Ga naar inhoud

  • 0

Soms, zonder enig te ontdekken patroon, moeizaam starten tdi


TomS

Vraag

Hallo,

 

Sinds enkele weken heb ik een Passat Variant 1.9tdi Sportline uit 2006. Een superauto met alle opties. Nu heb ik al sinds het begin een vreemd probleem. Hij start soms moeizaam. Bij ik schat zo'n 1 op 6 keer starten slaat hij niet meteen aan en moet ik 5-8 seconden doorstarten. Dit gebeurt zowel met koude motor 's ochtends als wanneer ik de motor net 15 minuten uit had staan bij warme motor.

 

De auto zit nog in garantie en er is al naar gekeken maar er is niets uit gekomen. Uiteraard startte hij die dag ook prima... Ook de vag com liet geen fouten zien! Bij aflevering zijn de riemen en brandstoffilter vervangen. Uit internet speurwerk lees ik de voor mij aannemelijke reden dat inspuit timing niet goed meer staat maar dit moet dan toch ook zichtbaar zijn op vag com?

 

is er een meest waarschijnlijke reden aan te wijzen? Het staat een beetje voor l*l met zo'n fraaie auto die niet goed start ;-)

 

Groet, Tom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 52
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

Als je niets hoort is hij overleden.

Dat het al een hele tijd zo geweest is kan kloppen. Ik heb zelf 1,5 jaar met een kapotte tankpomp gereden zonder problemen.

Met een nieuwe accu is je starttoerental wat hoger en daardoor slaat ie makkelijker aan.

Het feit dat ie het nog gewoon doet komt omdat de tandempomp de brandstof uit de tank zuigt. Hij begin moeilijker te starten bij een legere tank.

 

Laat het snel nakijken, want meestal is je tandempomp dan ook kapot doordat deze extra belast wordt.

Vaak te zien aan het hogere oliepeil. Er komt diesel bij je olie en dat smeert niet zo goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Auto staat nu bij de de dealer om hiernaar te laten kijken. Vanochtend kreeg ik al te horen van de baliemedewerker dat de opvoerpomp het niet kan zijn want dan zou hij helemaal niet meer starten. Zojuist werd ik gebeld en vertelden ze me dat een monteur gezegd heeft dat het de pomp niet is en dat het nog verder onderzocht moet worden. Het zou ook nog iets met electronica in de stuurkolom kunnen zijn maar dat gaan ze niet zondermeer vervangen. Kortom, ze weten het niet en ik twijfel over de aanpak. De kleine beurt, APK en uitlijnen mogen ze doen maar dit heb ik laten zitten... Nog iemand tips (een goede garage bijvoorbeeld...)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Maak met de baliemedewerken maar een afspraak.

Ik kom langs met jou erbij samen in mijn auto. We trekken de stekker van de opvoerpomp af en starten dan de auto en gaan een stuk rijden. Als ie het doet dan mag ik gratis een nieuwe auto uit de showroom zoeken.

 

Ik heb 1,5 jaar met een kapotte opvoerpomp gereden. alles aan de auto piept en geeft meldingen behalve de opvoerpomp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

de auto loopt best hoor zonder opvoerpomp.. ik zou em gewoon zelf ff nakijken.. je kan er redelijk makkelijk zelf bij..

Als je de zitting van de achterbank loshaalt zit je al bij de pomp zon beetje.. je kan dan ook veel makkelijker horen of ie wel of niet doet.

Bij het op contact zetten zou ie al moeten gaan lopen voor een sec of wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De auto opgehaald. Het kwam er op neer dat ze niet zomaar de pomp wilden vervangen omdat ze niet zeker waren dat het hiermee opgelost zou zijn. Op zich een goed standpunt maar ik ben er niet mee geholpen. Wel gaven ze aan de pomp ook niet te horen. Hij startte net weer slecht. Misschien toch zelf maar aan de slag inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

vandaag de pomp getest. Stekker eruit en gestart: start zonder problemen. Stekker er weer in en zwart slangetjes losgemaakt + contact erop: geen druppel diesel. Conclusie dus toch dat de pomp kapot is. Geen idee waarom de dealer dit niet even geprobeerd heeft. Overtuiging dat dit het niet kon zijn was blijkbaar nogal groot.

 

Ik ga een pomp bestellen. Hier heb ik er twee gevonden een originele en een imitatie: http://www.onderdelenlijn.nl/voorraad/r ... opdracht=0. Imitatie moet volgens mij prima kunnen, scheelt wel 125 euro (ex. btw).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk dat de goedkoopste alleen de pomp zelf is. De originele van VW is een houder met pomp en de vlotterpotentiometerdinggevalletje voor je brandstofmeter.

Ik heb mijn oude dieselpomp in de schuur net even bekeken en zie niet zo 1-2-3 hoe je de electrische pomp eruit kunt krijgen. Het is vastgemaakt met krimpverbindingen die je volgens mij alleen maar kan lossnijden.

 

Let ook even op de pakking, misschien is het verstandig deze gelijk mee te vervangen, er zit toch soms iemand 10 cm boven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik had al zo'n vermoeden. Het artikelnummer is ook niet hetzelfde.

 

Net even de dealer gebeld om te informeren naar coulanceregeling hierop. Dit wisten ze niet zeker maar zeiden wel dat de pomp vaak kapot gaat. Heeft het zin naar de dealer te gaan ivm de coulanceregeling? Kost me weer diagnosekosten (ze willen de diagnose zelf stellen tegen uurtarief 98 euro voordat ze iets gaan bestellen) en de auto een dag kwijt...

 

Auto is uit sept. 2006, heeft 155000 km en is 1x niet-dealer onderhouden bij 140000 (toen ik hem kocht). Ik lees in een andere post dat een coulanceregeling beperkt is tot niet ouder dan 4 jaar, 150000 km en 100% dealer onderhouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ok, update. Gisteren de auto naar de dealer gebracht (ivm coulanceregeling die waarschijnlijk wel zou gelden). Diagnose: niets aan de hand!! Pomp werkt!

Nu ben ik weer terug bij af. De monteur heeft mij overtuigd van het feit dat als de pomp niet werkt, dat de auto dan onmogelijk nog lang door rijden. Het dieselfilter bevat nog een hoeveelheid brandstof maar als deze op is stopt de auto gegarandeerd. De pomp bij het blok kan onmogelijk de diesel uit de tank krijgen aldus hem.

 

Wel zou een haperende pomp nog een mogelijkheid kunnen zijn al gaan die volgens hem daarna binnen een week echt kapot. Ik rij er al een jaar mee rond. Als hij nog eens slecht start heeft hij mij geadviseerd te stoppen met starten en het brandstoffilter voorzichtig open te maken. Als deze leeg is heeft de pomp niet gewerkt en ligt het hier toch aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Probeer het zelf even bij die garage van jou... klap de achterbank omhoog, trek de stekker van de pomp af en start de auto en ga een blokje om.. dan weet je of die pomp echt nodig is om de auto erop te laten rijden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo, ik had niet gedacht twee jaar na de eerste post in dit topic, het weer te moeten openen! De auto start regelmatig weer moeizaam op dezelfde manier als 3 jaar geleden toen ik dit topic begon (zie de eerste post voor de omschrijving van de problemen)! Een sluimerend probleem wat nu de kop weer opsteekt!

 

Vermoeden was lucht in de leidingen na een grote beurt 4 weken geleden dus de dealer heeft hier kosteloos onderzoek naar gedaan. Helaas was de conclusie dat de opvoerpomp in de tank te weinig oppompt ("dieselfilter raakt maar halfvol')! Kosten incl. montage 450 euro en beter later staan omdat hij kapot kan gaan. Ik heb hem wel meegenomen omdat ik weinig zin heb na een dure grote beurt dit weer af te moeten rekenen maar ben bang dat ik geen keuze heb. Ik zit nu op 190000 km, volgens de dealer kan zo'n pomp dan slijtage hebben.

 

Iemand nog ideeën voor alternatieve (goedkopere) opties? Misschien heeft iemand nog een tankpomp (3c variant, 2006) te koop?

 

Groet

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even autohaas mailen krijg je korting en dan zelf vervangen.Ook tandempomp even in de gaten houden die vind het niet leuk dat de andere pomp het niet doet.

De monteur die vertelde dat de tandempomp het onmogelijk uit te tank kan pompen moet maar ergens anders gaan werken, ik heb een jaar met een kapotte tankpomp gereden en daardoor is de tandempomp (ook 400 euro) ook kapot gegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hier dezelfde ervaring, rijden met kapotte opvoerpomp gaat prima, de tandempomp heeft voldoende kracht om de brandstof via het filter uit de tank te trekken. Zoals eerder omschreven gaat de tandempomp hier op den duur wel stuk.

Je zal waarschijnlijk ook merken bij een kapotte opvoerpomp dat de motor bij een volle tank soepeler loopt en vlotter trekt dan wanneer de tank half leeg of leger is.

Ik heb mijn opvoerpomp laten vervangen bij de dealer ( heeft van alles geprobeerd om dit via coulance te doen) maar Pon gaf geen toestemming.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er staat een opvoerpomp te koop op http://www.bm-onderdelenshop.nl voor 85 euro , de pomp staat bij passat B7 en dan bij Exterieur, de passat heeft 12039Km gelopen, dus een vrij jonge pomp.

 

Ik zie net dat er twee pompen te koop staan ,één gebruikte en één nieuwe, allebei voor 85 euro, en voor diesel

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank voor alle reacties! Ik heb van Autohaas een aanbieding en heb idd ca 20% korting (300 euro incl. pakking)! Op ebay heb ik echter een Pierburg alternatief gevonden voor nog 100 euro minder:

http://www.ebay.nl/itm/PIERBURG-7-02550 ... 97d&_uhb=1.

 

Die lijkt me ook prima. Wel zit hier dan weer geen rubberen pakking bij en ik kan deze ook niet gevonden krijgen. Iemand een idee hoe ik aan een nieuwe pakking kom? Dit is de enige die ik kan vinden (ook van Pierburg): http://www.autoteilemann.de/kraftstofft ... 71159.html maar daar staat de Passat niet in de lijst. Kan de bestaande afdichting ook wel gebruiken natuurlijk maar nieuw is beter lijkt me.

 

PS: de pompen op bm-onderdelenshop zijn niet helemaal hetzelfde als die van mij. Ik wil dit risico niet nemen al lijkt het wel allemaal op elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Er staat een opvoerpomp te koop op http://www.bm-onderdelenshop.nl voor 85 euro , de pomp staat bij passat B7 en dan bij Exterieur, de passat heeft 12039Km gelopen, dus een vrij jonge pomp.

Ik zie net dat er twee pompen te koop staan ,één gebruikte en één nieuwe, allebei voor 85 euro, en voor diesel

 

Passen deze altijd zomaar in een oudere wagen, staat bij vanaf 2011...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dank voor alle reacties! Ik heb van Autohaas een aanbieding en heb idd ca 20% korting (300 euro incl. pakking)! Op ebay heb ik echter een Pierburg alternatief gevonden voor nog 100 euro minder:

http://www.ebay.nl/itm/PIERBURG-7-02550 ... 97d&_uhb=1.

 

Die lijkt me ook prima. Wel zit hier dan weer geen rubberen pakking bij en ik kan deze ook niet gevonden krijgen. Iemand een idee hoe ik aan een nieuwe pakking kom? Dit is de enige die ik kan vinden (ook van Pierburg): http://www.autoteilemann.de/kraftstofft ... 71159.html maar daar staat de Passat niet in de lijst. Kan de bestaande afdichting ook wel gebruiken natuurlijk maar nieuw is beter lijkt me.

 

PS: de pompen op bm-onderdelenshop zijn niet helemaal hetzelfde als die van mij. Ik wil dit risico niet nemen al lijkt het wel allemaal op elkaar.

 

Vervang je de tandempomp ook gelijk die is nu ook wel naar de haaien.

En koop aub geen tweedehands pompen want het origineel gaat al snel kapot, dus een tweedehands nog sneller of je moet er 24 maanden garantie op krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben deze probleem meerdere malen tegengekomen.

Gloeibougies defekt.

Valse lucht bij het brandstoffilter.

Terugslagklep brandstof defekt

Afsluitringen bij de injectoren lekken.(trekt hij ook valse lucht)

binnenzijde slijtage kop bij bevestiging injectoren.(dit weten maar heel weinig garage,s)

Opvoerpomp brandstoftank

Interne lekkage Tandempomp

 

Rij anders hier is ff langs.

 

 

 

THS Automotive in Den Bosch noord.

0611290976

Thomas

Siloweg 690

http://www.ths-automotive.nl/

 

Is een 1manszaak in een nieuw loodsje met 1 brug en kantoor.

Plaatst ook zeer veel distributiriemen in VAG-auto,s

En weet zeeeer veel over tdi,s.

En ook specialist in verlagen en tuning.

 

En hij heeft natuurlijk VAGCOM.

 

Meer dan 50% van zijn klanten zijn VAG-auto,s.

Er zijn ook diverse forumleden die er komen.

Ook van het Audiforum.

En de koffie staat altijd klaar.

En niet duur.

 

Ik en mijn familie komen er al jaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Pomp zelf vervangen (Pierburg, 170 euro uit Duitsland) en de auto start als nooit tevoren! Ik merkte meteen het verschil want hij hoeft de motor bijna niet meer 'rond te gooien' voordat hij start. En uiteraard ook geen startproblemen meer. Ook hoor ik nu voor het eerst de pomp even zoemen bij insteken van de sleutel. Dit heb ik echt nog nooit gehoord. Ik hou het maar op een haperende / te weinig druk leverende pomp en een tandempomp die het meeste werk heeft gedaan, en dat 3 jaar lang (?!).

 

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden