Sinds kort loopt mijn motor niet meer en als ie loopt, dan met grote horten en stoten.
Heb hierover in andere topics over dit soort onderwerp al wat vermeld, maar omdat nu alles verspreid zit, hierbij mijn eigen topic. De andere topics geven net weer andere zaken weer als in mijn geval.
Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.
Voorgeschiedenis:
Circa 7.000 km geleden liep de motor ook niet lekker. Dat is verholpen door het vernieuwen van bobine, bougiekabels en bougies. Daarna deed ie weer lekker, met een enkele schok bij accelereren en soms schokjes bij gas loslaten.
Onlangs weer schokken. Optrekken ging goed, maar bij constant rijden (met en zonder cc) schokken.
Daarna begon de auto ook moeilijker te starten (moest langer om de boel draaiend te krijgen).
Bij gas geven viel het toerental terug en met vol gas liep het dan met horten en stoten langzaam op om boven de 2.000 tpm goed op te pakken. Als de motor maar iets warm was, liep de boel weer goed.
Wat daaraan gedaan:
- Gasklephuis verwijderd en gereinigd.
- De luchtinlaat losgemaakt en alle vacuümslangetjes (de rubberen met textielmantel) vernieuwd en de rest van de vacuüm slangen geïnspecteerd.
- Klep vervangen in het vacuümsysteem die aan de dikke aanzuigbuis naar de gasklep zit.
- Lmm en de diffuser die er voor zit en temperatuurmeter zeer voorzichtig gereinigd.
- Hele luchtinlaatsysteem gereinigd.
- Wat koelslangen vernieuwd en koelvloeistof vervangen.
- Brandstof reiniger toegevoegd.
Bij de eerste keer starten, sloeg de motor niet aan, maar plofte wat.
Bij de tweede start sloeg ie aan en liep wat beter dan eerst, maar nog steeds met schokken en soms inhouden bij gasgeven als ie koud was.
Het leek erop alsof er geen rijker mengsel bij gas geven of de koude start was.
Daarna is de ecu uitgelezen, de gasklep gekalibreerd en zijn de meldingen gereset door een VW-monteur met de originele VAG-apparatuur.
Daarbij 3 storingsmeldingen, die zowel voor als na de reset - dus gelukkig(?) wel consequent - terugkwamen, namelijk:
- 00561 mengsel aanpassing - statisch
- 00525 lambdasonde G39 (is dat die voor of na de katalysator?) - sporadisch
- 00553 lmm onderbreking / kortsluiting massa - statisch
Gevolgen:
Na de reset wil de motor helemaal niet meer starten!
Hij slaat wel aan, maar loopt meteen terug in toeren en slaat dan af.
Alleen bij warme motor, met vol gas geven komt er langzaam leven in en dan nog met beperkte toeren en onregelmatig lopen. Stationair bleef ie het gelukkig wel doen, op zo'n 800 tpm.
Bij opnieuw uitlezen dus weer dezelfde meldingen.
Het rijden is nu een ramp: rijdt alsof je in een veel te hoge versnelling zit, accelereert slecht of niet en zuipt benzine.
Volgens de monteur kunnen mogelijk kabelbreuken een oorzaak zijn. Echter gaf rommelen aan de betreffende draden en stekkers geen merkbare verbetering.
Nu de motor koud is, is ie niet meer aan de praat te krijgen.
Met of zonder gas geven bij of direct na het starten, maakt niet uit. Hij pakt even op, schiet dan door tot boven de circa 2.500 tpm en valt vervolgens stil.
Mijn vragen:
1. Nu zowel de lmm als de lambdasonde vervangen?
2. Als beiden vervangen zijn (en als dat het euvel blijkt) doet de motor het dan weer of moet er eerst gereset worden in de ecu voordat nieuwe onderdelen goed functioneren?
3. Zijn er andere (mede) oorzaken, die hier specifiek voor zijn?
4. Wat kan/moet ik doen?
Graag jullie hulp. Bedankt!
Eerdere topics / berichten van mij over soortgelijke problemen:
Vraag
NoppieV5
Sinds kort loopt mijn motor niet meer en als ie loopt, dan met grote horten en stoten.
Heb hierover in andere topics over dit soort onderwerp al wat vermeld, maar omdat nu alles verspreid zit, hierbij mijn eigen topic. De andere topics geven net weer andere zaken weer als in mijn geval.
Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.
Voorgeschiedenis:
Circa 7.000 km geleden liep de motor ook niet lekker. Dat is verholpen door het vernieuwen van bobine, bougiekabels en bougies. Daarna deed ie weer lekker, met een enkele schok bij accelereren en soms schokjes bij gas loslaten.
Onlangs weer schokken. Optrekken ging goed, maar bij constant rijden (met en zonder cc) schokken.
Daarna begon de auto ook moeilijker te starten (moest langer om de boel draaiend te krijgen).
Bij gas geven viel het toerental terug en met vol gas liep het dan met horten en stoten langzaam op om boven de 2.000 tpm goed op te pakken. Als de motor maar iets warm was, liep de boel weer goed.
Wat daaraan gedaan:
- Gasklephuis verwijderd en gereinigd.
- De luchtinlaat losgemaakt en alle vacuümslangetjes (de rubberen met textielmantel) vernieuwd en de rest van de vacuüm slangen geïnspecteerd.
- Klep vervangen in het vacuümsysteem die aan de dikke aanzuigbuis naar de gasklep zit.
- Lmm en de diffuser die er voor zit en temperatuurmeter zeer voorzichtig gereinigd.
- Hele luchtinlaatsysteem gereinigd.
- Wat koelslangen vernieuwd en koelvloeistof vervangen.
- Brandstof reiniger toegevoegd.
Bij de eerste keer starten, sloeg de motor niet aan, maar plofte wat.
Bij de tweede start sloeg ie aan en liep wat beter dan eerst, maar nog steeds met schokken en soms inhouden bij gasgeven als ie koud was.
Het leek erop alsof er geen rijker mengsel bij gas geven of de koude start was.
Daarna is de ecu uitgelezen, de gasklep gekalibreerd en zijn de meldingen gereset door een VW-monteur met de originele VAG-apparatuur.
Daarbij 3 storingsmeldingen, die zowel voor als na de reset - dus gelukkig(?) wel consequent - terugkwamen, namelijk:
- 00561 mengsel aanpassing - statisch
- 00525 lambdasonde G39 (is dat die voor of na de katalysator?) - sporadisch
- 00553 lmm onderbreking / kortsluiting massa - statisch
Gevolgen:
Na de reset wil de motor helemaal niet meer starten!
Hij slaat wel aan, maar loopt meteen terug in toeren en slaat dan af.
Alleen bij warme motor, met vol gas geven komt er langzaam leven in en dan nog met beperkte toeren en onregelmatig lopen. Stationair bleef ie het gelukkig wel doen, op zo'n 800 tpm.
Bij opnieuw uitlezen dus weer dezelfde meldingen.
Het rijden is nu een ramp: rijdt alsof je in een veel te hoge versnelling zit, accelereert slecht of niet en zuipt benzine.
Volgens de monteur kunnen mogelijk kabelbreuken een oorzaak zijn. Echter gaf rommelen aan de betreffende draden en stekkers geen merkbare verbetering.
Nu de motor koud is, is ie niet meer aan de praat te krijgen.
Met of zonder gas geven bij of direct na het starten, maakt niet uit. Hij pakt even op, schiet dan door tot boven de circa 2.500 tpm en valt vervolgens stil.
Mijn vragen:
1. Nu zowel de lmm als de lambdasonde vervangen?
2. Als beiden vervangen zijn (en als dat het euvel blijkt) doet de motor het dan weer of moet er eerst gereset worden in de ecu voordat nieuwe onderdelen goed functioneren?
3. Zijn er andere (mede) oorzaken, die hier specifiek voor zijn?
4. Wat kan/moet ik doen?
Graag jullie hulp. Bedankt!
Eerdere topics / berichten van mij over soortgelijke problemen:
http://www.vwforum.nl/passat-problemen- ... 08f486d589
http://81.26.209.49/~problemcar/viewtop ... 87#p841187
http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?f= ... 61#p469661
http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?f= ... 43#p466643
Link naar reactie
Delen op andere sites
27 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten