Ga naar inhoud

  • 0

Roetfilter kapot? Hoe weet je dat?!?


Fopperr

Vraag

Van de week bij matthijs via vagcom nagekeken of m'n DPF kapot is, hij bleek slechts 8,7% vervuild.

 

Ik had EPS navraag gedaan voor een vervanger van mijn DPF en hen get verhaal voorgelegd van de 8,7%. Zij zeiden dat een DPF die niet beter schoon wordt dan 9% aan het kapot gaan is, met alle gevolgen van dien.

 

Mijn auto krijgt een JD kuur en kan mooi de DPF mee wegschrijven.

 

Ik weet sowieso niet of dit gevolgen heeft voor de Tuv. De uitstoot zal altijd iets veranderen.

 

De kosten van zo'n DPF vervanger kost €280,- of €500 in de btw en montage. Verschil zit in de complete pijp, of ze halen alleen de DPF eraf. Resultaat moet gelijk zijn maar is makkelijker te vervangen bij evt Tuv...

 

Graag jullie ideeën/meningen/visie's!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 71
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

@ Riconl; Maandag eerst naar Matthijs.... die kan vast snel het eea nakijken... Het lijkt mij als leek zijnde dat een bak wel/of niet goed schakelt ivm evt. een te laag oliepijl... dit is niet constant...

 

@ Johâaaan., ja, die van jou mág inmiddels ook wel goed zijn :wink:, maar ik weet niet of ik hetzelfde met de auto zou doen als jou. Ik rij 50k per jaar... In ieder geval goed dat jij nu weer zorgeloos rond rijdt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

fopper, ik had het laatst bij de seat garage over de roetfilter van speedyace, en daar vertelde ze me dat er na 100k een roetfilter extra schoon buurt nodig heeft. en dit deden ze in de garage.. de monteur had het er over dat bij deze schoon maak de temperatuur bijna naar de 900 graden :shock: gaat. misschien is dit ook van toepassing op de vw motoren (dit was een audi of seat met 2L tdi motor volgens mij.. was in elk geval een vag maar geen vw)

misschien weet iemand hier meer over??

 

hoop dat je er wat aan heb, en anders iemand van motor talk je kan helpen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

vagcom kan niet is mij verteld... JD kan dit bijvoorbeeld wel...

 

@antoine, ik had al ruzie op motortalk :S, ik had het over het roetfilter vervangen door een "pijp", dus eigenlijk de boel flessen. Tijdens de TUV het DPF er weer onder... Ja dass kann mann nicht uber reden! Dass ist jah ein Straftat ..... ik wilde toen iets zeggen, maar heb dat maar niet gedaan :wink:...

 

Deze opties zijn te proberen en goedkoper dan een nieuw roetfilter! thnks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja het vreemde is onder mijn naam staat nog altijd Junior Passat Lover....zie daar liever staan Full Passat Hater hahahaha

Ding staat nu bij de garage...hele irri rammel uit het midden van het dashboard...nou moet misschien het hele dashboard eruit....ja dat doen we maar niet...kost teveel. Kan ik beter alles vol spuiten met PUR hahahahahaha

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Iemand moet de kritische noot geven :P , als we allemaal de 3C of andere modellen ophemelen wordt het ook zo'n suf zooitje :lol: nee ik leef met je mee, vindt het gewoon schandalig hoe sommige problemen behandeld worden door PON...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De passat vol PURren hoort toch bij een service interval bij 120K? Of heb ik iets gemist?

 

T zijn heerlijke auto's om in te rijden, maar helaas dus toch wel wat probleempjes.... een pompverstuiver valt tegenwoordig onder "coulance", een kapot roetfilter waarschijnlijk niet en een kapotte koppeling bij 140k ook niet... maar dat is net zo duur om te vervangen als 4 pompverstuivers in eens!!

 

naja, zal t is met de directie overleggen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn hele kabelboom was bij 106000km kapot...mocht nooit voorkomen.....coulance aanvraag....nou antwoord is wel bekend he...

En vind het om eerlijk te zijn ook geen hele fijne auto om in te rijden. De Golf vind ik persoonlijk beter rijden maar goed das mijn mening.

Vind het gewoon een mooie auto.....als ze dat ding nou wat lelijker hadden gemaakt zoals het huidige model dan had ik er nooit een gekocht....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Niet fijn rijden? Ik heb een jetta gehad maar vond toch het verschil toch groot. Passat veel stabieler en comfortabeler..

 

Zo zie je maar dat ieder z'n eigen mening heeft en dat is maar goed ook!

 

Een vriend van mij heeft een BMW 118D. Hij rijdt met deze auto 1:20,5 gemiddeld (?!??!!!), geen problemen, maar hij heeft deze nieuw gekocht en dat scheelt in zekere zin toch ook wel. Ding rijdt wel erg goed moet ik zeggen alleen wel klein...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Stabiel vind ik hem niet....windkracht 5 of hoger en hij dweilt over de weg.

Comfortabel ook niet maar dat komt omdat ik frans gewend ben.

Golf vind ik veel stabieler rijden....heb vaak zo een mee als vervangend vervoer. Zelfs de Polo rijdt fijner met veel wind.

 

Wil ook wel een BMW de volgende keer. Lijkt me wel eens wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

heb de grand senic ingeruild voor deze passat, en vindt deze een lekkerder weggedrag hebben (is wel verlaagd), maar de senic had betere stoelen, meer opberg ruimte etc. dus begrijp wel wat je bedoelt. alleen je ervaring met de wind kan ik niet plaatsen. denk dat het aan het onderstel ligt?? want vergeleken met mijn vorige auto's dodge, renault, opel vindt ik deze het minst wind gevoelig en het meest direct.

 

kan wel zeggen dat de problemen die bij vw voorkomen ook bij renault gebeuren... en ook daar geen coulance (lijkt wel een vies woord voor die fabrikanten) en over service van de BMW kan een maatje van mij hele boeken vol schrijven... dus wat je ook kiest voor auto, het is hopen dat je er nooit gebruik van hoeft te maken. denk dat de techniek gewoon te snel wordt toegepast in de auto's. dus testen worden gedaan door de klanten.. en dan uit de garantie is pech

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb je ook gelijk in is altijd afwachten wat je krijgt voor auto en of je ook gebruik moet maken van enig "service"

Maar heb hiervoor 2 renaults gehad en daar had ik niet zoveel problemen mee als deze passat. En ja ook die waren wel zijwind gevoelig maar wat een comfort kreeg je daar voor terug.

Heb nu 17" velgen met 235/45/17 banden eronder ipv de 16" met 205/55/16 en met de 17" is de zijwindgevoeligheid een stuk minder.

Straks met de 16" winterbanden dus weer meer last van zijwind....het is niet anders. Komt volgens de garage ook vanwege de grote overhang aan voorzijde en achterkant. Eigenlijk is de wielbasis wat klein voor de passat...wielen mogen wel meer naar de hoeken van de auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo heb gelijk even mijn roetfilter uitgelezen met vagcom:

 

roet1.jpg

Zoals je ziet staat hij nu op 3,9% bij mij. Zal wel langzaam oplopen en dan op een gegeven moment regenereert hij weer terug naar 0%

 

Volgens mij kan het wel met vagcom. Zie onderstaande quote uit een Skoda handleiding maar die gaat om dezelfde motoren en je ziet dat hij moet terug regenereren naar onder de 15% en dan is het al goed. Let ook op het aanral rpm daar moet je bij een normale regeneratie ook binnen blijven anders stopt hij er weer mee.

 

Regeneration of the DPF Filter using VAS 505X

 

Vehicle type:

1Zxx4x (Octavia II 2.0l/103 kW)

1Zxx5x (Octavia II 1.9l/77 kW)

1Zxx9x (Octavia II 2.0l/125 kW)

3Uxx5x (Superb 2.0l/103 kW)

 

Fault: Recommended procedure for the detection of saturation and recovery DPF.

 

Solution workshop:

 

Detection of saturation: „Vehicle self diagnostics“

01 – Engine electronics

11 – Block of measured values

Block 75, displayed field 3

the saturation value is given in percent

Saturation limit values: 1) up to 75% - the recovery is carried out during driving by engine control unit itself;

2) over 75% - the recovery carried out using the VAS 505X diagnostic devices.

 

Recovery: - speed over 60 kmph;

- engine speed 1800–2500 rpm;

- enter 15 Access right, Coding 2 function number 21295;

- watch the measured value block 75 field 3, the saturation value has to be dropped to 15%;

- the whole procedure takes 10 to 15 min.

 

Link naar origineel document:

http://members.home.nl/rlinker/vag-com_dpf-regeneratie.pdf

 

Hoop dat je er wat aan hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden