Ga naar inhoud
  • 0

Begin van het einde van m'n passie? :(


jadijkstra2000

Vraag

Heb roest aan m'n passat :(

 

Niet uit zichzelf natuurlijk, waarschijnlijk steenslag gehad op de reis naar Tsjechie, heel veel los grind en gaten in de weg, waarschijnlijk steentjes tegen de lak, nou dan weet je het wel.... reedt vanmorgen een vrachtwagen voorbij tik tik.. op de ruit, klein putje.. dus ik thuis de boel inspecteren, zie ik vlak boven de ruit 2 roestplekjes, nog niet heel oud zoals het lijkt.

 

Maar wel verschrikkelijk balen :(

 

Iemand die dit goed kan oplossen, of waar kan ik het beste heen gaan?

Lijkt me handig dit snel te laten fixen anders heb ik straks geen auto meer over :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

als je een originele lakstift bij vw haalt zit er zo'n krabbertje aan. Tenminste bij de mijne. Ruimschoots wegkrabben tot je alleen maar mooi blank metaal ziet en dan lakken en dan blanke lak. Wordt nooit heel erg mooi (tenminste niet als ik het doe) maar de roest is iig weg en het metaal beschermd. Stop roest doe ik er nooit bij op. Als je het wegkrabt (is vaak maar heel oppervlakkig) en mooi zilverglanzend metaal ziet, is het weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Plaats zoeken boven de 15C° voor het drogen van de lak.

Lakstift

Afkrabben met bv borsteltje van lakstift.

Ontvetten

Opvullen met de verf en drogen

Plekje afschuren en daarna terug opvullen met verf.

Oppolijsten

Lak er overheen

Na drogen polijsten

Dan terug lak en na drogen polijsten en afwerken.

Klaar

 

op die manier doe ik ook steenslag weg (spotrepair)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dit komt wel veel vaker voor dus?

 

hoe is de ervaringen bij garage's? ik ben zelf alles behalve handig hiermee...m'n eerste auto (was een mazda 323 uit '84 :P) had roest bij de achterklep, en zo enthousiast als ik was dacht het wel te kunnen maken, en wat een drama haha... laat dit soort dingen liever over aan mensen die dit goed kunnen, ieder z'n vak :)

 

maar zijn er ervaringen met garage's / bedrijven die dit doen? wil het wel heel erg graag netjes hebben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dremel met een puntig fijn slijpsteentje.

Daar zijn speciale setjes voor te koop, om autolakschade bij te werken.

Werkt perfect en snel, zeker als de roest onregelmatig in 'pitjes' zit.

Na verwijdering van het slijpsel (doekje thinner) meteen aanstippen met originele lakstift.

Doe dat niet te dik, anders droogt de kern in en blijven de randen dik.

Beter een paar keer achter elkaar aantippen met dunne laagjes.

Kleine plekjes of dunne krasjes kan je minutieus wegwerken met een houten prikker met op de punt wat lak.

Metallic lak wat dikker opbrengen en met een niet pluizende doek of papier licht deppen. Daarmee trek je de metaaldeeltjes in de lak in kleur.

Eventueel afwerken met blanke lak.

Lakranden na droging (als de lak nog niet maximaal is uitgehard) eventueel wegpoetsen met een cleaner.

Na uitharding kan je de plekken desnoods polijsten.

Fijne klus bij een voorjaarszonnetje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De aanpak is al een aantal keren goed uitgelegd hierboven. Wat ik mis is de stap "wetsanden" om een acceptabel resultaat te krijgen. Als je de lak zodanig (in hele dunne laagjes) opbrengt dat de nieuwe lak iets boven de normale lak ligt kun je met waterproof schuurpapier 1.500 de lak weer op gelijk hoogte brengen. Vervolgens afbouwen met 2.000, 2.500 en 3.000 en vervolgens met de juiste polijstmiddelen de glans weer terugbrengen.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hangt af van wat je wil, Smartwax All-in-one is een hele lichte, ik heb in de shop van de Smartwax Pro-lijn 103 (grof), 102 (middel), 101 (fijn) polijstmiddel. Voordeel van de Smartwax is dat ze allemaal zo lekker ruiken.. naar kauwgomballen bijv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik weet niet waar Oosterhesselen ligt maar ik zou eens een dagje langsgaat bij één van onze forumjeukerts, bijvoorbeeld Jeroen en Hendrik in Groningen. Die maken dat weer piekfijn voor je in orde en je mag zelf ook meehelpen zodat je de volgende keer weet hoe het moet. Uit ervaring: zeer aan te raden :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden