Ga naar inhoud

Ervaringen Start/stop functionaliteit


novello

Aanbevolen berichten

Wat zijn jullie ervaringen met de start/stop functionaliteit? Ik heb er wat gemengde gevoelens over. Blijf het een raar gevoel vinden dat de motor bij ingetrapt rempedaal ineens afslaat als je voor een stoplicht staat. De airco werkt dan ook niet meer volgens mij...enfin....Ik heb over heeeeel veel zaken een zeer tevreden gevoel in mijn nieuwe passie, maar deze functie zou ik makkelijk kunnen missen :) Wellicht doe ik iets verkeerd, of heb ik langer nodig om eraan te wennen...maar hmm....ben niet echt gecharmeerd.

 

Kortom, wat zijn jullie ervaringen? Voor degenen die VAGCOM expertise bezitten...is de functionaliteit om te schakelen? per default "uit" in plaats van "aan" ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou ellendig worden van deze functie...

 

is de startmotor en accu aangepast aan het vele starten van de auto? Dit neemt toch heel wat slijtage met zich mee, vooral als je file rijdt of veel in een drukke stad rijdt of zoiets.

 

Uit zetten die onzin :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het start/stop systeem in mijn Leon

Er zijn bepaalde voorwaarden waarop het in werking treedt.

Het werkt niet met een koude motor bijvoorbeeld. En als de motor afslaat en er is meer stroom nodig voor alle systemen dan slaat de motor vanzelf weer aan.

Verder werkt het ook alleen als je stil staat, de versnelling in de vrij hebt staan en de rem intrapt

Ik ben eraan gewend en geen gezeur mee gehad.

 

Met een knop in de centrale console kan ik het start/stop gebeuren uitzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels een beetje gewend. Je kunt er ook wat mee spelen. Als je de auto op autohold stilzet met de rem (dan blijft de remdruk gehandhaafd!) en de rempedaal loslaat, dan blijft ie gewoon netjes lopen. Handigheidje..... Wordt vervolgd. (Verder een fantastische wagen!!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 months later...

Om antwoord te geven op de allereerste beginvraag van Novello:

Een paar maanden geleden nieuwe VWPassat Benzine 1.4 TSI 7-DSG gekocht (inclusief officiele ABT Tuning naar ik dacht 160 pk). Een super auto complete auto. Op 1 punt na dan: het START/STOP systeem. Daar kan ik niet aan wennen en vindt ik niet conmfortabel rijden. Inderdaad als je zoals ik ook veel stadsritten moet rijden, dan slaat hij iedere keer automatisch af. En met hele warme dagen, gaat ook de airco op energiezuinig (bijna uit). JA, je kunt hem zelf iedere keer (als je er aan denkt!!!) in het middenconsole uitschakelen, maar dat vergeet ik en vindt ik irritant. Daar wil ik niet mee bezig zijn als ik autorij. Kortom, ik ga ook informeren bij de dealer of (andere kanalen) hoe dit START/STOP systeem permanent uitgeschakeld kan worden. Zal officieel wel niet vrijgegeven worden, maar moet technisch gezien kunnen (anders zit er ook geen knop in t middenconsole om t handmatig uit te zetten!). Als ik dit vooraf wist, had ik mogelijke een andere motorkeus gemaakt (ondanks het mislopen van voordeel van de bijtelling).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt wel of er verschil zitten tussen tsi en tdi (of waarschijnlijker dsg vs handbak) in hoe het stop/start systeem ervaren wordt. Ik heb nu een voorloper met de 1.6tdi en ik moet zeggen dat ik eigenlijk niet eens merk dAt het er in zit want ik zet hem toch bijna nooit in vrij.

Zoals al eerder aangehaald blijft de motor gewoon draaien als de airco hard werkt en als er pas een stop/start geweest is dan gaat ie niet nogmaals.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke passat heeft dat systeem toch? Vooral de 2.0tdi die stopt ook vaak toch?

Als die van mij weer eens stopt dan is het altijd kassa dus is zeker niet zuinig :-)

Maar als ik dat met vcds kan uitzetten dan graag en aan hoeft het niet meer ;-)

Weet nog soms dan startte ik de auto en dan ging hij weer uit... Keer op keer moest er ineens een ander stuurslot in...

Of je rijdt lekker op 2de kerstdag... Stopt ie ook.. Allemaal lampjes aan op het dashboard echt kerst dus... En hoppa nieuwe kabelboom erin voor 750euro.

Dus ik vind het zeker niet zuinig en wil graag weten hoe je dat uitzet in vcds en ik denk wel meer hier :-) :-)

;-) ;-) ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke passat heeft dat systeem toch? Vooral de 2.0tdi die stopt ook vaak toch?

Als die van mij weer eens stopt dan is het altijd kassa dus is zeker niet zuinig :-)

Maar als ik dat met vcds kan uitzetten dan graag en aan hoeft het niet meer ;-)

Weet nog soms dan startte ik de auto en dan ging hij weer uit... Keer op keer moest er ineens een ander stuurslot in...

Of je rijdt lekker op 2de kerstdag... Stopt ie ook.. Allemaal lampjes aan op het dashboard echt kerst dus... En hoppa nieuwe kabelboom erin voor 750euro.

Dus ik vind het zeker niet zuinig en wil graag weten hoe je dat uitzet in vcds en ik denk wel meer hier :-) :-)

;-) ;-) ;-)

dat is een andere noviteit die jij hebt.. starten, stoppen en nooit meer starten... ik denk dat er een prototype per ongeluk ontsnapt is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 months later...

rij inmiddels 30000km en is voor mij eerste auto met stop/start systeem (diesel)

staat altijd aan echter zolang je koppeling niet op laat komen blijft motor lekker lopen. Op moment motor afslaat is dit voor mij niet storend.

 

Uitzetten kan handmatig per keer. Op moment je na tanken of schoonmoeder bezoek eindelijk motor weer start zul je systeem handmatig uitmoeten zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Inmiddels ben ik er wel een beetje aan gewend. Je kunt ermee spelen. Ik heb een DSG automaat. Als je de auto stilzet en op autohold stil laat staan (direct rempedaal loslaten na stilzetten) dan blijft de motor draaien en heb je geen last. Ik ben nog steeds niet overtuigd overigens. 't Zal wel zuiniger zijn, maar 't voelt gewoon raar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 years later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden