Ga naar inhoud

  • 0

Xenon kit inbouwen


DBot

Vraag

Beste Lezer,

 

ik zit al enige tijd te twijfelen of ik Xenon verlichting in mijn passat 3bg zal inbouwen, alleen heb ik daar geen ervaringen mee en hoop dat iemand mijn kan helpen,

 

ik zie op Marktplaats Xenon kits voor 40 euro enzz, ik vraag mij af werken deze naar behoren of heeft er iemand problemen mee, zijn ze makkelijk te plaatsen en kan ik als ik wil weer terug naar mijn gewone halogeen verlichting (ik hoop van wel). en wat betreft APK en bekeurigen.

 

ik hoor graag van jullie ervaringen.

 

Damir

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 71
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

APK is geen probleem mits het lichtbeeld goed is, net als normale halogeen verlichting.

Ik heb al heel veel setjes ingebouwd die helemaal niet zo duur zijn.

Pilot setjes zijn niet per definitie beter ondanks dat die wel erg duur zijn.

 

Mocht je hulp willen moet je het maar zeggen, het is wel een eindje uit de buurt maar goed.

Denk dat bij jou in de buurt vast wel een forumlid woont die je wil helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voor jou auto gewoon doen

 

3BG

 

 

 

 

Xenon wetgeving

Alle voertuigen die gekentekend zijn voor 1 Januari 2007 kunnen worden voorzien van achteraf inbouw van Xenonlampen mits het lichtbeeld niet wordt veranderd . Dit houdt in dat Xenonlampen met een kleurtemperatuur van ca. 4000 K tot en met 8000 K zonder meer worden goedgekeurd bij de A.P.K. Xenonlampen van 10000 K en ook 12000 K kunnen mogelijk bij de A.P.K. worden afgekeurd ! In voertuigen , die gekentekend zijn na 1 januari , is het door de wet toegestaan om achteraf Xenonverlichting te monteren mits deze voetuigen zijn voorzien van koplampsproeiers en automatische niveauregeling. Zijn deze laatste niet aanwezig dan bent u in overtreding !!

 

Bovendien zijn er nieuwe eisen bijgekomen vanaf 1 Mei :

Vanaf 1 Mei 2009 moet de codering van de lichtarmaturen in overeenstemming zijn met de voor dat armatuur bestemde licht. Voor dimlichten met xenonlampen betekent dit dat in het koplampglas de code D, samen met de code R en/of C voor moet komen.

 

De eisen worden niet getoetst tijdens de APK ten behoeve van de aangifte van een keuringsrapport !!

 

 

 

 

 

 

 

 

Wetgeving omtrent Xenon verlichting

Auto's die af fabriek met Xenon verlichting geleverd worden dienen te zijn uitgerust met automatische niveau regeling en een wis/was installatie op de koplampen. Echter voor de Xenon conversiesets voor de aftermarket geldt dit niet. De Rijksdienst voor het Wegverkeer heeft te kennen gegeven dat bij de APK keuring alleen gelet wordt op het lichtbeeld. Dit lichtbeeld veranderd na de Xenonconversie niet omdat het brandpunt van de Xenonlamp in de bestaande reflector hetzelfde blijft. Hierdoor is het tevens mogelijk geworden om ook nieuwe auto's met Xenon conversie sets uit te rusten.

 

Voertuigen na 31 december 2006

Voor personenauto's en bedrijfsauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 2006 en die zijn voorzien van dimlichten met gasontladingslicht-bronnen geldt dat deze dimlichten :

• Voorzien moeten zijn van een koplampreinigings installatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigd

• Ingeschakeld moeten blijven wanneer het groot-licht brandt

• Voorzien moeten zijn van een niveauregeling die de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig. Dit is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale afstelling van de lichtbundel op andere wijze wordt aangepast aan de beladingstoestand van het voertuig.

Voor auto's die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 2007 en die voorzien zijn van xenon-verlichting gelden deze eisen dus niet.

 

LET OP:

De Nederlandse wetgeving bepaalt dat koplampen van auto's uitsluitend wit of wit/geel licht mogen uitstralen. De lichttemperatuur 10.000K of hoger kan hierdoor bij controle als overtreding worden aangemerkt.

Een lichte gloed (andere kleur) in de lamp mag, mits het te schijnen object maar wit/geel is en geen andere kleur.

 

Wij zijn niet aansprakelijk, mocht er bij u een overtreding worden geconstateerd.

 

 

Groetjes Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Voor jou auto gewoon doen 3BG

????

 

Xenon wetgeving

Alle voertuigen die gekentekend zijn voor 1 Januari 2007 kunnen worden voorzien van achteraf inbouw van Xenonlampen mits het lichtbeeld niet wordt veranderd . Dit houdt in dat Xenonlampen met een kleurtemperatuur van ca. 4000 K tot en met 8000 K zonder meer worden goedgekeurd bij de A.P.K. Xenonlampen van 10000 K en ook 12000 K kunnen mogelijk bij de A.P.K. worden afgekeurd ! In voertuigen , die gekentekend zijn na 1 januari , is het door de wet toegestaan om achteraf Xenonverlichting te monteren mits deze voetuigen zijn voorzien van koplampsproeiers en automatische niveauregeling. Zijn deze laatste niet aanwezig dan bent u in overtreding !!

 

Bovendien zijn er nieuwe eisen bijgekomen vanaf 1 Mei :

Vanaf 1 Mei 2009 moet de codering van de lichtarmaturen in overeenstemming zijn met de voor dat armatuur bestemde licht. Voor dimlichten met xenonlampen betekent dit dat in het koplampglas de code D, samen met de code R en/of C voor moet komen.

 

De eisen worden niet getoetst tijdens de APK ten behoeve van de aangifte van een keuringsrapport !!

 

Wetgeving omtrent Xenon verlichting

Auto's die af fabriek met Xenon verlichting geleverd worden dienen te zijn uitgerust met automatische niveau regeling en een wis/was installatie op de koplampen. Echter voor de Xenon conversiesets voor de aftermarket geldt dit niet. De Rijksdienst voor het Wegverkeer heeft te kennen gegeven dat bij de APK keuring alleen gelet wordt op het lichtbeeld. Dit lichtbeeld veranderd na de Xenonconversie niet omdat het brandpunt van de Xenonlamp in de bestaande reflector hetzelfde blijft. Hierdoor is het tevens mogelijk geworden om ook nieuwe auto's met Xenon conversie sets uit te rusten.

 

Voertuigen na 31 december 2006

Voor personenauto's en bedrijfsauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 2006 en die zijn voorzien van dimlichten met gasontladingslicht-bronnen geldt dat deze dimlichten :

• Voorzien moeten zijn van een koplampreinigings installatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigd

• Ingeschakeld moeten blijven wanneer het groot-licht brandt

• Voorzien moeten zijn van een niveauregeling die de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig. Dit is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale afstelling van de lichtbundel op andere wijze wordt aangepast aan de beladingstoestand van het voertuig.

Voor auto's die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 2007 en die voorzien zijn van xenon-verlichting gelden deze eisen dus niet.

 

LET OP:

De Nederlandse wetgeving bepaalt dat koplampen van auto's uitsluitend wit of wit/geel licht mogen uitstralen. De lichttemperatuur 10.000K of hoger kan hierdoor bij controle als overtreding worden aangemerkt.

Een lichte gloed (andere kleur) in de lamp mag, mits het te schijnen object maar wit/geel is en geen andere kleur.

 

Wij zijn niet aansprakelijk, mocht er bij u een overtreding worden geconstateerd.

 

Groetjes Fai

 

Mischien geen problemen met de APK maar als je aangehouden wordt, gelijk de man in het programma, ben je dus wel strafbaar en krijg je dus gewoon een bon.

 

 

En, maar dat is koffiedik kijken, is het voor de RVD natuurlijk zo gedaan om de APK eisen aan te passen op dit punt. Hoogteregeling en spoeiers zijn nog makkelijker te kontroleren dan het lichtbeeld of lichtkleur. Daar heb je nl. geen apparaat voor nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En, maar dat is koffiedik kijken, is het voor de RVD natuurlijk zo gedaan om de APK eisen aan te passen op dit punt. Hoogteregeling en spoeiers zijn nog makkelijker te kontroleren dan het lichtbeeld of lichtkleur. Daar heb je nl. geen apparaat voor nodig.

 

Dan heb je misschien een oude aflevering gezien of zo.

Er was een tijd geleden inderdaad de discussie of je in een halogeen koplamp een xenon lamp mocht plaatsen.

In eerste instantie zei men nee omdat er een speciale codering in het koplampglas diende te staan en werd er ook een feitcode voor in het leven geroepen zodat er bekeurd kon worden. Echter Europese wetgeving geeft aan dat dit wel mag en nu is het dus weer vervallen.

 

Even kort de regels:

* Auto's met bouwjaar <31-12-2006: after-market xenon toegestaan mits het lichtbeeld goed is en de verlichting

dus niet verblindend is of iets dergelijks.

* Auto's met bouwjaar >01-01-2007: after-market xenon toegestaan mits er een wis was installatie is aangebracht en

automatische hoogteregeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Net bij wegmisbruikers uitleg gezien:

 

1) Xenon inbouwen mag maar dan wel met passende behuizing, dus alleen "lampjes" erin mag niet.

2) wasinrichting verplicht

3) hoogte verstelling verplicht

 

Ja, maar ana het eind mocht de persoon in kwestie gaan aangezien ze de controles erop opgeschort hebben.

Tevens begon de agent in kwestie over de reflector, xenon en warmte.. helaas heeft die zn huiswerk dus niet goed gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ja kan gewoon in bouwen voor auto bouwjaar 2007

 

5000k t/m 6000k is geen gezeik

 

8000k ??

 

9000k t/m 12000k = probleem met de politie

 

het is mooi dat je de 5000k neemt

dat zit in mijn vriendin auto en enz autos die al jaren in de rond rijden.

 

Groetjes Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb het hier al wel vaker benoemd, ga niet blind af op wat bij een APK keuring goed of afgekeurd wordt.

APK kijkt alleen naar enkele veiligheidspunten en meer niet. Dingen waar een APK keurmeester niet naar kijkt

kunnen heel goed bij wet verboden zijn. Kijk als je het zeker wilt weten naar het Voertuigregelement en

dan met name naar de inrichtingseisen. Dit is een bijlage van de Wegenverkeerswet 1994.

 

Daar staat allemaal in wat wel en niet aan en op een voertuig mag zitten.

Ga ook niet af op wat men op van die tuningssites of tuningsforums zegt.

Die worden vaak gesponsord door bedrijven die dat spul weer verkopen.

Dat is het kromme hier, het mag wel verkocht worden maar je mag er dan weer niet mee rijden......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hey Jongens,

 

bedankt voor jullie reacties nu kan ik op weg. ik denk zelf dat ik het toch ga proberen gezien jullie allemaal bijna xenon after kit hebben ingebouwd en geen problemen hebben gehad met de APK en de politie.

 

zelf zat ik te denken aan 6000K. nog een vraagje als je van je xenon after kit terug wilt naar je gewone halogene lamp (wat niet zal gebeuren) kan dat wel zonder verdere complicaties.

 

ik hou jullie op de hoogte, nogmaals bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja hoor, je hoeft niet door te knippen of door te verbinden.

Wil je het xenon eruit halen en halogeen terug kan dat zonder probleem.

6000K is naar mijn mening de mooiste kleur, maar ja das persoonlijk.

Sommigen gaan ook voor 4300K of 5000K.

 

That's up to you!!! Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beste Erik,

 

bedankt voor je antwoord, nu ik zeker weet dat ik geen draden hoef door te knippen ga ik deze dagen de kit bestellen. 6000k vindt ook de mooiste en natuurlijkste kleur en ga ook voor deze,

 

ik hou je op de hoogte hoe het geworden is,

 

groetjes Damir

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hey Erik en Jongens,

 

ik wil even melden dat ik mijn Xenon set heb ingebouwd 6000k h7 van het merk Kingco ik heb er 49 euro voor betaald link vind je onder dit bericht, het ging goed, ziet er super uit, heb helaas geen foto's gemaakt tijdens het inbouwen, maar de canbussen zijn netjes weggewerkt, deze ene canbus zit boven op de luchtfilterhuis en de andere canbus is naast de stuurbekrachtiging olie inbouwd.

 

wat alleen een kleine nadeel is dat ik mijn ene rubbere hoes die op de koplamp zit dat daar nu een scheur in zit dit komt omdat ik het gat te klein had gemaakt en toen ik de rubber van de xenon kit erin wilde zetten scheurde de hoes van de koplamp, morgen maar even kijken voor een nieuwe hopen dat ik ze kan vinden en anders de gene die erop lijkt en past. aan de andere kant heeft mijn vader het gedaan en die heeft het professioneler gedaan.

 

mochten jullie willen weten waar ik de set hebt gekocht: http://www.navaudio.nl/products/Xenon-s ... Xenon.html

 

ps mocht iemand zelf ook zo'n xenon set willen inbouwen wees voorzichtig met de rubberhoes van de koplamp die kunnen kwetsbaar zijn tijdens het maken van een gat.

 

met vriendelijke groet,

 

Damir

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die kun je bij de dealer zo bestellen, zijn niet zo duur.

 

Wat ik altijd doe is de hoes zeg maar dubbel knijpen en er dan met een

kniptang een knip zetten. Dan de hoes een kwart slag draaien en het nog een

keer doen. Dan heb je dus een kruisknip zeg maar. Dan de hoekjes weg knippen

en je hebt een soort vierkant. Daar trek je de kabels door en het ronde afdekrubber

zit als gegoten. Ervaring na vele setjes......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hey Erik,

 

bedankt voor je bericht, ik heb een nieuwe gehaald, ik laat het mijn vader wel doen want die kan het beter en netter dan ik, straks verpest ik deze niewe hoes ook.

 

gisteren mee gereden ziet er super uit en wat een licht opbrengst bij xenon vergeleken bij mijn halogene lamp is de halogene lamp niks,

 

nogmaals bedankt en ik hou jullie op de hoogte wat betreft de werking van de Xenon Set.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hey Jongens,

 

ik heb een vraag, de xenon kit doet het prima alleen zit ik met de volgende dilemma, tijdens het afstellen van mijn koplampen heb ik iets tever de buitenste afstelschroef gedraaid waardoor hij naar beneden klapte, tijdens het terug proberen te zetten heb ik mijn xenon lamp eruit gehaald en met mijn vingers op de spiegel gezeten waardoor er nu vlek tezien als ik avonds rij. ik ben nu een tweedehands koplamp aan het zoeken en wil deze vervangen.

 

maar mijn vraag is hoe kan ik de koplamp van mijn passat 3bg het makkelijkste vervangen. ik had al op de forum gezocht maar kon niks vinden met voorbeelden. ik hoop dat jullie misschien voorbeelden met foto's het liefst hebben zodat ik mijn koplamp kan vervangen. ik had al gelezen dat ik mijn voorbumper eraf moet halen. het liefts als het kan dat ik niet mijn voorbumper eraf moet halen.

 

ik hoor het van jullie en bedankt voor jullie reacties.

 

Damir

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Rene,

 

bedankt voor je reactie, het zal maar moeten.

 

ik heb al een originele tweedehands HELLA koplamp gevonden. alleen even afwachten voor het mooie weer. ik heb al gegoogled en heb een voorbeeld hoe ik de voorbumper met de grill eraf moet halen. moet ik nog ergens op letten. want ik zag in een andere voorbeeld daar in werd gezegd dat ik de massaklemmen van de accu eerst los moet maken en dan pas mijn aan mijn bumper kan beginnen.

 

ik hoor van jullie, nogmaals bedankt.

 

Damir

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beste Alfred,

 

voor een passat 3c druf ik het niet te zeggen. ik heb een 3bg daar zitten klemmetjes en door die klemmetjes moet die kabel van de xenonverlichting heen halen. maar voor een passat 3c weet ik het niet.

 

ik zou wel uitkijken bij het afstellen van je koplampen dat je het niet tever doordraait waardoor je lens naar beneden kan vallen wat bij mij ook het geval was. en terug zetten is een karwei en dan staat het niet meer stevig. dus daarom moet ik mijn koplamp vervangen.

 

maar wat betreft xenon die is super. als je avonds rijdt dan merk je het verschil.

 

succes en we horen van je.

 

Damir

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden