cupvelgen Geplaatst 9 december, 2006 Rapporteer Geplaatst 9 december, 2006 wie kan er iets vertellen over powercaps.hoe zwaar ze moeten zijn, welk merk, of het zinvol is enz. Hans
0 VisionRoy Geplaatst 12 december, 2006 Rapporteer Geplaatst 12 december, 2006 Dus er moet een massa op de condensator zitten die naar het chassis gaat... en ook 1 van de versterker naar het chassis. Kan je niet gewoon die nu van de versterker naar het chassis gaat op de condensator aansluiten en dan een extra kabel trekken naar de versterker die van dezelfde aansluiting op de condensator afkomt ? Of moeten ze allebei verschillende massapunten hebben ? Dus : Zo : of Zo :
0 Turbo-Variant Geplaatst 12 december, 2006 Rapporteer Geplaatst 12 december, 2006 Je hebt gelijk TV, maar dan heb je 't wel over echte BRUL-installaties... In zekere zin wel, maar ook een SQ (sound quality) installatie kan zeer veel stroom vragen. (zo zijn mijn versterkers intern afgezekerd op totaal 170A, en dat zijn geen SPL versterkers)
0 JPstyle Geplaatst 13 december, 2006 Rapporteer Geplaatst 13 december, 2006 Tja, als ik het zo lees snap ik werkelijk niet waarom jij in een powercap wil hebben!? Je het geen problemen ergens mee en je gaat nu een dure cap nemen waarvan je werkelijk waar weinig tot niks gaat merken. Tuurlijk heeft zijn nut maar in jouw geval denk ik dat het je puur om het bling bling effect gaat... Want nut.....
0 VisionRoy Geplaatst 13 december, 2006 Rapporteer Geplaatst 13 december, 2006 Tja, als ik het zo lees snap ik werkelijk niet waarom jij in een powercap wil hebben!? Je het geen problemen ergens mee en je gaat nu een dure cap nemen waarvan je werkelijk waar weinig tot niks gaat merken. Tuurlijk heeft zijn nut maar in jouw geval denk ik dat het je puur om het bling bling effect gaat... Want nut..... Ik wil gewoon graag goed spul. En uiteraard hoort daar ook een stukje bling bling bij. Verder is de keuze voor de rockford verleidelijk omdat die waarschijnlijk als ik hem ooit zou willen verkopen meer oplevert dan een andere. Heb gisteren even met CSB gemaild, de importeur van Rockford... : Hallo CSB, Ik heb een vraag over de Rockford Fosgate CPCD 10-03 Condensator. Gisteren heb ik een prijsopvraag gedaan bij mijn lokale dealer (excellent audio te bladel),en die vertelde me dat het apparaat 169 euro kost. Daarna ben ik eens rond gaan kijken naar andere merken condensators, en tot mijn schrik waren die allemaal bijna de helft goedkoper. Even ter vergelijking : een Caliber 1IQ kost 70 euro minder en heeft bijna dezelfde specificaties ( 1 Farad 95°/20V, black, with intelligent protection circuitry ). Kost dus 99 euro. Deze word erg vaak gebruikt, terwijl je de rockford bij erg weinig mensen terug ziet. Waar zit hem nou het verschil tussen deze 2 bijvoorbeeld... Wat maakt de rockford zoveel beter dat hij zoveel extra kost ? Of is het gewoon de naam waar je extra voor betaald ? Ik weet dat Rockford kwalitatief erg goed is en zijn naam ook meer dan waar maakt, ik heb niet voor niks een hoop spullen ervan in mijn wagen liggen. Maar waarom zo'n groot prijsverschil ? In die prijsklasse koop je in een ander merk bijvoorbeeld al gauw een condensator van minstens 2 fahrad. Ik was hier eigenlijk behoorlijk door teleurgesteld, want ik heb het liefste mijn spullen allemaal van Rockford Fosgate....Maar als het verschil in kwaliteit of iets dergelijks niet groot is, dan word het me nu wel erg moeilijk gemaakt om toch voor de Rockford Condensator te gaan. Zouden jullie mij misschien zo spoedig mogelijk een eerlijk antwoord kunnen geven ? Met vriendelijke groet, Roy REACTIE : Beste Roy, Ik begrijp je reactie. Ik zal proberen kort uit te leggen waarom de Rockford Fosgate Powercap duurder is. Naast de capaciteit (1Farad) is het bij een cap nog veel belangrijker wat de interne weerstand is. Helaas zijn er bijna geen producenten die deze interne weerstand vermelden. Mede ook omdat dit meestal juist het zwakke punt is van de cap. Hoe lager deze weerstand, hoe sneller de cap reageert. Hij wordt sneller opgeladen en nog veel belangrijker: hij ontlaadt heel snel. Dit vertaald zich in een ontzettend goede stroomtoevoer naar de versterker, waardoor deze op het moment dat het het hardst nodig is ook een stroomstoot krijgt en niet een tijdje na de piek. Als je een “trage” cap hebt zul je zien dat de stroom naar de versterker toch wat inzakt wanneer je hele diepe of harde bas speelt. Bij de Rockford Fosgate cap zul je dit niet merken. Met andere woorden: deze cap is zeer zeker het prijsverschil waard! Trouwens, deze cap heeft een goedkoper broertje zonder digitale uitlezing namelijk de CPC10-03 deze kost € 139,-. Succes met je keuze en bedankt voor je vertouwen in onze producten. Met vriendelijke groet, Werner Bogers Car Systems Benelux Dep. Sales / Customersupport Tel: +31 (0) 76 - 5723636 Fax: +31 (0) 76 - 5723637 Mail to: wbogers@csb.nl
0 VisionRoy Geplaatst 14 december, 2006 Rapporteer Geplaatst 14 december, 2006 vandaag nog even een mail weggedaan : Hallo Werner, bedankt voor je uitleg, dit heldert een heleboel op. Heb ik alleen nog 1 laatste vraag... Ik heb op dit moment een DLS Genesis Q-100X 4 kanaals versterker 4 x 50w, met daarop Rockford Punch 6x9" en een 12" stage 2 Woofer. Zou ik verschil merken in mijn geluid als ik zo'n cap ertussen zet ? Of is mijn installatie te licht om verschil te merken ? Ik hoorde namelijk dat zo'n cap zorgt dat je versterker net iets meer volt krijgt en daardoor dus ook weer net iets beter gaat presteren, en dat de bass strakker en beter word. Mvg, Roy REACTIE : Hey Roy, Heel eerlijk gezegd zal het verschil op zo’n betrekkelijk lichte installatie niet heel groot zijn. Je zult hoogstwaarschijnlijk wel wat merken maar je moet niet verwachten dat het verschil onnoemelijk groot zal zijn. Het is wel zo dat wanneer je op dezelfde versterker speakers en een woofer aansluit het hoorbaar verschil wel groter kan zijn omdat bij een stroompiek naar de woofer, de voeding naar de speakers nog meer inzakt omdat ze op dezelfde versterker zitten. Daarnaast is het ook zo dat door een powercap de levensduur van je accu vergroot wordt omdat deze minder piekstroom hoeft te verwerken. De cap levert trouwens geen extra volts maar extra stroom. Er zijn mensen die denken dat door een cap de installatie ook meteen harder gaat spelen. Dit is absoluut niet zo. De functie van de cap is om ervoor te zorgen dat de speakers en woofer bij veel laag toch voldoende stroom krijgt om niet in te zakken. Dit inzakken zorgt voor een minder strakke bas omdat de versterker dan niet genoeg vermogen heeft om de speaker en woofer te dempen. Succes!! Werner Bogers Car Systems Benelux Dep. Sales / Customersupport Tel: +31 (0) 76 - 5723636 Fax: +31 (0) 76 - 5723637 Mail to: wbogers@csb.nl
0 Vdub Geplaatst 14 december, 2006 Rapporteer Geplaatst 14 december, 2006 om Ampéres op te vangen, daar is de cap voor...
0 VisionRoy Geplaatst 15 december, 2006 Rapporteer Geplaatst 15 december, 2006 Heb net een aanbieding gehad van 139 euro voor de Rockford Cap, dus ik weet voor 75% zeker dat het die zal worden.
0 VisionRoy Geplaatst 15 december, 2006 Rapporteer Geplaatst 15 december, 2006 En jawel ... Roy heeft de Rockford Gekocht Heb nu alleen heel wat verwarring over hoe het allemaal in zijn werk gaat. Ik heb gekocht : - De powercap (DUH!) - 1 meter pluskabel - 1 meter massakabel - 4 kabelogen voor de bevestiging Eerste probleem .... Ik gok dat je de kabel moet strippen en hem dan in het oog schuiven en dan het plastic afdekkapje erover ? 2e ... Er zit een soort printplaatje bij om hem op te laden met daar 2 ledjes op en 4 draadjes eraan .. te weten een rode , zwarte, gele en blauwe. De blauwe en de gele moeten op de een of andere manier op de powercap komen en de zwarte en rode moeten op de plus en massa aansluiting. ik heb geen flauw idee hoe ik dat moet doen. 3e ... Moet ik hem eerst helemaal opladen en hem daarna pas aansluiten op de massa en plus ? Of moet ik hem eerst aansluiten en daarna opladen ? *EDIT* probleem 1 en 2 zijn nu duidelijk....3 denk ik ook ....Ik moet gewoon dat printplaatje op de cap maken en dan de kabeltjes op de plus en de massa houden.... Enige probleem waar ik nu nog mee zit is waar ik hem in ga bouwen. Ik zat aan zoiets als dit te denken : Maar bij mij zit er achter dat paneel geen gat maar een kap met een hele rare vorm, dus die zou ik dan weg moeten halen. en dan zou ik in het paneel een plexiglas stuk maken zodat je hem wel ziet zitten. Probleem is alleen als ik die bak eruit zou zagen, dan kijk ik recht op mn chassis, dus dan kan ik punt 1 mn cap al niet vastmaken en punt 2 is het geen gezicht als je op mn chassis kijkt dus zou ik grijze stof moeten hebben om dat netjes te maken. Ik wil hem in ieder geval ergens maken waar er niet per ongeluk metaal ofzo tegen komt, want dan zegt hij boem.
0 wirepassat Geplaatst 16 december, 2006 Rapporteer Geplaatst 16 december, 2006 haha de werner zijn uitleg altijd he hoofdregel zo dicht mogelijk bij je amp aansluitschema
0 VisionRoy Geplaatst 16 december, 2006 Rapporteer Geplaatst 16 december, 2006 Zoals de massa op dat schema is aangesloten werd mij afgeraden door de dealer. Hij zei dat je vanuit de versterker een apparte kabel en vanuit de condensator een apparte kabel moest trekken naar het massa punt. In dat schema gaat er 1 kabel naar de condensator, en dan vanuit daar weer naar de amp. Dat zou wel een hoop moeite schelen.
0 wirepassat Geplaatst 16 december, 2006 Rapporteer Geplaatst 16 december, 2006 wel rekening mee houden, dat op de afbeelding gebruik wordt gemaakt van een extra accu he weet nu niet of jij dit hebt,maar meestal gaat het zo ice verzwaren accu bij plaatsen
0 VisionRoy Geplaatst 16 december, 2006 Rapporteer Geplaatst 16 december, 2006 Nee , ik heb geen extra accu. Maar ik heb het wel gedaan nu zoals op het schema... Gewoon de massakabel naar de cap, en vanuit de cap ook weer een kabel naar de amp. Het zit er nu allemaal in, zit nu alleen te wachten om te kijken of hij ook uitvalt... want volgens mij blijft hij aan. Heb mijn bank platgeklapt zodat ik in de koffer kan kijken, en de deuren dichtgedaan en op slot. Dus er zou nu geen verandering in het stroomsignaal moeten zijn en moet hij dus uitvallen. Ik wacht het nog maar even af. EDIT: Hij werkt, hij valt ook uit na 5 minuten als de wagen op slot gaat. Ik denk alleen dat ik de massa gewoon appart moet maken want ik vertrouw het zo niet helemaal. Ik weet niet wat er kan gebeuren als de massa niet goed is ? Verder moet ik nog iets verzinnen om over de aansluitingen bovenop de cap te maken, want als daar nu iets metaals opkomt kan hij schijnbaar ontploffen. En dat willen we natuurlijk niet. Hier een foto :
0 Vdub Geplaatst 16 december, 2006 Rapporteer Geplaatst 16 december, 2006 wat heb je daar nu hangen, een busje scheerschuim? wat verwacht je ermee te kunnen blussen? een te heet geworden meisje/vrouw in je auto?
0 VisionRoy Geplaatst 16 december, 2006 Rapporteer Geplaatst 16 december, 2006 wat verwacht je ermee te kunnen blussen? een te heet geworden meisje/vrouw in je auto? Als dat even zou kunnen haha neenee, mijn achterbank is nog! "ongebruikt" Weer even on-topic ... dat is dus gewoon puur show ... is ook geen goedgekeurde blusser ofzo. Gewoon showdingetje. En om even terug te komen op de powercap... ik kan het aanraden ... Je bass word er wel degelijk een stuk strakker van, en ook bij lage volumes is de bass duidelijk hoorbaar (wat eerst bij mij iig niet was). En natuurlijk staat het wel leuk zo'n voltmeter in je koffer hehe.
0 antonio Geplaatst 17 december, 2006 Rapporteer Geplaatst 17 december, 2006 Ik kwam bij de meeting erachter dat het niet helemaal goed gaat met mijn condensator. Hij is lek... Dus moet ik zoeken naar een nieuwe.
0 VisionRoy Geplaatst 17 december, 2006 Rapporteer Geplaatst 17 december, 2006 Hij is lek... Zou je hem dan niet heeeel vlug ontladen en eruit halen ? Een geladen powercap kan van het een op het andere moment zomaar een raket worden he Even tussendoor antonio ... Ik wil binnenkort mijn pluskabel toch door gaan trekken naar mijn accu, heb je zin om een keer te komen helpen ?
0 Madman Geplaatst 17 december, 2006 Rapporteer Geplaatst 17 december, 2006 NOu ik heb poos geleeden ook en condensator in men auto gezet netjes opgeladen naar 13.4 volt Maar nu blijft hij constant op o,4 volt staan en laad gewoon niet meer op naar 13,4 volt Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Gr Bas
0 VisionRoy Geplaatst 17 december, 2006 Rapporteer Geplaatst 17 december, 2006 en je versterker krijgt wel gewoon stroom ? Als dat het geval is dan zou ik haast denken dat je een keer (per ongeluk) kortsluiting gemaakt hebt... dat vinden condensators niet zo leuk, en de inhoud ervan zorgt er dan voor dat de cap onschadelijk word. Dus dan laad hij niet meer op. Misschien dat het dat is.
0 Madman Geplaatst 17 december, 2006 Rapporteer Geplaatst 17 december, 2006 Ja daar hep ik ook aan gedacht dat men powercap gewoon kapot is Hij wilt wel is verandere van waarde maar dan ook maar telkens 0,1 . Nou ja denk dat ik maar toch is ga kijken voor en nieuwe powercap voor dat men accu het ook nog is begeeft,men interieur verlichting brand soms wel wat zachter en zo als ik de bass hard heb staan Gr Bas
0 VisionRoy Geplaatst 17 december, 2006 Rapporteer Geplaatst 17 december, 2006 heb jij je pluskabel wel gewoon rechtstreeks op de accu zitten ? En hoe dik is de kabel die je gebruikt ?
0 Madman Geplaatst 17 december, 2006 Rapporteer Geplaatst 17 december, 2006 Ja de plus kabel zit direkt op men accu met na ongeveer 20 cm men zekering kabel zou wel denk ik dicht tegen de cm zitten . Is toch goed of niet?
0 VisionRoy Geplaatst 17 december, 2006 Rapporteer Geplaatst 17 december, 2006 10mm² dus ? Ik weet niet precies wat je voor installatie hebt, maar als het een beetje een flinke is dan is 10mm² wel het minste wat ik zou nemen. Nooit bezuinigen op de kabels want dat is 1 van de belangrijkste dingen. Wat ook wel eens wil helpen is een goede (vaak duurdere) accuklem kopen.
0 Madman Geplaatst 17 december, 2006 Rapporteer Geplaatst 17 december, 2006 Nou tot nu toe heb ik alleen maar en versterker van hifonics van 400 watt rms en een sub ook van hifonics van 450 watt rms. Denk dat de bedraading wel goed is of niet? Anders moet ik ook nog is naar andere bedraading kijken. Wat voor bedraading moet ik dan nemen,en wat zou het kosten?
0 VisionRoy Geplaatst 17 december, 2006 Rapporteer Geplaatst 17 december, 2006 Ik gebruik 10mm² Caliber kabels. Maar ik heb minder vermogen als jou. Als ik eerlijk ben zou ik in jou geval voor de zekerheid ongeveer 20mm² nemen. Dan zit je altijd goed. En wat de kosten betreft, ik weet alleen dat een meter van 10mm² €4,50 kost. Maar nogmaals, je moet echt niet bezuinigen op je kabels ... ik denk dat antonio het hier wel met me eens zal zijn. Als je kabels niet in orde zijn dan zakt heel je geluid in als een pudding... dan kan je er een powercap opzetten zoveel als je wil, dat heeft geen nut. Mijn advies ... neem een goede dikke kabel, liever 25mm² dan 20mm² bij wijze van spreken (20mm² is genoeg hoor). En neem ook een goede accuklem. En ik weet niet of je oogjes gebruikt, maar daar ook niet op bezuinigen. De goedkope dingetjes geven weerstand en dat is niet goed.
Vraag
cupvelgen
wie kan er iets vertellen over powercaps.hoe zwaar ze moeten zijn, welk merk, of het zinvol is enz.
Hans
Top Posters For This Question
28
6
6
4
Popular Days
12 dec
12
17 dec
12
18 dec