Ga naar inhoud

  • 0

powercap


cupvelgen

Vraag

  • Antwoorden 61
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

Laat ik nou net zelf met een onderzoekje bezig zijn voor een powercap.

 

Ik zal even vermelden voor de mensen die er niet mee bezig zijn ... een powercap word vaak Condensator genoemd. Dat is een bekendere benaming ervoor.

 

even terug on topic,

 

Cupvelgen,

Antonio is hier de audiospecialist.... dus die kan ons wel helpen.

 

Hij heeft zelf een condensator van Caliber en hij is daar erg tevreden mee.

 

Ik weet niet hoeveel vermogen je installatie heeft, maar je moet rekenen dat je voor elke 1000w een cap van 1 fahrad nodig hebt heb ik gelezen.

 

Verder was het schijnbaar belangrijk dat de ESR waarde van het ding zo laag mogelijk is. Hoe lager die waarde hoe sneller hij zijn stroom afgeeft bij een piek of dip.

 

Ik heb ron de vries (dat is een speciaalzaak) gemaild voor wat meer info.

Ik zal vertellen wat ik in mijn auto heb zodat je kan vergelijken of je eventueel wat aan de info die ik waarschijnlijk ga krijgen hebt :

 

- Alle portieren hebben originele vw speakers.

- JVC KD-AVX2 headunit

- DLS Genesis Q-100X 4 kanaals versterker

- Rockford Fosgate Punch 6x9" Hoedeplankers

- Rockford Fosgate Punch 12" Woofer

 

Stroom naar de versterker komt niet rechtstreeks van de accu maar uit de zekeringskast.

 

Ik hou je op de hoogte als ik nieuwe dingen vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben verschillende forums af aan het gaan die speciaal voor caraudio zijn ...

Maar ze zijn eigenlijk allemaal van mening dat een powercap nutteloos is.

 

bij een grote installatie is hij te snel leeg en word hij dus een extra factor als hij op gaat laden die stroom trekt. En gezien hij constant moet opladen daardoor word er continue extra stroom gevraagd terwijl hij geen verbetering geeft.

 

Bij een kleine install zou het eventueel een klein beetje verbetering kunnen opleveren, maar ze zeggen er wel bij dat hij sneller je accu leeg trekt met cap dan zonder....

 

Mijn wagen speelt behoorlijk veel met de motor uit... dus dat zou voor mij niet handig zijn.

 

Antonio.. Jou mening ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tja, het enigste verschil dat je hebt met een powercap is dat bijvoorbeeld je lichten niet meer mee gaan op de maat van de muziek. 2 vrienden van mij hebben beide een powercap van 1 fahrad en hebben daar dus geen last meer van en kunnen ontzettend lang met de motor uit muziek draaien.

 

Een powercap is niks meer dan een extra tussenstation voor je accu waar door de normale accu normaal kan blijven doen als de muziek ineens een extra vermogen vraagt. Bij bijvoorbeeld de sub.

 

Met andere woorden moet je zelf beslissen of het nodig is bij jou in de auto. Als je nu merkt dat je eingelijk nergens last van heb ook al zet je de muziek ontzettend hard dan zou ik geen cap nemen. Maar heb je nu al last van mee dimmende lampen zou ik er wel eentje nemen. Maar zoals ik al zei 1 fahrad is dan echt wel meer dan genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb verder geen problemen met knipperende lichten ofzo...daarvoor wou ik geen cap aanschaffen.

 

Ik had gewoon het idee dat het de geluidskwaliteit ten goede zou komen.

Maar daar lees ik weinig over terug op het net.

 

Wat heb jij in je wagen B5-5Racer ? ....

En is het verschil in de dynamiek positief of negatief bedoeld?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik merk bij mij een verschil in dynamiek met cap. Staat rechtstreeks over de sub-versterker met een kabellengte van 25cm. Let wel op dat een cap. een slechte voeding niet goed maakt, dus zorg dat je de rest goed voorelkaar hebt voordat je investeerd in een cap.

 

Eric

 

Same here.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik snap het niet ...

 

Op de forums die meer op de auto gericht zijn is iedereen positief over een Cap, en op audio forums vinden ze het niks :lol:

 

Maar als jullie zeggen dat het positief effect heeft ... dan ga ik het gewoon maar eens proberen.

 

Nu alleen nog een goede uitzoeken.

Ik wou eigenlijk graag die van Rockford Fosgate, maar die is 2 x zo duur als een andere van bijvoorbeeld caliber. Vraag me af of je dan echt alleen voor de naam betaald of dat die echt beter is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

http://www.autoshopswieringa.nl/index/m ... roduct/198

 

http://www.autoshopdetijger.nl/website/ ... 42cc843ddf

 

http://www.autoshopdetijger.nl/website/ ... 4838013f99

 

https://wwws.autoshop.nl/winkel/artikel ... =1&Mid=268

 

Verschillende varianten daarvan gevonden.

Vind die NOS look-a-like wel iets hebben, maar de bovenste is wel de mooiste.

Alleen iedereen heeft het altijd over caliber :S

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit is overigens de reactie die ik van Ron de Vries kreeg ...

 

Hallo Roy,

 

Het klopt inderdaad dat de ESR waarde van belang is, deze zorgt voor een

snelle stroom doorvoer.

Met deze condensator blijft de ingang spanning van de versterker meer

constant en hiermee dus ook het vermogen.

Kleine spanningsproblemen in de auto bij gebruik van een (zware)

versterker zoals knipperende verlichting worden hierbij

tegengegaan en in sommige gevallen zelfs opgelost.

De Connection BSF condensators zijn van hoge kwaliteit en zullen

voldoende zijn voor uw installatie.

 

Met vriendelijke groet,

 

Imar van den Berg

 

Daar word ik dus nog niks wijzer van.

De connection BSF wil ik in ieder geval niet, dan leg ik wel wat bij op een Rockford Condensator.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ antonio,

 

Ik wil de condensator niet aanschaffen omdat ik problemen heb met mijn geluid. Mijn geluid is dik in orde, en heb ook verder geen knipperende lichten ofzo.

 

Maar als het mijn geluid nog beter of strakker kan maken... dan is dat altijd mooi.

Maar het is dus niet bedoeld om problemen op te lossen, want die heb ik niet... zelfs niet nu hij niet rechtstreeks op de accu zit.

 

het is tevens natuurlijk ook voor een klein gedeelte show.

Vandaar dat ik ook een beetje een fatsoenlijk merk wil en een leuk uiterlijk.

Het klinkt altijd beter als je zegt "ik heb een rockford fosgate condensator" als dat je zegt "ik heb een yashimoto condensator" :lol:

 

Ik weet verder niet hoe dat met het merk zealum zit ? ...

Of die een beetje bekend is ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk dat je het in jouw geval niet hoeft te doen voor het geluid. Pak voor verbetering dan eerst de voeding van de accu met vodoende diameter, daar kun je denk ik meer mee winnen dan met een cap zoals antonio ook al schreef.

Als het jouw alleen voor de show gaat moet je diegene kopen die je het mooist vind om te zien.

 

Eric

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een echte verbetering in geluid zal je inderdaad pas merken indien je verlichting begint te dimmen op de muziek.

 

Het plaatsen van een condensator heeft dan echter geen nut, alvorens de rest van de voeding goed in orde is.

 

Overigens heb ik ondanks de elco, nog steeds knipperende verlichting en soms fluctuerend stationair toerental. Binnenkort de boel maar eens aanpakken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zit er toch sterk aan te denken om de powercap van Rockford te nemen.

 

Hij is misschien wat duurder, maar hij zal zn geld ook wel een beetje waard blijven. Maar als welke andere cap iig lijkt me.

 

En ik wou zoiezo grotendeels bij 1 merk blijven. en ik heb al behoorlijk wat Rockford in mn auto liggen ...

 

Ik ga binnenkort eens naar een winkel hier in de buurt, die is officieel rockford dealer, dus die kan me wel verder helpen denk ik en advies geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb net even gebeld met Bob's Car Audio in hilvarenbeek.

Ik ken de eigenaar daar, en hij heeft me altijd nog eerlijk advies gegeven en hij zei me dat het wel degelijk scheelt welk merk je neemt.

 

Die Zealum was inderdaad een prima ding voor het geld.

Als je het goed wou doen zou hij de Caliber CAP-1IQ aanbevelen.

Deze kostte bij hem 99 euro en was een perfect apparaat.

Het verschil tussen een Rockford en zo'n Caliber zou pas merkbaar worden als je een aantal versterkers aan elkaar zou koppelen, en is dus het prijsverschil niet echt waard in mijn situatie.

 

Ik denk dat het dus die Caliber moet gaan worden.

 

Is dat dezelfde als jij hebt Antonio ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ook de verhouding tussen de IMPEDANTIE van je speakers en die van je versterker wil nogal eens helpen bij extreem stroomverbruik van je versterker.

 

Je moet er op letten dat het totaal van je speakers aan impedantie niet lager wordt dan het minimaal toelaatbare van je versterker.

 

Een voorbeeld:

Stel je hebt in je deur een woofer, midrange en tweeter, ieder van 4 ohm, dan is de impedantielast van dit setje 4 (ohm) gedeeld door 3 (speakers) dus 1,3 ohm.

 

Veel versterkers vinden dit al niet fijn en willen een minimale impedantie van 2 ohm....

 

Wat er gebeurt bij een te lage impedantie van je speakers is dat je versterker, zoals dat heet "Clipt". Dit clippen is het kortstondig afgeven van een gelijkspannig (in plaats van de wisselspanning die je speakers verwachten). Deze weerstandsval met bijbehorende "clip" is te horen als een "inzakkend" geluid wat zwaar vervormt en heeft een kolossaal stroomverbruik (kortstondig) van je versterker tot gevolg. Sommige goede versterkers gaan dan zelfs in een soort beschermende stand en schakelen je speakers uit. Uit en weer aanzetten is dan de enige oplossing.

 

Dit gebeurt ook als je voedingsdraad te dun is of je voedingsbron te weinig vermogen kan leveren. Alleen in zo'n dergelijk geval is een condensator (capacitor in het Engels, vandaar "Cap") nuttig.

 

Daarom: Lekkere dikke draden van je accu trekken dan is er niets aan de hand. Je autoaccu is immers de dikste "Cap" die je kunt kopen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk dat het dus die Caliber moet gaan worden.

Is dat dezelfde als jij hebt Antonio ?

 

Ja dat is het..

 

Het antwoord op jouw vraag van msn is. De plus vanaf de accu op plus van de condensator, en daarna vanaf de plus van de condensator naar de versterker. De massa van condensator moet op chassis van de auto samen met de massa van de versterker.

 

De remote control van de radio gaat naar de versterker en die moet ook op remote van de condensator.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Je hebt gelijk TV, maar dan heb je 't wel over echte BRUL-installaties...

 

Hoe je het ook bekijkt...

Een powercap heeft bijna altijd nut.

 

Een degelijke powercap geeft zijn stroom sneller af als een normale accu... Dus iets of wat verbetering zal er altijd zijn.

Zoiezo geven de meeste versterkers hun uiterste pas bij 12 of 13 volt ongeveer, en een normale accu voorziet hem maar van ongeveer 11,7 als je gelukt hebt.

 

Of de verbetering hoorbaar is in je geluid, of dat het alleen je accu een beetje ontziet is natuurlijk afhankelijk van je install.

 

De vraag is alleen of je voor dat beetje verbetering wat je zou kunnen hebben in een powercap wil investeren.

In mijn geval wil ik de powercap ook een beetje voor de show, dus ja.

Vind het wel leuk, zo'n voltmeter in mn koffer haha.

 

@ Antonio ... Als ik het dus goed begrijp moet er een massa van de versterker ook weer naar de condensator ?

 

Ik dacht altijd dat het zo was :

 

Plus-kabel + Remote --> Condensator --> Plus Naar versterker

--> Massa Naar Chassis

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

Ik dacht altijd dat het zo was :

 

Plus-kabel + Remote --> Condensator --> Plus Naar versterker

--> Massa Naar Chassis

 

Ja zo moet het.

 

Ik bedoelde dat de twee massakabels ( -versterker - condersator )moeten op hetzelfde punt op chassis aangesloten worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden