Ga naar inhoud
  • 0

Kleur brandstoffilter


Willem nunspeet

Vraag

post-10228-1423826114,8526_thumb.jpg25.000 km terug had ik mijn dieselopvoerpomp in de tank kapot en i.c.m. een zwart brandstoffilter is toen ook de tandem-pomp vervangen, een week later ging de pompverstuiver cylinder 2 kapot.

Ik heb toen uit voorzorg na 1000 km het brandstoffilter nogmaals vervangen, het was na 1000 km al redelijk donker gekleurd.

Omdat ik de voorgeschreven vervangingstermijn van 90.000 km ronduit absurd vind heb ik nu na 25.000 km (zonder problemen, afkloppen...))het brandstoffilter vervangen.

Zoals je op bijgaande foto's ziet is het pik en pik zwart, de dieselolie in het filterhuis is helder op een klein beetje zweefvuil na, ik heb geen klachten.

Is er nu met mijn brandstofsysteem iets niet in orde of zitten we elkaar nu een beetje gek te maken?

Of wordt het filter zo zwart door de hoge druk, temperatuur en snelheid waarmee de dieselolie wordt rond- en door-gepompt?

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen, Martijn misschien???

post-10228-1423826115,3057_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
Dat filter is wel erg zwart.....

 

Filter doet z'n werk dus goed........... :mrgreen:

 

Vervangings termijn is toch 60000km? ook al erg lang vind ikzelf.

Ik verschoon de boel om de 30000km.

 

Als je verder geen klachten hebt is er geen probleem denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee, dit is een dieselolie filter.....

 

Omdat er heel veel problemen worden beschreven over de tandempompproblemen van de 2.0 l TDI waarbij er of motorolie lekt naar het brandstofsysteem of dieselolie naar de binnenzijde van het motorblok waarbij de motorolie wordt verdund met diesel is dit een redelijk actueel item. Er is echter nog nooit een bewezen oorzaak beschreven van een defecte tandempomp vzv ik weet. Het nummer van de nieuwe tandempomp is hetzelfde als de oude tandempomp, dus worden we nu gewoon weer door VW dezelfde slechte pompen verkocht?

Lijkt mij wel sterk dat ie al na 25.000 km defect zou zijn, de vorige heeft het 179.000 km volgehouden.

 

Wat ik gewoon vreemd vind is dat hij nu zo vreselijk zwart is na 25.000 km, dit is mijn 1e Passat en laat mij toch wel een beetje leiden door wat er op dit forum staat.

 

Heb in het verleden 10 tallen filters van diesels vervangen o.a. Peugeots, meestal na 30 of 40.000 km en die waren donker geel of licht bruin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik kan het niet goed uitleggen maar de routerleiding van de diesel die in de motor gespoten wordt, komt terug in het dieselfilter. Dat is mogelijk een oorzaak van een zwart(er) diesel filter. Maar weet niet of andere merken dit ook zo hebben.

 

vwb je verhaal over de tandempomp... die kan kapot gaan door een kapotte opvoerpomp in je tank.... tenminste, dat heb ik van dit prachtige forum geleerd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is normaal. Bij mij is hij altijd ook zo zwart na 30.000km en dan laat im hem vervangen bij de dealer met de vraag of hrt normaal is.

Is geheel normaal ivm retourleiding en als er geen olie in de diesel zit dan is je tandempomp ok

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Is normaal. Bij mij is hij altijd ook zo zwart na 30.000km en dan laat im hem vervangen bij de dealer met de vraag of hrt normaal is.

Is geheel normaal ivm retourleiding en als er geen olie in de diesel zit dan is je tandempomp ok

 

Denk wel dat gelijk hebt, heb zelf de indruk dat er te snel tandempompen worden vervangen wanneer het filter zwart is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Martijn,

 

Is een beetje lastig te zien maar er zit ECHT een gat in bovenzijde het filter, onderzijde filter is dicht. Ik monteer altijd een MAN filter en daar mankeert volgens mij niks aan, is van het type op bijgevoegde foto.

Misschien dat jij nog iets kunt zeggen over de verkleuring?

post-10228-1423826125,5551_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De verkleuring is inderdaad fors. Vaak zie je dat een filter na gebruik grijsachtig verkleurd.

Is het olie als je er met je vingers overheen gaat?

 

Ik vermoed dat je tandempomp lek is geweest en er olie naar de diesel is gelekt. Indien zo is de vraag is het systeem gereinigd bij het vervangen van de tandempomp en de brandstofpomp? Zo nee dan kan dit de verkleuring goed verklaren en is het dus oude olie die in je hele brandstofsysteem was gekomen.

 

Als je dit zelf wil controleren, en je hebt een variant zou ik de brandstofpomp eens uit de tank nemen en dan met de zaklamp in de tank schijnen.

Anders rij je even bij mij langs dan kijken we samen. Nunspeet-Amersfoort is ook geen wereldafstand?

Ik heb hier nog twee diesels staan een 10.000 kilometer en een 35.000 kilometer dan kijken wij voor de gein ook eens naar deze brandstoffilters.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oke Martijn,

 

bedankt voor je reactie, systeem is na vervanging beide pompen vzv ik weet niet gereinigd.

 

Jouw aanbod houd ik even in achterhoofd, A'foort is idd niet zo ver, stuur je dan wel een PB'tje

 

Mvg Willem

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

nog een vraagje

 

ik heb ook last van die blauw/groene diesel

heb 2maal verstuivers kapot gehad

vorig jaar (dan onderhoud op 90km brandstof filter niet vervangen en geen opmerkingen)

en dit jaar en dan later onderhoud 120km + tankpomp stuk, filter vervangen en kreeg de opmerking dat mijn diesel niet juist was ivm de kleur en zwarte filter

nu willen ze mij laten geloven dat mijn cilinderkop stuk is....

daarmee zou ik graag even reactie horen wat da nu wel degelijk kan zeggen

tandempomp is getest en goed

oliepeil stijgt niet

 

ga dit weekend zelf nog eens kijken in het filterhuis.

kan ik die zo maar opendraaien zonderproblemen?(ben echt geen auto man :))

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk dat ze een beetje voorbarig zijn... Volgens mij is het bij de Skoda/Seat BKD blokken zo (jij hebt denk ik BKP... 16v?) dat deze verkeerd gebouwd zijn. Het schijnt dat al deze blokken na verloop van tijd haarscheurtjes in de koelkanalen van de kop krijgen. Dat zou betekenen dat of: je koelvloeistof ook vies is omdat er olie bij in lekt, of dat er koelvloeistof in je olie komt. Volgens mij niet in je brandstof.

 

Als je oliepeil niet stijgt dan is je tandempomp niet kapot, of er ziet heel toevallig een balans in het verbruik van olie en het lekken van diesel in de olie...

 

Ik zou eens naar een andere garage gaan... heb het idee dat ze je proberen op te flashen.

 

het brandstoffilter loshalen is heel simpel, 5 torx geloof ik en een platte schroevendraaier in de uitsparing steken. Voorzichtig loswrikken want hij zit een beetje vacuüm lijkt het wel.... Dan moet je niet alleen naar het filter kijken, maar je moet proberen de diesel uit het filterhuis te zuigen zodat je de kleur van de diesel kunt zien. Als dit heel vies is en een olieachtige kleur/gloed heeft, zou ik toch de tandempomp even laten nakijken...

 

Geraardsbergen... waar ligt dat? Anders misschien bij een Guyke/ JD/ Matthijs langs?

 

Succes ermee iig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Volgens mij is dat blauw/groene heel normaal.... grijs/grauwe diesel is veel erger...

 

Klopt, die blauw groene kleur is heel normaal, wanneer die garage in Be beweert dat het niet zo is dan vertellen ze lulkoek.

Gaat erom dat de kleur helder is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oeeei... Zo zag mijn dieselfilter er gister ook uit. als ik een beetje tussen de naatjes van de filter kwam had ik al olie aan me handen.

 

Conclussie vagtechniek: tandempomp intern lek. De mijne wordt nu zsm (aankomende donderdag) vervangen incl dieslefilter en oliefilter.

 

Ik lees op dit forum trouwens ook vaak dat het oliepleil stijgt. Hier heb ik eigenlijk geen last van... Moet er eerder bijgooien ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Oeeei... Zo zag mijn dieselfilter er gister ook uit. als ik een beetje tussen de naatjes van de filter kwam had ik al olie aan me handen.

 

Conclussie vagtechniek: tandempomp intern lek. De mijne wordt nu zsm (aankomende donderdag) vervangen incl dieslefilter en oliefilter.

 

Ik lees op dit forum trouwens ook vaak dat het oliepleil stijgt. Hier heb ik eigenlijk geen last van... Moet er eerder bijgooien ;)

 

Mijn ervaring tot nu toe is dat, ook met een nieuwe tandempomp, je filter na 8 á 10.000 km weer zwart is door motorolie in de retourleiding. Wanneer de dieselolie in het filter helder is dan zou ik mij daar niet al te druk overmaken. Wat is nu precies de reden dat de tandempomp wordt vervangen? Volgens mij worden er onnodig vaak van deze dure pompen vervangen. Wanneer je geen diesel in je motorolie hebt, wat wel schadelijk is, dan zou ik eerst een nieuw filtertje monteren voor 2 tientjes en kijken hoe die eruit ziet over 1000 km. Die dure pomp kun je dan alsnog monteren. Zou het vervelend vinden dat je over een paar dagen hier schrijft dat je een mooie nieuwe tandempomp hebt maar dat ie nog steeds beroert start.

Want loopt ie warm nu wel 100 % nu de verstuivers opnieuw zijn ingebouwd??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Oeeei... Zo zag mijn dieselfilter er gister ook uit. als ik een beetje tussen de naatjes van de filter kwam had ik al olie aan me handen.

 

Conclussie vagtechniek: tandempomp intern lek. De mijne wordt nu zsm (aankomende donderdag) vervangen incl dieslefilter en oliefilter.

 

Ik lees op dit forum trouwens ook vaak dat het oliepleil stijgt. Hier heb ik eigenlijk geen last van... Moet er eerder bijgooien ;)

 

Mijn ervaring tot nu toe is dat, ook met een nieuwe tandempomp, je filter na 8 á 10.000 km weer zwart is door motorolie in de retourleiding. Wanneer de dieselolie in het filter helder is dan zou ik mij daar niet al te druk overmaken. Wat is nu precies de reden dat de tandempomp wordt vervangen? Volgens mij worden er onnodig vaak van deze dure pompen vervangen. Wanneer je geen diesel in je motorolie hebt, wat wel schadelijk is, dan zou ik eerst een nieuw filtertje monteren voor 2 tientjes en kijken hoe die eruit ziet over 1000 km. Die dure pomp kun je dan alsnog monteren. Zou het vervelend vinden dat je over een paar dagen hier schrijft dat je een mooie nieuwe tandempomp hebt maar dat ie nog steeds beroert start.

Want loopt ie warm nu wel 100 % nu de verstuivers opnieuw zijn ingebouwd??

 

Auto loopt warm wel 100%. Rijdt op de slechte koude start na prima. Houdt niet in. Trek gewoon goed door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Oeeei... Zo zag mijn dieselfilter er gister ook uit. als ik een beetje tussen de naatjes van de filter kwam had ik al olie aan me handen.

 

Conclussie vagtechniek: tandempomp intern lek. De mijne wordt nu zsm (aankomende donderdag) vervangen incl dieslefilter en oliefilter.

 

Ik lees op dit forum trouwens ook vaak dat het oliepleil stijgt. Hier heb ik eigenlijk geen last van... Moet er eerder bijgooien ;)

 

Mijn ervaring tot nu toe is dat, ook met een nieuwe tandempomp, je filter na 8 á 10.000 km weer zwart is door motorolie in de retourleiding. Wanneer de dieselolie in het filter helder is dan zou ik mij daar niet al te druk overmaken. Wat is nu precies de reden dat de tandempomp wordt vervangen? Volgens mij worden er onnodig vaak van deze dure pompen vervangen. Wanneer je geen diesel in je motorolie hebt, wat wel schadelijk is, dan zou ik eerst een nieuw filtertje monteren voor 2 tientjes en kijken hoe die eruit ziet over 1000 km. Die dure pomp kun je dan alsnog monteren. Zou het vervelend vinden dat je over een paar dagen hier schrijft dat je een mooie nieuwe tandempomp hebt maar dat ie nog steeds beroert start.

Want loopt ie warm nu wel 100 % nu de verstuivers opnieuw zijn ingebouwd??

 

Auto loopt warm wel 100%. Rijdt op de slechte koude start na prima. Houdt niet in. Trek gewoon goed door.

 

Als ie warm goed loopt en start dan zou ik toch eerst het geld gebruiken voor een nieuwe accu en die tandempomp voorlopig laten voor wat het is, ik weet bijna zeker dat ie van die nieuwe pomp niet beter gaat starten als ie koud is. Volgens mij is er een maand geleden al geopperd dat je wellicht moet beginnen met de de accu van 7 jaar oud te vervangen, wanneer je daar aan twijfelt kun je die alsnog eens laten testen bij een professioneel accu service punt (bijv Bosch service). Wanneer je niet bij de basis begint, voldoende startstroom voor je startmotor, dan heeft het m.i. ook geen zin om naar allerlei ander oorzaken te zoeken. Voor het geld van in- en uitbouwen verstuivers had je waarschijnlijk 2 nieuwe accu's gehad....

Wanneer er thuis een gloeilamp kapot is begin je toch ook niet met een topic te openen over mogelijk defecte aardlekschakelaars in je meterkast.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mijn ervaring tot nu toe is dat, ook met een nieuwe tandempomp, je filter na 8 á 10.000 km weer zwart is door motorolie in de retourleiding. Wanneer de dieselolie in het filter helder is dan zou ik mij daar niet al te druk overmaken. Wat is nu precies de reden dat de tandempomp wordt vervangen? Volgens mij worden er onnodig vaak van deze dure pompen vervangen. Wanneer je geen diesel in je motorolie hebt, wat wel schadelijk is, dan zou ik eerst een nieuw filtertje monteren voor 2 tientjes en kijken hoe die eruit ziet over 1000 km. Die dure pomp kun je dan alsnog monteren. Zou het vervelend vinden dat je over een paar dagen hier schrijft dat je een mooie nieuwe tandempomp hebt maar dat ie nog steeds beroert start.

Want loopt ie warm nu wel 100 % nu de verstuivers opnieuw zijn ingebouwd??

 

Auto loopt warm wel 100%. Rijdt op de slechte koude start na prima. Houdt niet in. Trek gewoon goed door.

 

Als ie warm goed loopt en start dan zou ik toch eerst het geld gebruiken voor een nieuwe accu en die tandempomp voorlopig laten voor wat het is, ik weet bijna zeker dat ie van die nieuwe pomp niet beter gaat starten als ie koud is. Volgens mij is er een maand geleden al geopperd dat je wellicht moet beginnen met de de accu van 7 jaar oud te vervangen, wanneer je daar aan twijfelt kun je die alsnog eens laten testen bij een professioneel accu service punt (bijv Bosch service). Wanneer je niet bij de basis begint, voldoende startstroom voor je startmotor, dan heeft het m.i. ook geen zin om naar allerlei ander oorzaken te zoeken. Voor het geld van in- en uitbouwen verstuivers had je waarschijnlijk 2 nieuwe accu's gehad....

Wanneer er thuis een gloeilamp kapot is begin je toch ook niet met een topic te openen over mogelijk defecte aardlekschakelaars in je meterkast.......

 

 

Daar heb je helemaal gelijk in! maar me accu is gemeten en bleek goed te zijn! Denk dat ik de gok toch maar neem om een accu te vervangen. Maar kan dat ook de blauwe rook veroorzaken bij het starten? (alleen blauwe rook bij een koude start)

 

Helaas hebben ze de tandempomp al besteld en staat de afspraak voor morgen al. :blink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden