Ga naar inhoud
  • 0

Uit laten lijnen.. drama?


CJIB

Vraag

Ik heb gisteren mijn passat 3bg sedan uit 2002 uit laten lijnen bij een Profile vestiging in Lelystad.

Na het uitlijnen staat mijn stuur nog schever dan ervoor en trekt de auto nog harder naar rechts..

 

Volgens de monteur ligt dit aan de banden?

 

Ik heb het uitlijnrapport bijgevoegd.. iemand iedeen? of iemand een goed adres in omgeving Flevoland om het eens na te laten kijken?

post-12579-1423825143,9242_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Vind het lastig om hier iets zinnigs over te zeggen want ik heb er weinig verstand van. Maar een stuur dat scheef staat terwijl de uitlijnwaarden binnen de marges zijn is meestal het gevolg van iets anders. Misschien is je stuur gewoon scheef gemonteerd, maar ik denk eerder aan een wieldraagarm die verbogen is of op één of andere manier niet goed gemonteerd is.

Die banden zou inderdaad ook een mogelijkheid kunnen zijn, je hebt wel links en rechts gelijke banden? En zijn ze inderdaad scheef afgesleten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Overbodige opmerking wellicht maar toch maar: is de bandenspanning gelijk links en rechts?

Toevallig heb ik gisteren ook mijn 3BG uit laten lijnen (notabene bij de Ford dealer in Etten-Leur) Anderhalf jaar geleden was hij voor de laatste keer uitgelijnd omdat er toen nieuwe velgen en banden onder gingen. De recente uitlijning was nodig vanwege de schroefset die eronder is gegaan. Er moest volgens de monteur toch wel wat bijgesteld worden, al merk ik eerlijk gezegd geen verschil tussen vóór en ná de uitlijning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Vind het lastig om hier iets zinnigs over te zeggen want ik heb er weinig verstand van. Maar een stuur dat scheef staat terwijl de uitlijnwaarden binnen de marges zijn is meestal het gevolg van iets anders. Misschien is je stuur gewoon scheef gemonteerd, maar ik denk eerder aan een wieldraagarm die verbogen is of op één of andere manier niet goed gemonteerd is.

Die banden zou inderdaad ook een mogelijkheid kunnen zijn, je hebt wel links en rechts gelijke banden? En zijn ze inderdaad scheef afgesleten?

 

Dat klinkt wel ernstig. Hoe kan ik dat controleren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Toch is dit vreemd. Eerste uitgangspunt bij uitlijnen is dat het stuur eerst rechtgezet wordt, daarna ga je pas aan de slag. Mocht je ver buiten de waarden komen, dan moet er iets mis zijn met de stuurinrichting en/of draagarmen. Je weg laten rijden met een scheve stuurstand is heel vreemd en klopt volgens mij niet. Mij lijkt dat een uitlijncentrum dan altijd tijdelijk/puur voor het uitlijnen een andere set voorvelgen kan monteren om dit te controleren. Of je kan de velgen/wielen van voor naar achter eens wisselen. Mijn advies: een contra-expertise bij een ander uitlijncentrum halen en expliciet vragen naar de stuurstand. Of twee andere voorvelgen van iemand anders (lees dezelfde Passat > fabrieksvelg) monteren. Het lijkt me heel raar dat dan je stuur ineens recht staat (zou dan zoveel in de banden moeten zitten????). Kan haast niet dat ze zo scheef afslijten....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik weet er ook niet zoveel van, maar als ik het rapport lees denk ik dat er niet veel klopt.

Je ziet dan ook de eerste en laaste meting staan, daar tussen liggen de minimum en maximum specificatie's die zijn toegelaten.

 

Als ik nu kijk naar de naloop links , dan is die op laatste meting vermeerd en de rechter verminderd.

De naloop werkt als een zwenkwiel, en zorgt ervoor dat het wiel in de rechtuitstand blijft gaan, de stand van de naloop wordt bepaald door de fusee en het raakpunt van de voorwielen.

Je zou denk ik dan, kunnen stellen dat het linker voorwiel de auto naar rechts duwt gezien de afwijkende meting.

 

De wielvlucht ofwel camber L/R zijn hetzelfde, maar liggen hoger volgens min/max gegevens.

Wielvlucht achter L/R liggen ook hoger dan max gegevens.

 

Afwijkende spoorbreedte 56mm.

Deze kun je ook zelf controleren, meet de huidige spoorbreedte V/A en neem de originele gegevens van de fabrikant.

De berekening wordt dan als volgt:

Originele spoorbreedte - de huidige spoorbreedte, / door origineel * 100 = ? %

bijvoorbeeld:

1400 - 1460 = -60 / 1400 * 100 = - 4,28% verschil ! in dit voorbeeld betekent het dan ook dat de spoorbreedte is toegenomen, en slechts 2% is toegestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat durf ik niet te zeggen of die verkeerd is uitgelijnd..

 

Ik ben hier van uitgegaan

Na het uitlijnen staat mijn stuur nog schever dan ervoor en trekt de auto nog harder naar rechts..

 

Ik neem dan aan dat je al eerder had opgemerkt dat het stuur scheef stond en de auto naar rechts trok, en is het nu veel erger geworden..

Dat een auto scheeft trekt kan aan veel dingen liggen, o.a verkeerde uitlijning, scheve spoorstang, draagarm enz.

 

Wat ik opmerkte bij de naloop (caster) is dat er teveel verschil inzit ! daar moet zo weinig mogelijk verschil in zitten..

Je ziet ook het verschil bij de wielvlucht achter (camber), ook daar moet zo weinig mogelijk verschil in zitten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

T is idd wel vreemd eerste wat je bij uitlijnen doet na meten is stuur recht en vast zetten en dan alles afstellen. Als je op een rechte vlakke weg je stuur recht en vast houd rijd ie dan wel recht? wat je simpel kan doen is je voorwielen links rechts wiselen/laten wisselen. mocht er niets veranderen moet je in de uitlijning zoeken (ga er van uit dat de auto technisch in goede staat is en dat daar ook naar gekeken door monteur van profile na je klacht) veranderd er we lwat in rijgedrag moet je in de banden zoeken en die kunnen echt wel voor hoop ellende zorgen. wat voor merkbanden en maat heb je, vind overgins niet dat de profile je zo weg kan sturen met de mededeling dat het aan de banden ligt zonder dat daadwerkelijk getest te hebben is wel heel makkelijk afschuiven zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dat durf ik niet te zeggen of die verkeerd is uitgelijnd..

 

Ik ben hier van uitgegaan

Na het uitlijnen staat mijn stuur nog schever dan ervoor en trekt de auto nog harder naar rechts..

 

Ik neem dan aan dat je al eerder had opgemerkt dat het stuur scheef stond en de auto naar rechts trok, en is het nu veel erger geworden..

Dat een auto scheeft trekt kan aan veel dingen liggen, o.a verkeerde uitlijning, scheve spoorstang, draagarm enz.

 

Wat ik opmerkte bij de naloop (caster) is dat er teveel verschil inzit ! daar moet zo weinig mogelijk verschil in zitten..

Je ziet ook het verschil bij de wielvlucht achter (camber), ook daar moet zo weinig mogelijk verschil in zitten..

 

Hij is nu opnieuw uitgelijnd. Dit moet er meer op lijken? Heb het gevoel dat het inderdaad een stuk minder is, maar hij trekt nog wel lichtjes naar rechts.. Moet dan toch aan de banden liggen?

post-12579-1423825196,968_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zitten de originele wielen nog onder de auto / is hij verlaagd? Ik weet dat "mijn" uitlijnboer mijn auto per sé wilde uitlijnen met de OEM velgen, omdat hij de opgegeven fabriekswaarden van de bank niet goed kon benaderen.

 

Maar als je auto niet verlaagd is, zou dat niet aan de orde moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Zitten de originele wielen nog onder de auto / is hij verlaagd? Ik weet dat "mijn" uitlijnboer mijn auto per sé wilde uitlijnen met de OEM velgen, omdat hij de opgegeven fabriekswaarden van de bank niet goed kon benaderen.

 

Maar als je auto niet verlaagd is, zou dat niet aan de orde moeten zijn.

 

 

Wat een flauwekul over die OEM velgen, de wielstanden zelf veranderen daar niet door..........kan een verlaagde auto ook niet uitgelijnd worden???

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
het is wel lastig op sommige apparatuur.. ik moet vaak mn Votex spoiler erafhalen omdat ie er anders niet omheen kan kijken..

 

Ik heb daar speciaal adapters voor. Wanneer je een 8 kops uitlijnbank hebt en je kunt doordat er een spoiler te laag is niet "onderdoor" kijken rekent deze machine vanuit de achteras naar voren.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Zitten de originele wielen nog onder de auto / is hij verlaagd? Ik weet dat "mijn" uitlijnboer mijn auto per sé wilde uitlijnen met de OEM velgen, omdat hij de opgegeven fabriekswaarden van de bank niet goed kon benaderen.

 

Maar als je auto niet verlaagd is, zou dat niet aan de orde moeten zijn.

 

 

Wat een flauwekul over die OEM velgen, de wielstanden zelf veranderen daar niet door..........kan een verlaagde auto ook niet uitgelijnd worden???

 

Jos.

 

Jos,

 

ik ben er technisch gezien onvoldoende van op de hoogte dus vraag me niet naar het hoe of wat, ik weet alleen dat mijn auto met de 18 inchers niet 100% goed uit te lijnen was en dat het met OEM velgen wél gelukt is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden