Ga naar inhoud

  • 0

Roetfilter kapot? Hoe weet je dat?!?


Fopperr

Vraag

Van de week bij matthijs via vagcom nagekeken of m'n DPF kapot is, hij bleek slechts 8,7% vervuild.

 

Ik had EPS navraag gedaan voor een vervanger van mijn DPF en hen get verhaal voorgelegd van de 8,7%. Zij zeiden dat een DPF die niet beter schoon wordt dan 9% aan het kapot gaan is, met alle gevolgen van dien.

 

Mijn auto krijgt een JD kuur en kan mooi de DPF mee wegschrijven.

 

Ik weet sowieso niet of dit gevolgen heeft voor de Tuv. De uitstoot zal altijd iets veranderen.

 

De kosten van zo'n DPF vervanger kost €280,- of €500 in de btw en montage. Verschil zit in de complete pijp, of ze halen alleen de DPF eraf. Resultaat moet gelijk zijn maar is makkelijker te vervangen bij evt Tuv...

 

Graag jullie ideeën/meningen/visie's!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 71
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0
DPF entfernen... Naturlich... Aber wass mann daruber sagt ist mir ja nicht deutlich! "legal oder egal"...

 

Soll morgen Der Tuv mahl anrufen :wink:..

 

Wheeler, Vielen dank fur dein ganz wichtige information :mrgreen:

 

Is die tuftufclub op zondag dan telefonisch bereikbaar? :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

t'is iig geen Duitse :wink: en zal ook nog geen 65 jaar zijn :D. En over troep gesproken... als je die wielrenners fiest weggooit, laat dat dan ff weten... kom ik hem vandaag nog ophalen :wink:

 

Ik heb de site van Buchli gezien en gelezen, maar als je contact zoekt, word je verwezen naar een contactformulier. Als ik ergens hekel aan heb!?!?!? Dat vind ik zo ontzettend omslachtig!

 

EPS zegt iig dat als een roetfilter niet schoner wordt dan 9% het roetfilter begint te slijten, maar ik heb dus ook gelezen dat zo'n ding de "OVEN" in kan om het aangekoekte roet/pruttel, wat niet met het regenereren verbranden wil, uit te bakken. Het roetfilter hoeft dus niet perse kapot te zijn als hij niet helemaal schoon wordt....

Aan de andere kant acht ik de kans vrij klein dat mijn roetfilter niet warm genoeg wordt. Ik rij regelmatig een stukkie 180km/h (DE) en in NL regelmatig 140km/h over een lang traject.. Mijn dagelijkse rit is gemiddeld al snel 40km heen en 40km terug en kan daar meestal doortuffen.

De auto is gekocht met 50k op teller en wat daarvoor gebeurd is, dat weet ik natuurlijk niet.

 

Naja, probleem zit een klein beetje vast ivm de TUV in DE. Als ik over 2 jaar besluit om de auto af te rijden, dan moet ik geen gezeur krijgen met de uitstoot van de auto.... zal de tuvvers eens bellen... maakt veel duidelijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hard rijden heeft niks met het regenereren te maken. Je moet juist een constante toerental hebben dacht iets van 1800-2500rpm en dat vasthouden als hij regenereert. Ga je meer toeren draaien stopt het proces.

Dat met hard rijden om hem heet te maken is met retrofit filters en niet af fabriek.

Regenereren kan best een tijdje duren. Ik merk het vaak dat hij wat slechter loopt..je ziet dan ook dat hij wat meer diesel verbruikt...dan hou ik mijn toeren altijd zo stabiel mogelijk. Rij elke dag 150km op de snelweg zonder files dus geen probleem.

Filter staat vaak in VAGCOM op 0% dus dan moet hij nog goed zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mij staat hij wel eens op 13% maar kijk ik een paar dagen later weer staat hij ineens op 0%

Volgens mij gaat hij regenereren bij 60% en dat zou ongeveer elke 1000km zijn. Ligt ook aan je rijstijl.

Maar dit is wat ik uitlees in Vagcom. Heb je ook vagcom?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

helaas niet (meestal gelukkig niet want vind dat veel te groot risico...)... maar ik rij 1000km in de week, grotendeels lange stukken en ik heb soms een hele zware rechtervoet :wink:...

 

Mij is verteld dat als je de auto "heet" laat worden, dus af en toe flink gas geven, die goed is om te regenereren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ff paar puntjes op een rij...

 

Ik heb dus een gesloten filter af-fabriek.

Regenereren doet deze automatisch als hij constateert dat hij vies is.

Hard rijden (70km/h of harder) regenereert deze continue? Dus extra hard rijden is daarom complete onzin?

 

Ik begrijp dat bij 70km/h of harder, de uitlaatgassen van de motor heet genoeg zijn om te regenereren? Dus dan zal hij niet extra gaan regenereren?

 

Toevallig heb ik het met Dreke maandag nog even gehad over regenereren. Hij merkte aan zijn DSG dat die een versnelling terug schakelt als de auto in regeneratie modus gaat, maar als ik dit verhaal doorlees, dan regenereert hij dus vanzelf als de auto een bepaalde temperatuur bereikt?

 

Ik ga maandag naar Matthijs, dan zullen we mijn roetfilter nog eens nameten.

 

Thnks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klopt je hebt een gesloten filter. Door extra diesel in te spuiten verhoogd hij de temp in het roetfilter waardoor hij leegbrand.

Zo werkt het bij de VW ook. Als je het filter heet genoeg wil hebben bij 70km/h dan moet het filter heel dicht bij de motor zitten en volgens mij zit hij bij de passat ongeveer halverwege de uitlaat dus daarom zal hij wel altijd extra diesel moeten inspuiten om de hoge temp te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ok, naja, mijn auto wil een aantal weken zo af en toe niet volledig ontkoppelen. Krijg hem dan niet soepel van z'n achteruit in de 1 en voel ook dat de motor zwaarder loopt als hij in de versnelling staat. Zet ik de motor af, dan schakelt hij soepel, start ik hem weer dan lijkt het dus alsof de koppeling niet volledig ontkoppeld.

 

Dit lijkt vooral te zijn nadat ik bijv. in de spits naar Nijmegen rijd. Dus veel optrekken en afremmen, beetje file rijden. Dat kan blijkbaar de koppeling zijn, maar ook lucht in t circuit ofzo...

 

Laten we maar niet van t ergste uit gaan..... (please!!!! :bash: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kost een paar centen een 3c, maar dan heb je ook altijd wat!

Wat jij hebt met de koppeling, heb ik ook gehad. (is nu vervangen en soepel dat alles nu werkt :shock: leek wel een andere auto)

Ik heb de auto nooit uitgezet om de boel weer soepel te laten draaien. Ik zette hem in zijn vrij koppeling los en gaf even wat gas, koppeling in en toen ging hij er zo in.

Heb een tijdje een A Ford gehad uit 1929 en deze moest je zo rijden. :mrgreen: anders ging hij ook niet in de versnelling.

Nu heb ik mij eens laten vertellen dat de ontwerper/ontwikkelaar van de 3c ook bij Ford vandaan komt!. :wink: zal het met elkaar te maken hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden