Ga naar inhoud
  • 0

3AA Ambienteverlichting zelf plaatsen.


bm-er

Vraag

De 3AA optie Ambienteverlichting is zelfs niet op een highline standaard. Zelf plaatsen wordt dan al snel interessant.

Op dit moment ben ik de plaatsing achteraf aan het voorbereiden voor mijn eigen auto.

 

Ambienteverlichting bestaat uit voetruimteverlichting vóór, instapverlichting in alle deuren en verlichte sierlijsten in de deuren. Instapverlichting en voetruimteverlichting zijn oude bekenden. Daar bestaan al inbouwbeschrijvingen van.

 

Voetruimteverlichting vóór:

http://www.passat3c.info/cms_neu/index.php?page=152

En zie post hieronder, de 3AA is toch iets anders als de 3C.

 

Voetruimteverlichting achter:

http://www.passat3c.info/cms_neu/index.php?page=153

Let op! Er zijn andere pins nodig om in de achterste deurmodule te steken. Bij de 3AA is pin 000 979 009 E nodig.

 

Instapverlichting:

http://www.passat3c.info/cms_neu/index.php?page=150

http://www.passat3c.info/cms_neu/index.php?page=151

Let op! Er zijn andere pins nodig om in de achterste deurmodule te steken. Bij de 3AA is pin 000 979 009 E nodig.

 

En als laatste Ambienteverlichting in de deuren, ofwel verlichting onderaan de deurlijsten.

Dat is verkrijgbaar in Aluminium, Zebrano en wortelnotenhout. Het Ledje zit al in de panelen ingebouwd.

Onderdeelnummers voor aluminium zijn:

3AB 867 410 C PD4

3AB 867 409 C PD4

3AA 867 419 C PD4

3AA 867 420 C PD4

 

Ze kosten ong 58 euro per stuk.

 

Wortelnotenhout kent achtervoegsel D LZ5 en zebrano D PE5.

 

Stekker die op de Leds past: 4B0 972 623

Pins voor zowel de deurmodule als de stekker : 000 979 009 E

 

Aansluitingen ambienteverlichting in de deurmodules:

 

Vóórpoortieren, bestuurders- en passagierszijde:

Deurmodule 32-polige stekker

- Pin2 Stekker LED aan Pin 17

- Pin1 Stekker LED aan massa

 

Achterportieren, bestuurders- en passagierszijde:

Deurmodule 20-polige stekker

- Pin2 Stekker LED aan Pin 4 (De praktijk heeft uitgewezen dat dat (nu) niet werkt. Derhalve de plus afgetapt van de stekker van de raamschakelaar. De interieurverlichting zit daar aangesloten op Pin 2, de paarse draad. Er is een weerstand van ong 1,6kOhm in serie geplaatst met de LED om hem ongeveer met dezelfde intensiteit als de LED in de voorpoortieren te laten branden. Misschien is 2kOhm nog wel beter, maar die had ik niet liggen.

 

- Pin1 Stekker LED aan massa

 

Laten we dit topic een beetje on-topic houden, zodra er een update is, zal ik die hier vermelden. Verwacht met 1-2 weken dat ik alles compleet heb met een how-to en foto's.

 

EDIT: 6-12-2011 Weerstandswaarde LED's Ambienteverlichting achterportieren toegevoegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Installatiehandleiding voetruimteverlichting

Benodigde materialen:

- 4* Audi Leds 8J0 947 409 A

- 4* stekkerbehuizing 4B0 971 832

- 4* draad met pins 000 979 009 E

 

4E0947415-1.jpg

 

4B0971832.jpg

 

000979009.jpg

 

Ze geven precies dezelfde kleur licht als de ambienteverlichting in de deuren, dat toont wel mooi.

 

De plus aangesloten op pin 50 van stekker T52B (de middelste van de drie grote stekkers onderop de module, zie foto onderaan)

In deze stekker moet een andere pin, te weten:

- 000 979 025

000979025.jpg

 

Soepel installatiedraad 0,5mm2, 6 meter per kleur.

Amp auto krimpstekker, geel met oog 6mm diameter.

 

Het is erg handig om de kabelboom voor vier lichten te maken voordat je gaat inbouwen. Alle lichten worden parallel aangesloten. De kabelboom loopt van linksachter, linksvoor, rectsvoor naar rechtsachter. Op de linker voorlamp (bestuurderszijde) wordt de aansluiting van de + (plus) 60 cm naar buiten gevoerd, en op de rechter voor lamp wordt de aansluiting van de - (min) 60 cm naar buiten gevoerd. Gehanteerde kabellengte tussen de vóór- en achtervoetruimtelicht is 1,8m en tussen de linker- en rechter lichten is 1,2m. Het lijkt misschien veel, maar je moet de kabel netjes weg kunnen werken. Voor het massapunt een grote gele krimpstekker met ronde opening gebruikt, die past op het massapunt, diameter 6 mm.

 

Aansluiting op de Leds 8J0 947 409 A:

- Pin 1 = massa

- Pin 2 = +12V

De pinnummers staan in het klein op de stekkers.

 

De min (massa) gehaald bij een massaschroef (dopmoer) die achter het linker voetpaneel zit bij de bijrijder. Die schroef is erg makkelijk te bereiken door het voetpaneel van de middenconsole te verwijderen. Eerst de schroef ter hoogte van de voeten helemaal achterin de middenconsole verwijderen. Dan het paneel lichtjes indrukken op lengte deelnaad, en dan ter hoogte van de versnellingspook naar beneden trekken. Daarachter zit een mooi massapunt, met dop 10mm de moer loshalen.

 

De lichten voorin passen goed in de daarvoor bedoelde uitsparingen. Bij de lichten achter moeten de hoekjes tegenover de stekkeraansluiting iets afgerond worden, anders krijg je ze er niet goed in. En dan nog moet je ze goed aandrukken. Is wat lastig, maar het kan wel.

 

Aangezet met vag-com. In het MFA gedimt tot het minimum van 20%, en genieten maar!

 

P.S. Na de inbouw deze link gevonden. Is weliswaar van een Golf 6, maar lijkt erg veel op de Passat 3AA. Goede foto's maken erg veel duidelijk.

http://anleitungen.team-dezent.at/g6_na ... uchten.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
sorry maar dan moet je ook een US highline daar zit het wel standaard op

zoals bij die van mij

Volgens mij hebben we het over andere modellen. De huidige (3C) 3AA is niet in de US leverbaar, daar is men echt op een ander model Passat overgestapt. Het nieuwe aan de (3C) 3AA is dat er ook ambienteverlichting in de deuren mogelijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Misschien is dit topic wel van iemand van hier maar er staat iig wat extra info in: http://www.motor-talk.de/forum/ambieteleuchtung-tueren-nachruesten-teilenummer-gesucht-t3515117.html

 

ich hab bei mir die Ambientebeleuchtung in den Türen nachgerüstet und bei der Aktion alle Blenden auf Alu gebürstet

getauscht. Die Teilenummern für die Türen sind :

 

3AB 867 410 C PD4

3AB 867 409 C PD4

3AA 867 419 C PD4

3AA 867 420 C PD4

 

Die LED's waren bei mir schon dabei, Du brauchst dann nur noch die passenden Stecker, da habe ich aber gerad keine

Teilenummer zur Hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is de bedoeling dat alles in dit topic komt te staan en volgens mij is dat ook het geval.

Volgende week komen mijn bestelde spullen binnen, en dan kan ik uit eerste hand berichten.

 

Wel al vastgesteld dat wanneer een auto zonder ambienteverlichting is geleverd, ook al is het een highline, dat dan alle sierdelen in de 4 deuren gewisseld moeten worden voor de uitvoering waar ambienteverlichting in zit.

Wat er precies allemaal met de ambiente sierlijsten meegeleverd wordt, hoop ik volgende week te kunnen melden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er is wat meer informatie te melden mbt het aansluiten. Zal ook het eerste topic bijwerken.

 

Stekker die op de Leds past: 4B0 972 623

 

Aansluitingen ambienteverlichting in de deurmodules:

 

Vóórpoortieren, bestuurders- en passagierszijde:

Deurmodule 32-polige stekker

- Pin2 Stekker LED aan Pin 17

- Pin1 Stekker LED aan massa

 

Achterportieren, bestuurders- en passagierszijde:

Deurmodule 20-polige stekker

- Pin2 Stekker LED aan Pin 4

- Pin1 Stekker LED aan massa

 

Monteren in mijn eigen auto is nog niet mogelijk, aangezien de levering is opgeschoven :evil:

Wel zijn de sierdelen voor de deuren al binnen, en de leds zijn er al op gemonteerd.

Zodra de auto binnen is, kan ik foto's maken van de inbouw en hier plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Bm-er, waar bestel je deze onderdelen?

 

Ik heb vandaag nog even contact gehad met de LM en de auto is geproduceerd dus ze verwachten over 3 weken te kunnen leveren.

 

Nogmaals bedankt voor je hulp tot zover.

Zou ik je eventueel kunnen vragen om me te helpen bij het inbouwen?

Ik heb vroeger wel alarm systemen in auto's ingebouwd dus heb wel wat ervaring, alleen geen vagcom of i.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hoi Bm-er, waar bestel je deze onderdelen?

 

Ik heb vandaag nog even contact gehad met de LM en de auto is geproduceerd dus ze verwachten over 3 weken te kunnen leveren.

 

Nogmaals bedankt voor je hulp tot zover.

Zou ik je eventueel kunnen vragen om me te helpen bij het inbouwen?

Ik heb vroeger wel alarm systemen in auto's ingebouwd dus heb wel wat ervaring, alleen geen vagcom of i.d.

Gewoon, bestellen bij de VW-dealer.

 

Helpen inbouwen? Als je een warme garage hebt, geen probleem. Vagcom = aanwezig :mrgreen:

 

Ik zal nog even uitzoeken welke stekkers, pinnetjes etc er exact nodig zijn om het allemaal lekker OEM aan te kunnen sluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dat is heel gaaf

 

ik ken alleen 2 kleuren leds met 3 polen, wist niet dat je met ompolen leds in andere kleur kan laten branden

 

ik was ook met een soortgelijk projectje bezig met witte instapverlichting en ambiente verlichting bij inschakeling dashboardverlichting maar dan voor 3bg

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden