

 

Ik ben blij dat ik nu weer thuis ben, lekker bij de warme kachel.

 

groetjes Ivan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

wou net zeggen doe petrolieum in de tank dat bevriest niet

bij mijn oude passat deed ik 5 liter petrolieum per 20 liter diesel nooit geen probleem gehad , en het reinigd de sproeiers met die nieuwe veeeeeel gevoelige sproeiers weet ik niet hoe die reageren op petrol

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Okee geen benzine toevoegen dus,in die grote motoren luistert het allemaal wat minder nauw als in een tdi.

Een tdi haalt zo al makkelijk 140 pk en dat komt bij een graafmachine uit een 6 liter 6 cilinder met een dikke turbo er op

dus dat luistert wat minder nauw. :mrgreen:

En draait volgas ook maar 2000 toeren :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Diesel in Duitsland begint al te vlokken bij temperaturen tussen -15 en -20. Twee weken geleden was ik voor mijn werk in Duitsland waarbij 's nachts van één van onze Scania's de hydraulische pomp van de versnellingsbak bevroor. We hebben zes uur moeten wachten op een monteur van Scania. Toen deze kwam wist deze te vertellen dat vanwege de milieu eisen in Duitsland er zoveel bio-additieven aan de diesel worden toegevoegd dat de diesel niet eens meer gegarandeerd kan worden tot -20.

Ik heb vorige week contact gehad met Jos in Dieverbrug omtrent diesel antivries. Ik zorg ook voor de aankomende wintersport dat ik een antivries additief aan de diesel heb toegevoegd.

 

Een andere tip die Jos mij gaf was: Voeg tweetakt motorolie toe in een verhouding van 1:500 aan een tank diesel. De diesel is tegenwoordig zo schraal voor de pompverstuivers en de commonrail motoren waardoor deze sneller slijten. Met de tweetakt olie geef je iets meer smering aan de diesel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij defensie ging er in Bosnië in de winter (-20 is daar normaal) kerosine in de auto's en vrachtwagens. Kersosine en diesel zijn chemisch nagenoeg gelijk, alleen kerosine is vluchtiger, waardoor het niet gaat vlokken bij lage temperaturen. Dat is ook een van de redenen dat het in vliegtuigen gebruikt wordt, je wil niet dat de brandstof gaat vlokken in je Jet bij -50 buitentemperatuur.

 

Zgn. winterdiesels zijn volgens mij vaak diesel met bijmenging van een kerosinepercentage, afhankelijk van de wintercondities in het desbetreffende land.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

interesant onderwerp. Ik ben gelijk even naar onze lab mensen gegaan om te vragen hoe dit zit.

 

Je heb dus winter en zomer diesel en die worden op 2 dingen gecontroleerd. Namelijk op cloud vorming , dan gaat hij vlokken en op cold filter pluging point dan gaat en niets meer door het (brandstof) filter.

Het cloudpoint ligt op -7 graden en het cold filter pluging point op -20 graden.

Let wel op dit is in Nederland! In andere landen gelden andere waardes zo konden ze mij verltellen dat ze in Zweden in de winter (bijna) kerosine gebruiken als diesel.

 

Dit even ter info. :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden