Ga naar inhoud
  • 0

Hotterende Passat


HofsteengeJ

Vraag

Sinds een half jaar heb ik een vw passat 3C 2.0 TDI (140PK) BJ juni 2006; 195860 km.

 

Tussen de 1800 en de 2300 toeren hottert de motor.

Het is alsof je rijd met een bezine motor waarbij de bougiekabels doorslaan.

Het maakt niet uit of je in de 4e, 5e of 6e versnelling rijdt.

Ook komt het nogal eens voor dat als je een rondonde uitrijd en het gas weer in trapt dat de motor overslaat.

 

Inmiddels is het volgende aan de auto al vervangen:

- Slang tussen de turbo en de intercooler (scheurde tijdens de vakantie in noorwegen).

- EGR klep

- Brandstoffilter

 

Echter doen de problemen zich nog steeds voor.

Deze week door een collega en lid van de passat club de auto laten uitlezen.

Motorisch gezien geen fout codes.

 

Wat kan er met mijn auto aan de hand zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb het ook en ook een BMP motor. Ik ben er nog niet achter wat het is.

Het komt niet heel vaak voor en bij mij alleen in de tweede versnelling, ik heb er ook een schavend geluid bij.

Het komt echter maar een keer voor. Is dat bij jou ook?

 

Het is in ieder geval niet:

- de kabelboom

- de brandstofpomp

 

Ik zoek het in de richting van het 2-massa vliegwiel. de mijne staat nu op 204000 met het originele vliegwiel.

De schoepen van de turbo zouden ook nog kunnen (of de aansturing daarvan).

Ik dacht ook nog aan de EGR maar omdat deze bij jou al vervangen is zal dat het niet zijn.

 

Als het bij jou meerdere malen achter elkaar voorkomt zou het ook een losse verstuiver kunnen zijn.

 

Jos heb jij een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat betreft de 2e versnelling dat kan wel kloppen dat heb ik ook, meestal na het optrekken uit een rontonde,

dan rijd je in zijn 2e.

Bij mij is het 2-massa vliegwiel en de koppeling vervangen toen ik hem gekocht heb.

Dit was bij 180.000 km.

Je kon toen duidelijk horen dat het 2-massa vliegwiel defect was. Ratelend geluid bij stationair draaien.

Morgen gaat de passat terug naar de garage omdat ik nog garantie heb (deze maand nog).

 

We gaan het zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag weer bericht gehad van mijn garage.

Zij hebben de auto naar motorrevisie Pul in Urk gebracht.

 

Daar zijn ze erachter gekomen dat er op een aantal nokken van de nokkenas vlakke kanten zitten.

Nu komen er twee nieuwe nokkenassen in.

 

Echter zit ik nu met de vraag hoe de slijtage is ontstaan en wat daaraan te doen.

 

Heeft iemand een antwoord op mijn vraag.

 

Gr. Jan-Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

of door diesel in de olie (door een lekke tandempomp)

of door de klepstoters die zijn ingesleten op de nokkenas. Daar schijnen nu andere voor te zijn.

 

Ik snap alleen de relatie met het horten en stoten tussen de 1800 en 2300 toeren dan niet zo.

 

Welke nokkenas is vlak die van de kleppen of die van de verstuivers?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De nokkenassen van de pompverstuivers zijn ingesleten.

Er zitten vlakke kanten aan.

Ik heb mijn garage gevraagd om het brandstof filter te controleren

Deze was schoon. Volgens mij kan ik daaruit concluderen

Dat de Tandempomp in orde is.

Wat ze nog wel gevonden hebben zijn lekkende O-ringen

Bij de pompverstuivers.

Volgens mij kan hierdoor diesel in de kop komen die een

Verminderde smering geeft waardoor de nokken zijn gaan

Slijten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Controle van het brandstoffilter sluit een defecte tandempomp niet uit. Alleen de lekkage van olie naar diesel sluit je hier mee uit maar de lekkage van diesel naar olie niet.

Lekkende O-ringen ben ik nog niet tegengekomen. Wel uitgeslagen verstuivers maar dan weer niet bij BMP.

 

Ik denk toch dat je tandempomp lek is.

Hoe is het met je brandstofpomp in de tank?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De pomp kost iets van 300 euro.

Ik zou hem preventief vervangen, het testen van de pomp kan wel maar komt zeer nauwkeurig. Er zitten drie media op die gelijktijdig elk op hun eigen druk dienen te worden afgeperst waarvan een vacuum. Het gaat om een zeer kleine lekkage waarbij je goede manometers nodig hebt. Je moet dus behoorlijk wat leidingen en reduceers en manometers (luchtdicht!) in elkaar flanzen, waarbij de kans dat het fout gaat groot is en je dan zoiezo aan vervanging toe bent.

Het testen van alleen lekkage van diesel naar de olie kan eenvoudiger, maar ik wil eigenlijk altijd weten of het hele apparaat goed is en niet een deel.

Het risico dat diesel naar de olie lekt is aanwezig en de lekkage is zeer klein. Omdat als het lekt en je het niet in de gaten hebt maar de schade zeer groot kan zijn heb ik gekozen voor preventieve vervanging.

Ik heb namelijk overwogen om de olie te laten testen. Het testen duurt 10 werkdagen en kost circa 150 euro. Voordeel bij een test dat er verder wordt gekeken naar alleen brandstof verontreiniging.

 

Op de tandempomp zitten:

- Brandstofcircuit 10 bar

- Oliecircuit 4 bar

- Vacuumpomp

 

Het vervangen is zelf te doen en kost circa 1 uurtje.

 

Als je helemaal op zeker wil spelen: controleer je de verstuivers door ze uit te nemen, controleer de gaten op ingeslagen verstuivers, monteer ze weer indien niet uitgeslagen met nieuwe pakkingen en een nieuw rekboutje (set 100 euro) en vervang de tandempomp (300 euro). Vervang gelijk het kabelboompje (60 euro de boel ligt toch los) en controleer de nokkenassen op beschadigingen. Uiteraard een nieuw oliefilter en nieuwe olie (100 euro) en je kan kan er weer even tegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo leden, ik had en heb hetzelfde probleem. In de 2de versnelling vanaf rotonde, dan stottert de auto.

Nu had ik vorig jaar plots een defecte brandstofpomp, auto viel uit en pomp is vervangen (moest speciale zijn ivm standkachelvoorbereiding)

Na de vervanging is het een hele poos goed geweest (5 maandenof zo) daarna begon het stotteren weer.

Mijn passat 2.0tdi 140 pk, highline 2005/4 215.000km

 

Iemand op basis van deze extra info en wat er in dit topic staat nog ideeën?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Filter zit er zo'n 20000 km op.

Passat hottert nog steeds. Voornamelijk als de tankinhoud nog 1/4 is.

 

Dan lijkt het erop als de brandstofpomp in je tank wellicht het probleem is. De tandempomp haalt nu zelf de brandstof op. Er zijn verhalen bekend dat er auto's bij zijn die zo meer dan een jaar goed gefunctioneerd hebben. Volgens mij was het zo dat wanneer jouw symptomen optreden, dat dan de brandstofpomp in de tank het begeven heeft.

 

Mocht dat zo zijn, dan moet je die zeer snel vervangen want anders gaat alsnog je tandempomp eraan. En dat laatste wil je niet want dat is kostbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden