Ga naar inhoud
  • 0

Passat of A6 2.5TDI / Betrouwbaarheid


Dimitri-Turbo

Vraag

Hallo,

 

Ik ben opzoek naar een vervanging voor mijn huidige Passat Variant 1.8T aangezien wij teveel kilometers maken.

 

Ik ben dus op zoek naar een diesel, ik zoek een 2.5TDI maar ik weet niet of ik een VW wil of een Audi a6.

De 2.5TDI hebben wij nodig om onze 8.5m lange caravan te trekken.

 

Ik ben zelf fan van de a6 maar de vrouwtje vindt dit niets, en tevens ben ik zeer tevreden over de passat.

 

Hoe betrouwbaar cq. onderhoudsinterval/problemen heeft de 2.5TDI?

Zit in de passat de zelfde motor als in de a6?

 

Vele vragen waar ik graag antwoord op wil hebben, wie kan mij helpen?

 

Groeten, Dimitri

post-2437-1423822052,3679_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

beide motoren zijn hetzelfde.. dus problemen die er in de Passat zijn zijn er ook voor de A6. Specifieke problemen zijn er nmw niet maar iedereen kan pech hebben(JurgenTDI ?)

 

Wat wel belangrijk is, is als je een automaat neemt met een caravan dat je tijdens het rijden op 'cruisesnelheid' de automaat in de handmatige stand 1 versnelling lager kiest dan de bak zelf zodat je niet onder de motor/bak zijn kunnen rijd. Dus normaal rijd de bak met 80kmh in zn 4(AG4) of 5(TT5) ongeveer 1800rpm, dit is te laag voor een goede smering/koeling van de bak.

 

Beter is dus om 1 tandje terug te gaan en dan rijdt ie ongeveer 2400rpm. Dit verlengt de levensduur van de bak aanzienlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoe zwaar is je caravan dan? lengte maakt niets uit met motorvermogen, gewicht wel, ik zou niet weten waarom je de caravan niet kunt trekken met een 130pk tdi. tenzij je bedoelt dat de auto gewoon weg niet meer mag trekken vanwege het kenteken (dan mag de 1.8t ook niet denk ik)

 

Ik verwacht dat je caravan in de buurt van de plmn 1500/1600kg zit, qua comfort zou ik je dan de a6 aanraden, die is namelijk wat zwaarder dan een passat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

IK zou voor een 130pk TDI 4- motion gaan deze heeft standaard 310nm koppel, als je deze laat chippen kom je al gou op de 385nm uit en 165pk.

Het voordeel is, dat deze auto zuiniger is en lichter dan de V6 bakken en hij mag geloof ik 1700kg trekken.

Ik heb zelf een passat TDI uit 2000 115pk(310nm koppel) gechipt naar 160 pk en nu 385nm koppel. hier hangt ook een caravan achter van 1500kg 7,38mtr opbouw, geen centje pijn gaat als de brandweer echt een top combie.

 

Succes met zoeken,

 

Gr.Speedy

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De caravan zelf weegt totaal geladen 1600kg, de reden waarom ik een V6 wil is de trekkracht en het mooie geluid! :);)

 

De auto wordt zeker een automaat, wij (ik en mijn vriendin) zijn namelijk ergggg lui aangelegd! hahaha ;)

 

Ik zit erg te twijfelen a6 of passat.... zeker na wat Micky heeft gezegd dat de a6 zwaarder is, dat rijdt zekerder lekker.

Nu hangt de caravan achter mijn Mercedes V22 (2025kg massa leeg, max. getrokken geremde aanhanger 2500kg) en dit rijdt erg lekker zeker met zij windt.

Maar aangezien ik niet iedere keer zin hebt als wij een weekendje weg gaan om de bus helemaal op te ruimen ed. zijn wij opzoek naar de vervanging van de 1.8T die dus de caravan niet mag trekken.

 

Dimitri :stupids:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je niet te gek rijdt is 1 : 16 prima haalbaar

Problemen heb ik nog niet gehad, dus ook niet de nokkenas. Hij heeft nu 247.000 km gereden.

Het max. trekgewicht is 1800 kg en de auto weegt zelf ( sedan in 4motion uitvoerin met handbak ) 1527 kg.

Ben zelf met de caravan naar Kroatie geweest en is me uitstekend bevallen.

Als je een caravan wilt trekken zou ik nooit een automaat nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij de 1e versies 150pk (A6 en passat) 2.5 motoren (o.a. AFB en AKE(N?) ) hebben idd het probleem dat de nokkenassen te zacht zijn, en daardoor versnelde kans hebben om in te slijten.

 

Daarnaast is het belangrijk om de complete onderhoudshistory te weten, en hoe de motor gebruikt is. Laat vooral de compressie meten VOOR aankoop!

Maak een lange testrit en controleer op lekkages.

Een olieverbruik kan als oorzaak versleten zuigerveren zijn, lekke kruk-as keringen en evt ingelopen zuigers (versleten cilinderwand).

 

Zelf heb ik het onfortuin gehad er 1tje te kopen die al flink was afgebeuld... en daar zit nu een andere motor in (KASSA!!).

 

De versnellingsbak (automaat) is een hekel punt, de olie van deze bakken MOET om de 80 á 90dkm vervangen worden (niet bijvullen, maar spoelen) ivm slijtageonderhevige delen in de bak. Anders kun je deze na een tijdje wegbrengen voor revisie (niet goedkoop).

Zware aanhangers die veel meegetrokken worden trekken regelmatig je koppelomvormer aan gort heb ik me laten vertellen door een revisiebedrijf. Handbak is dan beter.

 

Bedenk daarnaast dat alles bij een V6 dubbel is (uitlaat, onderdelen, kosten).

 

Maar naast alle nadelen van de 2.5 (en passat algemeen), rijdt het subliem.

Lekker rustig, cruissen, soepel, maximaal koppel vanaf 1500 tot dik 3500rpm.

 

Mijn verbruik is trouwens rond de 1:11 .....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tjonge tjonge... jullie brengen mij wel aan het twijfelen! Automaat, slijtagedelen.....

 

V-Dub: Heeft u een automaat? Ik heb op autotrader gekeken en daar staat dat ik alleen eventueel een 1.9 tdi automaat kan hebben die trekt 1600kg, de hand geschakelde zegt 1500kg.

Dit zijn goede motoren toch die 1.9tdi.. ook de meest voorkomende volgens mij.

 

Dimitri

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Tjonge tjonge... jullie brengen mij wel aan het twijfelen! Automaat, slijtagedelen.....

 

V-Dub: Heeft u een automaat? Ik heb op autotrader gekeken en daar staat dat ik alleen eventueel een 1.9 tdi automaat kan hebben die trekt 1600kg, de hand geschakelde zegt 1500kg.

Dit zijn goede motoren toch die 1.9tdi.. ook de meest voorkomende volgens mij.

 

Dimitri

 

die zou ik dus niet nemen, een 4 cilinder automaat als deze, dan mis je net de power, en is best lawaaierig

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@dimitri

Zeg maar "je" ipv "u" en ja, ik heb een automaaat zoals ik al vermeld had.

 

Ik vind em niks lawaaig hoor, hij maakt doorgaans meer toeren dan een handbak maar verder geen klachten. Ook hebben ze genoeg power zeker als ze gechipt zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
@dimitri

Zeg maar "je" ipv "u" en ja, ik heb een automaaat zoals ik al vermeld had.

 

Ik vind em niks lawaaig hoor, hij maakt doorgaans meer toeren dan een handbak maar verder geen klachten. Ook hebben ze genoeg power zeker als ze gechipt zijn.

 

ja dat bedoel ik meer toeren meer lawaai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja dat deed mij ook heel veel een 6 pitter(dat geluid Grrr), maar ik ga straks toch echt voor een gechipte 130 6bak ( 6bak heb ik nu ook) dat gaat echt als vergif. En qua max. trekgewicht zit er maar 100kg tussen de 4-motions.

Maar! een ieder zijn eigen smaak toch! :thumb: .

 

Even goed succes met zoeken, we lezen wel wat het is geworden.

 

Gr.Speedy

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dimitri, zoals gezegd bevalt mij de V6 met 6-bak voortreffelijk.

Ik rijdt er 1 : 16 mee.

Ik heb er na 247.000 km nog geen problemen mee en mijn auto gebruikt geen spat olie.

Compressie weet ik niet, is nooit gemeten.

 

alleen zal het niet meevallen om een V6 met handbak te vinden.

Ik liep er een jaar geleden toevallig tegenaan terwijl ik hem niet eens zocht.

toch gekocht en geen seconde spijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dimitri, zoals gezegd bevalt mij de V6 met 6-bak voortreffelijk.

Ik rijdt er 1 : 16 mee.

Ik heb er na 247.000 km nog geen problemen mee en mijn auto gebruikt geen spat olie.

Compressie weet ik niet, is nooit gemeten.

 

alleen zal het niet meevallen om een V6 met handbak te vinden.

Ik liep er een jaar geleden toevallig tegenaan terwijl ik hem niet eens zocht.

toch gekocht en geen seconde spijt.

 

Tjonge tjonge, heb net even proef gereden in een zilvergrijze 2.5TDI 4motoin, automaat & highline........ wat een wereld ging er voor mij open. Rijdt echt heel anders dan mijn huidige 1.8T en dat terwijl alleen de uitvoering en motor verschillen.

De motor heeft 'groot' onderhoud gehad; waterpomp, spanrollen, distributie ed.

 

Ik weet nu zeker dat ik voor een v6 tdi ga!

 

Jullie horen hier uiteraard meer van.

 

Dimitri

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden