Ga naar inhoud
  • 0

Klepstoter en nokkenas defect


RD70

Vraag

Na een 3/4 jaar trouwe dienst, staat m'n Passat bij de garage.

Hij begon afgelopen week een raar, rauw geluid te produceren. Eerst dacht ik aan een gaatje in de uitlaat, maar na twee dagen werd dat steeds erger.

 

Ik werd net gebeld: in ieder geval een klepstoter en de nokkenas is beschadigd. De kop moet er nog af, 't nu nog de vraag wat ze daaronder tegen gaan komen.

 

De vraag: hoe kan zoiets?

 

De garage vroeg of ik zonder olie heb gereden (niet dus).

 

De auto is wel gechipt, kan dat zoiets veroorzaken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Tja, ik heb er de laatste keer bij VAG-techniek goede olie in laten gooien.

Het is een ex-leasebak, en volgens de historiek is de wagen altijd bij de VWdealer hier in BE in onderhoud geweest.

 

Wellicht zo'n "het is een leasebak & die hoeven niet warm te draaien 's ochtends, gas erop!" rijder geweest.

Kan me voorstellen dat de nokkenas (en de rest) daar ook niet beter van wordt.

 

De aankoop is al meer dan 6 maanden terug, de verkopende partij geeft niet thuis.

Grapje van dik 2 mille..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zal 's bij de garage binnenwippen..

 

Ik lees nu ook de verhalen over de verstuivers en inderdaad de tandempomp.

Het vertrouwen in de degelijkheid van VW heeft nu toch wel een deukje gekregen..

Toch maar inruilen voor een Toyota...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even follow-up: de wagen rijdt weer lekker met z'n verse nokkenas.

Ik heb de oude gezien, van 1 vd nokken was zelfs de punt eraf, en bij 1 vd klepstoters zat er zelfs een gaatje bovenin (doorgesleten).

 

Nou ja, hopelijk houdt de wagen het nu wel een tijd!

 

Ik heb met een monteur gesproken, en de hierboven gemelde tandempomp en verstuivers had hij nagekeken & hadden geen probleem.

 

Thanks voor de tips in ieder geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het was niet speciaal 1 nok die aangetast was, er waren er meer waarbij de gladde laag aangevreten was.

Maar bij 1 nok was zelfs de juiste vorm verloren gegaan.

 

Ook de garage kwam met de verklaring dat het de olie geweest was.

Wellicht te weinig, misschien de verkeerde..

 

Ik ga het oliepeil wel in de peiling houden nu..

 

Zit een beetje te lezen over de tandempomp. Nu is het zo dat bij de laatste beurt (6000 km terug) de brandstofpomp in de tank vervangen is, die was kapot.

Nu zag ik ergens een opmerking van Martijn dat de tandempomp dan ook kapot kan gaan.

Ik snap de relatie ff niet, waarom gaat die tandempomp dan kapot?

 

Buiten het olie-niveau / zwarte oliefilter, als zo'n monteur zegt dat het ding nog goed is, hoe kan ik dan weten of die pomp wel lekt?

Het lekken van diesel in de motorolie zou natuurlijk wel schade kunnen toebrengen, diesel smeert niet zo lekker denk ik..

 

Verders blijft het feest, vandaag sloeg de koppeling boven 3000 rpm in z'n 5 soms door..

Wat kost zo'n geintje normaliter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo,

Gisteren auto naar VW garage gebracht voor raar tikkend geluid bij hoge toeren. Ze hebben er 2 uur naar gezocht voordat de kap eraf moest voor verder onderzoek. Toen bleek dat 1 van de nokken afgesleten was. De ronde punt was een paar minimeter afgesleten :-(

Op de vraag hoe dit kan ontstaan, kreeg ik geen duidelijk antwoord. Nu lees ik de tread hierboven waardoor het wat duidelijker wordt. Zal vragen of ze de tandempomp ook willen controleren iig. Heb altijd goed gelet op het op tijd bijvulen van de juiste olie: 507.00 (Longlife 3). Het indicatielampje van oliebijvullen brande ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Schijnt bij de 1.9TDI van de 3C vaker voor te komen.

Meende een soort gelijk probleem wat de V6 ook heeft, te zacht materiaal.

Bij mijn AVB was deze slijtage pas bij 430.000 km merkbaar en heb ik 8 nieuwe klepstoters er in laten zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hallo,

Gisteren auto naar VW garage gebracht voor raar tikkend geluid bij hoge toeren. Ze hebben er 2 uur naar gezocht voordat de kap eraf moest voor verder onderzoek. Toen bleek dat 1 van de nokken afgesleten was. De ronde punt was een paar minimeter afgesleten :-(

Op de vraag hoe dit kan ontstaan, kreeg ik geen duidelijk antwoord. Nu lees ik de tread hierboven waardoor het wat duidelijker wordt. Zal vragen of ze de tandempomp ook willen controleren iig. Heb altijd goed gelet op het op tijd bijvulen van de juiste olie: 507.00 (Longlife 3). Het indicatielampje van oliebijvullen brande ook niet.

om wat voor een blok gaat het?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

toch nog effe terugkomend op de oorzaak van mijn versleten nokkenas. De oorzaak lag toch ergens anders:

Naast het tikkende geluid van de nokkenas reageerde de auto raar bij het accelleren. De moter vertoonde een "stotterende/schokkende" beweging tijdens het accelleren. Niet zeer vervelend maar wel storend. Hier dus ook maar mee naar de garage. Na bijna een dag zoeken, konden ze niks vinden totdat de dieselbrandstoffilter werd gecontroleerd. Deze bleek helemaal zwart te zijn. Dit hoort niet en dus is men verder gaan zoeken en wat bleek: de hogedrukprom was lek! Nadat deze was vervangen was het probleem nog groter aangezien mn auto helemaal niet meer reed!. Murfy's law zegt dat een ongeluk nooit alleen komt, en het bleek dat de brandstofpomp ook defect was. (deze 2 pompen vormen een soort onlosmakelijke geheel). Huppeke deze ook vervangen. Nu rijdt ie weer soepel zoals t hoort. Op de vraag op het lek in de hogedrukpomp de oorzaak kon zijn van de slijtage in de nokkenas, was het diplomatieke antwoord: waarschijnlijk wel. JA dus.

 

Tip voor eenieder, bij een stoterende motor, controleer gelijk de brandstoffilter, want het kan grote schade aanrichten aan je auto!

 

 

Tip:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hogedruk pomp is de tandempomp.

 

Slijtage aan de nokken kunnen alleen maar als:

A- oliepomp onvoldoende opbengst geeft (door kettingwiel die inslijt op de as)

B- er diesel in je olie zit door een defecte tandempomp

C- Je verkeerde olie gebruikt

 

Ik lees ook nog iets over verkeerde klepstoters en dat ze tegenwoordig zwart genitreerd zijn, maar dat kan Jos misschien beter uitleggen.

 

Ik ben het met je stelling controleer je brandstoffilter want grote schade niet helemaal eens, ik zou eerder zeggen controleer je oliepomp en tandempomp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb ook al eens een bericht geplaatst van mijn Passat 1.9Tdi uit 2006

viewtopic.php?f=185&t=43941#p512179

 

PON reageert in mijn ogen zeer klantonvriendelijk, je wordt hier snel afgewimpeld naar de garage van aankoop. Dit terwijl het probleem van de beschadigde nokkenas en kleppenstoters toch frequent voorkomt.

Garage van aankoop is autogarage Mazeland B.V. te Eindhoven. Deze geeft op geen enkele wijze thuis, had gehoopt hier wel de service te krijgen, helaas hier hoef je hier bij aankoop van een auto achteraf geen service te verwachten.

Ik kan mij niet voorstellen dat VW met dit probleem zo laconiek omgaat, zeker gezien de problemen die nu aan het licht komen bij de Tsi motoren. Ook hier heeft PON in eerste instantie iedereen proberen af te wimpelen. Nu is het aan het grote licht gekomen en zal VW er iets mee moeten doen.

Ik ben er nog niet klaar mee en ga eens in de pen klimmen richting Volkswagen AG

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden