Ga naar inhoud
  • 0

V5 (AGZ) doet het niet niet meer


NoppieV5

Vraag

Sinds kort loopt mijn motor niet meer en als ie loopt, dan met grote horten en stoten.

Heb hierover in andere topics over dit soort onderwerp al wat vermeld, maar omdat nu alles verspreid zit, hierbij mijn eigen topic. De andere topics geven net weer andere zaken weer als in mijn geval.

Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.

 

Voorgeschiedenis:

Circa 7.000 km geleden liep de motor ook niet lekker. Dat is verholpen door het vernieuwen van bobine, bougiekabels en bougies. Daarna deed ie weer lekker, met een enkele schok bij accelereren en soms schokjes bij gas loslaten.

Onlangs weer schokken. Optrekken ging goed, maar bij constant rijden (met en zonder cc) schokken.

Daarna begon de auto ook moeilijker te starten (moest langer om de boel draaiend te krijgen).

Bij gas geven viel het toerental terug en met vol gas liep het dan met horten en stoten langzaam op om boven de 2.000 tpm goed op te pakken. Als de motor maar iets warm was, liep de boel weer goed.

Wat daaraan gedaan:

- Gasklephuis verwijderd en gereinigd.

- De luchtinlaat losgemaakt en alle vacuümslangetjes (de rubberen met textielmantel) vernieuwd en de rest van de vacuüm slangen geïnspecteerd.

- Klep vervangen in het vacuümsysteem die aan de dikke aanzuigbuis naar de gasklep zit.

- Lmm en de diffuser die er voor zit en temperatuurmeter zeer voorzichtig gereinigd.

- Hele luchtinlaatsysteem gereinigd.

- Wat koelslangen vernieuwd en koelvloeistof vervangen.

- Brandstof reiniger toegevoegd.

 

Bij de eerste keer starten, sloeg de motor niet aan, maar plofte wat.

Bij de tweede start sloeg ie aan en liep wat beter dan eerst, maar nog steeds met schokken en soms inhouden bij gasgeven als ie koud was.

Het leek erop alsof er geen rijker mengsel bij gas geven of de koude start was.

 

Daarna is de ecu uitgelezen, de gasklep gekalibreerd en zijn de meldingen gereset door een VW-monteur met de originele VAG-apparatuur.

Daarbij 3 storingsmeldingen, die zowel voor als na de reset - dus gelukkig(?) wel consequent - terugkwamen, namelijk:

- 00561 mengsel aanpassing - statisch

- 00525 lambdasonde G39 (is dat die voor of na de katalysator?) - sporadisch

- 00553 lmm onderbreking / kortsluiting massa - statisch

 

Gevolgen:

Na de reset wil de motor helemaal niet meer starten!

Hij slaat wel aan, maar loopt meteen terug in toeren en slaat dan af.

Alleen bij warme motor, met vol gas geven komt er langzaam leven in en dan nog met beperkte toeren en onregelmatig lopen. Stationair bleef ie het gelukkig wel doen, op zo'n 800 tpm.

Bij opnieuw uitlezen dus weer dezelfde meldingen.

Het rijden is nu een ramp: rijdt alsof je in een veel te hoge versnelling zit, accelereert slecht of niet en zuipt benzine.

 

Volgens de monteur kunnen mogelijk kabelbreuken een oorzaak zijn. Echter gaf rommelen aan de betreffende draden en stekkers geen merkbare verbetering.

 

Nu de motor koud is, is ie niet meer aan de praat te krijgen.

Met of zonder gas geven bij of direct na het starten, maakt niet uit. Hij pakt even op, schiet dan door tot boven de circa 2.500 tpm en valt vervolgens stil.

 

Mijn vragen:

1. Nu zowel de lmm als de lambdasonde vervangen?

2. Als beiden vervangen zijn (en als dat het euvel blijkt) doet de motor het dan weer of moet er eerst gereset worden in de ecu voordat nieuwe onderdelen goed functioneren?

3. Zijn er andere (mede) oorzaken, die hier specifiek voor zijn?

4. Wat kan/moet ik doen?

 

Graag jullie hulp. Bedankt!

 

Eerdere topics / berichten van mij over soortgelijke problemen:

http://www.vwforum.nl/passat-problemen- ... 08f486d589

http://81.26.209.49/~problemcar/viewtop ... 87#p841187

http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?f= ... 61#p469661

http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?f= ... 43#p466643

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

O ja, nog even over de lmm.

Je kan via de dealer een nieuwe of gereviseerde lmm aanschaffen.

Ook is op internet te lezen dat lmm's van Pierburg, minder storingsgevoelig, duurzamer en goedkoper zouden zijn, dan de originele Bosch lmm's.

 

Wat is verstandig en wat zijn de ervaringen met een gereviseerde of Pierburg lmm?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik zou van de lambdasonde(s) ALSMEDE de LMM even de stekker eraf trekken en kijken of ie dan we start

Gedaan, maakt geen enkel verschil. Radio heb ik ook verwijderd, maakt ook niets uit.

 

Heb inmiddels eens geïnformeerd naar de dealerprijzen van de lmm (€ 144,11 revisieversie) en lambdasonde G39 (203,97).

Op internet worden er goedkopere lmm's aangeboden (lambdasondes zijn niet te vinden / te koop?), maar dat zijn niet de originele Bosch exemplaren.

:?: Zijn die goed werkend, dus bruikbaar, of is goedkoop duurkoop?

:?: Wie heeft ervaringen daarmee of tips waar ik goedkopere originele Bosch-exemplaren kan vinden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoe is de staat van je bougie's en zijn deze laatst vervangen ( mischien niet de goede ) en is de bedrading van je lambdasonde nog ok, aansluitingen etc controleren..

 

Zelf eens een LMM vervangen en mijn oude LMM ingeruild, koste dacht ik nog geen 100€

 

Hoe is de staat van je bobine ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hoe is de staat van je bougie's en zijn deze laatst vervangen ( mischien niet de goede ) en is de bedrading van je lambdasonde nog ok, aansluitingen etc controleren..

 

Zelf eens een LMM vervangen en mijn oude LMM ingeruild, koste dacht ik nog geen 100€

 

Hoe is de staat van je bobine ??

Nog geen 7.000 km geleden zijn de bobine, bougiekabels en bougies (juiste type) vervangen.

Bedrading lambdasonde is onbeschadigd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

de bobine kan ook stuk zijn hoor in de korte tijd.

 

ik had bij een Golf 5 de bobine stuk +-1100km

 

tip haal 1 boudies dop er uit en haal de dop tegen motor blok en start nu ff de moter en dan moet je zien uit de dop de vonk over slaan naar je blok.

 

zo niet is je bobine stuk.

 

Groetjes Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
de bobine kan ook stuk zijn hoor in de korte tijd.

 

ik had bij een Golf 5 de bobine stuk +-1100km

 

tip haal 1 boudies dop er uit en haal de dop tegen motor blok en start nu ff de moter en dan moet je zien uit de dop de vonk over slaan naar je blok.

 

zo niet is je bobine stuk.

 

Groetjes Fai

Bobine is het niet. De klachten die een defecte bobine geven, ken ik. Deze zijn anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
LMM voor de AGZ is nr. 071 906 461 A, revisie is 071 906 461 AX, op ebay.de staan er genoeg.

Kom lmm's tegen van ATP, maar dat zijn waarschijnlijk geen originele.

Heb op andere forums gelezen dat niet originele exemplaren problemen (blijven) geven.

Wat is wijsheid in deze en zijn daar ervaringen mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
LMM voor de AGZ is nr. 071 906 461 A, revisie is 071 906 461 AX, op ebay.de staan er genoeg.

Kom lmm's tegen van ATP, maar dat zijn waarschijnlijk geen originele.

Heb op andere forums gelezen dat niet originele exemplaren problemen (blijven) geven.

Wat is wijsheid in deze en zijn daar ervaringen mee?

 

Een goede automaterialengroothandel levert gewoon Bosch.. bij mijn kost ie 92 ex btw, oude inlveren

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor jullie respons.

@Vdub: Ik kan de lmm bij mij in de buurt inderdaad voor dezelfde prijs krijgen, zo ook een lambdasonde (€ 110,00 ex).

De lambdasonde (G39) is denk ik die vóór de katalysator zit, als ik de bedrading goed heb gevolgd. Hij zit met een bruine stekker onder het koelvloeistof reservoir.

Men kan niet zeggen of het dezelfde is. Als de stekker overeenkomt dan zou het de juiste moeten zijn. Is dat correct?

Wie weet het originele onderdeelnummer van (en de naam van) de fabrikant van die lambdasonde G39?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag de LMM vervangen. Originele was op voorraad bij de automaterialenzaak.

Kostprijs daar € 98,53, terwijl de VW-dealer voor hetzelfde € 144,11 vraagt (beiden incl. BTW).

Wat een k.tklus om de stekker los te halen zeg! Helaas is het lipje erbij gesneuveld.

Na alles weer netjes gemonteerd te hebben, weer starten.

1e keer: niets. Even draaien en meteen afslaan. Was zelfs niet aan de praat te houden.

2e keer: als eerder: net 500 tpm pruttelen en niet op toeren te krijgen en onregelmatige loop, gevolgd door afslaan.

3e keer: starten en als vanouds weer goed draaien! Joepie!!! Reageert goed op het gas en loopt keurig regelmatig.

Meteen een proefrit gemaakt. De motor loopt mooi rond, gelijkmatig en pakt goed op bij gasgeven.

Dus blijkt inderdaad de LMM de grote boosdoener.

@ Hawky007: je hebt 'pech', nog even geen reserve LMM voor je.

 

Nog even een paar vragen:

- Moet de ECU nu nog gereset worden en dan opnieuw uitgelezen of niet?

- Wie kan dat voor mij doen? In de buurt van Rotterdam / Regio Rijnmond e.o. Ik heb al eens mensen bij mij in de buurt die op de lijst staan benaderd, maar ik krijg van niemand respons....!

 

@ Moderators: Testen jullie de bereidheid om te helpen van deze mensen op de lijst? Misschien eens handig om de lijst op te schonen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mooi dat het is opgelost, ik zou de codes eerst wissen, paar dagen rijden en daarna nogmaals codes checken.

We checken niet de vag-com lijst op bereidheid, dat is niet/nauwelijks te doen. Daarnaast is het aan de persoon zelf om te bepalen of die er wel/geen zin tijd, etc. voor heeft en zijn vag-com status eventueel bij te werken. Het is daarnaast ook nog vakantie, kan zijn dat degene die je aanspreekt er niet zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik heb dezelfde elende meegemaakt. had eerst de lambda vervangen, stom, want hielp niet (had het forum nog niet gelezen, daarna lmm vervangen en klaar was het klontje.

 

wees blij dat je de lambda sensor niet hebt vervangen, want als je de lmm al k*t vond.... haha

Nou, inderdaad! De lambdasonde kost bij de stealer € 203,97 en bij de automaterialenzaak € 130,90.

Scheelt toch een chinees. :lol:

Ik ga er maar vanuit dat de twee andere foutmeldingen nu ook weg blijven.

Ben blij dat de problemen met de lmm zijn opgelost.

Nu nog iemand zoeken in de buurt die de ecu kan resetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Stekker TIP:

 

Die mooie stekkers van de LMM o.a. kun je heel makkelijk losmaken:

 

Druk de stekker aan/vast en houd dat zo, druk dan met de duim dat klepje om/achterover en trek de stekker eraf, voila alsof ie niet vastgezeten heeft gaat ie los.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Stekker TIP:

 

Die mooie stekkers van de LMM o.a. kun je heel makkelijk losmaken:

 

Druk de stekker aan/vast en houd dat zo, druk dan met de duim dat klepje om/achterover en trek de stekker eraf, voila alsof ie niet vastgezeten heeft gaat ie los.

Dat klepje zat bij mij onder een vast deel van de stekker. Geen beweging in te krijgen.

Maar de stekker zit ook zonder borging goed vast (trekt vacuum). Heb er voor alle zekerheid wat rode loctite tussen gedruppeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb inmiddels de ecu laten uitlezen en programmeren met de hulp van Jeroen. Bedankt!

Fouten zijn gewist en kwamen na starten niet meer terug.

Auto rijdt prima, met bij gas loslaten toch af en toe nog een schokje.

 

Vragen:

1. Wat zijn of waar vind ik de waarden die voor mijn auto gelden t.a.v. het motormanagement (afstellingen en/of aanpassingen daaraan).

2. Is het zinvol om sensoren schoon te maken (als de schokjes bij gas los daaraan kunnen liggen) en zo ja, welke dan vooral en waar zitten die?

3. Nog andere tips die het af en toe lichte schokken met gas los kunnen killen?

 

Bedankt alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden