Ga naar inhoud

  • 0

ervaringen winterbanden...


Fopperr

Vraag

Wie heeft hier ervaring met de goedkopere winterbanden?

 

Rijd nu de conti ts810 en ts790 en bevalt me in principe goed, alleen komt achter vervanging aan. Aangezien de banden 235.45 17" zijn, zijn het geen goedkope banden.

 

Daarom vraag ik me af of de sunny banden e.d. ook ok zijn? (zijn de helft goedkoper)...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 59
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

ha freddy, volgens mij mag je een winterband geen winterband meer noemen als je 4mm of minder hebt, dus dat klopt als een bus... Feit ligt iig bij jou op tafel.

 

Ik moet binnenkort eerst de achterbanden vervangen, deze zitten 4,5/5mm....

 

Moet je tegenwoordig nou de beste banden voor hebben of de beste achter? Ik hoor allemaal verschillende verhalen. De ene keer moeten de beste banden achter want daar kun je niks aan sturen en moet je dus de beste banden hebben, of moet je nou juist het deel waar je mee kunt controleren, de voorkant, het beste grip hebben voor als het nodig is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De bandenboer wou in eerste instantoie mijn versleten winterbanden naar achteren zetten en de goeie (achter)banden naar voren. Dat is niet door gegaan omdat ik voor een paar weken later nieuwe kreeg. Scheelde een keer wisselen. Hij gaf aan dat de beste voor moeten omdat de achterbanden alleen volgen. In het geval van de Passat heb je voor de traktie hard nodig omdat ze naast sturen ook de aangedreven wielen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Met nieuwe losse sneeuw valt er iets voor te zeggen om nieuwe banden achterop te monteren (vanwege dat aslastverhaal) maar zelf doe ik dat niet. Meestal rij je (ook met winterbanden) toch op een schone weg, of met natte drab op de weg. In dat geval heb ik liever voorop meer profiel.

Op ijs is de profieldiepte an sich niet relevant voor de grip, maar wel de lamelwerking van winterbanden. En die wordt beduidend minder als de band wat verder versleten is. Maar ook dan geldt dat ik liever grip hou met mijn voorwielen omdat je dan nog kunt corrigeren (mits de snelheid niet te hoog ligt). Als je voorwielen gaan glijden kun je alleen nog ontkoppelen en daarna hopen en bidden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Met winterse omstandigheden bochten nemen gaat de achterzijde eerder glijden als de voorzijde. Juist omdat je als de voorzijde begint te glijden iets kunt doen (gas loslaten) en als de achterzijde begint te glijden weinig tot niets is het verstandig om er voor te zorgen dat de achterzijde niet uitbreekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

We gaan inmiddels wel behoorlijk offtopic maar ik neem aan dat TS daar geen bezwaar tegen heeft :wink:

 

Zoals het er nu naar uitziet zal in de Psst nummer 3 een artikeltje verschijnen waarin ik mijn voorkeur onderbouw, weliswaar niet specifiek op winterbanden gericht maar naar mijn idee wel interessant om te lezen. Dus wie nog geen donateur is, direct even regelen :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

TS? Wie's dat? Volgens mij ben ik dit topic begonnen :angry::lol: maar ook begonnen of de beste banden nou voor of achter moeten.... btje off-topic is het wel, maar wel belangrijke info!

 

 

Maar bjorn, lijkt me idd duidelijk.... Ben trouwens woensdagmorgen bij matt voor inbouwen van MFL stuur, als je ons het beloofde gebak nog wil langsbrengen :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

topic starter? .... doe ik niet moeilijk over hoor... :lol:

 

Op internet worden de semperit wintergrips aangeboden, 4 stuks nieuw 235 45 17" voor €280,-... is een B-merk van Continental en komt eigenlijk net zo goed als de test als bijv. vredestein snowtrack en goodyear Ultra grip...

 

Maar zal zo'n test uiteindelijk niet de "echte" kwaliteit van de banden weergeven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tjonge, die slechte score van Gislaved valt me echt op, dat was vroeger toch echt een van de betere B-merken :shock:

 

Maar 'mijn' Conti's doen het gelukkig goed :P

 

Wat zo'n test betreft, ik zou er niet op blindvaren maar het geeft wel altijd een goede indicatie. Zeker op het gebied van grip op diverse soorten wegdek. Het wordt wat lastiger v.w.b. comforteisen, omdat dat echt per band kan verschillen. Soms slijten sommige banden enorm hard terwijl 4 andere banden van exact hetzelfde type en maat heel lang meegaan, en dat verschil kan echt in de band zitten. Ook onbalans is zo'n probleem wat per individuele band verschilt en dus heel moeilijk te testen is. Terwijl je er wel goed chagarijnig van kan worden.

Semperit is inderdaad een B-merk van Conti, net zoals Maloya een B-merk is van Vredestein. En zo zullen er nog wel meer familiebanden (in dubbele zin) zijn :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
heb ff gegoogled en kwam dit overzicht tegen.... valt me op dat maar eigenlijk 4 winterbanden echt "zeer goed" zijn, de rest goed genoeg....

[attachment=0]winterbanden test en vergelijk.pdf[/attachment]

 

De test is van 2006 en daarom alleen al niet meer actueel. De kennis en kunde is alweer 4 jaar gevorderd. Ook heeft de maatvoering veel invloed op de eigenschappen: een 15" conti als beste uit de test komt houdt niet in dat alle maatvoeringen van dat model de beste is.

 

De onafhankelijkheid van dergelijke tests moet je ook in de gaten houden, wie weet wat de belangen zijn. De overall winnaar hoeft niet de winnaar te zijn voor jou: het is maar net welke eigenschap voor jou het belangrijkst is. En wat is nu eigenlijk het verschil tussen zeer goed en goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Marcel, dat is ook waar hoor, alleen zie je weinig test met 235 45 17". Denk dat je dit sowieso niet kunt vergelijken met een 205 55 16" bandje....

 

Ik moet een betrouwbare band hebben en als dat voor €120,- per band in plaats van €240,-, dan teken ik daar natuurlijk voor.

 

De test door particulieren gedaan kun je op internet ook absoluut niet als referentie gebruiken. Veel verschillende maten/auto's en de ene vindt het goed en de ander totaal niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Marcel, dat is ook waar hoor, alleen zie je weinig test met 235 45 17". Denk dat je dit sowieso niet kunt vergelijken met een 205 55 16" bandje....

 

235/45 is een afwijkende maat, 225/45 is veel gangbaarder. En ja, iedereen ervaart een band anders omdat de eisen die een ieder stelt anders zijn. Zelf wil ik veel grip hebben in regen, als dan een band die daar goed in is bijvoorbeeld wat sneller slijt dan heb ik daar niet zo veel problemen mee.

 

winterbanden test 225/45/17

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Zoals het er nu naar uitziet zal in de Psst nummer 3 een artikeltje verschijnen waarin ik mijn voorkeur onderbouw, weliswaar niet specifiek op winterbanden gericht maar naar mijn idee wel interessant om te lezen. Dus wie nog geen donateur is, direct even regelen :mrgreen:

 

Jouw voorkeur is dus betere banden om de vooras, maar dat ben ik niet met je eens. Vanuit veiligheidsstandpunt zouden de beste banden achter moeten omdat de meeste mensen een slip van de achterwielen niet kunnen corrigeren. Dit lijkt me allesbepalend, en hier heb ik me altijd aan gehouden. Ik heb tot nu toe geen argument gehoord wat ik beter vind.

Ijzel buiten beschouwing gelaten, dan maakt het nagenoeg niets meer uit wat voor banden je hebt, om welke as de banden met het meeste profiel zitten en of je 2 of 4 wielaandrijving hebt, op ijzel heeft niemand nog enige grip en is veilig rijden met enig tempo zo goed als onmogelijk.

 

Dan over de winterbanden, heb ook vredenstein snowtrac3 205/16 onder de 3C en die bevallen uitstekend! De grip blijft me verbazen. Als er geen verkeer achter me zit doe ik regelmatig een remtest om te kijken of er nog grip is, de wegen zijn soms zo verraderlijk, en er is altijd grip tenzij er ijzel ligt. En wordt de grip minder, dan rij ik door het deel van de rijstrook waar nog verse sneeuw ligt, en dan is er weer ruim voldoende grip. Ik heb de afgelopen dagen veel gereden, en ben nog nergens vast komen te zitten en heb ook geen glijpartijen gehad. Gisteren met name veel over (ongeveegde) secundaire wegen gereden omdat de snelweg stilstond, en het gedrag van de auto was boven verwachting. Waar je Kia's, Ka's, BMW's etc niet ziet wegkomen had ik altijd ruim voldoende grip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ijzel buiten beschouwing gelaten, dan maakt het nagenoeg niets meer uit wat voor banden je hebt, om welke as de banden met het meeste profiel zitten en of je 2 of 4 wielaandrijving hebt, op ijzel heeft niemand nog enige grip en is veilig rijden met enig tempo zo goed als onmogelijk

 

Dit moet je wel een beetje nuanceren............er zijn winterbanden typen, uitgerust met een frictie compound, die wel degelijk een betere grip op ijs hebben.

Weet niet of je die in NL kan kopen, ikzelf heb ze wel. (Hakkapeliitta R)

Maar een normale winterband heeft ook al aanzienlijk meer grip dan zomerrubber, juist op ijs.

Zomerbanden zijn op ijs volkomen kansloos.

 

Nog wat leuk leesvoer:

 

http://www.nokiantyres.com/files/nokian ... 010_EN.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden